Yrittäjälle riitti kun työntekijät alkoivat uhkailemaan AY-liikkeellä - laittoi kerrasta koko porukan pihalle ja tekee nyt kaiken työn itse
Työntekijät saivat lähteä ja samalla lähti myös yrittäjän stressi kun tämän ei enää tarvinnut paimentaa työntekijöitään ja kuunnella näiden palkankorotus vastimuksia: https://www.yrittajat.fi/uutiset/yrittaja-luopui-tyontekijoistaan-stres…
Kommentit (706)
Vierailija kirjoitti:
pikkufirmoissa yleinen käytäntö. potkut on näppärä antaa ilman yytee menettelyjä. en menee enää pieniin tlihin.
Pikkufirmat, erityisesti perhe-yritykset ovat vihonviimeisiä työpaikkoja. En suosittele kenellekään.
Mutta sehän on hyvä, että eivät tarvitse ulkopuolisia työntekijöitä. Siitä vaan perheen kanssa tekemään kaikki paskimmatkin työt, tosin eihän se firma mitenkään kasva kun aina on vaan x määrä porukkaa tekemässä.
Vierailija kirjoitti:
Symppaan kyllä pienyrittäjä. Sitten on näitä työntekijöitä jotka saikuttaa jatkuvasti, ei huvita tulla töihin jos sataa, väsyttää, on krapula, pitäisi päästä festareille, on paha mieli, kissa kuoli jne.
Kaikki kulut kaatuu sen yrittäjän niskaan.
Ja sitä jatkuvaa VALITTAMISTA. Itse en ole yrittäjä, mutta isommassa firmassa pikkupomona. Meillä on tosi hyvät työolosuhteet (palkat, työtehtävät, resurssien riittävyys jne.), mutta voi jösses, raskainta on se ihmisten iänikuinen valitus! Kehityskeskustelukierros ja olet ihan puhki vain siitä passkan energian tulvasta! Eikö ihmiset ollenkaan ajattele, millaista ilmapiiriä itse levittävät ympäriinsä.
Ja ei, en ole kuspää esihenkilö, vaan hyvin pidetty. Tiimiläiset järkyttyivät, kun aion vetäytyä pois tehtävästä. Saavatpahan ehkä jonkun mulgumman tilalle, mutta eipä itse tarvitse enää olla valitusten passkakaivona (en tietenkään heille kertonut oikeaa syytä miksi jään pois).
Tää oli kyllä taas päivän parhaimmistoa :)
Nykyään ei kunnioiteta mitään eikä ketään. vähiten työntekijöitä.
On vastuunottajia ja sitten on Valittajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijöitä ei todellakaan kannata palkata. Ay-liikkeen lakimiesarmeija käy kimppuun, jos työantaja yrittää mitenkään puuttua esim. saikuttamiseen tai laiskotteluun.
Jep, ehdottomasti vuokratyövoimaa, jonka saa vaihtoon tarvittaessa välittömästi kun haluaa.
Vuokratyövoima on liian kallista pienyrittäjille, sekä pienille perheyrityksille.
Vuokratyövoimassahan yrittäjä maksaa työn välityksen hinnan hinnan ja kaikki muut kulut työvoimaa vuokraavalle firmalle.
Samoin kaiken muun.
Vuokratyö firman työntekijät eivät ole yrittäjän palveluksessa, vaan Vuokrafirman palkkalistoilla.
Ja Vuokrafirma ottaa huikeat voitot hinnoittelussaan.
Muutoin he eivät voisi esimerkiksi maksaa sairaanhoitajille niin paljon palkkaa, kuin muut tahot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän on vain yrittäjän näkökulma, ei työntekijöiden. Ilmeisesti kaikki ei ole ollut hyvin, kun työntekijät ovat joutuneet ottamaan puheeksi ammattiliiton? Ei tämä yrittäjäkään välttämättä ole ollut mikään täydellinen esimerkki loistavasta pomosta ja hyvästä työpaikasta.
Asioilla tuppaa olemaan aina kaksi puolta, en jotenkin jaksa uskoa että tässäkään on ollut kyseessä se, että työntekijät vain olivat niin surkeita ja herra yrittäjä täydellinen.
Itse olen myös yrittäjä ja työllistän neljä ihmistä. Jos haluaa toimia työnantajana, niin täytyy ymmärtää omat velvollisuudet.
Meillä oli firmassa 6 työntekijää ja syntyi riitaa siitä, miten vuosiloma määräytyy. Joku valitti AVIin ja sieltä tuli virkamies toteamaan, että työnantajan määritelmä oli oikea, mutta lomia ei ilmoitettu työntekijöille vähintään 2 vko ennen loman pitämistä, joten siitä noottia. Me olimme tottuneet siihen, että työnantajan kanssa sovittiin edellisellä viikolla, että nyt on minulle hyvä hetki jäädä lomalle ja sitten jäätiin, aina onnistui. Homma muuttui sitten niin, että lomat lyötiin lukkoon jo huhtikuussa, meni kaikki joustot kerralla. Jos ei auta ammattiliitto, niin kannattaa hakea oikeutta työsuojelun puolelta ja menettää nekin pienet edut, jotka aikaisemmin oli.[/quote
Jos ilmoitus pitää olla 2 viikkoa ennen ja teillä siirryttiin käytäntöön, että lyötiin lukkoon jo huhtikuussa niin kysehän on ihan puhtaasti siitä, että mulkku työnantaja halusi kostaa sen, että valitus tehtiin. Olettaen, että kaikki eivät pitäneet vuosilomia toukokuun puolivälistä alkaen.Todennäköisesti jos firmassa olisi ollut luottamusmies, niin hän olisi ollut sujuvasti liittoon yhteydessä ja selvittänyt tuon vuosiloman määräytymisen oikean tulkinnan, jolloin tuokin asia olisi onnistunut ilman AVIn sotkemista asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän on vain yrittäjän näkökulma, ei työntekijöiden. Ilmeisesti kaikki ei ole ollut hyvin, kun työntekijät ovat joutuneet ottamaan puheeksi ammattiliiton? Ei tämä yrittäjäkään välttämättä ole ollut mikään täydellinen esimerkki loistavasta pomosta ja hyvästä työpaikasta.
Asioilla tuppaa olemaan aina kaksi puolta, en jotenkin jaksa uskoa että tässäkään on ollut kyseessä se, että työntekijät vain olivat niin surkeita ja herra yrittäjä täydellinen.
Itse olen myös yrittäjä ja työllistän neljä ihmistä. Jos haluaa toimia työnantajana, niin täytyy ymmärtää omat velvollisuudet.
Meillä oli firmassa 6 työntekijää ja syntyi riitaa siitä, miten vuosiloma määräytyy. Joku valitti AVIin ja sieltä tuli virkamies toteamaan, että työnantajan määritelmä oli oikea, mutta lomia ei ilmoitettu työntekijöille vähintään 2 vko ennen loman pitämistä, joten siitä noottia. Me olimme tottuneet siihen, että työnantajan kanssa sovittiin edellisellä viikolla, että nyt on minulle hyvä hetki jäädä lomalle ja sitten jäätiin, aina onnistui. Homma muuttui sitten niin, että lomat lyötiin lukkoon jo huhtikuussa, meni kaikki joustot kerralla. Jos ei auta ammattiliitto, niin kannattaa hakea oikeutta työsuojelun puolelta ja menettää nekin pienet edut, jotka aikaisemmin oli.
Laitetaanpa uudestaan kun lainaukset jotenkin sotkeutui.
Jos ilmoitus pitää olla 2 viikkoa ennen ja teillä siirryttiin käytäntöön, että lyötiin lukkoon jo huhtikuussa niin kysehän on ihan puhtaasti siitä, että mulkku työnantaja halusi kostaa sen, että valitus tehtiin. Olettaen, että kaikki eivät pitäneet vuosilomia toukokuun puolivälistä alkaen.
Todennäköisesti jos firmassa olisi ollut luottamusmies, niin hän olisi ollut sujuvasti liittoon yhteydessä ja selvittänyt tuon vuosiloman määräytymisen oikean tulkinnan, jolloin tuokin asia olisi onnistunut ilman AVIn sotkemista asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti jos firmassa olisi ollut luottamusmies, niin hän olisi ollut sujuvasti liittoon yhteydessä ja selvittänyt tuon vuosiloman määräytymisen oikean tulkinnan, jolloin tuokin asia olisi onnistunut ilman AVIn sotkemista asiaan.
Myös yrittäjä itse olisi ihan hyvin voinut kysyä tuon asia avista tai vaikka tilitoimiston palkanlaskijalta.
Näistä on melkein vuosisadan verran valmista tulkintaa, joka yleensä löytyy vielä ensimmäisellä googlehaulla.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei kunnioiteta mitään eikä ketään. vähiten työntekijöitä.
Ketään ei kunnioiteta jos ei sitä ansaitse. Kyllä minun pomo on sanonut minua ja kahta työkaveria että ollaan hänen luottokolmikko. Muille ei niin puhu, mitäköhän johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yksi niistä syistä miksi en koskaan palkkaisi pitkäaikaistyötöntä töihin yhtään minnekään.
Ai mikä?
Meinaatko, että pitkäaikaistyöttömät ovat erityisen hanakoita huutamaan ay-liikettä apuun?
Pitkäaikaistyöttömät eivät edes pääse mihinkään töihin.
Koska yksikään työnantaja ei palkkaa henkilöä, joka on maannut kotonaan vuosikausia.
Jonka ammattitaito on vanhentunut, joka ei ole osoittanut mitään mielenkiintoa, aktiviteettia edes kursittautumalla mihinkään työhön, työttömyys aikanaan.
Joten pitkäaikaistyöttömillä ja ay-liikkeellä, ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Siivousfirmat veloittavat 35-45eh josta duunari saa noin12eh ja siihen sivukulut niin se on noin20eh kuluineen elikkä voidaan sanoa työnantajia suorastaan ahneiksi mutta kapitalisti on kapitalisti vaikka voissa paistaisi.
Jos työntekijälle maksetaan bruttona 12 euroa tunti maksaa se tunti työnantajalle noin 20 euroa. Ja tuohon 20 euron päälle pitää vielä jäädä sen verran että firman muutkin kulut saadaan maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös yrittäjä itse olisi ihan hyvin voinut kysyä tuon asia avista tai vaikka tilitoimiston palkanlaskijalta.
Näistä on melkein vuosisadan verran valmista tulkintaa, joka yleensä löytyy vielä ensimmäisellä googlehaulla.
Työnantajan reaktiosta asiaan näkee kilometrien päähän, että hän ei siedä sitä, että joku ajattelee hänen voivan olla väärässä tai että hänen näkemyksiään kyseenalaistetaan. Tuollaiselle ihmiselle ei tule kuuloonkaan, että asioita lähtisi varmistamaan joltain puolueettomalta asiantuntijataholta - hänhän on aina oikeassa.
Fiksu työnantaja olisi tehnyt koko hässäkästä johtopäätöksen, että kaikki menee paremmin jos selvitellään asioita pienemmällä kynnyksellä. Tämä niin sanoakseni vähemmän fiksu henkilö ryhtyi kostotoimenpiteisiin ja luultavasti on myös entistä vakuuttuneempi siitä, että hän on aina oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin tekisin, ensimmäinen kitinä jostain lakkoista tai siitä miksei sitä laiskaa tyyppiä saa pistää pihalle, kaikki vaan kortistoon.
Ite työläisenä otan palkattomia päiviä ja olen poissa kunnes nousee palkat ja alkaa itku.
Pitää olla niin hyvä että työnantaja on polvillaan.
Jos ollaan vittumaisia, niin totean että tulen klo 12 töihin ja lähden 15 aikaan.
Lyhennän päivää kostoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yksi niistä syistä miksi en koskaan palkkaisi pitkäaikaistyötöntä töihin yhtään minnekään.
Ai mikä?
Meinaatko, että pitkäaikaistyöttömät ovat erityisen hanakoita huutamaan ay-liikettä apuun?
Pitkäaikaistyöttömät eivät edes pääse mihinkään töihin.
Koska yksikään työnantaja ei palkkaa henkilöä, joka on maannut kotonaan vuosikausia.Jonka ammattitaito on vanhentunut, joka ei ole osoittanut mitään mielenkiintoa, aktiviteettia edes kursittautumalla mihinkään työhön, työttömyys aikanaan.
Joten pitkäaikaistyöttömillä ja ay-liikkeellä, ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
No siis minä vain olisin kysynyt tuolta yhdeltä henkilöltä, mikä hänen perusteensa olla palkkaamatta pitkäaikaistyöttömiä on.
Vana miksipä pitkäaikaistyötön ei olisi voinut työttömyysaikanaan kurssittautua? Eihän sen pitkäaikaistyöttömyyden sitä tarvitse tarkoittaa, että makaa kotonaan tekemättä mitään.
Ei meidän firmassa mitään työntekijöitä ole. Hommat hoidetaan kun tilauksia tulee, tarpeen tullen otetaan muutama rasvakoura föliin mutta ei me niille mitään liiton palkkoja makseta. Huikkamiehille annetaan pari pulloa mukaan ja rahalla tekeville maksetaan pimeänä. Tämä on normaalikäytäntö monessa firmassa.
Kuka edes tahtoo palkata nykynuorisoa yhtään mihinkään kun mikään muu ei onnistu kun puhelimella oleminen. Ei mitään tietoa fyysisestä työstä yms.
pikku yrityksessä yksikin saikuttaja luuseri pilaa koko yhteisön jos patistaa töihin on heti soittamassa liittoon minua kiusataan. olemme porukalla savustaneet paskat pois ei ole pomon tarvinnut puuttua. pahana hetkenä teimme jopa palkatta työtä omistaja kyllä muistaa olemme kuin suku joka auttaa toistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäpähän sitten tekee. Itsensä työllä tapoaneitten 40+ edustus kuolinilmoituksissa on kiitettävällä tasolla, painottuen miessukupuoleen. Että kaikin mokomin, olkaa hyvä vaan.
Artikkelissahan kerrottiin, että työmäärä putosi ja erityisesti stressi sen myötä kun paimennettavista työntekijöistä päästiin eroon. En epäile yhtään.
Siis toisinsanoen yrittäjällä ei ollut tarpeeksi töitä työntekijöille. Hän oli epäonnistunut firmansa laajentamisessa. Omaa epäonnistumista ei myönnetä vaan siirretään syy työntekijöihin. Heissä oli syy miksi heidät potkittiin pihalle, paha ay-liike. Eiköhän siellä oikeesti ollut rahat tiukilla kun myyntiä ei ollut tarpeeksi ja palkat jatkuvasti myöhässä, siksi uhkailtiin liitolla. Joskus olis hyvä myöntää oma vastuunsa. Ei ne firmat aina onnistu ja menesty ja siitä on vaan jatkettava eteenpäin leuka pystyssä. Turha siitä on muita syyttää kun avaimet on omissa käsissä.
Ai mikä?