Mitä te ehditte tehdä tavallisen työpäivän jälkeen?
Tai ennen, jos menette iltavuoroon? Olenko ainoa josta tuntuu mahdottomalta ehtiä normityöpäivänä myös nukkua riittävästi eli n 8h ja tehdä vapaalla omiakin juttuja riittävästi eikä vain palautua työpäivästä, valmistautua seuraavaan ja tehdä välttämättömät ettei koti muutu ihan kaaokseksi (tai se kyllä on jo).
Kommentit (141)
Ehtiihän sitä vaikka mitä, laittaa ruokaa ja tehdä kotihommia, auttaa lapsia läksyissä ja kuskata harrastuksiin, itse käyn salilla ja harrastan erästä joukkuelajia, jossa 1-2 treenit viikkoon. Työajat vaihtelevia, on iltaa ja viikonloppua myös. Olen opiskellut töiden ohessa yamk-tutkinnon, nyt opiskelen ratkaiskeskeiseksi lyhytterapeutiksi. Mökilläkin ehdin viikoittain käymään, jonne matkaa 80km. Voisihan sitä vapaa-aikaa aina lisää ottaa, mutta kyllä sitä näilläkin ehtii kaikenlaista tekemään.
Dracula kirjoitti:
Olen kotona 1515.
Syön ja aloitan päivän toisen pianotreenin.
Musiikin soittaminen on poikinut jo levyn joka julkaistaan pian.
Toivottavasti et asu kerrostalossa.
Ehdin hyvin harrastaa kahtena arki-iltana ja käyn kaupassa treeneistä tullessa. Mies tekee ruuan ja minä hoidan pyykit ja roskat. Robotti-imuri on kätevä. Ehdin laiskottelemaan ja katsomaan lempparisarjoja. Isommat siivoukset viikonloppuisin. Lapset lähes täysikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän paljon: Vien lapsia harrastuksiin, katson heidän kanssaan koealueita, kuntoilen (uinti, juoksu, lihashuolto), tapaan ystäviä, luen, teen kotitöitä (pyykit, siivous, ruoanlaitto), käyn asioilla, käyn harrastuksissa, juttelen puolison kanssa, soitan pianoa.
Tämä! Ihan kuin minun kirjoittamaa. Paljon ehtii töiden jälkeen ja nuorena vielä jaksaa.
No, sit kun olen yli viiskymppinen , niin lapset on lentäneet jo pesästä. Sitten on paljon omaa aikaa. Koti on ilman muuta siisti, kun minä eikä mieskään sotke.
Ruokaa teen kerralla isoja satseja, niin pääsee vähällä ja pakkasessa on sitten aina ruoka valmiina.
Kaupoissa ei tarvitse haahuilla ,kun teen tilaukset 3 vk välein. Siinä säästää aikaa, rahaa ja vaivaa.
Tämä sopii pienelle perheelle ja järjestelmällisellä ihmiselle.
Olen epäsäännöllisessä vuorotyössä, normipäivät 9-12h. Matkoihin menee 2h. Enpä juuri työpäivinä jaksa muuta kuin syödä ja mennä suihkun kautta nukkumaan. Välillä katson sarjoja läppäriltä sängyssä. Kaikki muu, kuten siivous, kaupassa käynnit, liikunta, jää vapaapäiville, samaten lääkäri ja kampaamokäynnit yms.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ruokaa teette edellisenä päivänä illalla seuraavaksi päiväksi ? Miten ruoka jäähdytetään? Syöttekö aina siis vain uudelleenlämmitettyä ruokaa ?
Joskus kun jaksan teen enemmän kerralla ja pakastan. Ennen sitä tietysti just annetaan ruoan jäähtyä ja sit vasta jääkaappin tai pakkaseen. Kaikkeahan voi tehdä etukäteen, melkein ainakin. Ja vaikka sitten tuunata mausteilla eri makuiseksi seuraavana päivänä, laittaa eri lisukkeet tms jos tuntuu mahdottomalta syödä samaa. Toisia haittaa syödä samaa, itseäni ei.
Olen klo 15 kotona.
Siinä ehtii vaikka mitä. Klo 21 ----> nukkumaan ja töihin klo 7 taas.
Mietiääs, tänään lähtö töihin klo 07.30, töissä 08.30-16, työmatka kotiin ja kotona klo 17.15. Työmatkoilla kuuntelen podcasteja.
Aamulla heräsin klo 06.00, pesin hampaat, join kahvin ja laitoin koirille ruoat valmiiksi. Koirien kanssa aamulenkki 06.30-07.15. Sitten söin nopsaan miehen laittaman aamiaisen, vaihdoin työvaatteet ja lähdin töihin.
Tähän mennessä kotona: Suihku saman tien kotiin tultua 17.15-17.30. Sitten kuivailua ja jotain häröilyä kuuteen asti. klo 18.00-19.30 koirien kanssa lenkki + koulutuspuuhailua. Nyt istuin alas ja luin sähköpostit ja tulin sitten vauvapalstalle. Kohta on ruoka valmis, mies taas tehnyt sen.
Illalla ruoan jälkeen aion katsoa yhden etäluennon, kesto reilun tunnin ja tehdä iltapuuhat (hammaspesut itselle ja koirille, laittaa vaatteet valmiiksi huomista työpäivää varten, siistiä hieman paikkoja eli lakaisen hiekat eteisestä ja pyyhin keittiön tasot yleensä). Nukkumaan olis tarkoitus ehtiä viimeistään yhdeltätoista, petiin jo vähän aiemmin rauhoittumaan vaikka kirjan kanssa.
Aika tehokas saa arjessa olla ja pyrkiä minimoimaan toimintojen siirtymiin kuluvat ajat, että saa kaiken tehtyä. Meillä pääsääntöisesti ruokaa laittaa mies, kun tykkää siitä ja tekee töitä kotona. Siitä on paljon apua arjen rullaamisessa.
Lojua, maata, istua, nukkua päikkärit, syödä, nukkua yöunet. Olen ihan sairaan väsynyt aina työpäivän jälkeen.
Kotiin pääsen 16-16.30 kun olen ensin hakenut kolme lasta hoidosta. Sit ruoka, vähän siivousta (keittiö/pyykki/imurointi). Leikkiä lasten kanssa, ehkä suihku(jos ehtii) ja 7 aikaan onkin jo kiire valmistelemaan kaikki kolme nukkumaan. Lapset nukkuu 20-20.45 välillä, itelle iltapala ja sit sänkyyn että jaksaa nousta taas klo 05.30-06.
Joskus illalla käyn pikaisesti pyörälenkillä tai ruokakaupassa yksin kun on miehen vuoro katsoa lapset. Eipä paljon jää omaa aikaa, tai sitten se on suoraan pois uniajasta. Ehkä sitten joskus...
Menen toiseen työhön tai harrastamaan.
MäenAnna kirjoitti:
Kuinka myöhään porukka täällä oikein syö päiväruuan ku monet tuntuu tekevän ja syövän sen töiden jälkeen? Hullua...
Ite syön töissä päiväruuan ja jossain vaiheessa iltaa kevyen iltapalan, seuraava ruoka aamiainen ja sit taas päiväruoka töissä ja sitärataa.
Kun olin lapsi, meillä syötiin päivällinen 17-18 aikaan, kun äiti tuli töistä.
Esim. pääsen töistä viideltä käyn kotimatkalla kaupassa, käyn lenkillä, teen ruuan, syön, siivoan vähän, koomailen ja/tai hoidan pakollisia/lasten asioita, käyn iltakävelyllä ja menen nukkumaan.
Tai käyn kaupasta välipalaa, syön sen ja lähden harrastamaan suoraan töistä, käyn lenkillä ja syön kunnolla sitten illalla kun pääsen kotiin.
Aamulla aamupala, lenkki, suihku ja töihin.
Riippuu vähän työpäivän pituudesta ehtiikö kaikkea, jos iltavuoro, niin ei ole iltaharrastuksia, jos pitkä päivä, niin joku lenkki jää pois, jos aamuyön aamuvuoro, niin illalla kykenen vain siihen mihin on ehdoton pakko.
Talvella mikään unimäärä ei riitä, aina väsyttää...
Kyllähän ehtisi vaikka mitä mutta ei jaksa.
Monille sanon etten ehdi.
No en oikein mitään. Enkä jaksa. Syön, suihkuun, kissan hoito, nettiä lähinnä vaan.
Teen normaalisti teollisuudessa prosessityötä, joka on vuorotyö (8h vuorot, aa-ii-yy-vvvv) Nyt olen kuitenkin määräaikaisessa projektityössä ollut 1,5 vuotta päivävuorossa(7.00-15.30) Ja se on kyllä niin perseestä, kun tuntuu että olet vain ihan koko ajan töissä. Missä ihmeen välissä päivävuorossa ehtii palautua työstä? Ikääkin on kohta 50v ja lasken päiviä, että pääsen takaisin vuorotyöhön. Jospa sitten ehtisi harrastaakin taas kunnolla, kun on vapaita. Näyttää vielä että lähitulevaisuudessa siirrytään 12h työvuoroihin ja sitten mennäänkin aa-ii-vvvvvv. 4pv töitä ja 6pv vapaata. Kyllä kelpaa
Vierailija kirjoitti:
Olen kotona klo15.30-16 ja menen nukkumaan klo23 eli siinä on rapiat 7h aikaa tehdä mitä lystää. Teen ruoan ellei edellisen päivän päivällistä ole jäänyt, pyykit jos niitä on tai mies ei ole päivän aikana pyöräyttänyt koneellista, ehkä jotain pientä kodin siistimistä. Sitten vain oleilua, lukemista, töllöä, kotona vielä asuvan nuoren aikuisen kanssa jokin peli välillä, joinakin päivinä otan pienet päiväunet ruoan jälkeen.
Niin ja 3-4x/vkossa illalla saunaan.
Et tee täyttä työpäivää tai nukut vähemmän kuin se normaali, mistä ap puhuu - kumpi? Vai onko työpaikka naapurissa?
Eipä paljoa ehdi.
4 kertaa viikossa salilla
Parina iltana tinder treffeillä.
Välillä leffoja katsomassa.
Kesäaikana veneilemässä tai ajelemassa moottoripyörällä.
Kaikkea sellaista pientä.
Aikaa säästyy kun en kokkaile kotona koskaan vaan käyn ulkona syömässä ja kerran viikossa käy opiskelijatyttö siivoamassa,hällä oma avain niin ei tarvitse sitävarten kotona olla.
Priorisointi on aika tärkeää.
Teen pari some videoo. 1-2 h
En jaksaisi 8h duuneja
Ei yleensä ehdi syödä työpäivän aikana. Yleensä ruokiksen aikaan teen aamupalan (en muutenkaan pysty syömään heti herättyäni). Leipää, jugurttia, hedelmää tms. Ne sitten mutustan koneen ääressä. Kirjaan itselleni ruokiksen yleensä työpäivän loppuun.