Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yrittäjälle riitti kun työntekijät alkoivat uhkailemaan AY-liikkeellä - laittoi kerrasta koko porukan pihalle ja tekee nyt kaiken työn itse

Vierailija
03.10.2023 |

Työntekijät saivat lähteä ja samalla lähti myös yrittäjän stressi kun tämän ei enää tarvinnut paimentaa työntekijöitään ja kuunnella näiden palkankorotus vastimuksia: https://www.yrittajat.fi/uutiset/yrittaja-luopui-tyontekijoistaan-stres…

Kommentit (706)

Vierailija
301/706 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama huomio tuosta jutusta:

1. Yrittäjän kannattaa miettiä miten se oma tekeminen vertautuu palkatun työntekijän tekemään työhön. Yrittäjä helposti venyy ja vanuu koska hyötyy siitä suoraan ITSE.

Tarkoitan esim. tilanteita joissa tehdään pitkää päivää että saadaan useampi työmaa hoidettua =enemmän rahaa jne.

Palkattu työntekijä taas ei ole samalla tavalla velvollinen tekemään pitkää päivää, ja jos tekee, on oikeus ylityökorvauksiin, sunnuntailisiin jne.

Eli jos yrittäjä itse tekee vaikka 7 päivän viikon 16h/päivä, TOTTAKAI hänelle jää tuosta enemmän käteen vs. teettää tuon tuon urakan palkatulla työvoimalla...!

2. Aika usein ongelmat "työvoiman saatavuudessa" koskevat työpaikkoja joissa on jotain "vikaa".

Jos työnantaja on reilu, ja joustetaan molempiin suuntiin, ja palkka on hyvä jne. =ei ole ongelmia saada työvoimaa.

Tämän huomaa nykyään hyvin esim. hoitoalalla: miksi kukaan jäisi vakkariksi ns. p...kaan työpaikkaan josn paremmin vuoroin/ helpommilla hommilla/ paremmalla palkalla saa keikkailtua.

Sama pätee muihin aloihin myös =hyvät työpaikat nappaavat ne parhaat tekijät, ja muille jää ne huonommat.

3. Usein monilla aloilla parhaat työntekijät perustavat oman firman. Esim. rakennusalalla (toki nyt taantuma) moni ammattimies tienaa oman firman kautta paljon enemmän mitä "duunarina", ja töitä tarjotaan enemmän mitä ehtii tekemään.

Kaikkiin yo. viitaten ja kärjistäen sanoen: ne joilla ei niin potentiaalia ole, ovat ne joiden on pakko olla hommissa niissä huonoissa työpaikoissa.

Tuosta seuraa itseään ruokkiva ilmiö --> työntekijää ei kiinnosta olla surkealla palkalla huonossa työpaikassa

--> Tuollaisia hommia tarjoavat itkevät kuorossa kuinka mahdotonta on saada työntekijlitä.

Mutta totuus on se, että hyvä työntekijä ja hyvä työpaikka pärjäävät, koska se homma toimii MOLEMPIIN SUUNTIIN, mikä sitten saa aikaan hyvän kierteen eli homma paranee paranemistaan.

Vierailija
302/706 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa alkava yritys ja mulle ei tule yhtään työntekijää. Mullakin ala sellainen, että kun teen yksin kotitoimisto riittää ja voin päättää itse määrän. Tämä ala on siitä erikoinen, että kysyntä on laman aikaan kovempaa kuin nousukaudella. Tuote edullinen tehdä ja edullinen kuluttajalle mutta sarjatuotannosta tulee tulot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/706 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, lopetin yrittämisen minäkin kokonaan ja siirryin 100% palkolliseksi. Firmalla oli kansainvälistä liikevaihtoa ja kaikkea. Loppu mielenkiinto saikulla olijoiden ja muiden vastaavien juttujen takia, ne kun meni aina omasta selkänahasta.

Loppupeleissä enemmän fyrkkaa olisin saanut jos olisin jättänyt koko putiikin aikanaan perustamatta.

Suomi nousuun joo.

Vierailija
304/706 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itsellä on kaksi kollegaa, jotka lintsaavat sen minkä ehtivät ja saikuttavat säännöllisesti.

Kun esimies koettaa asiaan puuttua, alkaa liitolla uhkailu.

Vierailija
305/706 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kanssa alkava yritys ja mulle ei tule yhtään työntekijää. Mullakin ala sellainen, että kun teen yksin kotitoimisto riittää ja voin päättää itse määrän. Tämä ala on siitä erikoinen, että kysyntä on laman aikaan kovempaa kuin nousukaudella. Tuote edullinen tehdä ja edullinen kuluttajalle mutta sarjatuotannosta tulee tulot.

Sinun kaltaisiasi yrittäjiä Suomi tarvitsee enemmän!

Muistakaa, teidän ei ole mikään pakko työllistää. Työllistäminen vaatii osaamista ja tarvetta, on parempi, että sitä tekevät ne, joilta se onnistuu.

Suomi tarvitsee paljon enemmän fiksuja yksinyrittäjiä kuin väkipakolla työllistäjiä.

Vierailija
306/706 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en yrittäjänä ollessani tehnyt kuin maksimissaan puolentoista viikon  työsopimuksia. Niitäkin hyvin harvoin, yleensä vain muutaman vuoron mittaisia. Hyvin toimi,

Vierailija
307/706 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nää nyt on oikeita yrittäjiä niin täytyy sanoa että eipä taso päätä huimaa toivottavasti kaikki duunarit väistää näitten kirjoittajien luodit

Vierailija
308/706 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääpä vältellä tuotakin firmaa.

Vierailija
309/706 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks idea on että yrittäjä ottaa "työntekijöitä" kevytyrittäjänä niin ei tarvi miettiä turhuuksia kuten "sairaana" olevia työntekijöitä.

Vierailija
310/706 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli varmasti helpotus työntekijöillekin uskon näin.

Eiköhän. Oli suuri helpotus todennäköisesti.

Vierailija
311/706 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks idea on että yrittäjä ottaa "työntekijöitä" kevytyrittäjänä niin ei tarvi miettiä turhuuksia kuten "sairaana" olevia työntekijöitä.

Voipi sitten maksaa kevyempää palkkaa, näin saadaan loputkin ostovoimasta alas ja yritykset konkurssiin.

Vierailija
312/706 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voipi sitten maksaa kevyempää palkkaa, näin saadaan loputkin ostovoimasta alas ja yritykset konkurssiin.

Kaikesta huomaa että tämä nykyinen taloussysteemi on tulossa tiensä päähän.

Vierailija
313/706 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä mikään muutu ennenkun yrittäjät lopettaa ilmaisen työnteon,

verottaja vie kaiken lopun mitä jää jäljelle maailman kalleimmista työntekijöistä, jotka ei nykyään millään tasolla edes luotettavia enenemässä määrin,

täällä alkaa oleen sama meininki kuin neuvostoliitossa että ihan sama teetkö mitään tai olet tekemättä niin saman rahan saat,

tähän on oppinut jo pari sukupolvea ja sen korjaamiseen menee paljon useampi sukupolvi,

paikka nimeltä Suomi on tuleva kehitysmaa jossa on vain pelkkää kaaosta.

Vierailija
314/706 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kannattaa ottaa seuraavan kerran huomioon että kun vetoaa liittoon tai lakko-oikeuteen niin voi seuravana aamuna herätä ilman työpaikkaa.

Mieluummin niin, että yrittäjä hoitaa homman yksinään, mikäli työntekijöiden hyvinvointi ja oikeudet eivät kiinnosta. Sehän on yrittäjällekin iso säästö :)

Vierailija
315/706 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on yksi niistä syistä miksi en koskaan palkkaisi pitkäaikaistyötöntä töihin yhtään minnekään.

Ai mikä?

Meinaatko, että pitkäaikaistyöttömät ovat erityisen hanakoita huutamaan ay-liikettä apuun?

Pitkäaikaistyöttömät eivät edes pääse mihinkään töihin.

Koska yksikään työnantaja ei palkkaa henkilöä, joka on maannut kotonaan vuosikausia.

Jonka ammattitaito on vanhentunut, joka ei ole osoittanut mitään mielenkiintoa, aktiviteettia edes kursittautumalla mihinkään työhön, työttömyys aikanaan.

Joten pitkäaikaistyöttömillä ja ay-liikkeellä, ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Mitä sä kuvittelet tietäväsi pitkäaikaistyöttömistä? Työtön voi käydä kurssilla ja kouluttautua ja silti jäädä työttömäksi juuri sinunlaisten paskojen takia. Varsinkin ikärasismi kukkii teidän "yrittäjien" keskuudessa.

Vierailija
316/706 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suomessa on työmarkkinoilla jämähdetty Isäntä/renki ajatusmalliin. Kun muissa pohjoismaissa tuosta taloudelle vahingollisesta ajatusmallista  päästiin eroon jo 50-luvulla. Ei ole ihme että heillä menee taloudessa paremmin.

Vierailija
317/706 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun kaltaisiasi yrittäjiä Suomi tarvitsee enemmän!

Muistakaa, teidän ei ole mikään pakko työllistää. Työllistäminen vaatii osaamista ja tarvetta, on parempi, että sitä tekevät ne, joilta se onnistuu.

Suomi tarvitsee paljon enemmän fiksuja yksinyrittäjiä kuin väkipakolla työllistäjiä.

Jos pienyrittäjä  alkaa menestyä ja tulee kiusaus laajentaa palkkaamalla apua perheen ulkopuolelta, pitäisi kyllä miettiä 8 kertaa, mitä se työllisen palkkaaminen tuo tullessaan.  Osakkaaksi voisi kannattaa ottaa jonkun. Toki se palkkaaminenkin usein toimii, on myös hyviä työntekijöitä.

Tuttavani kauneusyrittäjä palkkasi siivoojan, aamuksi piti saada paikat puhtaiksi ja  hygienisiksi ennen hoidettavien  asiakkaiden tuloa. No nuori siivooja ei sitten tullut töihin kovin usein, kerrankin syynä poissaoloon oli, kun poikaystävällä oli kuumetta 38 astetta, niin piti jäädä hoitamaan.

Yrittäjä lopetti työsuhteen ja otti siivousfirmaan yhteyden- Homma alkoi toimia,

Vierailija
318/706 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sen saa paljastaa että kun meille rekrytään uusia työntekijöitä niin haastateltavia valittaessa valikoituvat aivan ensimmäiseksi pois ne jotka ovat liiton tai kassan jäseniä. Näin on toimittu siitä asti kun eka aktiivisuus malli astui voimaan ja katsottiin että se tekee liitot tarpeettomiksi.

Ainakin liiton jäsenyys on nykyisin selkeä varoitus merkki hankalasta työntekijästä jolle ei käy mikään, ei käy neuvottelu eikä joudtaminen. Onneksi noista pääsee eroon YT:neuvotteluissa.

Olen koko työikäni kuulunut liittoon.

Työnantajia kohtaan olen ollut lojaali ja toiminta on perustunut keskinäiseen luottamukseen.

Olen ollut vastuullinen ja oma-aloitteinen työntekijä.

Työnantajat ovat kuuluneet työnantajaliittoon ja työntekijät ammattiliittoon. Asiat on hoidettu sovussa neuvottelemalla. Yhteistyö on sujunut hyvin ja taannut työrauhan. Outoa, jos hyvin toimivassa järjestelyssä ei nähdä mitään hyvää.

Vierailija
319/706 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pienellä työnantajalla. Hän on vähentänyt väen puoleen mutta silti tulos sama. Yksi asia mitä te ette hoksaa ottaa huomioon, on hallinnon kulut ja siihen menevä aika. Oma työnantajani oli joutunut tekemään vain hallinnon töitä kun olisi halunnut itsekin tehdä alan töitä. Hän oli auttanut työntekijöitä löytämään uudet paikat. Ihan kaikkea hallintoa ei vaan voi ulkoistaa. Muuten voi käydä köpelösti.

Vierailija
320/706 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kannattaa ottaa seuraavan kerran huomioon että kun vetoaa liittoon tai lakko-oikeuteen niin voi seuravana aamuna herätä ilman työpaikkaa.

Työnantaja voi herätä seuraavana aamuna ilman en kerro mitä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän