Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: lapsia ei synny lukuisista eri syistä

Vierailija
03.10.2023 |

https://yle.fi/a/74-20052231 Suurin syy on, ettei sopivaa kumppania ole löytynyt. Mielestäni syynä on deittiappien kertakäyttötapailukulttuuri ja infernaaliset vaatimukset seurustelukumppanille. Tinderissäkin monilla 30+ miehillä lukee, että yksi täydellinen riittää. Mutta kun kukaan ei ole täydellinen, eikä profiilinhaltijakaan kovin ihmeellinen. Toki myös syynä alueelliset erot jne

Kommentit (1267)

Vierailija
501/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse kuin lukea miesten vastauksia oikeastaan asiaan kuin asiaan niin selviää miksei lapsia (tai parisuhteita) synny. Näissäkin vastauksissa on ihan käsittämättömiä ajatuksia miehiltä, miksi naiset eivät lapsia tai parisuhdetta halua.

Miehet jos päättäisivät tehdä muutakin kuin valittaa niin alkaisi parisuhteita ja lapsia syntyä.

Milloin naiset menee TÖIHIN?! OIKEISIIN, TUOTTAVIIN TÖIHIN?!!!! Ja alkavat ihan ITSE maksamaan ne haluamansa kakarat?!!!! Se että akat niitä kersoja haluaa, se ei TOD. meinaa sitä että "me" niitä haluataan.

Sitten vasta kun miehiltä poistetaan elatuspakot, sitten vasta te niitä kersoja saatte. Siihen asti olkaa ilman, kerran se niiden maksaminen ei teitä napostele. Ja miksi napostelisi, kun se on niin helvetin helppoa ja mukavaa olla vain aina vailla ja maksattaa muilla ne omat haluamiset.

Ei tarvitse ihmetellä, miksi syntyvyys laskee ja iso osa miehistä on lapsettomia, kun heidän mielestään omaa lastaan ei kuuluisi edes elättää vaan nainen hoitakoon kaiken fyysisesti ja rahallisesti. Tuossa kommentissa on yksi iso syy miksi naiset eivät lapsia halua, koska mies kieltäytyy kaikesta vastuusta lasta kohtaan.

Mikä helvetin vastuu kakarasta jota ei itse ole koskaan edes halunnutkaan???????????????! Akat kerran niitä kersoja haluavat ja ovat vailla, niin ei se niiden pönkääminen mikään ongelma ole, vaan niiden maksaminen ja elätys. Se on pois kaikesta muusta. Minkä helvetin takia käydä töissä kymmeniä vuosia palkatta ja kädestä suuhun että saat maksettua jonkun muun haluamiset, vaikka itseä koko asia ei ole paskakilon vertaa missään vaiheessa kiinnostanut?!

Ratkaisut asiaan: selibaatti, kondomi, vasektomia ja se, että ei alistu kenenkään naisen lapsimaanitteluihin, vaan lähtee suoraselkäisesti suhteesta jos lapsia ei halua. Noista voi valita mieleisen, miehen oma ehkäisy lienee paras ja vauvakuumeisten välttäminen.

Kun gagga on tuulettimessa ja lapsi olemassa, niin game over, siinä ei enää venkoilla jos on uuden ihmisen tähän maailmaan siittänyt.

Estäkää se siittäminen, siinä on ratkaisun avain.

Vierailija
502/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse kuin lukea miesten vastauksia oikeastaan asiaan kuin asiaan niin selviää miksei lapsia (tai parisuhteita) synny. Näissäkin vastauksissa on ihan käsittämättömiä ajatuksia miehiltä, miksi naiset eivät lapsia tai parisuhdetta halua.

Miehet jos päättäisivät tehdä muutakin kuin valittaa niin alkaisi parisuhteita ja lapsia syntyä.

Milloin naiset menee TÖIHIN?! OIKEISIIN, TUOTTAVIIN TÖIHIN?!!!! Ja alkavat ihan ITSE maksamaan ne haluamansa kakarat?!!!! Se että akat niitä kersoja haluaa, se ei TOD. meinaa sitä että "me" niitä haluataan.

Sitten vasta kun miehiltä poistetaan elatuspakot, sitten vasta te niitä kersoja saatte. Siihen asti olkaa ilman, kerran se niiden maksaminen ei teitä napostele. Ja miksi napostelisi, kun se on niin helvetin helppoa ja mukavaa olla vain aina vailla ja maksattaa muilla ne omat haluamiset.

Ei tarvitse ihmetellä, miksi syntyvyys laskee ja iso osa miehistä on lapsettomia, kun heidän mielestään omaa lastaan ei kuuluisi edes elättää vaan nainen hoitakoon kaiken fyysisesti ja rahallisesti. Tuossa kommentissa on yksi iso syy miksi naiset eivät lapsia halua, koska mies kieltäytyy kaikesta vastuusta lasta kohtaan.

Mikä helvetin vastuu kakarasta jota ei itse ole koskaan edes halunnutkaan???????????????! Akat kerran niitä kersoja haluavat ja ovat vailla, niin ei se niiden pönkääminen mikään ongelma ole, vaan niiden maksaminen ja elätys. Se on pois kaikesta muusta. Minkä helvetin takia käydä töissä kymmeniä vuosia palkatta ja kädestä suuhun että saat maksettua jonkun muun haluamiset, vaikka itseä koko asia ei ole paskakilon vertaa missään vaiheessa kiinnostanut?!

Jos lapsia ei halua niin sitten kannattaa huolehtia ehkäisystä. Ihan turha alkaa kiukuttelemaan tällaisesta asiasta, kun vasektomia on miehelle pikkujuttu. Toki kukaan ei pakota harrastamaan seksiä muutenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset ole pätkäissyt piuhojasi?

Vaikea kuvitella että kukaan tuollaisia geenejä lapselleen haluaisi.

Vierailija
504/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervesukuiset miehet voivat ulkoistaa geeniensä jatkumon luovuttamalla sukusolujaan jollakin klinikalla. Hesassa Felicitas ja Dextra esimerkiksi!

Ja siitäkin huolimatta voi menneisyys tulla vainomaan ihan lainvoimalla ~20 v. päästä. Joo ei. Saa emansipaatuneet demaripiruämmät katsella mällinsä mistä haluaa.

Kai sä tajuat, että sukusolujen luovuttajalla ei ole mitään juridisia tai taloudellisia velvollisuuksia tai oikeuksia sitä jälkikasvuaan kohtaan? Täysi-ikäisenä luovutetuista soluista alkunsa saanut saa oikeuden ottaa biologiseen vanhempaansa yhteyttä jos haluaa, mutta se ei velvoita luovuttajaa mihinkään. Ei ole pakko kaveerata. Tosin miksi ei tutustuisi ja lähtisi vaikka pizzalle tai kaljalle, uusi kaveruushan siitä voisi syntyä, uusi ystävä.

T: munasoluja luovuttanut

Vierailija
505/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syntyvyys paranisi heti kun kriminalisoitaisiin ehkäisy ja abortti.

Syntyvyys parinisi heti kun kaikki pojat kävisivät vähintään ammattikorkeakoulun ja työllistyisivät hyväpalkkaisiin töihin. Nyt ne duunarimiehet ja pienipalkkaiset miehet jää lapsettomiksi suurella todennäköisyydellä koska naiset ei heitä kelpuuta kumppaniksi.

Mitä helvettiä? Mua ei kiinnosta miehen palkka, jos käytös on paskamaista. Naisen on helppo kiinnostua miehestä, jos hän on aktiivinen asioissa ja kohtelee hellästi naistaan. Kaikenmaailman törkyturpia on jo tässä maassa niin paljon, että tarvitsisin lipun galaksin toiselle reunalle. Miesten käytöksessä ja asenteissa on petrattavaa.

Mutta ettekö te naiset selitä että mitä kouluttautuneempi mies niin sitä paremmat käytöstavat ja arvot sillä on? Lue pari sivua taakse päin niin huomaat ja katso peukutuksien määrä.

Kannattaa lukea tuo kommentti uudestaan: "ei kiinnosta miehen palkka jos käytös on paskamaista."

Hyvä palkka on pelkkää bonusta, jos mies on muuten hyväluonteinen. Mutta kymppitonnin kuukausiliksakaan ei tee sonnasta kultaa.

Mitä mies on opiskellut ja mitä mies tekee työkseen kertoo sen minkälainen mies on. Korkeakouluttautuneet ei ole paskamaisia palstamammojen mukaan vaan duunarit on paskamaisia palstamammojen mukaan.

Tuossa saattaa olla syynä vähemmän kouluttautuneiden miesten heikko itsetunto: kun vaimo, avopuoliso tai tyttöystävä on korkeammin koulutettu ja "älykkäämpi" sekä sivistyneempi, se saattaa hyvinkin käydä luonteen päälle. Jos toinen koko ajan voittaa Trivial Pursuitissa tai ratkoo ristikot olan yli, tai tietää kaikki vastaukset telkkarin tietokilpailuissa, niin kyllä siinä varmaan alkaa miehellä närvi kyteä.

Se, ettei ihminen ole kouluttautunut ei aina kerro älykkyydestä. Se kertoo myös kiinnostuksen kohteista. Moni mies vain on sellainen, että haluaa tehdä fyysistä työtä. Ei se duunari välttämättä ole se tyhmempi, ja akateeminen fiksumpi. Etenkään nykymaailmassa, jossa samoilla ihmisillä on monia koulutuksia ja on monenlaisia ammatteja.

Minä itse esimerkiksi olen (tutkitusti) keskivertoa huomattavasti älykkäämpi. Olen lahjakas monella tavoin. Mutta. Olen nelikymppinen nainen jolla on vasta aikuisena diagnosoitu ADHD, mikä kyllä esti koulunkäynnin nuorena. Jos silloin olisi ollut se tieto ja lääkkeet, mitä nyt on, olisi varmaan voinut opiskella. Mutta ei ollut, joten päädyin duunariammattiin.

Tämän lisäksi minulla ei ole minkäänlaista kunnianhimoa. Sitä vain ei ole. Ei ole kilpailuviettiäkään. En vain ole tavoitteellinen ihminen, joten en saa itsestäni ulos sitä potentiaalia, mikä minulla ehkä olisi.

Se ei tee minusta tyhmää. Eikä junttia tai huonotapaista. Edes ammattini, jossa muuten on paljon uudelleenkouluttautuneita insinöörejä ym, ei tee minusta, tai kenestäkään työkaveristani tyhmää. Toki työ on sellaista, että sitä voi hieman vähemmänkin välkky tehdä.

Tosin en kyllä oikeassa elämässä ole törmännyt näihin tasoteorioihin, tai siihen että minua väheksyttäisiin työni vuoksi.

Ne ajat, jolloin vaikkapa siivoojaa pidettiin hieman yksinkertaisena, ovat toivottavasti jo menneisyyttä.

Vierailija
506/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syntyvyys parinisi heti kun kaikki pojat kävisivät vähintään ammattikorkeakoulun ja työllistyisivät hyväpalkkaisiin töihin. Nyt ne duunarimiehet ja pienipalkkaiset miehet jää lapsettomiksi suurella todennäköisyydellä koska naiset ei heitä kelpuuta kumppaniksi.

Mitä helvettiä? Mua ei kiinnosta miehen palkka, jos käytös on paskamaista. Naisen on helppo kiinnostua miehestä, jos hän on aktiivinen asioissa ja kohtelee hellästi naistaan. Kaikenmaailman törkyturpia on jo tässä maassa niin paljon, että tarvitsisin lipun galaksin toiselle reunalle. Miesten käytöksessä ja asenteissa on petrattavaa.

Jep, misogynia ja vanhanaikaisten sukupuoliroolien vaatiminen ovat myös niitä syitä miksi osa miehistä on (ansaitusti) yksin ja lapsettomana.

Seksististen miesten lapsiluku on itse asiassa korkeampi. Tästä oli joku aika sitten tutkimus, toki ei Suomesta.

Hmm, itseasiassa ihan mielenkiintoista. Ehkä he ovat löytäneet höhliä naisia alistettaviksi. Tai ovatko lapset ihan yhteisymmärryksessä saatuja. Uskonnollisista lahkoista nämä perheet, ehkäisy kielletty?

Muistin itse asiassa väärin, lapsiluku ja sukupuolierojen tunnustaminen liittyivät toisiinsa kummallakin sukupuolella. Mutta joo, miehenä sen kyllä huomaa - nainen voi väittää haluavansa olla kuin yksi jätkistä, mutta auta armias jos ei tule erityiskohtelua

Vierailija
507/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin raskaana ex miehelleni mutta tein abortin koska vaikka miehellä oli rahaa niin hänellä oli myös huumeongelma joka oli kestänyt jo vuosia. Tuntui että lapsi olisi saanut huonon elämän. Nyt aviomieheni kanssa taas ollaan yritetty kaksi vuotta tuloksetta. Tuntuu pahalta ja epäreilulta.

Vierailija
508/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin raskaana ex miehelleni mutta tein abortin koska vaikka miehellä oli rahaa niin hänellä oli myös huumeongelma joka oli kestänyt jo vuosia. Tuntui että lapsi olisi saanut huonon elämän. Nyt aviomieheni kanssa taas ollaan yritetty kaksi vuotta tuloksetta. Tuntuu pahalta ja epäreilulta.

Olet varmaan nyt myös paljon vanhempi, mikä vaikuttaa. Toivottavasti tärppää pian!

Vierailija
509/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei enempää puhuta pätkätöistä? Nuoria naisia palkataan lähinnä pätkiin. Monille vakityö on ehdoton edellytys lasten hankinnalle.

Vierailija
510/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, misogynia ja vanhanaikaisten sukupuoliroolien vaatiminen ovat myös niitä syitä miksi osa miehistä on (ansaitusti) yksin ja lapsettomana.

Seksististen miesten lapsiluku on itse asiassa korkeampi. Tästä oli joku aika sitten tutkimus, toki ei Suomesta.

Hmm, itseasiassa ihan mielenkiintoista. Ehkä he ovat löytäneet höhliä naisia alistettaviksi. Tai ovatko lapset ihan yhteisymmärryksessä saatuja. Uskonnollisista lahkoista nämä perheet, ehkäisy kielletty?

Muistin itse asiassa väärin, lapsiluku ja sukupuolierojen tunnustaminen liittyivät toisiinsa kummallakin sukupuolella. Mutta joo, miehenä sen kyllä huomaa - nainen voi väittää haluavansa olla kuin yksi jätkistä, mutta auta armias jos ei tule erityiskohtelua

No höh, luulin että aiheessa olisi ollut jotain mielenkiintoista pohdittavaa. Sukupuolierojen tunnustaminen ei ole sama asia kuin vanhoillisten sukupuoliroolien tuputtaminen. Erityiskohtelu- kommentti paljasti röllipeikoksi.

Vierailija
511/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet varmaan nyt myös paljon vanhempi, mikä vaikuttaa. Toivottavasti tärppää pian!

Olin 21v ja nyt olen 26v. Mies ja minä käytiin lapsettomuusklinikalla ja kummankin pitäis olla ok. Kiitos tsempeistä.

Vierailija
512/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo lapsia koska ei oo koskaa ollu akkaa ja en oo koskaa saannu pimppiä akalta.

Pokee kattelen ja lapasee vetelen, se riittää mulle hyvin. 

Mihkä sitä akkaa edes tarvii kun oma käsi tuo nautinnon?

M31

Hyvä, että olet tullut tuohon tulokseen, jos toinen ihminen on sinulle pelkästään seksuaalista nautintoa tuottava väline.

Vierailija
513/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No höh, luulin että aiheessa olisi ollut jotain mielenkiintoista pohdittavaa. Sukupuolierojen tunnustaminen ei ole sama asia kuin vanhoillisten sukupuoliroolien tuputtaminen. Erityiskohtelu- kommentti paljasti röllipeikoksi.

Ei kaikki seksismi ole mitään ääriajattelua. Se tarkoittaa tässä yhteydessä että naiset ovat heikompia ja miehen pitää heitä suojella ja tuoda rahaa taloon, ja pariskunnat joilla on lapsia ajattelevat todennäköisemmin näin. Ei se suoranaisesti kyllä tasa-arvoakaan ole

Vierailija
514/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki seksismi ole mitään ääriajattelua. Se tarkoittaa tässä yhteydessä että naiset ovat heikompia ja miehen pitää heitä suojella ja tuoda rahaa taloon, ja pariskunnat joilla on lapsia ajattelevat todennäköisemmin näin. Ei se suoranaisesti kyllä tasa-arvoakaan ole

Kaukana tasa- arvosta kyllä. Mitkä ovat ne konkreettiset, arkipäivän asiat, joilta miehen tulisi sitten tyttöystäväänsä/avovaimoaan/vaimoaan suojella ja miksi vain mies pystyy siihen arkipäivän suojeluun?

Vierailija
515/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 21v ja nyt olen 26v. Mies ja minä käytiin lapsettomuusklinikalla ja kummankin pitäis olla ok. Kiitos tsempeistä.

Kreikassa käytetään järeämpiä lääkkeitä. Saatat raskautua kerrasta. https://www.whatclinic.com/fertility/greece/athens/embio-medical-center

Vierailija
516/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen tsemppari. Älä sitten jooko ruoski itteäs abortista, lapsi addiktin kanssa olisi ollut katastrofi, ei vain sinulle vaan vielä enemmän lapselle. Oikean valinnan teit silloin. Todella ymmärrettävää että nyt tuntuu pahalta kun lasta ei kuulu toiveesta ja kunnollisesta kumppanista huolimatta. Olet vielä nuori, toivoa on! Lähetän virtuaalihalin, myötätuntoa ja tsempit

Vierailija
517/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tästä kommentista moni ei tykkää, niin kyllä se asia on niin, että rakkaus omaan lapseen on suurinta ja ihaninta mitä elämässä voi olla! Mutta sitä ei oikein usko eikä ymmärrä ennen kuin sen itse kokee.

Siksi käy sääliksi lukea, miten ihmiset tylyttävät kauheaa vihaa lapsia ja lapsiperhe-elämää kohtaan, kun eivät oikeasti tiedä mitä menettävät. Mutta parempihan se niin on.

Nyt jälkeenpäin ajatellen mikään muu elämän asia ei ole koskaan ollut lähelläkään sitä onnea, minkä omien lapsien saaminen on tuonut. Itsellenikin se oli suuri yllätys, sillä luulin miltei kolmikymppiseksi, etten haluaisi lapsia ollenkaan.

Vierailija
518/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syntyvyyttä yritetään nostaa väärillä tukitoimilla. Täytyisi miettiä asiaa siten, että miksi joku haluaa lapsia ja tulla vanhemmaksi. Miksi Matti tai Maija haluaa tulla isäksi tai äidiksi ja perustaa perheen ja miten kannustaa ja tukea niitä vuosia asiaa jahkaavia perustamaan perhe - tulla vanhemmaksi.  Ei siinä ratkaise lapsilisä (se voitaisiin lakkauttaa). Siinä ratkaisee halu tulla vanhemmaksi - olla äiti tai isä ja toteuttaa äitiyttä ja isyyttä. Sen vanhemmuuden pitää antaa positiivisia tuntemuksia ja olla jotain merkittävää, mitä haluta. Sitä vanhemmuutta - äitiyttä ja isyyttä tulisi arvostaa yhteiskunnassa ja sitä tulisi tukea.

Mielestäni yhteiskunta tukahduttaa vanhemmuutta. Jos on päätetty hankkia lapsi ja äiti kantaa lasta useita kuukausia vatsassaan ja synnyttää vauvan, niin toki hän haluaa päästä toteuttamaan ja nauttimaan myös vanhemmuudesta ja äitiydestä ilman yhteiskunnan painostusta laittaa lapsi - ehkäpä vielä vauva päivähoitoon, jossa ei ole riittävästi edes hoitajaresursseja.  Kumpi on on yhteiskunnan kannalta parempi: saada syntyvyys kasvuun ja mahdollistaa vanhemmuus ja mahdollistaa lasten hoito kotona pari-kolme-vuotiaaksi ilman painostusta hoitoon laittamisesta vai jättää ne lapset kokonaan hankkimatta. Kuka haluaa lapsia, raskautua ja synnyttää vauvan kylmään yhteiskuntaan, jossa jopa tuetaan vauvan laittaminen päivähoitoon ja jopa siihen kannustetaan siitäkin huolimatta, että päivähoidossa on huutava hoitajapula. Ihan mielipuolista touhua. 

Toisaalta yhteiskunta myös holhoaa liikaa perheitä neuvolasta lähtien. Yhteiskunta (neuvola) tietää miten lasta hoitaa ja on olemassa vain yksi oikea tapa ja sitten syynätään tulevat vanhemmat/tuoreet vanhemmat toimivatko he niin kuin neuvola ohjeistaa ettei vain pidä huolestua. Sama meno jatkuu myöhemmin koulussa. Lapsi sairastaa syysflunssat, koronat ja on 30 tuntia poissa sairastamisen vuoksi. Sitä voi seurata lasu ja sillä luullaan jotenkin, että lapsi tervehtyy vai pitääkö se sairas lapsi laittaa kouluun (ei toki, sillä siitäkin seuraa lasu). Myöhemmin aikuisena yhteiskunta holhoaa niin paljon, että terveet aikuiset voivat jäädä työttömiksi ihan vain siksi kun työnteko ei nappaa.

Olisi hyvä uudistaa ja miettiä, että mitä arvoja me haluamme tähän yhteiskuntaan. Annettaisiin luottamusta ja vastuuta ihmisille huolehtia itsestä ja perheestä. Estettäisiin turha loisiminen ja hyväksyttäisiin, että ei ole yhtä tapaa elää tätä elämää.

Jokainen mies ja nainen päättää itse haluaako lapsia vai ei (toki vahinkoja on aina), mutta samalla syntyvyys on yhteiskunnallinen asia ja tämän vuoksi pitäisi miettiä, miten saadaan miehet ja naiset kohti perheen perustamista. Näkemään ja kokemaan vanhemmuus - isyys ja äitiys tavoittelemisen arvoisena. Tällä hetkellä on keskitetty liikaa lapsiin. Lapset ei sitä päätä syntyykö niitä lapsia vaan ne vanhemmat. 

Jonkun täytyy tulevaisuudessa maksaa meidän eläkkeet, terveydenhuolto, päivähoito yms. muut kulut. Kuka Suomea puolustaa tulevaisuudessa jos syntyvyys on tätä luokkaa? Voi vain kuvitella mitä meille silloin käy.

Yhteiskunta tukahduttaa myös pariutumista eli parisuhteiden syntymistä, meillähän on etenevissä määrin sinkkuja ja se on eniten lisääntyny kolmekymppisillä.

Ongelma taitaa olla se että mitä yhteiskunta pystyy tekemään sen eteen että ihmiset pariutuisi ja tekisi lapsia? Eihän päättäjät voi oikein tehdä muuta kuin jakaa tukia enemmän perheille mutta ei ole näyttänyt lisäävän sekään syntyyyttä. 

Sun viestisi oli hyvä ja yläpeukutin sitä.

Jokaisella yksilöllä on vastuu hakeutua itselleen mieluisten asioiden äärelle. Jos mies haaveilee elättäjän roolista silloin tämä tekee voitavansa pärjätäkseen Turkin Tinderissä. Naisilla sama. Mikäli haaveilet kotikoulua pitävän kotiäidin pestistä hakeudut Farmer's Onlyyn. Yhteiskunta ei voi määräänsä enempää auttaa ketään pariutumaan.

Vierailija
519/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummukka kirjoitti:

Vaikka tästä kommentista moni ei tykkää, niin kyllä se asia on niin, että rakkaus omaan lapseen on suurinta ja ihaninta mitä elämässä voi olla! Mutta sitä ei oikein usko eikä ymmärrä ennen kuin sen itse kokee.

Siksi käy sääliksi lukea, miten ihmiset tylyttävät kauheaa vihaa lapsia ja lapsiperhe-elämää kohtaan, kun eivät oikeasti tiedä mitä menettävät. Mutta parempihan se niin on.

Nyt jälkeenpäin ajatellen mikään muu elämän asia ei ole koskaan ollut lähelläkään sitä onnea, minkä omien lapsien saaminen on tuonut. Itsellenikin se oli suuri yllätys, sillä luulin miltei kolmikymppiseksi, etten haluaisi lapsia ollenkaan.

Kuuleehan tuota paljonkin, kuinka oma lapsi onkin niin mahtava asia, että kaikki muu unohtuu ja rakkaus niin vahvaa, ettei sitä sanat edes pysty kuvaamaan. Ja kuinka elämälle tulee uusi merkitys ja ihanaa nähdä lapsensa kasvavan, oppivan.

Juttu on se, että jos alusta asti ei halua lasta, niin aika huono idea on lähteä kokeilemaan. Se ei ole bookbeatin 1kk kokeilujakso. Jos mitään noista tunteista ja ajatuksista ei koskaan tulekaan. Katuu sitä, että hankki lapsen, ei edes pidä lapsesta, on katkera. Näistä ei puhuta, koska on niin tabu.

Ei lastenhankintaan epäilevästi tai negatiivisesti suhtautuvan pidä lähteä kokeilemaan vaan siksi, koska joku muu jossakin on ollut onnellinen lapsen kanssa. Lapsella ei ole palautusoikeutta.

Vierailija
520/1267 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivoja lapset on mutta jaksaisko niitä hoitaa 24/7?

N29

Ei toki jos oma napa on elämän keskipiste.

Töissäkin pitää käydä ja opiskella siinä sivussa.

Joten lapset voi unohtaa.

N29

Mä olin päivätöissä, opiskelin yamk tutkinnon ja iltahommina rakennutin omakotitalon josta itse tein perustustyöt. Lapsia oli tuolloin kaksi alle 3v ja kolmas nahkayksiössä.

Kyse on elämänhallinnasta.

M44

Meille ostettiin omakotitalo, kun olin uuri synnyttänyt esikoisen. Menin takaisin töihin, kun esikoinen oli 9kk, mutta jäin sitten vajaan vuoden päästä kotiin, kun keskimmäistä lasta odotin ja äitiysloma alkoi. Oltiin kummatkin aika iäkkäiyä ja lapset piti tehdä kiireellä, jos niitä halusi. Molemmilla oli myös työuraa takana toistakymmentävuotta ennen lasten syntymää.

Kolmaskin lapsi syntyi ja olin kotona siihen asti, että hän täytti 3v ja tämä ihan yhteisestä sopimuksesta, koska miehestä oli mukavaa, kun hänen ei tarvinnut osallistua lastenhoitoon, eikä kotitöihin .

Taloa piti laajentaa, kun perhe oli kasvanut ja minä maksoin talon laajennuksen kokonaan. Kun aloin mieheltä kysellä, että  pitäisikö talo laittaa molempien nimiin, koska olin kuitenkin taloon oman panokseni laittanut, niin mies sivuutti asian sanomalla, että eihän tuo nyt mitään ole ja talo pysyi yksin hänen minissään. 

Eli naiselle voi käydä niin, että kun hän synnyttää parin yhteiset lapset ja hoitaa niitä jonkun vuoden kotona(joka on pikkulapselle parasta)niin hän ei voi kerryttää omaisuuttaa samalla tavalla kuin mies, joka porskuttaa työelämässä täysillä, kun puoliso synnyttää ja hoitaa yhteiset lapset. 

Ei ole kovin hyvä diili tämä naiselle. Olin töissä maksoin ruuat ja kaikki päivittäismenot, mies osteli hienoja autoja, moottoripyöriä ja harrasti kalliisti ja kerrytti omaisuuttaan. Minun rahat meni perheeseen. 

Meillä lapset jo isoja ja maailmalla, enkä heitä vaihtaisi mihinkään omaisuuteen, mutta silti vähän harmittaa, että mies ei tajua, mitä olen hänen eteensä tehnyt, eli antanut hänelle lapset/perheen.  Ja nyt  kaikki omaisuus on miehen nimissä.

Näin se monesti menee, kun nainen tekee lapsia.