Mikäs teillä on auttanut kilpparin vajikseen? Kaikki keinot käyttöön, taas arvot olleet huonot.
Olen tämän sairauden kanssa kamppaillut.
Tyroksiinilla mennään. Lääkärit ei puutu vaikka arvot taas alhaisemmat.
Lääkitys 100 ug/vrk.
Tsh 2 ja t4v 13.
Mikähän auttaisi jos ei lääkitys pure? Mitä elämässä pitää tehdä? Voinko tehdä itse jotain?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvosi ovat viitteissä, mikä on siis ongelma?
Lääkityksellä olisi TSH hyvä olla mittaamaton ja t4v yli 15.
Jos ths on 0, silloin on kilpirauhasen liikatoiminta.
Mulla oli lääkityksellä Tsh lähellä nollaa, mutta tv4 ja tv3 olivat vielä huonoja arvoja, joten en ollut lähelläkään mitään liikatoimintaa vaan vajaatoiminnalla menin.
Itellä kevät/kesä parantaa arvoja.
Vierailija kirjoitti:
Syön kaksi parapähkinää päivässä.
Niistä pitäisi olla hyötyä kilpirauhasen vajaatoiminnassa.
Suurempi syy: pidän parapähkinöistä.
Parapähkinöissä on paljon seleeniä, siksi niitä suositellaan. Ja vain 2 päivässä, se riittää
Mulla alkoi oireilee aineenvaihdunta, aloin nukkumaan 16h ja olin väsynyt vain, en kyennyt töihin väsymyksen takia, sitten vain verikokeissa todettiin kilpparin vajis.
Nyt lääkitys on sama 100mg 6 vrk.
Kysyin lääkäriltä kun ottaa lääkkeen niin kauanko pitää odottaa että saa syödä aamupalan, ei osannut sanoa.
Toiset sanoo tunti, toiset 10min niinpä stressaan ja herään aamuyöllä ottaa lääkkeen jotta saan heti herättyäni aamupalan.
16h yöuni muuttui 7-8h
Hän joka kertoi oireisiin liittyisi äänen käheys, en usko koska mulla on aina ollut käheä ääni.
Vierailija kirjoitti:
Itellä kevät/kesä parantaa arvoja.
Verikokeissa kannattaa käydä pahimpaan kaamosaikaan, niin saa todennäköisesti korkeimman efektiivisen annostuksen. Ellei siis halua juosta kokeissa jatkuvasti ja säätää lääkitystä, mikä sekin aiheuttaa omat ongelmansa, jos omassa kilpirauhasessa on jotain elämää jäljellä.
Etsi osaava lääkäri. Siinäpä se suurin haaste sitten onkin, mistä löytää osaavan lääkärin. Itse sain vuosien taistelun jälkeen toimivan lääkkeen ja löysin lääkärin, joka osaa hoitaa kyseisellä lääkkeellä. Lääkkeenä Liothyronin tyroksiinin lisänä. Vointi on nyt hyvä, arvot ok, t3v viitearvojen puolivälissä, t4v alakanttinen (tarkoituksella, koska tyroksiini ei ole minulle toimiva lääke) ja tsh mittaamaton tai lähes mittaamaton.
Jatkuvasti on pelko persuksisssa, entä jos jostain syystä menetän lääkärini, mistä sitten saan lääkkeeni ja kuka suostuu hoitamaan? Suomessa kilpirauhasen vajaatoiminnan hoito on kertakaikkisen surkeaa, tuijotetaan vaan tsh:ta, eikä sitäkään osata säätää kohdilleen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi oireilee aineenvaihdunta, aloin nukkumaan 16h ja olin väsynyt vain, en kyennyt töihin väsymyksen takia, sitten vain verikokeissa todettiin kilpparin vajis.
Kysyin lääkäriltä kun ottaa lääkkeen niin kauanko pitää odottaa että saa syödä aamupalan, ei osannut sanoa.
Toiset sanoo tunti, toiset 10min niinpä stressaan ja herään aamuyöllä ottaa lääkkeen jotta saan heti herättyäni aamupalan.
16h yöuni muuttui 7-8h
Hän joka kertoi oireisiin liittyisi äänen käheys, en usko koska mulla on aina ollut käheä ääni.
Lue lääkkeen ohjeesta muten pitää lääke ottaa.
Aika pieni annos sulla vielä on. Olisi tuossa varaa nostaakin. Mun lääkäri sanoi, että TSH pitää ehdottomasti saada alle 1. Mullakin on medithyrox, auttaa paremmin kuin aiemmin kokeilllut lääkkeet.
Mites autoimmuunitauteuhin tarkoitetut lääkkeet? Eikös siihen ole mahdollista saada jotakin estolääkitystä, joka vähentää elimistön hyökkäystä kilpparia vastaan?
Vierailija kirjoitti:
16h yöuni muuttui 7-8h
Lääkepaketissa on tuoteseloste, josta tuo käy ilmi. Medithyroxissa taisi lukea 30-60 min. Oon odottanut sen puoli tuntia ja aivan hyvin tuntuu toimivan. Se pillerihän on aika muhjua. Jos yhtään on suussa ennenkö ehtii vettä hörpätä perään, niin alkaa saman tien sulamaan. Luulisin, että imeytyy aika nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ekaksi kannattaa tarkistaa omat elintavat.
Olen eri, mutta mulla on hashimoto ja oma elimistö tuhoaa kilpirauhastani. Millään elintavoilla sitä ei korjata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvosi ovat viitteissä, mikä on siis ongelma?
Jostain kumman syystä moni asiantuntija on kertonut haastatteluissa oireiden voivan olla koviakin, vaikka arvot olisivat viitteessä. Valehtelevatko he? Kyse ei ole yleislääkäreistä.
Kilpirauhasliiton sivuilla sanotaan että jossakin vajaatoimintamuodossa arvot ovat lähes aina viitteissä. Itselläni on tainnut olla yli 30v viitteissä ja ei tästä taida enää työkykyiseksi selvitä kun lääkitys ollut vasta 3v ja oireet niin valtavat. Kävelykykykin meinasi mennä, onneksi lääkevaihto auttoi siihen. Mediä minäkin nyt syön. Pirullinen sairaus, tässä ei ole mitään helppoa vaikka kaikki niin sanovat.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ekaksi kannattaa tarkistaa omat elintavat.
Kun puhutaan aineenvaihduntasairaudesta, mikä kilpirauhasen vajiskin on, sillä ei tarkoiteta suolistosairautta eikä ummetusta. Sillä tarkoitetaan solutason aineenvaihduntaa eikä sitä aiheuta elintavat vaan useimmiten tulehdus kilpirauhasessa, tosin muitakin syitä on. Se ei siis korjaudu elintavoilla vaan hormonipillereitä syömällä. Se ei myöskään aiheudu huonoista elintavoista. Se voi olla geeneissä eli perinnöllinen kuten minulla. Elän terveellisesti, olen aina elänyt, sairaus puhkesi synnytyksen jälkeen.
Joten neuvosi on naurettava, elintavat eivät korjaa tätä sairautta. Lue enemmän luulet vähemmän.
Ilmeisesti ylipainoisten ongelma tämä, aineenvaihdunta ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Miten tähän saa kunnollista hoitoa?
Itselläni on todella epätyypillinen vajaatoiminta. T4V on aika oikein hyvä ja väitteissä.
TSH sen sijaan on heitellyt väliltä 5-25.Oireet ovat pikemminkin liikatoiminnan kuin vajaatoiminnan, olen laihtunut, nukkuminen vaikeaa, iho rasvoittuu, sydän tykyttelee.
Tässä ei ole mitään järkeä, tk-lääkärit suhtautuu ivalla ja naljaillen, mihinkään kysymyksiin ei saa vastausta, vaan he ottaa sen itseensä haastamisena, jos edes kehtaat kysyä jotain. Tilanne mennyt siihen, että olen nykyisellään työkyvytön. Viimeksi yritin pari kk sitten tk:n kautta päästä tutkimuksiin, mutta lääkärin mielestä mitään ei tarvitse tutkia.
Tarvitsen ihan oikeasti apua enkä saa terveyttäni tässä maailman parhaan terveydenhoidon maassa edes sille tolalle, jotta pärjäisin työelämässä.
Pitää löytää se asiantuntija lääkäri, tkssa niitä ei ole yhtään. Endokrinologille siis, he voivat määrätä yhdistelmälääkkeen ja tarkempia tutkimuksia. Julkiselle tuskin pääsee, minulle lääkäri sanoi että tksta ei saa laittaa lähetettä endolle enää. Yksityiselle on mentävä. En vaan ole vielä löytänyt pätevää mistään. Kallista lystiä, kalliita on lääkkeetkin sitten. Minäkin olen työkyvytön, ollut vuosia. Samoin kaikki sukulaiseni joilla tämä sairaus on. Nuoria naisiakin jotka eivät jaksa edes opiskella kun eivät pysy hereillä. Pitäisi liittyä kilpirauhasliittoon jotta saisi pätevän lääkärin nimen.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ylipainoisten ongelma tämä, aineenvaihdunta ei toimi.
🤣🤣🤣🤣🤣
Sinä se jaksat omaa tyhmyyttäsi täällä mainostaa.
Pääsitkö edes peruskoulusta läpi?
https://instagram.com/tahtominna?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Minnan opeilla sain itse kuriin.
Itsellä kun urheilukello alkaa antamaan säännöllisesti juoksuindeksiksi eliteä, se toimii merkkinä, että hormonitaso alkaa olla turhan matala. Hyvä fyysinen kunto on mielestäni kuitenkin paras lääke ajoittaista vaihtelua vastaan.