YLE: lapsia ei synny lukuisista eri syistä
https://yle.fi/a/74-20052231 Suurin syy on, ettei sopivaa kumppania ole löytynyt. Mielestäni syynä on deittiappien kertakäyttötapailukulttuuri ja infernaaliset vaatimukset seurustelukumppanille. Tinderissäkin monilla 30+ miehillä lukee, että yksi täydellinen riittää. Mutta kun kukaan ei ole täydellinen, eikä profiilinhaltijakaan kovin ihmeellinen. Toki myös syynä alueelliset erot jne
Kommentit (1267)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi täällä monet sanoo että pitää valita koulutus tai lapset.
Oma historia: lääkikseen 19-vuotiaana, valmistuminen 25-vuotiaana, lapset 26v ja 27v. Hyvin ehti tehdä kaiken ennen 30v.
Esim. merenkulussa työskentelevän naisen on valittava ura tai lapset. Töissä kun ollaan 4-6 viikkoa putkeen, niin miehen on suostuttava olemaan lapsen kanssa kotona tuo aika kun äiti on töissä. Jos mieskin on merenkulkija, niin aika sumplimiseksi menee.
Jos mies ei suostu lastenhoitoon, niin käytännössä nainen ei voi käydä enää meritöissä ollenkaan ja ura loppuu siihen.
Sama tapahtuu, jos nainen jää yksinhuoltajaksi eli mies ei huolehdi lapsesta eron jälkeen millään tapaa. Kaikilla ei ole sisaruksia tai vanhempia hoitamassa lasta viikkotolkulla.
Lapsen tekeminen siis todella voi lopettaa naisen uran ja ylipäätään työnteon kuin seinään.
Vierailija kirjoitti:
Luitteko edes juttua? Siinä käy selvästi ilmi se, ettei suurin osa ole vapaaehtoisesti lapsettomia
"Lapsettomista vain 13 prosenttia on sitä omasta tahdostaan."
Otetaas tämäkin uusiksi ja katsotaan, mikä on prosentti kun otetaan ihmiset ikähaarukasta 18-45.
Kyllä varmasti vanhana pappana/mummona tekis mieli lapsia, kun ei päiväpätkätyö enää ole tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys paranisi heti kun kriminalisoitaisiin ehkäisy ja abortti.
Syntyvyys parinisi heti kun kaikki pojat kävisivät vähintään ammattikorkeakoulun ja työllistyisivät hyväpalkkaisiin töihin. Nyt ne duunarimiehet ja pienipalkkaiset miehet jää lapsettomiksi suurella todennäköisyydellä koska naiset ei heitä kelpuuta kumppaniksi.
Mitä helvettiä? Mua ei kiinnosta miehen palkka, jos käytös on paskamaista. Naisen on helppo kiinnostua miehestä, jos hän on aktiivinen asioissa ja kohtelee hellästi naistaan. Kaikenmaailman törkyturpia on jo tässä maassa niin paljon, että tarvitsisin lipun galaksin toiselle reunalle. Miesten käytöksessä ja asenteissa on petrattavaa.
Mutta ettekö te naiset selitä että mitä kouluttautuneempi mies niin sitä paremmat käytöstavat ja arvot sillä on? Lue pari sivua taakse päin niin huomaat ja katso peukutuksien määrä.
Kannattaa lukea tuo kommentti uudestaan: "ei kiinnosta miehen palkka jos käytös on paskamaista."
Hyvä palkka on pelkkää bonusta, jos mies on muuten hyväluonteinen. Mutta kymppitonnin kuukausiliksakaan ei tee sonnasta kultaa.
Mitä mies on opiskellut ja mitä mies tekee työkseen kertoo sen minkälainen mies on. Korkeakouluttautuneet ei ole paskamaisia palstamammojen mukaan vaan duunarit on paskamaisia palstamammojen mukaan.
Tuossa saattaa olla syynä vähemmän kouluttautuneiden miesten heikko itsetunto: kun vaimo, avopuoliso tai tyttöystävä on korkeammin koulutettu ja "älykkäämpi" sekä sivistyneempi, se saattaa hyvinkin käydä luonteen päälle. Jos toinen koko ajan voittaa Trivial Pursuitissa tai ratkoo ristikot olan yli, tai tietää kaikki vastaukset telkkarin tietokilpailuissa, niin kyllä siinä varmaan alkaa miehellä närvi kyteä.
Tämä olisi itse asiassa seksikkäin ominaisuus naisessa.
Maisterimies-39
Siksi maisterinainen haluaa maisterimiehen.
Trivial Pursuitin taitajan eli turhan tiedon mestarin?
järjestelmävirhe kirjoitti:
Nykymaailmassa yhteiskuntakoneistot puuttuvat liikaa ihmisten yksityiselämään ja keksivät kaikenlaisia rajoitteita ja estoja haittaamaan ihmisten vapaata elämää :/
Ihmisten vapauksia on vain karsittu jo vuosikymmeniä, elämänpiiri menee jatkuvasti yhä ahtaampaan muottiin, eikä se ole ihmisten etu, systeemin etu edellä mennään, mutta valitettavasti yhteiskunta ei ole elävä olento vaan aineeton järjestelmä, jolle ei tule kylmä, se ei väsy, se ei sairastu eikä kuole koskaan.
Systeemi ei ole suunniteltu enää ihmisille, vaan itseään varten ja niinpä se menee täysin väärään suuntaan, kun me ihmiset, elävät olennot joudumme elämään tällaisessa epäinhimillisessä ja ihmisvihamielisessä systeemissä :/
En kyllä koe minkään systeemin vaikuttavan millään tavalla asiaan, systeemi antaa kyllä todella vapaat kädet tehdä mitä haluaa nykyaikana kunhan tienaa rahaa ja kohtelee toisia kunnioittavasti.
Olen se mies, joka sivulla 19 valitteli rumuuttaan mutta hyväksyy sen, ja totesi että vapaus nimenomaan voisi olla lapsettomuuden syy. Kun ei sukulaiset eikä taloustilanne painosta hankkimaan niitä. Systeemi antaa vapaat kädet, ja siksi moni valitsee vaipattomat kädet.
Duunarimiehillähän on parempi palkka kuin esim valtion virastossa työssäolevalla maisterilla. Ja usein duunarit ovat miehekkäämpiä ja osaavat kotona remontoida yms.
Lapsen saaminen on maailman ihanin asia ja ylpeyden aihe. Lapsi antaa aina enemmän mitä se ottaa, mutta sen eteen pitää olla valmis tekemään töitä. Eli se vaatii paljon luopumista omasta ajasta, epäitsekkyyttä ja monia muita asioita.
Valitettavasti itsekeskeisyys on nykyajan trendi. Ollaan saatu elintaso mitä ei oikeasti olla ansaittu. Sellainen ei opeta nöyräksi vaan itsekkääksi. Ja siitä joillain ihmisillä on erittäin vaikea luopua. Vai oletteko ikinä miettinyt minkälaista elämä on ollut esim vaikka 40 tai 50 -luvulla suurten ikäluokkien aikaan. Tai oikeastaan miksi silloin syntyi niin paljon lapsia?
Tavallinen suomalainen mies, kenties esim. duunari ei ole enää naisten arvoasteikolla kauhean korkealla. Monet naiset on nykyään korkeastikoulutettuja, joten ei heille mies paskasissa työhaalareissa kelpaa. Puolisoni tosin on kouluja käynyt, mutta auta armias jos kotona onkin joku hänen naispuolinen myös kouluja käynyt nirppanokka niin mukava aina nähdä kuinka se ylemmyydentunne heistä oikein huokuu. Nyrpeä ilme ja hyvä jos takaisin tervehtii.
No anyways. Olen saanut lapsia aikaan ja nautin katsoa kun he kasvavat. Ja haluan olla siinä kehityskulussa mukana hautaan saakka. Rakastan lapsiani ja tekisin heidän eteen mitä vain. T. Paskahaalari-duunari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys parinisi heti kun kaikki pojat kävisivät vähintään ammattikorkeakoulun ja työllistyisivät hyväpalkkaisiin töihin. Nyt ne duunarimiehet ja pienipalkkaiset miehet jää lapsettomiksi suurella todennäköisyydellä koska naiset ei heitä kelpuuta kumppaniksi.
Mitä helvettiä? Mua ei kiinnosta miehen palkka, jos käytös on paskamaista. Naisen on helppo kiinnostua miehestä, jos hän on aktiivinen asioissa ja kohtelee hellästi naistaan. Kaikenmaailman törkyturpia on jo tässä maassa niin paljon, että tarvitsisin lipun galaksin toiselle reunalle. Miesten käytöksessä ja asenteissa on petrattavaa.
Mutta ettekö te naiset selitä että mitä kouluttautuneempi mies niin sitä paremmat käytöstavat ja arvot sillä on? Lue pari sivua taakse päin niin huomaat ja katso peukutuksien määrä.
Kannattaa lukea tuo kommentti uudestaan: "ei kiinnosta miehen palkka jos käytös on paskamaista."
Hyvä palkka on pelkkää bonusta, jos mies on muuten hyväluonteinen. Mutta kymppitonnin kuukausiliksakaan ei tee sonnasta kultaa.
Mitä mies on opiskellut ja mitä mies tekee työkseen kertoo sen minkälainen mies on. Korkeakouluttautuneet ei ole paskamaisia palstamammojen mukaan vaan duunarit on paskamaisia palstamammojen mukaan.
Tuossa saattaa olla syynä vähemmän kouluttautuneiden miesten heikko itsetunto: kun vaimo, avopuoliso tai tyttöystävä on korkeammin koulutettu ja "älykkäämpi" sekä sivistyneempi, se saattaa hyvinkin käydä luonteen päälle. Jos toinen koko ajan voittaa Trivial Pursuitissa tai ratkoo ristikot olan yli, tai tietää kaikki vastaukset telkkarin tietokilpailuissa, niin kyllä siinä varmaan alkaa miehellä närvi kyteä.
Tämä olisi itse asiassa seksikkäin ominaisuus naisessa.
Maisterimies-39
Siksi maisterinainen haluaa maisterimiehen.
Trivial Pursuitin taitajan eli turhan tiedon mestarin?
Menee paremmin, kun molemmat tykkäävät samanlaisista asioista. Niin yksinkertaista se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivoja lapset on mutta jaksaisko niitä hoitaa 24/7?
N29Ei toki jos oma napa on elämän keskipiste.
Töissäkin pitää käydä ja opiskella siinä sivussa.
Joten lapset voi unohtaa.
N29
Mulla on kaksi lasta, hyvin on onnistunut opiskelu ja työt, pääsin just yliopistoonkin. Noi on tekosyitä.
N32
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kuin lukea miesten vastauksia oikeastaan asiaan kuin asiaan niin selviää miksei lapsia (tai parisuhteita) synny. Näissäkin vastauksissa on ihan käsittämättömiä ajatuksia miehiltä, miksi naiset eivät lapsia tai parisuhdetta halua.
Miehet jos päättäisivät tehdä muutakin kuin valittaa niin alkaisi parisuhteita ja lapsia syntyä.
Milloin naiset menee TÖIHIN?! OIKEISIIN, TUOTTAVIIN TÖIHIN?!!!! Ja alkavat ihan ITSE maksamaan ne haluamansa kakarat?!!!! Se että akat niitä kersoja haluaa, se ei TOD. meinaa sitä että "me" niitä haluataan.
Sitten vasta kun miehiltä poistetaan elatuspakot, sitten vasta te niitä kersoja saatte. Siihen asti olkaa ilman, kerran se niiden maksaminen ei teitä napostele. Ja miksi napostelisi, kun se on niin helvetin helppoa ja mukavaa olla vain aina vailla ja maksattaa muilla ne omat haluamiset.
Tervesukuiset miehet voivat ulkoistaa geeniensä jatkumon luovuttamalla sukusolujaan jollakin klinikalla. Hesassa Felicitas ja Dextra esimerkiksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin tuossa Ylen jutun yhteydessä olevassa gallupissa 16.5 tuhannesta äänestä 6000 menee kategoriaan "oma valinta".
En usko hetkeäkään etteikö vapaaehtoinen lapsettomuus olisi suurin syy lapsettomuuteen tänä päivänä. En tiedä miksi sitä ei suostuta hyväksymään, ja miksi veloilta ei kysytä miksi he eivät halua lapsia. Aina kysellään muilta minkä he arvelevat olevan syynä muiden lapsettomuuteen.
Sun uskomuksilla ei ole mitään väliä.
Miksi vapaaehtoisesti lapsettomilta edes pitäisi kysyä mitään? Tärkeämpäähän on se, miksi lapsia haluavat eivät niitä kuitenkaan saa. Eikö se olekaan niin, että "vela" ei muuksi muutu, joten ihan se-ja-sama, mitkä syyt heillä on.
Vela voi olla tuhannesta ja yhdestä syystä. Minä esimerkiksi itse olen sitä ilmastosyistä, ja voisin hankkia lapsia jos maapalloa ei olisi tuhottu näin tarmokkaasti tähän asti ja jatkettaisi edelleen. Velauteni ei kuitenkaan muutu, sillä asiat eivät muutu riittävästi yhdessä ihmiselämässä. Ja nyt ovat lähinnä pahenemassa.
Tore kirjoitti:
Lapsen saaminen on maailman ihanin asia ja ylpeyden aihe. Lapsi antaa aina enemmän mitä se ottaa, mutta sen eteen pitää olla valmis tekemään töitä. Eli se vaatii paljon luopumista omasta ajasta, epäitsekkyyttä ja monia muita asioita.
Valitettavasti itsekeskeisyys on nykyajan trendi. Ollaan saatu elintaso mitä ei oikeasti olla ansaittu. Sellainen ei opeta nöyräksi vaan itsekkääksi. Ja siitä joillain ihmisillä on erittäin vaikea luopua. Vai oletteko ikinä miettinyt minkälaista elämä on ollut esim vaikka 40 tai 50 -luvulla suurten ikäluokkien aikaan. Tai oikeastaan miksi silloin syntyi niin paljon lapsia?
Tavallinen suomalainen mies, kenties esim. duunari ei ole enää naisten arvoasteikolla kauhean korkealla. Monet naiset on nykyään korkeastikoulutettuja, joten ei heille mies paskasissa työhaalareissa kelpaa. Puolisoni tosin on kouluja käynyt, mutta auta armias jos kotona onkin joku hänen naispuolinen myös kouluja käynyt nirppanokka niin mukava aina nähdä kuinka se ylemmyydentunne heistä oikein huokuu. Nyrpeä ilme ja hyvä jos takaisin tervehtii.
No anyways. Olen saanut lapsia aikaan ja nautin katsoa kun he kasvavat. Ja haluan olla siinä kehityskulussa mukana hautaan saakka. Rakastan lapsiani ja tekisin heidän eteen mitä vain. T. Paskahaalari-duunari
Haalareissasi voi olla paskaa, mutta sydämesi on kultaa ja se on tärkeintä.
Mielestäni äideistä puhutaan rumasti, eikä heitä juuri arvosteta. Ihan yleisesti puhutaan porsimisesta, äideistä puhutaan lehminä, äidit rupsahtavat, keho menee pilalle... lista on aivan loputon, ja äitinä menetät täysin ihmisarvosi. Olet miehesi ja/tai yhteiskunnan rahoilla elävä emakko. Aina saa kuulla, ettei raskaus ole sairaus, ja sitten jos saatkin jotain pahoja oireita, niin oma vika kun menit raskautumaan. Tuntuu, että raskaaksi pitäisi tulla, mutta se ei sitten saa häiritä muita, mukaanlukien terveydenhoitoa. Synnytyksessäkin pantataan kivunlievitystä, koska tämähän on positiivista kipua. Ja sitten kun olet synnyttänyt, niin hopi hopi vaihtamaan ne sottaamasi lakanat, ja jos ruokaa haluat, niin itse saat tarjottimesi hakea tai jää syömättä. Jos pyydät apua, niin taas saa kuulla, että tämmöistä se nyt vaan on, mitäs hankit lapsia. Sitten kun lapset kasvaa, arvostelu senkun lisääntyy. Jos lapset eivät käyttäydy, sinun vika. Mies lähti, no sekin on jotenkin sinun vika, mitäs hankit lapsia sen kanssa.
Missä on arvostus ja empatia? Minun mielestäni äitiys on hieno ja kaunis asia. Jotenkin ollaan päädytty hirvittävän suorituspaineiseen yhteiskuntaan, jossa kukaan ei tunnu voivan hyvin.
Ylipainoisten määrä on kasvanut rajusti, ja kasvaa kaiken aikaa. Pullukat eivät oikein kelpaa kenellekään. On mahdoton ajatus ruveta hommiin läskin kanssa - saati sitten perhettä perustamaan.
Sen lisäksi, että sain itse 10 vuotta turpaan Suomen peruskoulujärjestelmässä, eikä viimeiset 30 vuotta ole korjannut ongelmaa vaan pahentanut sitä, niin olen lisäksi tehnyt periaatepäätöksen olla lisääntymättä maahan, joka äänesti näinkin innokkaasti ja halukkaasti Orpolaisen ja Purralaisen ihmisvihapolitiikan puolesta. Suomalaiset ovat ihmisvihainen, paha ja harhainen kansa, enkä aio lahjoittaa lisää lihaa uhrattavaksi tämän kärsimyksen alttarille.
Kaikki johtuu näistä nuorista vanhemmista, jotka eivät osaa kasvattaa lapsiaan ja joiden ehkä ei paradoksaalisesti olisi pitänyt itse saada lapsia lainkaan...
Mukuloiden annetaan pelata nettipelejään ja lorvia virtuaalimaailmassa koko nuoruutensa. Ei ole ihmekään, että elämän täyttää ihan muut asiat kuin ihmissuhteet, sosiaalistuminen ja oikeat kohtaamiset oikeiden ihmisten kanssa. Puoliso ja varsinkin lapset haittaavat kovasti vieraantumista fantasiamaailmaan.
Syitä on monia, ei synny synnyttämättä lapsia, ei synny.
Mitä tulee mieleen: ilmasto, piikitykset, tyhmyys ja ahneus, geopolitiikka, jne jne.
Lapsettomuudelleen aivan kuten ryyppäämiselleen, jokainen voi keksiä tuhansittain mitä "nerokkaimpia" syitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän aikaa sitten eräällä toisella foorumilla peruskomea ja liikunnallinen tutkijamies kyseli vinkkejä Tinder-profiiliinsa, kun ei meinaa tärpätä. Ei koulutuksella ole mitään merkitystä ellei kyseessä ole statusammatti.
Jep, akateemisena, keskituloisena, oman asuntonsa omistavana, älykkäänä ja hauskana/rentona pidettynä (muiden mielestä, itse olen sitä mieltä että olen vain ihan OK) niin itseä kiinnostavaa naista joka minusta kiinnostuisi ei ole yli kymmeneen vuoteen osunut kohdalle. Ei satunnaista seuraa baareissa, ei treffikutsuja töissä, nada.
Koulutus ei kiinnosta ketään tänä tasa-arvon aikana vaan tulot/omaisuus ja ulkonäkö sekä näiden suhde on karkeasti ottaen ne kaksi asiaa jotka iän myötä vain myrkyttävät keski-ikäistyvää mieltä joka yrittää luoda elämälleeen täydellistä instatarinaa kun deittisovellukset ovat täynnä valinnanvaraa - näennäisesti. Ja mielestäni ihan hyviä kriteerejä ovat joita saa havitellakin, ei siinä mitään. Jos ei ole pakko rakastaa keskinkertaisesti vaan voi elää sinkkuna täyttä elämää, ei tarvi tyytyä vähempään kuin parhaaseen.
Homma ei parisuhdemarkkinoilla mene niinkuin asuntomarkkinoilla vaan kaikki jonottavat omistusasuntoa vain halutuilta alueilta ja asuvat mieluummin vuokralla tai vaikka teltassa kuin muuttavat lähiöön omaan asuntoon - lähiössä vain iso talo kelpaa se olisi yksi vertauskuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi täällä monet sanoo että pitää valita koulutus tai lapset.
Oma historia: lääkikseen 19-vuotiaana, valmistuminen 25-vuotiaana, lapset 26v ja 27v. Hyvin ehti tehdä kaiken ennen 30v.
Esim. merenkulussa työskentelevän naisen on valittava ura tai lapset. Töissä kun ollaan 4-6 viikkoa putkeen, niin miehen on suostuttava olemaan lapsen kanssa kotona tuo aika kun äiti on töissä. Jos mieskin on merenkulkija, niin aika sumplimiseksi menee.
Jos mies ei suostu lastenhoitoon, niin käytännössä nainen ei voi käydä enää meritöissä ollenkaan ja ura loppuu siihen.
Sama tapahtuu, jos nainen jää yksinhuoltajaksi eli mies ei huolehdi lapsesta eron jälkeen millään tapaa. Kaikilla ei ole sisaruksia tai vanhempia hoitamassa lasta viikkotolkulla.
Lapsen tekeminen siis todella voi lopettaa naisen uran ja ylipäätään työnteon kuin seinään.
No sit päättää kumpaa haluaa enemmän: tuollaisen työn vai ne lapset. Itse vaihdoin kokonaan alaa kun halusin perheen ja aiempaan työhön se ei sopinut.
Itselläni ei ole koskaan ollut vauvakuumetta eikä mitään kiinnostusta lisääntyä. Ehkäisy kuitenkin petti ollessani 20v exän kanssa jonka kans suhde oli päättymässä. Olin itse muuttamassa hänestä 150km päähän Helsinkiin mistä olen itse kotoisin. Hän tahtoi lapsia ja minä en, abortti kuitenkin tuntui ajatuksena pahalta joten teimme diilin ja muutin Helsinkiin vasta pojan ollessa 1,5v. Siihen saakka asuimme kämppiksinä ja imetinkin vuoden. Mulla on ihana 6-vuotias poika jolle olen etä-äiti ja mun mies kakkosiskä. Ollaan pojan isän kans loistavissa väleissä ja hän on yksi mun parhaimmista ystävistä. Nähdään pojan kanssa joka viikko jotain touhuamalla ja joka toisen viikonlopun on meillä +lomia.
Välillä koen syyllisyyttä mutta nautin niin paljon lapsettomasta ajasta kun mulla on mun yrittäjyys, kilpaurheilu sekä parisuhde etten ikinä haluaisi lapsiarkea vaikka rakastankin poikaani. Tavallaan olen saanut sekä syödä kakun että säilyttää sen mutta tää on meille paras, etenkin mun lapselle.
Syntyvyyttä yritetään nostaa väärillä tukitoimilla. Täytyisi miettiä asiaa siten, että miksi joku haluaa lapsia ja tulla vanhemmaksi. Miksi Matti tai Maija haluaa tulla isäksi tai äidiksi ja perustaa perheen ja miten kannustaa ja tukea niitä vuosia asiaa jahkaavia perustamaan perhe - tulla vanhemmaksi. Ei siinä ratkaise lapsilisä (se voitaisiin lakkauttaa). Siinä ratkaisee halu tulla vanhemmaksi - olla äiti tai isä ja toteuttaa äitiyttä ja isyyttä. Sen vanhemmuuden pitää antaa positiivisia tuntemuksia ja olla jotain merkittävää, mitä haluta. Sitä vanhemmuutta - äitiyttä ja isyyttä tulisi arvostaa yhteiskunnassa ja sitä tulisi tukea.
Mielestäni yhteiskunta tukahduttaa vanhemmuutta. Jos on päätetty hankkia lapsi ja äiti kantaa lasta useita kuukausia vatsassaan ja synnyttää vauvan, niin toki hän haluaa päästä toteuttamaan ja nauttimaan myös vanhemmuudesta ja äitiydestä ilman yhteiskunnan painostusta laittaa lapsi - ehkäpä vielä vauva päivähoitoon, jossa ei ole riittävästi edes hoitajaresursseja. Kumpi on on yhteiskunnan kannalta parempi: saada syntyvyys kasvuun ja mahdollistaa vanhemmuus ja mahdollistaa lasten hoito kotona pari-kolme-vuotiaaksi ilman painostusta hoitoon laittamisesta vai jättää ne lapset kokonaan hankkimatta. Kuka haluaa lapsia, raskautua ja synnyttää vauvan kylmään yhteiskuntaan, jossa jopa tuetaan vauvan laittaminen päivähoitoon ja jopa siihen kannustetaan siitäkin huolimatta, että päivähoidossa on huutava hoitajapula. Ihan mielipuolista touhua.
Toisaalta yhteiskunta myös holhoaa liikaa perheitä neuvolasta lähtien. Yhteiskunta (neuvola) tietää miten lasta hoitaa ja on olemassa vain yksi oikea tapa ja sitten syynätään tulevat vanhemmat/tuoreet vanhemmat toimivatko he niin kuin neuvola ohjeistaa ettei vain pidä huolestua. Sama meno jatkuu myöhemmin koulussa. Lapsi sairastaa syysflunssat, koronat ja on 30 tuntia poissa sairastamisen vuoksi. Sitä voi seurata lasu ja sillä luullaan jotenkin, että lapsi tervehtyy vai pitääkö se sairas lapsi laittaa kouluun (ei toki, sillä siitäkin seuraa lasu). Myöhemmin aikuisena yhteiskunta holhoaa niin paljon, että terveet aikuiset voivat jäädä työttömiksi ihan vain siksi kun työnteko ei nappaa.
Olisi hyvä uudistaa ja miettiä, että mitä arvoja me haluamme tähän yhteiskuntaan. Annettaisiin luottamusta ja vastuuta ihmisille huolehtia itsestä ja perheestä. Estettäisiin turha loisiminen ja hyväksyttäisiin, että ei ole yhtä tapaa elää tätä elämää.
Jokainen mies ja nainen päättää itse haluaako lapsia vai ei (toki vahinkoja on aina), mutta samalla syntyvyys on yhteiskunnallinen asia ja tämän vuoksi pitäisi miettiä, miten saadaan miehet ja naiset kohti perheen perustamista. Näkemään ja kokemaan vanhemmuus - isyys ja äitiys tavoittelemisen arvoisena. Tällä hetkellä on keskitetty liikaa lapsiin. Lapset ei sitä päätä syntyykö niitä lapsia vaan ne vanhemmat.
Jonkun täytyy tulevaisuudessa maksaa meidän eläkkeet, terveydenhuolto, päivähoito yms. muut kulut. Kuka Suomea puolustaa tulevaisuudessa jos syntyvyys on tätä luokkaa? Voi vain kuvitella mitä meille silloin käy.