Miten ihmiset uskaltaa ostaa taloja muuttotappiokunnista?
Tilastoennusteita on helposti saatavilla, ja suuressa osassa Suomea tilanne on tyly. Tulijoita on aina vain vähemmän, asunnon arvo romahtaa, palvelut lähtee. Ja silti osa pistää kaiken varallisuutena taloon, jota ei tule enää saamaan kaupaksi kuin murto-osalla ostohinnasta.
Kommentit (160)
Siellä on pari vuosisataa asuttu ilman palveluja ihan tyytyväisinä. Joka tapauksessa lääkäripalvelut jne. keskitetään Suomessa 5 kaupunkiin, joten on ihan se ja sama, missä asut.
Jossain ihmisen pitää asua ja se maksaa aina rahaa. Samoin voisi kysyä miten ihmiset uskaltaa asua vuokralla pääkaupunkiseudulla kun maksetut vuokrarahat menee ihan hukkaan
Haluaa asua siellä loppuelämänsä ja viettää rauhallisia eläkepäiviä.
Ostin asunnon sillä mielin, ettei minun tarvitse myydä sitä pois. Ihan sama vaikka kuinka paljon arvo laskee.
Jotku ostaa vaan kodin eikä mitään sijoitusasuntoa myyntimielessä.
Jotkut tykkää asua syrjemmässä. Muuttotappiokunnissa asunnot ovat myös usein huomattavan halpoja.
Asun vuokralla muuttotappiokunnassa ja mulle tuputetaan eri ihmisten tahoilta, että pitäisi ostaa oma. Miksi ihmeessä haluaisin sitoa varani kiinteistöön, kun vuokralaisena on helpompi muuttaa työn perässä toisaalle?
Mitä olen paikkakunnan tarjontaa seuraillut, niin tarjolla on korjausvelkaisia kerros- ja rivitaloja sekä huonokuntoisia omakotitaloja joista asukkaat muuttaneet palvelukotiin. Ja juu en todellakaan ala rakennuttamaan uutta.
Myyn asuntoni eläkkeelle jäädessäni ja sitten vuokraan jonku edullisen asunnon maaseudulta.
Muutan maalle kun saan sen asunnon murto-osa hinnalla just tuon takia, kun ei siitä mitään saa myydessä. Kodiksi tulee, ei sijoitukseen. Mutta tietenkin otan sen maksaessa huomioon. :D elämää ei voi täysin suunnitella, voi tulla ero jne joten tietenkään en maksa kaupunkihihntaa maaseudun talosta.
Suurin osa asunnon ostajista ei osta asuntoa sijoitusmielessä tai että sen arvo nousisi, vaan asunto ostetaan paremman asumismukavuuden ja parantaakseen elämänlaatua.
Itsekin olen ostanut muuttotappio kunnasta kakkoskodin, edellä mainituista syistä ja laittanut lisää rahaa remonteihin. Enkä pidå sitä sijoituksena, vaan kotina.
Ihan samalla tavalla kuin laitetaan rahaa autoihin, veneisiin tai matkailuautoihin.
Esim matkailuautoon tai veneiseen ollaan valmiita laittamaan rahaa, vaikka sillä samalla rahalla saisi keskisuuren kaupungin ydiskeskustasta kaksion tai kolmion.
Hinnat ovat jo romahtaneet. Voi hyvinkin olla että hinnat laskevat edelleen mutta jossain se pohja tulee vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Asun vuokralla muuttotappiokunnassa ja mulle tuputetaan eri ihmisten tahoilta, että pitäisi ostaa oma. Miksi ihmeessä haluaisin sitoa varani kiinteistöön, kun vuokralaisena on helpompi muuttaa työn perässä toisaalle?
Mitä olen paikkakunnan tarjontaa seuraillut, niin tarjolla on korjausvelkaisia kerros- ja rivitaloja sekä huonokuntoisia omakotitaloja joista asukkaat muuttaneet palvelukotiin. Ja juu en todellakaan ala rakennuttamaan uutta.
Asunto-osakkeen ostaminen muuttotappioalueelta on se suurin virhe. Siellä joutuu sitten maksamaan naapureidenkin vastikkeet, eikä pankista saa taloyhtiölainaa korjauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Hinnat ovat jo romahtaneet. Voi hyvinkin olla että hinnat laskevat edelleen mutta jossain se pohja tulee vastaan.
Pohja tulee vastaan kun hinta on 0e tai kun myyjä joutuu maksamaan ostajalle. Kulut kuitenkin juoksee myyjällä.
Vierailija kirjoitti:
Myyn asuntoni eläkkeelle jäädessäni ja sitten vuokraan jonku edullisen asunnon maaseudulta.
Mistä ihmeestä tulee mielikuva maalla asumisen edullisuudesta? Asumiskustannukset ovat jopa kalliimmat, kuin kaupungissa.
Esim. sähkön kolmin tai jopa viisinkertainen, tietoverkostot, vesi, jätehuolto jne. Ja sama vuokrataso, jos sama asumismukavuus. Maalle muuttamisen syyt pitää olla muut, kuin raha.
Tämä on meidän koti. Ei mikään sijoitusasunto. Ja on sen verran halpa, että pystytään ostamaan myös kaupungista asunto, jos siltä joskus tuntuu. Tämä voisi jäädä sitten kesäasunnoksi. Pidämme myös talosta hyvää huolta, ettei lapsille jää mitään homeloukkua, vaan voivat sitten vaikka pitää tätä itsellään kesäasuntona.
Lähinnä ihmettelen heitä, jotka asuu kalliissa vuokra-asunnossa kaupungissa. Jos säästöönkään ei jää mitään, niin mikä se omaisuus on? Rahat vain menevät jollekin asuntosijoittajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä tulee mielikuva maalla asumisen edullisuudesta? Asumiskustannukset ovat jopa kalliimmat, kuin kaupungissa.
Esim. sähkön kolmin tai jopa viisinkertainen, tietoverkostot, vesi, jätehuolto jne. Ja sama vuokrataso, jos sama asumismukavuus. Maalle muuttamisen syyt pitää olla muut, kuin raha.
No ei todellakaan ole sama vuokrataso. Asun itse maalla vuokralla 150 neliön omakotitalossa, jossa on esim. oma rantasauna. Omistamani lähiökaksioni taas on vuokrattu eteenpäin, saan siitä enemmän kuin mitä itse maksan omasta asumisestani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohja tulee vastaan kun hinta on 0e tai kun myyjä joutuu maksamaan ostajalle. Kulut kuitenkin juoksee myyjällä.
Jos hinta on nyt vaikka puolet siitä mitä se oli korkeimmillaan. Hinta laskee edelleen puoleen niin eipä siinä mitään. Se on edelleen neljännes huipusta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät että laittavat kaiken? Osa Haluaa asua syrjässä kun ei kaipaa mitään kirjastoa ja kahvilaa naapuriin.
No asunto nyt sattuu olemaan suomalaisen suurin investointi, ja joku multimiljonääri harvemmin hankkii taloa jostain Humppilasta.
Mistä tiedät että laittavat kaiken? Osa Haluaa asua syrjässä kun ei kaipaa mitään kirjastoa ja kahvilaa naapuriin.