YLE: lapsia ei synny lukuisista eri syistä
https://yle.fi/a/74-20052231 Suurin syy on, ettei sopivaa kumppania ole löytynyt. Mielestäni syynä on deittiappien kertakäyttötapailukulttuuri ja infernaaliset vaatimukset seurustelukumppanille. Tinderissäkin monilla 30+ miehillä lukee, että yksi täydellinen riittää. Mutta kun kukaan ei ole täydellinen, eikä profiilinhaltijakaan kovin ihmeellinen. Toki myös syynä alueelliset erot jne
Kommentit (1267)
Vierailija kirjoitti:
Ikävä sanoa mutta synnytysikäisillä naisilla on paljon mielenterveysongelmia. Voivat kyllä pärjätä opinnoissa tai työssä mutta niihin voimat meneekin. Eivät halua lapsia. Tosi monilla on terapia tai ainakin sen tarvisivat ja lisäksi mielialalääkitys.
Niin on miehilläkin, ja hyvin moni hoitaa ongelmiaan alkoholilla. Ei sellainen mies ole kelvollinen puolisoksi ja isäksi. Ryyppäämällä on moni perhe tuhottu.
Vierailija kirjoitti:
No olen ihan omakohtaisesti saanut todeta, että suomalaisten naisten vaatimukset on täysin absurdeja, huomioiden mitä he itse olevat. Joten on täysin mahdotonta luoda parisuhteita nykyaikana. En yksinkertaisesti suostu epätyydyttävään parisuhteeseen, jos naisen ulkonäkö ja luonne ei miellytä. Eikä sillä ole mitään väliä kuinka moni minulle sanoo, että minun pitää tyytyä, ei tarvitse, olen mielummin yksin.
Eiköhän ne sun vaatimuksesi ole absurdeja. Lyön vetoa että olet pienikätinen ja pippelinen,lapsellinen, tietokoneella 24/7pelaava tai tumputtava möhömahainen possunaama, jolla ei ole mitään käsitystä siitä mitä ansaitset.
Vierailija kirjoitti:
Noniin, su kuni mih ullu sai kohtauksen. Odottelen vielä k äenp oika hullua, yllättävän kauan sillä on mennyt löytää ketju.
Kyllä sekin vielä jostain luolasta ryömii, älä huoli.
Sukunimihullulla on ihan asiaakin kohtausten välissä, ulosanti vain aggressiivista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kuin lukea miesten vastauksia oikeastaan asiaan kuin asiaan niin selviää miksei lapsia (tai parisuhteita) synny. Näissäkin vastauksissa on ihan käsittämättömiä ajatuksia miehiltä, miksi naiset eivät lapsia tai parisuhdetta halua.
Miehet jos päättäisivät tehdä muutakin kuin valittaa niin alkaisi parisuhteita ja lapsia syntyä.
Milloin naiset menee TÖIHIN?! OIKEISIIN, TUOTTAVIIN TÖIHIN?!!!! Ja alkavat ihan ITSE maksamaan ne haluamansa kakarat?!!!! Se että akat niitä kersoja haluaa, se ei TOD. meinaa sitä että "me" niitä haluataan.
Sitten vasta kun miehiltä poistetaan elatuspakot, sitten vasta te niitä kersoja saatte. Siihen asti olkaa ilman, kerran se niiden maksaminen ei teitä napostele. Ja miksi napostelisi, kun se on niin helvetin helppoa ja mukavaa olla vain aina vailla ja maksattaa muilla ne omat haluamiset.
Harvinaisen selväksi tuli miksi sinulla ei ole lapsia, eikä naista.
Onneksi geenisi loppuvat sinuun.
Mulle on kuule ihan yksi vtunmaku päättykö geenit vai ei. Minua kiinnostaa vain tasan tarkkaan se, mitä minulla on, ja mitä minulla jää käteen omasta työstäni silloin kun minä olen hengissä. Minä en käy töissä muiden vuoksi enkä muiden elintason vuoksi. Minä käyn töissä VAIN oman elämäni ja oman elintasoni vuoksi. Ei minullekaan kukaan mitään valmiiksi anna tai tienaa, kaiken on joutunut ja joutuu omasta selkänahasta repimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivoja lapset on mutta jaksaisko niitä hoitaa 24/7?
N29En minä ainakaan jaksaisi :D olen aivan puhki jo siskon lapsien muutaman tunnin hoitamisesta, vaikka he rakkaita minulle ovatkin. Oma lapsi ei voi olla eri asia, kun häntä pitäisi hoitaa 24/7
Pakko kommentoida tähän lähinnä vain omasta kokemuksesta. Oma lapsi on täysin eri asia kuin muiden kakarat :D. Minä myös mietin pitkään ennen oman lapsen saamista, että en varmaan edes jaksaisi lasta kun olin ihan poikki jo yhdestä yöstä, kun hoisin sisarusteni lapsia. Oma lapsi on oma lapsi ja omalla kohdalla rakkaus lasta kohtaan on jotain sellaista, ettei sitä osaa kuvailla. Oman lapsen takia jaksaa toinen toistaan toistavia päiviä, rutiineja, yövalvomisia, kiukkua, huutoa, itkua. Toki siihen vaikuttaa varmasti sekin, että oma lapsi on minun tyyppinen persoona. Kiinnostuu samanlaisista asioista ja tempperamentissa ja luonteessa muutoinkin on paljon samaa. Omaa lasta saa kasvattaa ja komentaa omien arvojen mukaisesti. Muiden lapset on taas kasvatettu ja opetettu heidän tyylillään.
Mutta se rakkaus kantaa paljon ja saa jaksamaan vaikka mitä. En ois ikinä uskonu että jaksan noudattaa tällaista päivärytmiä päivästä toiseen, mitä oman lapsen kanssa. Enkä olisi ikinä uskonut, että jopa nauttisin siitä! Mutta nautin, paljon. Ihan vain niistä arkisista hetkistä. Siitä kun lapsi kasvaa ja kehittyy, oivaltaa koko ajan enemmän. Sen kanssa pystyy ihmettelemään maailmaa yhdessä ja hassuttelemaan.
Mutta en missään nimessä väitä että tämä olisi totuus kaikkien kohdalla, tämä on vain oma kokemukseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olen ihan omakohtaisesti saanut todeta, että suomalaisten naisten vaatimukset on täysin absurdeja, huomioiden mitä he itse olevat. Joten on täysin mahdotonta luoda parisuhteita nykyaikana. En yksinkertaisesti suostu epätyydyttävään parisuhteeseen, jos naisen ulkonäkö ja luonne ei miellytä. Eikä sillä ole mitään väliä kuinka moni minulle sanoo, että minun pitää tyytyä, ei tarvitse, olen mielummin yksin.
Eiköhän ne sun vaatimuksesi ole absurdeja. Lyön vetoa että olet pienikätinen ja pippelinen,lapsellinen, tietokoneella 24/7pelaava tai tumputtava möhömahainen possunaama, jolla ei ole mitään käsitystä siitä mitä ansaitset.
Minkälainen neiti siellä kirjoittelee? Onko hilloviikot menossa nyt?
Veikkaan että olet pluskokoinen, näppylänaamainen ja sulla on rumat kasvot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kuin lukea miesten vastauksia oikeastaan asiaan kuin asiaan niin selviää miksei lapsia (tai parisuhteita) synny. Näissäkin vastauksissa on ihan käsittämättömiä ajatuksia miehiltä, miksi naiset eivät lapsia tai parisuhdetta halua.
Miehet jos päättäisivät tehdä muutakin kuin valittaa niin alkaisi parisuhteita ja lapsia syntyä.
Milloin naiset menee TÖIHIN?! OIKEISIIN, TUOTTAVIIN TÖIHIN?!!!! Ja alkavat ihan ITSE maksamaan ne haluamansa kakarat?!!!! Se että akat niitä kersoja haluaa, se ei TOD. meinaa sitä että "me" niitä haluataan.
Sitten vasta kun miehiltä poistetaan elatuspakot, sitten vasta te niitä kersoja saatte. Siihen asti olkaa ilman, kerran se niiden maksaminen ei teitä napostele. Ja miksi napostelisi, kun se on niin helvetin helppoa ja mukavaa olla vain aina vailla ja maksattaa muilla ne omat haluamiset.
Naiset maksavat tilastollisesti lapsien kuluja enemmän kuin miehet, toim. huom. Erojen jälkeen mies pääsee elareilla (naurettavia summia) ja nainen kustantaa käytännössä koko lystin.
Ainoa mitä naiset tekevät enemmän, on kuppaavat miesten selkänahoista maksettuja veroja yhteiskunnan avulla kela-elätteinä. Ja jos maksavatkin enemmän kersojen menoja, se on vain oikein helvetin luonnollista koska nehän niitä kakaroita haluavatkin. Se joka on vailla ja haluaa, se myös maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys paranisi heti kun kriminalisoitaisiin ehkäisy ja abortti.
Syntyvyys parinisi heti kun kaikki pojat kävisivät vähintään ammattikorkeakoulun ja työllistyisivät hyväpalkkaisiin töihin. Nyt ne duunarimiehet ja pienipalkkaiset miehet jää lapsettomiksi suurella todennäköisyydellä koska naiset ei heitä kelpuuta kumppaniksi.
Mitä helvettiä? Mua ei kiinnosta miehen palkka, jos käytös on paskamaista. Naisen on helppo kiinnostua miehestä, jos hän on aktiivinen asioissa ja kohtelee hellästi naistaan. Kaikenmaailman törkyturpia on jo tässä maassa niin paljon, että tarvitsisin lipun galaksin toiselle reunalle. Miesten käytöksessä ja asenteissa on petrattavaa.
Jep, misogynia ja vanhanaikaisten sukupuoliroolien vaatiminen ovat myös niitä syitä miksi osa miehistä on (ansaitusti) yksin ja lapsettomana.
Seksististen miesten lapsiluku on itse asiassa korkeampi. Tästä oli joku aika sitten tutkimus, toki ei Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
En kelpaa naisille koska en ole seurustellut koskaan, toki asia ei minua haittaa koska sinkkuna viihdyn myös.
Hiukan ylipainoinen olen, leveät hartiat ja vähän mahaa löytyy. En ole se justin bieberin tai robinin näköinen miesmalli vaan karvainen mies joka ei edes pukeudu kuin nuo tai laittaudu.
Töissä mä käyn mutta en ole se pukumies hyvällä palkalla vaan duunari keskivertopalkalla.
Olen myös introvertti eli viihdyn tosi paljon yksin enkä käy oikein muualla kuin töissä,mökillä,ruokakaupassa ja luonnossa viihdyn kaupunkielämän vastapainona.
En syyttele naisia aiheesta, viihdyn ja pärjään sinkkuna hyvin.
Syy lapsettomuuteeni on siis kumppanin puute.
Miesvuosimallia1990
Juuri tuollaisille miehille luulisi olevan ottajia! Itse ainakin etsin juuri kaltaistasi miestä. Ihan tavallista. Tosin olen sinua 10 vuotta vanhempi. Olen ihan samanlainen, kuin millaiseksi itseäsi kuvailet. Sellainen kotosalla olija. En kylläkään sohvalla maksaja, aina kotona on tekemistä, ja puuhaa.
Löydät varmasti arvoisesi naisen! Sellaisen, joka haluaa myös lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Pieni pudotus väkimäärään on vain tervetullut, lakatkaa vauhkoamasta. Sitten kun taas alkavat arvot olla kohdillaan uutta sukupolvea kyllä syntyy.
Arvot ovat kohdillaan, kun uusi sukupolvi on niin pieni, että kaikille järjestyy säällinen toimeentulo. Sitähän nuo pelkää.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä sanoa mutta synnytysikäisillä naisilla on paljon mielenterveysongelmia. Voivat kyllä pärjätä opinnoissa tai työssä mutta niihin voimat meneekin. Eivät halua lapsia. Tosi monilla on terapia tai ainakin sen tarvisivat ja lisäksi mielialalääkitys.
Ei se terapia tee kelvottomaksi vanhemmaksi, vaan monesti päin vastoin. Jos olisin diktaattori, niin määräisin, että jokaisen vanhemmaksi haluavan pitäisi käydä 3 vuotinen psykoterapia ensin läpi, poikkeusluvalla sen saisi 1-2 vuoteen. Vasta sitten saisi luvan lisääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun ei kannata lotota. En ole edes neiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun ei kannata lotota. En ole edes neiti.
No poika sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse ihmetellä, miksi syntyvyys laskee ja iso osa miehistä on lapsettomia, kun heidän mielestään omaa lastaan ei kuuluisi edes elättää vaan nainen hoitakoon kaiken fyysisesti ja rahallisesti. Tuossa kommentissa on yksi iso syy miksi naiset eivät lapsia halua, koska mies kieltäytyy kaikesta vastuusta lasta kohtaan.
Mikä helvetin vastuu kakarasta jota ei itse ole koskaan edes halunnutkaan???????????????! Akat kerran niitä kersoja haluavat ja ovat vailla, niin ei se niiden pönkääminen mikään ongelma ole, vaan niiden maksaminen ja elätys. Se on pois kaikesta muusta. Minkä helvetin takia käydä töissä kymmeniä vuosia palkatta ja kädestä suuhun että saat maksettua jonkun muun haluamiset, vaikka itseä koko asia ei ole paskakilon vertaa missään vaiheessa kiinnostanut?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvinaisen selväksi tuli miksi sinulla ei ole lapsia, eikä naista.
Onneksi geenisi loppuvat sinuun.Mulle on kuule ihan yksi vtunmaku päättykö geenit vai ei. Minua kiinnostaa vain tasan tarkkaan se, mitä minulla on, ja mitä minulla jää käteen omasta työstäni silloin kun minä olen hengissä. Minä en käy töissä muiden vuoksi enkä muiden elintason vuoksi. Minä käyn töissä VAIN oman elämäni ja oman elintasoni vuoksi. Ei minullekaan kukaan mitään valmiiksi anna tai tienaa, kaiken on joutunut ja joutuu omasta selkänahasta repimään.
Sittenhän sä ymmärrät todella hyvin naisia, jotka eivät lapsia halua. Eri
Ei oo lapsia koska ei oo koskaa ollu akkaa ja en oo koskaa saannu pimppiä akalta.
Pokee kattelen ja lapasee vetelen, se riittää mulle hyvin.
Mihkä sitä akkaa edes tarvii kun oma käsi tuo nautinnon?
M31
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervesukuiset miehet voivat ulkoistaa geeniensä jatkumon luovuttamalla sukusolujaan jollakin klinikalla. Hesassa Felicitas ja Dextra esimerkiksi!
Ja siitäkin huolimatta voi menneisyys tulla vainomaan ihan lainvoimalla ~20 v. päästä. Joo ei. Saa emansipaatuneet demaripiruämmät katsella mällinsä mistä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on lapsivihamielinen ja äitivihamielinen maa. Siis äärimmäisellä tavalla.
Meillä on kaksi lasta, mutta kolmas jäi hankkimatta ylläolevasta syystä.
Höpön löpön. Missään muualla ei paapota äitejä ja lapsiperheitä muiden kustannuksella kuten täällä. No voi olla että jossain Norjassa ehkä.
Ja kaikesta kuvaamastasi luksuksesta huolimatta kukaan ei halua äidiksi. Merkillistä.
Ellet sinä sitten vain suolla paskaa.
Eivät yhteiskunnan tuet auta siinä että halutaanko äidiksi vai ei. Äidiksi ei haluta koska se on pas ka nakki monella tapaa, ja iso osa ajattelee myös luontoa jättäessään lisääntymättä.
Sama se miehilläkin on. Ei ne tuet auta siinä haluaako isäksi vai ei. Isäksi ei haluta koska se isyys ei kiinnosta ja se on pas ka nakki monella tapaa.
Ehkä jos valtio antaisi vaikka miljoonan rahaa siitä että lapsen tekisi niin sitten sen lapsen vois tähän maahan tehdä, voisi ainakin sitten palkata lastenhoitajan sille lapselle.
T:velamiesEn kyllä tiedä millaisista summista pitäisi olla kyse jotta suostuisin lapsen tekemään ja siinä olisi tosiaan oltava myös se, että sen lapsen voisi rahojen saamisen jälkeen antaa pois eikä tarvitsisi enää ikinä nähdä sitä. Jos lapsi pitäisi itse hoitaa ja kasvattaa niin sellaista rahamäärää ei ole olemassakaan, että suostuisin.
Vaikka lapsesta pääsisi eroon jo heti synnärillä, niin en kanssa tiedä millä rahamäärällä suostuisin pilaamaan kehoni ja terveyteni raskaudella ja synnytyksessä loppuelämäkseni. Siinä sitten kulkis vaipat housuissa, kun ei pysty pidättämään ykköshätää eikä kakkoshätää, kun on revennyt koko alakerta, seksiin ei pysty, kroppa on muutenkin runneltu ja vanunut. Kaikkea ei pysty edes kirurgialla kunnolla korjaamaan tai ehkä sitä ei suostuta korjaamaan, "kun se nyt vaan kuuluu asiaan".
Voi sinun äitiäsi kun sinut teki. Elämä meni noin pilalle äidillesi. Niinkö? Olet typerä Provo tuolla logiikalla kenelläkään ei olisi kuin yksi lapsi, eikä kukaan harrastaisi seksiä.
En ymmärrä, mikä lapsivihaajien pahanolon ketju tämä on. Lapset ovat elämän suurin rikkaus ja lapsen saaminen on maailman luonnollisin asia.
-viiden lapsen yh äiti
Lapset voi olla sinun elämän suurin rikkaus, mutta ei meidän kaikkien.
Eiköhän tuo kommentti ollut satiiria muutenkin. Viiden lapsen yyhoo. :D
Olen tuon kommentin kirjoittaja. Ja olin ihan vakavissani. Kyllä, olen yh, koska mies sairastui psyykkisesti, ja oli lopulta parempi erota. Toki hän lapsia tapaa/tapasi, joka toinen viikonloppu. Lapsista vanhimmat ovat parikymppisiä, nuorimmatkin jo lähellä täysi-ikäisyyttä. Nuorin oli vielä päiväkodissa, kun erosimme, ja isommatkin alakouluikäisiä.
En silti koe menettäneeni mitään. Uutta miestä en löytänyt, enkä suuremmin etsinytkään. Eräs vakituinen tapailukumppani oli vuosia, vaikkemme varsinaisesti seurustelleet. (Kun joku aiemmin epäili seksielämä loppuvan synnytykseen.)
Tietenkään emme matkustelleet ulkomaille tms, ja tein ihan normaalia duunarityötä, mutta pärjäsimme kyllä. Lapsista on kasvanut ihan täysipäisen oloisia nuoria, jotka löysivät oman juttunsa, opiskelivat ja ne, jotka ovat jo valmistuneet, ovat työllistyneet opiskelujen päätyttyä. Kesätöitä ovat tehneet ja tienanneet siten rahansa. Eli ihan veronmaksajia noista vaikuttaisi tulleen/tulevan.
Meillä on vanha, halpa, omakotitalo, mutta lapset ovat jakaneet makuuhuoneet sisarusten kanssa. Merkkivaatteita yms ei ole ollut, mutteivät ole osanneet kaivatakaan. Varmaan olisin jotain koittanut mahdollisuuksien mukaan hankkia, jos se jollekin olisi ollut tärkeää. Muttei ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys paranisi heti kun kriminalisoitaisiin ehkäisy ja abortti.
Syntyvyys parinisi heti kun kaikki pojat kävisivät vähintään ammattikorkeakoulun ja työllistyisivät hyväpalkkaisiin töihin. Nyt ne duunarimiehet ja pienipalkkaiset miehet jää lapsettomiksi suurella todennäköisyydellä koska naiset ei heitä kelpuuta kumppaniksi.
Mitä helvettiä? Mua ei kiinnosta miehen palkka, jos käytös on paskamaista. Naisen on helppo kiinnostua miehestä, jos hän on aktiivinen asioissa ja kohtelee hellästi naistaan. Kaikenmaailman törkyturpia on jo tässä maassa niin paljon, että tarvitsisin lipun galaksin toiselle reunalle. Miesten käytöksessä ja asenteissa on petrattavaa.
Jep, misogynia ja vanhanaikaisten sukupuoliroolien vaatiminen ovat myös niitä syitä miksi osa miehistä on (ansaitusti) yksin ja lapsettomana.
Seksististen miesten lapsiluku on itse asiassa korkeampi. Tästä oli joku aika sitten tutkimus, toki ei Suomesta.
Hmm, itseasiassa ihan mielenkiintoista. Ehkä he ovat löytäneet höhliä naisia alistettaviksi. Tai ovatko lapset ihan yhteisymmärryksessä saatuja. Uskonnollisista lahkoista nämä perheet, ehkäisy kielletty?
Minulla on puoliso, jonka kanssa tehdä lapsia, eikä ole mitään lapsia vastaan, mutta tulevaisuus näyttää liian epävarmalta ja turvattomalta, jotta haluaisin tuoda uuden ihmisen tähän maailmaan.