Mikäs teillä on auttanut kilpparin vajikseen? Kaikki keinot käyttöön, taas arvot olleet huonot.
Olen tämän sairauden kanssa kamppaillut.
Tyroksiinilla mennään. Lääkärit ei puutu vaikka arvot taas alhaisemmat.
Lääkitys 100 ug/vrk.
Tsh 2 ja t4v 13.
Mikähän auttaisi jos ei lääkitys pure? Mitä elämässä pitää tehdä? Voinko tehdä itse jotain?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Miten tähän saa kunnollista hoitoa?
Itselläni on todella epätyypillinen vajaatoiminta. T4V on aika oikein hyvä ja väitteissä.
TSH sen sijaan on heitellyt väliltä 5-25.Oireet ovat pikemminkin liikatoiminnan kuin vajaatoiminnan, olen laihtunut, nukkuminen vaikeaa, iho rasvoittuu, sydän tykyttelee.
Tässä ei ole mitään järkeä, tk-lääkärit suhtautuu ivalla ja naljaillen, mihinkään kysymyksiin ei saa vastausta, vaan he ottaa sen itseensä haastamisena, jos edes kehtaat kysyä jotain. Tilanne mennyt siihen, että olen nykyisellään työkyvytön. Viimeksi yritin pari kk sitten tk:n kautta päästä tutkimuksiin, mutta lääkärin mielestä mitään ei tarvitse tutkia.
Tarvitsen ihan oikeasti apua enkä saa terveyttäni tässä maailman parhaan terveydenhoidon maassa edes sille tolalle, jotta pärjäisin työelämässä.
En osaa auttaa, mutta minullakin vajaatoiminta löytyi kun oireet viittasivat liikatoimintaan, tiheälyöntisyys, unettomuus... Parin vuoden jälkeen en edelleenkään tiedä mitkä oireeni liittyvät vajaatoimintaan ja mitkä eivät. Lääkärit keskittyvät lähinnä siihen ovatko arvot viitearvojen sisällä. Mulla arvot lääkityksestä huolimatta ovat heilahdelleet paljonkin, mitä en myöskään ymmärrä.
Ostettiin kilpparille tuoreita kasviksia ja hedelmiä. Pitää pitää lisäksi huoli riittävästä kalsiumin saannista että kuori vahvistuu.
Vierailija kirjoitti:
Miten tähän saa kunnollista hoitoa?
Itselläni on todella epätyypillinen vajaatoiminta. T4V on aika oikein hyvä ja väitteissä.
TSH sen sijaan on heitellyt väliltä 5-25.Oireet ovat pikemminkin liikatoiminnan kuin vajaatoiminnan, olen laihtunut, nukkuminen vaikeaa, iho rasvoittuu, sydän tykyttelee.
Tässä ei ole mitään järkeä, tk-lääkärit suhtautuu ivalla ja naljaillen, mihinkään kysymyksiin ei saa vastausta, vaan he ottaa sen itseensä haastamisena, jos edes kehtaat kysyä jotain. Tilanne mennyt siihen, että olen nykyisellään työkyvytön. Viimeksi yritin pari kk sitten tk:n kautta päästä tutkimuksiin, mutta lääkärin mielestä mitään ei tarvitse tutkia.
Tarvitsen ihan oikeasti apua enkä saa terveyttäni tässä maailman parhaan terveydenhoidon maassa edes sille tolalle, jotta pärjäisin työelämässä.
Menen arvauskeskuksesta työterveyteen tai endorinologille yksityiselle. Saat lähetteen perusteellisimpiin tutkimuksiin, jos tuota on jatkunut jo pitkään.
Muuntohäiriö? Onko T3V otettu?
5-15 % ei saa apua pelkästään normi-korvaushoidosta, vaan tarvitsevat rinnalle sen toisenkin lääkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Joillain huononee arvot ja olotila syksyä kohti mentäessä ja syksyllä. Varmasti auringonvalolla ja d-vitamiinilla vaikutusta tähänkin asiaan.
Lääkityksen alaisella ei vuodenajat vaikuta. Vaan jos esim. on lääkkeen muuntumisessa jokin ongelma.
Tk lääkäreillä ei taitoa hoitaa. Valitettavasti ollaan heitteellä. Osta sykemittari ja seuraa sykkeen vaihtelua. Sillä saat selville onko kilpirauhasen liikatoiminta, sykkeet ylhäällä. Jos syke laskee liikaa ja palelee herkästi on vajaatoiminta. Sitten säätelet lääkkeen määrää itse. Pieni 25 ug lisäys tai vähennys viikossa voi jo olla riittävä määrä.
Oma olotila on hyvä mittari.
Muistathan että lääke otetaan aamulla tyhjään mahaan ja syödä saa 30 min päästä.
Minäkin haluaisin tietoa hieman.
Miten te olette päässeet eroon tästä järkyttävästä nestepöhöstä?
Ei auta mitkään normaalit keinot asiaan. Onko vinkkejä?
Itsellä tsh 2.80 nyt lääkityksellä viimeksi ja sitä onneksi tehostettiin, mutta ei mitään vaikutusta.
Tsh on selannut lääkityksellä tuon 2,80-8 välillä. Oireet eivät ole poistuneet, toki ei se vielä hoitotasolla koskaan ole ollutkaan.
Mutta vinkkejä siis nesteenpoistoon?
Vierailija kirjoitti:
Muistathan että lääke otetaan aamulla tyhjään mahaan ja syödä saa 30 min päästä.
Oikea ohjeistus on kaksi tuntia. Tässä ohjeessa on vain vedetty mutkat suoriksi.
Vierailija kirjoitti:
Joillain toimii iltaotto paremmin. Toki sekin tyhjään mahaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillain huononee arvot ja olotila syksyä kohti mentäessä ja syksyllä. Varmasti auringonvalolla ja d-vitamiinilla vaikutusta tähänkin asiaan.
Lääkityksen alaisella ei vuodenajat vaikuta. Vaan jos esim. on lääkkeen muuntumisessa jokin ongelma.
Moni toimivalla lääkityksellä oleva joutuu vähentämään annostusta kesäksi ja näin syksyllä sitten palaamaan takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei vajaat kilpikonnat ole selvinneet.
Konnalta kilpi poistettu. Kyllä se pärjää.
Yleensä TSHn seilaaminen johtuu annoksen muuttelusta tai unohtelusta. Kalkki, rauta, magnesium huonontaa tyroksiinin imeytymistä; niihin pitää olla väliä useampi tunti.
Tuo joka väitti että TSHn pitää olla mittaamattomissa, saa osteoporoosin, lihaskatoa, eteisvärinän, sydämen vajaatoiminnan ja muuta mukavaa vanhuuden vaivaa kymmeniä vuosia etuajassa. TSH on mittaamattomissa vain aivolisäkeperäisessä taudissa, mikä on eri asia kun vajaatoiminta johtuu nimenomaan sen puutteesta, tai sitten kilpirauhassyöpäpotilailla tarkoituksella tyroksiinin yliannostelun riskit vs. syövän riskit huomioiden.
Joskus harvoin on sekä liikatoiminnan että vajaatoiminnan taipumus. Keskenään ristiriidassa olevien arvojen taustalta voi löytyä myös lab-menetelmään liittyvä virheellisesti arvoa nostava seikka.
Raskaus, lihominen, laihtuminen voi vaikuttaa. Keliakia kannattaa poissulkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillain toimii iltaotto paremmin. Toki sekin tyhjään mahaan.
Neljä tuntia pitää olla syömättä ennen ottoa. Ei onnistu mulla, 4 tunnin päästä vielä voi röyhtäillä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvosi ovat viitteissä, mikä on siis ongelma?
Lääkityksellä olisi TSH hyvä olla mittaamaton ja t4v yli 15.
Jos ths on 0, silloin on kilpirauhasen liikatoiminta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka realistista tämä edes on? Kunhan edes viitearvoihin saisi.
En tiedä miten tavallista on, mutta minulta on kilpirauhanen poistettu ja arvot on tyypillisesti TSH mittaamaton-TSH 0.5 ja T4V 17-20. Annostus 150 mikroa/pv.
Eikö normaali ths ala 0.3 - n. 4. Minulla alle 0.1 ja diagnoosi kilpirauhasen liikatoiminta. Tällöin thyroxin lääkettä vähennetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka realistista tämä edes on? Kunhan edes viitearvoihin saisi.
En tiedä miten tavallista on, mutta minulta on kilpirauhanen poistettu ja arvot on tyypillisesti TSH mittaamaton-TSH 0.5 ja T4V 17-20. Annostus 150 mikroa/pv.
Mulla on TSH noin 0,1 ja T4V noin 20. Annos 137,5 mikroa. Jatkuvasti vaaditaan julkisella puolella pudottamaan annosta, että TSH saadaan nousemaan viittealueelle.
Ap, onko ravinteet kunnossa: jodi, seleeni, d-vitamiini, tyrosiini, rautavarasto riittävän täynnä?
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tsh 2.80 nyt lääkityksellä viimeksi ja sitä onneksi tehostettiin, mutta ei mitään vaikutusta.
Tsh on selannut lääkityksellä tuon 2,80-8 välillä. Oireet eivät ole poistuneet, toki ei se vielä hoitotasolla koskaan ole ollutkaan.Mutta vinkkejä siis nesteenpoistoon?
TSH alle yksi.
Vierailija kirjoitti:
Tsh on selannut lääkityksellä tuon 2,80-8 välillä. Oireet eivät ole poistuneet, toki ei se vielä hoitotasolla koskaan ole ollutkaan.Mutta vinkkejä siis nesteenpoistoon?
Neste kertyy sydänvikaisilla, munuaisvikaisilla. Liikuntaa lisää nesteet kiertää.
Kännykän autocorrect sotki koko tekstin. Siis t4v on aina hyvä ja viitearvoissa. Vain THS heittelee eikä ole kertaakaan lääkityksen aloittamisen jälkeen ollut viitearvoissa.