Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: lapsia ei synny lukuisista eri syistä

Vierailija
03.10.2023 |

https://yle.fi/a/74-20052231 Suurin syy on, ettei sopivaa kumppania ole löytynyt. Mielestäni syynä on deittiappien kertakäyttötapailukulttuuri ja infernaaliset vaatimukset seurustelukumppanille. Tinderissäkin monilla 30+ miehillä lukee, että yksi täydellinen riittää. Mutta kun kukaan ei ole täydellinen, eikä profiilinhaltijakaan kovin ihmeellinen. Toki myös syynä alueelliset erot jne

Kommentit (1267)

Vierailija
661/1267 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa kohdalle olisi sattunut sellainen turvallinen, perus mukava, ja isäksi haluava mies. Kaipa ne kaikki on jo olleet varattuja. Minulle on mm. yhessä suhteessa valeheltu, että haluaa lapsia suht. Nopealla aikataululla. Sittenpä se vaihtui siihen, että jossain vaiheessa yritetään.. odotin lähes 4 hel*etin vuotta, näitä tyhjiä lupauksia. Lähdin viimein suhteesta.

Katseltava varmaan itsellisen äitiyden suuntaan nyt, vaikka se osin pelottaakkin. Sitäkin enemmän pelottaa jäädä ilman lapsia (jos niitä voi saada).

Toivoisin että niin miehet kuin naisetkin olisi ehdottoman rehellisiä tästä asiasta kumppanilleen. Ei toista voi siinä väkisin pitää(lupaamalla turhia), kun tietää että toinen osapuoli haluaa lapsia. Järkyttävää laittaa toinen itsekkäästi luopumaan tuollaisesta asiasta, tai tuhlata toisen aikaa. Naisella kun tulee ikä jossain kohtaa vastaan lapsen saannissa.

Vierailija
662/1267 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luitteko edes juttua? Siinä käy selvästi ilmi se, ettei suurin osa ole vapaaehtoisesti lapsettomia

Jutussa on myös äänestys "Mikä on syynä lapsettomuuteeni?", jonka tämän hetken tuloksissa suurin vastausprosentti eli 37.1% (6653 ääntä) on "Oma valinta". 

Mikä on syynä lapsettomuuteeni?

Oma valinta

37.1% (6653 ääntä)

Terveydellinen syy

7.2% (1293 ääntä)

Sopivan kumppanin puuttuminen

27% (4850 ääntä)

Epävarmuus elämässä

17.6% (3167 ääntä)

Muu syy

11.1% (1992 ääntä)

Ääniä yhteensä: 17955

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/1267 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin itse naimisiin 24-vuotiaana, kesken yliopisto-opintojeni. Sain heti kahden vuoden välein lapset, suoritin äitiyslomieni aikana opintoni loppuun ja valmistuin. Kun nuorempi lapsista oli 2-vuotias aloin hakea töitä. En ihan ehti saanut juuri koulutusta vastaavaa työtä, mutta pääsin hyvään yritykseen, josta sitten muutaman vuoden kuluttua pääsin etenemään urallani ylöspäin. Elämä oli työntäyteistä, ihanaa lapsiperhe-elämää.

Nyt minulla on jo päälle kolmekymppiset lapset. Kumpikaan ei ole vakavasti parisuhteessa. Toinen oli hetken jopa naimisissa, mutta sekin suhde kariutui. Ei toivoakaan lapsen lapsista. Nämä kolmekymppiset tekevät uraa, viettävät aikaa samanlaisten kavereidensa kanssa, ovat taloudellisesti riippumattomia ja nauttivat elämästään. Ei heillä ole ollenkaan samanlaiset arvot tai haaveet kuin minun sukupolvellani (1970-luvulla syntyneillä) on ollut. Se on minun mielestäni tavallaan kyllä jopa surullista.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

En lukenut koko ketjua, mutta luin tuon Ylen artikkelin. Mulle tuli mieleen sellainen juttu, että kuinka usein nykyisin näkee tai saa lukea jostain, miten mukavaa lapsiperhe-elämä on? Mitä omiin silmiini on osunut, niin sekä sosiaalisessa mediassa että myös muissa medioissa tuntuu riittävän juttua, miten raskasta lasten kanssa on. On hankalaa päiväkotiasiat, on hankalaa lasten kouluasiat, on hankalaa raha-asiat, on hakalaa parisuhdeasiat, on hankalaa sovittaa yhteen työnantajan ja lasten vaatimukset, on hankalaa olla ilman turvaverkostoja jne jne. Tätä samaa perhe-elämän kuvailemista negatiivisella tavalla on ollut jo toistakymmentä vuotta. Jos jossain sattuukin olemaan positiivinen juttu lapsiperhe-elämästä, yhtä sellaista kohden on ainakin 20 negatiivista juttua. Vaikka vastuu lukemastaan onkin lukijalla, kyllähän tämä jonkilaista "aivopesua" silti on. 

Tässäkin on ollut erilaisia trendejä. Muun muassa taannoinen Vauva-lehti, josta on enää jäljellä vain keskustelupalsta, edusti ns. familismin kautta. Parikymmentä vuotta sitten oli itse asiassa jonkinlaista  perhepropagandaa, jonka huomasin vaikuttaneen omaankin ajatteluuni. Ja hyvä niin, olen iloinen, että uskalsin hankkia lapseni.

Sama juttu oli muuten aikoinaan Kaksplus -lehden kanssa. Mä silmäilin sitä jo kasarin alussa, kun joillain kavereilla alkoi olla lapsia ja heille tuli tuo lehti. Mielestäni siinä oli erittäin positiivisia juttuja perhe-elämästä. Tilasin lehden itsellenikin, kun aloin odottaa esikoista. 

Uskoisin, että nykyisin vanhemmilta kuitenkin vaaditaan enemmän. Pitää olla nk osallistuva vanhempi. Kodin ja päiväkodin, kodin ja koulun välinen yhteistyö on tärkeää. Lapsen harrastuksiinkin pitää osallistua jos ei muuta niin leipomalla surullisen kuuluisia mokkapaloja. Työmäärä, joka lapsesta nykyisin aiheutuu, on suurempi kuin vielä parikymmentä vuotta sitten. Ja sen vuoksi on ehkä vaikeaa löytää puoliso, jonka kanssa työmäärä ei tuntuisi kohtuuttomalta ja jonka kanssa perheen arkea pyöritetään yhdessä kuten pyöritettäisiin yhdessä omistettavaa yritystäkin. 

Vierailija
665/1267 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

halusin saada.lapseni kirjoitti:

lapset ovat toisille riesa ja toisille onnen lähde, nuo pitävät liiton koossa 20v ,

muutoin kumppani voi huidella missä ja kenen kanssa tahansa , vanhana on kivaa kun on jälkeläisiä, niiden kanssa on kiva puuhata ja matkustaa, nuo huolehtii

vanhemmistaan kun tullaan vanhoiksi.

siinä lapsettomat ihmiset sitten kadehtii meitå lapsellisia,

En keksi yhtään syytä olla kateellinen ihmiselle, jonka mies on läsnä vain lasten takia ja muuten huitelisi ties missä ja olisi uskoton.

Eivätkä ne lapsesi sinua vanhana hoida, vanhainkotiin päädyt kuten kaikki muutkin.

Vierailija
666/1267 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielellään "tekisin" vaikka heti muutaman lisää, mutta ei vaan talous kestä. Iso perhe vaatii ison auton ja asunnon. Nämä myös maksavat enemmän, kulut on siis kasvanut paljon isommaksi samaa vauhtia kuin perhekkin kasvanut. Ruokakulut alkaa olla myös jo aika isot vaikka kuinka yrittää säästää paljon itse tekemällä kun urheilevat nuoret (pojat) syövät paljon.

T. Neljän äiti 31v.

Vierailija
667/1267 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivoja lapset on mutta jaksaisko niitä hoitaa 24/7?

N29

Ei toki jos oma napa on elämän keskipiste.

Töissäkin pitää käydä ja opiskella siinä sivussa.

Joten lapset voi unohtaa.

N29

Mä olin päivätöissä, opiskelin yamk tutkinnon ja iltahommina rakennutin omakotitalon josta itse tein perustustyöt. Lapsia oli tuolloin kaksi alle 3v ja kolmas nahkayksiössä.

Kyse on elämänhallinnasta.

M44

Tuli muuten mieleen, että mitä sun lastesi äiti muuten teki tuona aikana? Samat jutut, eli täysiaikainen päivätyö, korkeakouluopinnot ja talonrakennus samalla kuin hoiti 2 lasta ja odotti yhtä?

Tässä on sama keissi, kuin tuolla yhdella kirjoittajalla. Vaimo synnytti lapsia ja mies tienasi ja tässä tapauksessa rakennutti talon, tuossa toisessa talo ostettiin ja omaisuus on sitten yksin miehen.

Tässä se juuri onkin, mies voi opiskella, tienata, rakentaa, kun vaimo on mahapystyssä ja myöhemmin vauva tissillä ja sitten aina täältäkin saa lukea, miten kaikki omaisuus on miehen hankkimaa. Ja naiset vaan yrittää rahastaa miehellä.

En ole koskaan kuullut hölmömpää. Täyty olla keksitty asia. En usko. Koti aina 50/50. Toki kyseessä voi olla tyyppi tai tyypit, joista pitäsi pysyä kaukana, mutta normaalia tai tervettä tuo ei ole.

Täytyy muistaa, että jos koti on 50/50 niin molempien luonnollisesti täytyy silloin myös lyhentää lainaa 50/50, koska muutoin kyseessä on lahja. Ja tosiaan myös aviopuolisoiden välillä on lahjavero. Aiheesta lisää voi lukea vaikka verottajan sivuilta.

Paitsi, että elatusvelvollisuuden vuoksi puolison elatukseen annetut lahjat on verovapaita, jos lahjansaaja ei voi käyttää lahjaa muuhun tarkoitukseen. Eli, jos maksat asuntolainaa puolisonkin edestä, kyseessä ei välttämättä ole veronalainen lahja. Esimerkiksi jos tuloerot on perheessä suuret.

Ei ole milloinkaan vernalaista. Kuka höpsö tuollaista edes luulee?

Vierailija
668/1267 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse kuin lukea miesten vastauksia oikeastaan asiaan kuin asiaan niin selviää miksei lapsia (tai parisuhteita) synny. Näissäkin vastauksissa on ihan käsittämättömiä ajatuksia miehiltä, miksi naiset eivät lapsia tai parisuhdetta halua.

Miehet jos päättäisivät tehdä muutakin kuin valittaa niin alkaisi parisuhteita ja lapsia syntyä.

Milloin naiset menee TÖIHIN?! OIKEISIIN, TUOTTAVIIN TÖIHIN?!!!! Ja alkavat ihan ITSE maksamaan ne haluamansa kakarat?!!!! Se että akat niitä kersoja haluaa, se ei TOD. meinaa sitä että "me" niitä haluataan.

Sitten vasta kun miehiltä poistetaan elatuspakot, sitten vasta te niitä kersoja saatte. Siihen asti olkaa ilman, kerran se niiden maksaminen ei teitä napostele. Ja miksi napostelisi, kun se on niin helvetin helppoa ja mukavaa olla vain aina vailla ja maksattaa muilla ne omat haluamiset.

Ei tarvitse ihmetellä, miksi syntyvyys laskee ja iso osa miehistä on lapsettomia, kun heidän mielestään omaa lastaan ei kuuluisi edes elättää vaan nainen hoitakoon kaiken fyysisesti ja rahallisesti. Tuossa kommentissa on yksi iso syy miksi naiset eivät lapsia halua, koska mies kieltäytyy kaikesta vastuusta lasta kohtaan.

Jos miehille yleisesti olisi itsestäänselvyys että omaa verta ja lihaa olevia jälkeläisiä pitää rahallisesti tukea ei noita kiistoja käytäisi oikeudessa jatkuvasti eikä olisi lakeja säätämässä näistä elatusasioista. Hitto, yhteiskunta (lähinnä miehet) laittaisi kolme vuotiaatkin töihin savupiippuja putsaamaan, jos ei olisi erillistä lakia kieltämässä lapsityövoimaa.

Naiset haluavat ensisijaisesti tietyn tyyppisiä miehiä, joiden kanssa lapsia hankitaan.

Nyt suurin osa kaikista miehistä on näiden penaalista pudonneiden jälkeläisiä.

Sanoisin, että täysin looginen jatkumo kyseessä.

Millasena miehenä pidät Amerikassa asuvaa farmaria? Melko monen toiveena on tuntunut olevan vakaa ja varma mies. Osa tykästyi ajatukseen pidemmästä kotona olosta. Ja onhan täällä ollut virolaisten/serbien kanssa deittaavia. Useimmat haluaa ihan tavallisen miehen.

Vierailija
669/1267 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin itse naimisiin 24-vuotiaana, kesken yliopisto-opintojeni. Sain heti kahden vuoden välein lapset, suoritin äitiyslomieni aikana opintoni loppuun ja valmistuin. Kun nuorempi lapsista oli 2-vuotias aloin hakea töitä. En ihan ehti saanut juuri koulutusta vastaavaa työtä, mutta pääsin hyvään yritykseen, josta sitten muutaman vuoden kuluttua pääsin etenemään urallani ylöspäin. Elämä oli työntäyteistä, ihanaa lapsiperhe-elämää.

Nyt minulla on jo päälle kolmekymppiset lapset. Kumpikaan ei ole vakavasti parisuhteessa. Toinen oli hetken jopa naimisissa, mutta sekin suhde kariutui. Ei toivoakaan lapsen lapsista. Nämä kolmekymppiset tekevät uraa, viettävät aikaa samanlaisten kavereidensa kanssa, ovat taloudellisesti riippumattomia ja nauttivat elämästään. Ei heillä ole ollenkaan samanlaiset arvot tai haaveet kuin minun sukupolvellani (1970-luvulla syntyneillä) on ollut. Se on minun mielestäni tavallaan kyllä jopa surullista.

Olen 70-luvun alussa syntynyt ja lastesi elämä kuulostaa hyvin pitkälle siltä miten olen elämäni elänyt.

Tästä näkökulmasta arvot ovat hyvin samanlaiset.

Vierailija
670/1267 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on surullista, jos he nauttivat elämästään?

Vierailija
671/1267 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sääli.valkoisia kirjoitti:

sääli on että valkoinen ihmisheimo tulee

kuolemaan sukupuuttoon, värilliset tulee

valloittamaan koko maapallon, kuvat Afrikasta.näyttää siltä että siellä asuu vain

apina- ihmisiä, keskenään aina tappelevia

kuìn simpansseja tai marakatteja, koko

pohjoinen pallonpuolisko tulee muuttu-

maan Afrikan kaltaiseksi villien asutta-

maksi mantereeksi

Sinunkaltaisesi saavatkin kadota maapallolta. Nimittelet toisia villeiksi simpansseiksi, mutta Suomen yltäkylläisyydessä koko ikäsi eläneenä ja suomalaisen koulutusjärjestelmän läpikäyneenä et osaa itse edes kirjoittaa. Melko ironista.

Vierailija
672/1267 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse miehenä haluaisin kyllä perustaa perheen, mutta jos nyt pääsisi aluksi edes niille treffeille ekana. Eipä ole tärpännyt.

Vierailija
673/1267 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

valloittamaan koko maapallon, kuvat Afrikasta.näyttää siltä että siellä asuu vain

maksi mantereeksi

Sinunkaltaisesi saavatkin kadota maapallolta. Nimittelet toisia villeiksi simpansseiksi, mutta Suomen yltäkylläisyydessä koko ikäsi eläneenä ja suomalaisen koulutusjärjestelmän läpikäyneenä et osaa itse edes kirjoittaa. Melko ironista.

Sanoo henkilö, jonka mielestä toinen ansaitsee kuolla

Vierailija
674/1267 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

maksi mantereeksi

Sanoo henkilö, jonka mielestä toinen ansaitsee kuolla

Näin ohiksena, mitä kummaa? :D

Vierailija
675/1267 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhä useampi valitsee vapaaehtoisen lapsettomuuden, sitä vaan ei edelleenkään ole lupa sanoa ääneen.

Vierailija
676/1267 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse miehenä haluaisin kyllä perustaa perheen, mutta jos nyt pääsisi aluksi edes niille treffeille ekana. Eipä ole tärpännyt.

Ilmainen: https://www.mamba.ru/en/landing/estonia-10968

Korkeasti koulutettuja naisia: https://www.christianmingle.com/

Vierailija
677/1267 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitteko edes juttua? Siinä käy selvästi ilmi se, ettei suurin osa ole vapaaehtoisesti lapsettomia

Jutussa on myös äänestys "Mikä on syynä lapsettomuuteeni?", jonka tämän hetken tuloksissa suurin vastausprosentti eli 37.1% (6653 ääntä) on "Oma valinta". 

Mikä on syynä lapsettomuuteeni?

Oma valinta

37.1% (6653 ääntä)

Terveydellinen syy

7.2% (1293 ääntä)

Sopivan kumppanin puuttuminen

27% (4850 ääntä)

Epävarmuus elämässä

17.6% (3167 ääntä)

Muu syy

11.1% (1992 ääntä)

Ääniä yhteensä: 17955

"Oma valinta" sisältää erilaisia syitä ihan sinällään, eivätkä ne täysin poista kyselyn muita kohtia. Esim. joku voi vastata "oma valinta", vaikka taustalla vaikuttaisivat terveydelliset syyt. 

Jotkut lapsettomat ovat lapsivihamielisiä, mutta kaikki eivät ole. Nämä kaksi eri ihmistyyppiä saattavat vastata kyselyyn eri tavoin.

Ei tuollaisesta kyselystä voi vetää suoria johtopäätöksiä. Miksiköhän siitä puuttui kohta "Taloudelliset syyt", vaikka se on varmasti monelle iso tekijä? Osa lienee sen takia vastannut "epävarmuus elämässä", vaikka eihän se välttämättä suoraan liity rahaan. 

Vierailija
678/1267 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa muissa isoissa päätöksissä kannatetaan vakaata harkintaa paitsi lasten hankkimisessa, mikä on kuitenkin todella iso asia.

Juuri näin! Kerrohan että olet ajatellut työttömänä ja masentuneena hommata koiran niin heti sanotaan että ei ei kun et sinä jaksa sitä hoitaa kuitenkaan eikä riitä rahatkaan.

Jos taas kerrot olevasi raskaana heti onnitellaan että voi miten hienoa kaikki kyllä järjestyy vaikka elämässä olisi aivan kaikki päin mäntyä miten pahasti tahansa.

Vierailija
679/1267 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni pudotus väkimäärään on vain tervetullut, lakatkaa vauhkoamasta. Sitten kun taas alkavat arvot olla kohdillaan uutta sukupolvea kyllä syntyy.

Kansakunnan tasolla se on katastrofi. Käsittämätöntä että tällaista ei ymmärretä.

Vierailija
680/1267 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa hyt! Oikein YLEkin huomannut, että lapsettomuuteen on useita syitä! Melkein yhtä suuri tapaus, kuin jos maan finanssiministeri huomaa, että köyhyyteen on useita syitä. 

Toisaalta vaikuttaa siltä, että YLE on huomaamiskyvyssä edellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän