Tyhmä työkaveri
Onko muilla tyhmää työkaveria? Työskentelen isohkossa kansainvälisessä yrityksessä, ja työkaverini on noin 50-vuotias nainen. Hän ei suostu/halua/kykene tekemään pienintäkään päätöstä itse ja varmistaa jokaikisen asian työkavereiltaan. On ns. normaali eli ei ole mistään kehitysvammasta tai vastaavasta kyse. Tällaista meillä on joka päivä:
Tilanne1
Työkaveri: Hei, kun mä avasin tän kuoren ja täällä on paperi missä lukee invoice niin onko tää lasku?
Minä: Joo, on lasku.
T: Mitä tälle tehdään, kun tässä ei lue mitään suomeksi?
M: Käsittele se samalla tavalla kuin suomalainen lasku eli skannaa ja tallenna tiedostoon X.
T: Ai niin kuin muutkin laskut?
M: Kyllä, se on ihan tavallinen lasku ja käsitellään kuten muutkin laskut.
T: Jos tulee vaikka lasku Ruotsista niin meneekö sekin sitten samalla tavalla?
M: Kyllä, kaikki laskut käsitellään samalla tavalla.
Tilanne 2
T: Tähän kaappiin ei enää mahdu mappeja, niin voinko laittaa viereiseen kaappiin?
M: Jos on tilaa, niin laita vaan.
T: Mappi ei mahdu tänne pystyasennossa, voinko laittaa lappeelleen?
M: Joo.
T: Eli ei haittaa, vaikka tää nyt on lappeellaan?
Tilanne 3
T: Tää ohjelma sanoo, että pitää vaihtaa salasana niin mistä mä saan uuden salasanan?
M: Voit keksiä sen itse.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voisin kysyä tuollaisia kysymyksiä, kun en halua tehdä virheitä. Asiat kun voi tehdä miljoonalla eri tavalla ja yleensä joka työpaikassa on tietyt tavat toimia, ja jos tekee jollain muulla tavalla niin takuulla joku minna alkaa raivoomaan. Salasanoissakin on joissain paikoissa tietty logiikka. Eli kun salasana 'termospullo23' vanhenee, niin uusi salasana on 'termospullo24', eikä tehdä kokonaan uutta. Ap tässä on tyhmä, jos joku..
Tai sitten voisit olla omatoiminen. Miettiä päässäsi miten tulee toimia. Ja jos et edelleenkään ole varma, niin tsekata onko samalta laskuttajalta skannattu aiempia laskuja sinne minne ne nyt pitikään skannata. Ja salasanastakin varmaan itse tiedät, onko se random/itse keksimäsi/numerojärjestyksessä. Aivoja saa käyttää.
Oletan että tämä ap:n työkaveri ei ole ollut pitkään talossa, joten mistä voi oikeasti tietää kaikki talon tavat? Nopeampaa on kysyä kuin alkaa selata jotain kansioita, mutta ymmärrän että joitain ahdistaa ja pelottaa kaikki kanssakäyminen ihmisten kanssa.
Ei kannata olettaa työkaverin olevan vasta aloittanut, jos ap ei ole sellaista maininnut.
Erityisesti silloin ei kannata olettaa, kun ap varsin mainitsi, että on ollut työpaikassa yli 10 v. Mutta juuri tästä on kysymys: ensin oletellaan kaikenlaista ja sen jälkeen aletaan kysellä, onko nämä oletukset oikein vai väärin vai teenkö vai enkö...sen sijaan, että olisi ennen omaa vastausta ja oletusta tultu tyrkyttämään luettu, mitä muutamalla sivulla on asiasta sanottu.
Juuri tuollainen on omakin työkaveri: ei yhtään ota itse selvää, ei lue kunnolla esim. jotain spostiketjua, vaan alkaa hössöttämään, että tehdäänkö tämä niin tai näin. Ja on ollut talossa kauemmin kuin minä.
Ja oikeasti: jos kysyy, tehdäänkö tämä näin ja saa vastauksen, mutta seuraavalla viikolla on kyselemässä taas, että tehdäänkö tämä näin niin silloin kannattaa uskoa, että ei ole ihminen, joka oppii metodilla kysymys ja vastaus. Silloin kannattaisi vaan viitsiä selata niitä kansioita, jospa vaikka oppi menisi siten paremmin perille. Tai edes kirjoittaa se vastaus itselleen.
Lisäksi tämä ajatus, että parempi kysyä, että ei tee väärin, on aika epäreilu siinäkin mielessä, että siinähän siirtää vastuun itseltään työkaverille. Eli välttää itse tekemästä virheitä, voi jälkeen päin syytellä sitten työkaveria, että tuo käski näin tehdä. Ja joskus työkaveri on oikeasti myös itse väsynyt ja stressaantunut ja vastaa joo joo kun ei jaksa enää sitä samaa kysymystä TAAS.
Kaikki muut ovat nähneet vaivaa oppiakseen nämä asiat. Kaikki muut ottavat riskejä, kun päättävät tehdä asioita jollain tapaa - ottavat riskin myös silloin, kun neuvovat toisia. Voisiko joku kyselijä selventää, mikä heidän erityinen oikeutensa on olla näitä tekemättä ja ratsastaa toisten selässä kysellen työelämäänsä?
Jos ei halua 'ottaa riskiä' niin voi sanoa, ettei tiedä vastausta.
Joo. Tai voi sanoa, että turpa kiinni.
Jos kuitenkin haluaa olla hyvä työkaveri tälle rasittavalle jankkaajalle, niin totta kai yrittää vastata kysymyksiin. Ja sehän tästä raskasta tekeekin. Että vaihtoehdot on joko jaksaa jaksaa jaksaa, olla töykeä tai vältellä.
Jankkaajalla toisaalta olisi vaihtoehto myös, oikeasti opetella nämä asiat niin ei tartte kysellä. Kuinka montaa sinusta on kohtuullista kertoa vastaus vaikkapa siihen, että tämä lasku menee aina kansioon x?
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli naispuolinen työkaveri, jonka ensimmäinen työ aamulla oli printata kaikki edellisenä päivänä saapuneet sähköpostit, reijittää ja mapittaa ne, ja laittaa hyllyyn lähettäjän mukaan aakkosjärjestykseen.
En tiedä oliko tuo tyhmää vai tarpeetonta.
Tehokasta työaikaa sillä sai ainakin kulumaan.
Ainakan kukaan ei pääse väistämään sillä että juuri " se" sähköposti on kadonnut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voisin kysyä tuollaisia kysymyksiä, kun en halua tehdä virheitä. Asiat kun voi tehdä miljoonalla eri tavalla ja yleensä joka työpaikassa on tietyt tavat toimia, ja jos tekee jollain muulla tavalla niin takuulla joku minna alkaa raivoomaan. Salasanoissakin on joissain paikoissa tietty logiikka. Eli kun salasana 'termospullo23' vanhenee, niin uusi salasana on 'termospullo24', eikä tehdä kokonaan uutta. Ap tässä on tyhmä, jos joku..
Tai sitten voisit olla omatoiminen. Miettiä päässäsi miten tulee toimia. Ja jos et edelleenkään ole varma, niin tsekata onko samalta laskuttajalta skannattu aiempia laskuja sinne minne ne nyt pitikään skannata. Ja salasanastakin varmaan itse tiedät, onko se random/itse keksimäsi/numerojärjestyksessä. Aivoja saa käyttää.
Oletan että tämä ap:n työkaveri ei ole ollut pitkään talossa, joten mistä voi oikeasti tietää kaikki talon tavat? Nopeampaa on kysyä kuin alkaa selata jotain kansioita, mutta ymmärrän että joitain ahdistaa ja pelottaa kaikki kanssakäyminen ihmisten kanssa.
Kyse ei ole pelosta, vaan siitä että keskittyminen herpaantuu, kun toinen kyselee ja varmistelee kymmenettä kertaa jokaikisen pikku yksityiskohdan. Työnteko hidastuu ja stressitaso kasvaa häiriköinnin vuoksi.
Sitten on vika perehdytyksessä. Tai omassa asenteessa.
Kyllä 10 työssäolovuoden jälkeen voi olettaa, että pystyy laittamaan mapin kaappiin ilman kyselyitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole pelosta, vaan siitä että keskittyminen herpaantuu, kun toinen kyselee ja varmistelee kymmenettä kertaa jokaikisen pikku yksityiskohdan. Työnteko hidastuu ja stressitaso kasvaa häiriköinnin vuoksi.
Sitten on vika perehdytyksessä. Tai omassa asenteessa.
Kyllä 10 työssäolovuoden jälkeen voi olettaa, että pystyy laittamaan mapin kaappiin ilman kyselyitä.
Talon sisällä eri tehtävissä voi olla eri käytäntöjä. Meillä on iso toimisto ja aina olen joutunut opettelemaan uusia asioita, kun olen vaihtanut työpaikkaa talon sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei haittaa kyselyt ja moni on multa neuvoa kysynytkin. Sen olen tehnyt, että vuosiraporttiin olen kirjoittanut olevani avulias ja aina valmis auttamaan työkavereitani tarvittaessa. Ylennykset on napsahtanut tasaiseen tahtiin. Viimeksi pomo taas sanoi, että minua oli kovasti kehuttu ja kysyi kiinnostaisiko ryhmänjohtajan tehtävä.
Tämä riippuu siitä, mitä työtä tekee ja mitkä ovat yrityksen odotukset kyseisen työtehtävän suhteen. Minulle on annettu ohjeeksi jättää neuvomiset pois ja ohjeistaa kyselijät tekemään asiasta tiketti. Jos ryhdyn kokopäiväiseksi neuvojaksi, niin tärkeämmät työt jäävät tekemättä.
tätönen23 kirjoitti:
Tunnen tuommoisen. Ehkä paha Asperger
Määrittele, minkälainen on mielestäsi "paha asperger?" Hyvä tätönen, kun asperger ei ole mikään sairaus, joka on joko paha tai lievä. Tämä autisminkirjon diagnoosi on luotu auttamaan pärjäämistä neurotyypillisen valtaväestön yhteiskunnassa.
Se jos joku nyt valmistelee asioita moneen kertaan, ei välttämättä ole tyhmyyttä, vaan kyse on siitä, että ko. henkilö haluaa tehdä asiat oikein. Hän ei ehkä ole ollut kauan talossa, voi olla epävarma itsestään tai on huonosti perehdytetty. Mikä noissa aloittajan mainitsemissa tilanteissa häiritsee? Koetko tulevasi jatkuvasti keskeytetyksi vai epäiletkö, ettet osaa ohjeistaa oikein?
Vaikutat kauhealta työkaverilta.