Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä te ehditte tehdä tavallisen työpäivän jälkeen?

Vierailija
04.10.2023 |

Tai ennen, jos menette iltavuoroon? Olenko ainoa josta tuntuu mahdottomalta ehtiä normityöpäivänä myös nukkua riittävästi eli n 8h ja tehdä vapaalla omiakin juttuja riittävästi eikä vain palautua työpäivästä, valmistautua seuraavaan ja tehdä välttämättömät ettei koti muutu ihan kaaokseksi (tai se kyllä on jo).

Kommentit (141)

Vierailija
41/141 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt eläkkeellä ollessa olen monesti miettinyt miten olen kaiken kerennyt, nyt tuntuu etten ehtisi edes töihin.

Tulin töistä kotiin klo 17 ja hain lapset hoidosta. Laitoin ruokaa, siivosin, pesin pyykit ja kun lapset sain nukkumaan aloin ompelemaan itselle ja lapsille vaatteita. Viikonloppuisin mentiin yli 100 km:n päähän auttamaan iäkkäitä appivanhempia, siellä odotti siivous ja leipominen ym. Talvisin kuskasin heidän pyykit meille pesuun, kun heillä ei ollut kuin kantovesi ja pulsaattorikone. Omaa aikaa ei ollut, mutta nuorena jaksoi. Nyt on aikaa, mutta en saa läheskään noin paljon aikaiseksi, mutta tarviiko minun enää saadakaan? Ei tartte.

Vierailija
42/141 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kolmivuorotyötä, joten päivät ovat erilaisia.

Aamuvuorot ovat 07-15, heräilen 4.45, juon kahvit, käyn juoksemassa, tulen kotiin suihkuun ja laittaudun vähän ja lähden töihin.

Töiden jälkeen teen tarvittaessa ruokaa, autan lasta läksyjen teossa ja vietän hänen kanssaan aikaa. Illat menee perheen kesken pelaillen lautapelejä, urheillen tai ihan vaan sohvalla köllien.

Iltavuorot ovat 13-21, herään aamulla aikaisin, käyn lenkillä ja suihkussa ja laitan lapselle aamiaisen ja laitan hänet kouluun. Menen takaisin nukkumaan ja heräilen uudelleen n. klo 11.30, syön jotain, laittaudun ja lähden töihin.

Yövuoroon 20.45-07.15 mennessä päivä menee lepäillessä, syödessä hyvin ja perheen kanssa oleskellessa. Nukun yleensä 12-18 välin, jotta jaksan yön valvoa muiden unta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/141 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn salilla 4 krt/vko ja monesti lisäksi joku juoksumattojuoksu erillisenä kertana, ellei ole jaksanut minkään treenin perään ottaa. Eipä niihin iltoihin sitten juuri muuta mahdukaan kuin pakolliset. Tilannetta helpottaa etätyö, eli ei mene joka päivä työmatkoihin aikaa ja pystyy aamulla ja työpäivän lomassa ohimennen tekemään sellaisia asioita, joita varten pitäisi muuten tulla töiden jälkeen kotiin jne.

Alkuun oli etätyöpakkoon totuttelemista, mutta nyt olen pikkuhiljaa oppinut hyödyntämään, että pesukone voi pyöriä työpäivän aikana ja pyykit voi ripustaa töiden lomassa tai puheluiden aikana jne. Myös ruokahuolto on helppoa, kun ei tarvitse kuljetella kippoja eestaas, vaan ottaa vaan kaapista valmiin ruuan (tällä saa arkea sujuvoitettua aikalailla, kun on ainakin lounas viikoksi valmiina).

Vierailija
44/141 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi tänään menen suoraan töistä kansalaisopiston kielikurssille, sitten menen kotiin, lämmitän jotain syötävää, katselen telkkaria ja neulon ehkä siinä samalla, leikin kissojen kanssa myös. Joskus kymmenen aikoihin menen nukkumaan, ehkä otan jonkun lehden vielä sänkylukemiseksi.

Minulla on robotti-imuri ja se hoitaa siinä sivussa imuroinnin. Viikonloppuna sitten siivoan tarkemmin.

Vierailija
45/141 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on liukuva työ mutta enimmäkseen virkatyöaika eli ma-pe noin 8-16. Työmatkoihin menee toisinaan aikaa mutta niitä hyödynnän esimerkiksi soittamalla pidempiä puheluita (bluetooth).

Hyödynnän lasten harrastukset omaan liikkumiseen, eli liikun sillä aikaa kun lapsikin tai käyn esim kaupassa. En jää lapsen harkkoja yleensä katselemaan ellei pyydetä.

Ruokaa laitetaan kerralla paljon ja kaupassa käydään harvemmin.

Aikaa jää ihan sopivasti nukkumiseen, palautumiseen ja kotitöihin mutta mitään uutta harrastusta en ehtisi enää aloittaa. Viikonloppuisin kyläillään iäkkäillä sukulaisilla tai vietetään aikaa perheen kesken.

Vierailija
46/141 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tehdä vaikka mitä ja niin myös aamulla luulen, että illalla teen sitä ja tätä. Totuus on kuitenkin se, että lojun väsyneenä sohvalla, enkä jaksa mitään. Tämä saa aikaan syyllisyyden tekemättömistä kotitöistä, liikunnasta ym.

Vierailija
47/141 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syönnin jälkeen iloitelen rakastajattareni kanssa samalla pokuleeraten reippaasti ja niinpä sammunkin jo ennen kymppiuutisisa ja olen taas aamulla innoissani lähtemään kapitalistin palkkatyöhön.

Vierailija
48/141 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En paljon pakollisten kotihommien, lasten harrastusten ja läksyissä auttamisen ja koirien lenkityksen lisäksi. Ennen lapsia ehti hyvin vaikka mitä, mut nykyään ei, mikä on tietysti ihan luonnollista.

Vierailija
49/141 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pääsee töistä klo 15.00 niin hyvin kerkiää harrastaa, ulkoilla ja sosialisoida

Vierailija
50/141 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdesti viikossa on harrastus ja ehtii muutakin. Enemmän on ongelma ehtiä mitään virastoasiaa koskaan hoitaa työajan puitteissa. Viikonloppuna yleensä siivoan enemmän ja viikolla pistän perheenkin osallistumaan enkä itse tee kaikkea. Jää aikaa itsellekin.

Vierailija
51/141 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap miten se koti voi muuttua kaaokseksi jos sä olet töissä? 

M30

Helposti. En mä siellä toimistolla 24/7 ole.

-eri-

Vierailija
52/141 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilen usein uimaan yhdelle lammelle ympäri vuoden, koko retkessä kuluu hieman reilu tunti. Leikin kissojeni kanssa ja hellin niitä. Ruokaa teen yleensä vapaapäivänä niin paljon ettei syömisiä tai ruoanlaittoa tarvitse miettiä työkierron aikana. Ihan normaaleja kotiaskareita ehdin tekemään.

Vierailija
53/141 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpäivä kestää 7,5h ja päivän ensimmäinen 15min on aina omistettu seuraavan päivän valmistelulle. Näin valmistelu ei jää loppumetreille kun se tapahtuu jo edellisen päivän aamuna.

Aamulla myös mietin mitkä ovat 1-3 tärkeintä asiaa mitä tänään pitäisi saada tehtyä, ja päivän aikana keskityn siihen että nämä asiat onnistuvat. En stressaa niistä kahdesta sadasta muusta asiasta, puhelusta tai sähköpostista mitä päivän aikana tulee.

Työpäivä alkaa yleensä noin klo 8 ja loppuu viimeistään klo 16. Sen jälkeen on yleensä 3-4h tiiviimpää touhuamista että saadaan perhe ruokittua, kaupassa käytyä, omat liikuntaharrastukset hoidettua jne. Edellisenä päivänä puolison kanssa aina sovitaan kumpi vie huomenna tytön treeneihin, kumpi hoitaa illallisen jne.

Noin klo 19 eteenpäin on yleensä vapaa-aikaa jolloin tehdään mitä tykätään kun lasten harrastukset yms on hoidettu. Usein luen tai surffaan netissä. Illalla myös sovitaan puolison kanssa seuraavan päivän kuviot, kumpi menee aikaisin töihin ja kumpi on kotona katsomassa että lapset saavat aamupalan ja pääsevät ajoissa koulutielle.

Meillä ainakin arjen pyörityksen stressi on vähentynyt paljon nyt kun lapset ovat kouluikäisiä ja osaavat myös itse tarvittaessa laittaa ruokansa, pistää pesukoneen päälle jne.

Vierailija
54/141 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ruokaa teette edellisenä päivänä illalla seuraavaksi päiväksi ? Miten ruoka jäähdytetään? Syöttekö aina siis vain uudelleenlämmitettyä ruokaa ?

Vierailija
55/141 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä 6.30-14. Paras työaika mulle. Illalla kerkiää mitä vaan. Lenkkeilen, käyn kahviloissa, uimassa, harrastan lasten kanssa. Tänäänkin kävin naapurikaupungissa ostoksilla. En koskaan palaa aiempaan 8-16.

Vierailija
56/141 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän paljon: Vien lapsia harrastuksiin, katson heidän kanssaan koealueita, kuntoilen (uinti, juoksu, lihashuolto), tapaan ystäviä, luen, teen kotitöitä (pyykit, siivous, ruoanlaitto), käyn asioilla, käyn harrastuksissa, juttelen puolison kanssa, soitan pianoa.

Sun työajat ja työtehtävä? Koska ite jaksan vaan tuijottaa seinää.

Vierailija
57/141 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kotona klo15.30-16 ja menen nukkumaan klo23 eli siinä on rapiat 7h aikaa tehdä mitä lystää. Teen ruoan ellei edellisen päivän päivällistä ole jäänyt, pyykit jos niitä on tai mies ei ole päivän aikana pyöräyttänyt koneellista, ehkä jotain pientä kodin siistimistä. Sitten vain oleilua, lukemista, töllöä, kotona vielä asuvan nuoren aikuisen kanssa jokin peli välillä, joinakin päivinä otan pienet päiväunet ruoan jälkeen.

Niin ja 3-4x/vkossa illalla saunaan.

Täällä aika lailla sama, paitsi että teen etätyötä, lopettelen työpäivän neljän pintaan. Nukkumaan myös noin klo 23. Lapsia ei ole, mutta koira on. Sen lenkittämiseen menee tunti tai pari työpäivän jälkeen.

Vierailija
58/141 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juuri mitään. Ei kovin mielekästä elämää mutta minkäs teet.

Vierailija
59/141 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka myöhään porukka täällä oikein syö päiväruuan ku monet tuntuu tekevän ja syövän sen töiden jälkeen? Hullua...

Ite syön töissä päiväruuan ja jossain vaiheessa iltaa kevyen iltapalan, seuraava ruoka aamiainen ja sit taas päiväruoka töissä ja sitärataa.

Vierailija
60/141 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö ja liukuva työaika, joten päivän pystyy järjestämään varsin joustavasti oman halun ja menojen mukaan. Tänäänkin kävin vaeltamassa vaimon ja koirien kanssa 6 km lenkin kansallispuistossa kesken työpäivän. Aloitin työt klo 7.15, kävin vaeltamassa ja söin sen jälkeen lounaan klo 10.30 - 14.00 ja lopetin työt klo 17.45. Juuri söin päivällisen, katselen seiskan uutiset, käyn koirien kanssa iltalenkillä ja menen pelaamaan (joukkuelaji) sarjapelin klo 21.15. Olen kotona ennen puoltayötä. Laitan pesukoneen pyörimään, syön kevyen yöpalan, katson hetken töllöä ja huomenna heräilen n. klo 8 ja aloitan työt klo 8.30. Ehkä vähän siivoilen huomenna työpäivän lomassa, jos huvittaa. Ruokaa teen aina isoja satseja, joita pakastan annosrasioihin. Niitä syömme yleensä lounaaksi ja päivällisen tekee se, jolla on aikaa, tänään se oli vaimo.

Kieltämättä nämä etätyöt on helpottanut elämää paljon, kun päivään ei kulu 2 tuntia työmatkoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi