Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhelimella metelöinti julkisissa (PK-seutu)

Vierailija
30.06.2025 |

Miksi tästä on tullut niin hyväksyttyä? Joka vaunussa on joku teini huudattamassa tiktokkia kaiuttimesta tai neropatti huutamassa kaiuttimesta tulevaan videopuheluun.

Miksei HSL tee asiasta mitään sääntöjä/linjauksia? Miksi tämä ylipäänsä koetaan heidän puoleltaan hyväksyttävänä, kun sen laskee merkittävästi kulkuvälineen viihtyvyyttä?

Tilanne pahenee koko ajan. Edes omien kuulokkeiden käyttö ei auta, möly kuuluu niistä läpi. Olen alkanut vain heti siirtymään pois vaunusta jossa joku huutaa, mutta seuraavassa on aina joku muu vastaavanlainen asiaton henkilö. 

Olisipa edes "quiet carriaget", eli erotellut vaunut joissa näin ei saa tehdä, sekin riittäisi.

En enää tiedä mitä tehdä. Omaan autoon ei ole varaa, olen opiskelija. 

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni näin käyttäytyviä ihmisiä on ihan aiheellista kutsua apinoiksi. Meteli on samanlaista kuin viidakon asukeilla.

Vierailija
2/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni näin käyttäytyviä ihmisiä on ihan aiheellista kutsua apinoiksi. Meteli on samanlaista kuin viidakon asukeilla.

Valitettavasti olen huomannut, että mm. Ukrainan pakolaiset tekee samaa. Kun olen useamman kohdalla pyytänyt, että käyttäisitkö kuulokkeita ja laittaisitko pienemmälle, niin pyörittelevät silmiä ja pilkkaavat. Ukrainassa ei liene montaa viidakkoa, ja olen täysin Ukrainan puolella sodan osalta.

Toivoisin, että kaikille annettaisiin matkustusrauha.

-AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

NIIN RAIVOSTUTTAVAA

Vierailija
4/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäakateeminen väestönosa käyttäytyy kuin epäakateeminen väestönosa. Ei tuota voi voittaa vaan parempi ostaa hyvät vastamelukuulokkeet.

Vierailija
5/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäakateeminen väestönosa käyttäytyy kuin epäakateeminen väestönosa. Ei tuota voi voittaa vaan parempi ostaa hyvät vastamelukuulokkeet.

Eipä tällä ole akateemisuuden kanssa mitään tekemistä vaan kulttuuritaustan. Onhan se näin nähtävä että suurin osa mölyäjistä ei ole kantiksia.

Vierailija
6/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hsl on kädetön ja nössöilee asian kanssa. Joissakin maissa tuosta huudatuksesta saa jopa sakot. Ehkä jos pistäisi tulille kansalaisaloitteen?

Vierailija
7/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tällä ole akateemisuuden kanssa mitään tekemistä vaan kulttuuritaustan. Onhan se näin nähtävä että suurin osa mölyäjistä ei ole kantiksia.

Nimenomaan epäakateemisuudesta se on kiinni. Mölyäjissä on niin kantiksia kuin muualta tulleita.

Vierailija
8/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin tyydyin kiristelemää hampaita ja korkeintaan mulkoilemaan meluajia. Nykyään sanon saman tien ja yhtään kainostelematta vieressäni, vastapäätä, takanani tai muuten lähellä puhelintaan kaiuttimella käyttävälle "laita kuulokkeet, kiitos - headphones, please". Kertaakaan ei ole kukaan väittänyt vastaan ja kuulokkeet ovat löytyneet tai puhelin laitettu äänettömälle. 

Vierailija
9/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan epäakateemisuudesta se on kiinni. Mölyäjissä on niin kantiksia kuin muualta tulleita.

Oletpa sinä ainakin epäakateemisen tyhmä. Et taida itse olla kuin elämänkoululainen korkeintaan. Minä en ole käynyt korkeakouluja mutta en puhu edes puhelimessa julkisissa, koska se on minusta hyvin epäkunnioittavaa kanssamatkustajia kohtaan eikä kuulu suomalaiseen kulttuuriin muutenkaan.

Vierailija
10/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin tyydyin kiristelemää hampaita ja korkeintaan mulkoilemaan meluajia. Nykyään sanon saman tien ja yhtään kainostelematta vieressäni, vastapäätä, takanani tai muuten lähellä puhelintaan kaiuttimella käyttävälle "laita kuulokkeet, kiitos - headphones, please". Kertaakaan ei ole kukaan väittänyt vastaan ja kuulokkeet ovat löytyneet tai puhelin laitettu äänettömälle. 

Tuokin on surullista että Suomessa joudutaan puhumaan englantia eikä pysty puhumaan omaa äidinkieltään...mutta kun Suomalaiset alistuu aivan kaikkeen.

Vierailija
11/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan ainakin busseissa hienot kuvakkeet mitä siellä saisi ja ei saisi tehdä, ne sinipohjaiset..yhdessä lukee ihan silence, mutta sehän on suhteellinen käsite. Muutenkin tuntuu että koko pk-seutu on nykyään liian "loud" ihan sama mihin julkiseen tilaan menee.

Vierailija
12/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh hieman helpottavaa tietää, että en ole ainoa joka kärsii tuosta käytöksestä. Olen ajatellut olenko jotenkin herkkä, kun en enää halua kulkea julkisilla sen melun ja myös tauotta vilkkuvien mainosnäyttöjen vuoksi. Molemmat uusia, mutta nopeasti yleistyneitä ilmiöitä.

Olen huomauttanut asiasta ystävällisesti, pyytänyt tyyliin "voisitko käyttää kuulokkeita, kun kaikki täällä eivät halua kuulla tuota". Ei ole kukaan suhtautunut epäasiallisesti, mutta eihän tuollaista joka matka jaksa. Vaihdoin sähköpyörään, johon aion hankkia myös talvirenkaat.

Jotakin tuolle asialle pitäisi tehdä HSL:n puolelta.

Vierailija
13/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti jotkut kuvittelevat että puhelin on puhumista varten.

Vierailija
14/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä enemmistö, mutta ennemmin epäakateemisia maahanmuuttajia. Harvoin suomalaiset tuota tekee minun kokemuksen mukaan. Nuoret joskus, kun haluavat nuorille tyypillisesti olla välillä korostetusti esillä laumassaan.

Vierailija
15/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järkyttävää kun yrittää poistua bussista ja nätisti pyytää että josko tämä oven edessä seisova väistäisi. No, eihän se tietty kuule kun on ne pirskaleen vastamelukuulokkeet päässä. Siinä vaiheessa runnon täysiä, sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
16/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku normaaliääninen puhelu on minun mielestä ok. Itse en kyllä julkisissa puhu pitkään, vain pakolliset. Ongelma on volyymit täysillä jotakin aivokuollutta sisältöä suoltavat tyypit. Puhelut täysillä kaiuttimessa ja kirosanoja riittää, ei mitään järkevää asiaa.

Edes kuulokkeet ei pelasta, kun haluavat pitää itsestään niin kovaa meteliä. 

Vierailija
17/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli junassa joku LANDE joka jaaritteli koko matkan kaiutin päällä jonkun toisen mummon kanssa.

Vierailija
18/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan järkyttävää kun yrittää poistua bussista ja nätisti pyytää että josko tämä oven edessä seisova väistäisi. No, eihän se tietty kuule kun on ne pirskaleen vastamelukuulokkeet päässä. Siinä vaiheessa runnon täysiä, sitä saa mitä tilaa.

Joo tuo on myös lisääntynyt, ehkä samaa vajaalla järjellä varustettua sakkia. Seistään aivan oven edessä, vaikka ulos olisi tulossa paljon ihmisiä. Sitten hitaasti puikkelehditaan ja bussi seisoo.

Itse viiton että pois tieltä, jos eivät kuule eivätkä osaa kieliä. Väkivalta ja töniminen on moukkamaista, luo todella ikävää kaupunkikulttuuria osaltaan.

Vierailija
19/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarttis aamuseiskan junassa alkaa selvitellä siskon serkun kummin kaiman sairaskertomuksia kovaan ääneen. 

Vierailija
20/71 |
30.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaan kaikki nyt asiasta palautetta HSL palautepalveluun. Ehkä jotakin tehdään, kun ongelma näkyy asiakastyytyväisyydestä vastaaville. Noista mainosnäytöistä voisi myös laittaa. Ihan tarpeeksi melua ja vilkettä kaupungissa muutenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi