Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyhmä työkaveri

Vierailija
03.10.2023 |

Onko muilla tyhmää työkaveria? Työskentelen isohkossa kansainvälisessä yrityksessä, ja työkaverini on noin 50-vuotias nainen. Hän ei suostu/halua/kykene tekemään pienintäkään päätöstä itse ja varmistaa jokaikisen asian työkavereiltaan. On ns. normaali eli ei ole mistään kehitysvammasta tai vastaavasta kyse. Tällaista meillä on joka päivä:

Tilanne1
Työkaveri: Hei, kun mä avasin tän kuoren ja täällä on paperi missä lukee invoice niin onko tää lasku?
Minä: Joo, on lasku.
T: Mitä tälle tehdään, kun tässä ei lue mitään suomeksi?
M: Käsittele se samalla tavalla kuin suomalainen lasku eli skannaa ja tallenna tiedostoon X.
T: Ai niin kuin muutkin laskut?
M: Kyllä, se on ihan tavallinen lasku ja käsitellään kuten muutkin laskut.
T: Jos tulee vaikka lasku Ruotsista niin meneekö sekin sitten samalla tavalla?
M: Kyllä, kaikki laskut käsitellään samalla tavalla.

Tilanne 2
T: Tähän kaappiin ei enää mahdu mappeja, niin voinko laittaa viereiseen kaappiin?
M: Jos on tilaa, niin laita vaan.
T: Mappi ei mahdu tänne pystyasennossa, voinko laittaa lappeelleen?
M: Joo.
T: Eli ei haittaa, vaikka tää nyt on lappeellaan?

Tilanne 3
T: Tää ohjelma sanoo, että pitää vaihtaa salasana niin mistä mä saan uuden salasanan?
M: Voit keksiä sen itse.

Kommentit (87)

21/87 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen tuommoisen. Ehkä paha Asperger

tätönen 23

Vierailija
22/87 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ison firman toimistotyöntekijä saatan hyvinkin postailla 7.22 sillä olen silloin jo ekalla tauollani. Vapaat työajat ja aamuvirkku, niin olen yleensä aloittanut työt jo 6 jälkeen ja tauon pidän tunnin, puolentoista välein.

Mulla oli tämmöisiä työkavereita parikin. Olivat aikanaan samalla osastolla pitkään, jonne oli kehittynyt tollaisen kommunikaation ja rupattelun kulttuuri. Siellä jokainen suunnilleen selosti ääneen koko päivän, mitä nyt tekee.

Luen nyt nämä sähköpostit, katoppas kun taas sieltä osastolta y tuli kysely perustaa uusi aihio, no kai se pitää perustaa ei kyllä mä nyt ensin pirautan sinne ja varmistan, että oikeasti haluavat tämän rutiiniasian tehtäväksi haloo ihminen z täältä osastolta x kun teiltä tuli tuo sähköposti ai on sun työkaverin lähettämä enpä katsonutkaan nimeä niin tarkkaan niin soitan sinne haloo täällä ihminen z niin että oikeasti haluatte tämän aihion no niin minä hieman ajattelinkin no kiitos nyt taas heh heh täällä on vaan opittu, että parempi varmistella,hehheee, no niin kyllä ne haluaa sen aihion minäpä sen nyt teen katsotaanpas, mennäänpäs sinne aihioiden kansioon.....

Ja tätä koko päivä, koko viikko, koko kuukausi aina. Plus päälle nuo kysymykset. Kerran jätin vastaamatta, kun oli aivan kauhea migreeni. Lähdin siis kotiin, kun päätä särki niin tajuttomasti, niin tämä työkaveri soitteli perään juuri jotain tuommoista mappiasiaa. Silloin kilahdin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen, että olet itse hänen tekemisiin puuttunut, kun hän on itsenäisesti asioita tehnyt ja nyt saat neuvoa joka ikisessä asiassa, että menee juuri sinun tavalla :D

Kyllä 50- vuotiaan pitäisi pystyä ottamaan palautetta ja ohjeita vastaan asiallisesti ilman, että alkaa osoittaa mieltään. Mutta tuossa ajatuksessa voi olla perää. Jos henkilö on tehnyt töitään 30 vuotta omalla tavallaan ( esimerkiksi on mapittanut kaiken kirjeenvaihdon ja sähköpostin), niin onhan se vaikeaa, jos joutuu nykyaikaistamaan toimintatapojaan.

Tämä oli hyvä näkökulma, mutta tästä ei ole kyse. En ole puuttunut hänen tekemisiinsä, mulle on ihan sama miten mappi laitetaan kaappiin, onko mappi sininen vai punainen, onko mappiselykseen kirjoitettu tekstaamalla vai tikkukirjaimilla jne. Kaikkiin näihin ja miljoonaan muuhun asiaan me työkaverit jouudmme ottamaan kantaa, koska henkilö ei itse halua.

-ap

Sitten hän on vain luonteeltaan epävarma ja aloitekyvytön, eikä se välttämättä liity tyhmyyteen.

Vierailija
24/87 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä on ollut joku virkaintoinen ä.äliö kouluttamassa aiemmin, joka on tap.panut omatoimisuuden. Ei ole ollut muuta tapaa hoitaa asia, kuin tuon ää.liön tapa. On tullut sanomista, jos on vähänkään eri tavalla hoitanut asian. Tällainen tuottaa turhan kyselijöitä. Toiset ärsyyntyy, toiset tykkää, kun saa osoittaa kuinka tietää yksinkertaisia asioita...

Harvoin on kyse tyhmyydestä...

Se virkaintoinen ääliö voi olla ap. Itse tuottaa tällaista käytöstä muissa mikromanageroinnillaan, muttei tajua sitä. Lisäksi on ikärasisti ja kyylää itseään vanhempa naisia kono ajan pahalla.

Perehdyttäjä ei ollut virkaintoinen ääliö enkä tunnista itseänikään tästä kuvauksesta:) Olen samaa ikäluokkaa kuin tämä työkaverini, joten ei minusta ikärasistiakaan saa.  

Vierailija
25/87 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen, että olet itse hänen tekemisiin puuttunut, kun hän on itsenäisesti asioita tehnyt ja nyt saat neuvoa joka ikisessä asiassa, että menee juuri sinun tavalla :D

Kyllä 50- vuotiaan pitäisi pystyä ottamaan palautetta ja ohjeita vastaan asiallisesti ilman, että alkaa osoittaa mieltään. Mutta tuossa ajatuksessa voi olla perää. Jos henkilö on tehnyt töitään 30 vuotta omalla tavallaan ( esimerkiksi on mapittanut kaiken kirjeenvaihdon ja sähköpostin), niin onhan se vaikeaa, jos joutuu nykyaikaistamaan toimintatapojaan.

Tämä oli hyvä näkökulma, mutta tästä ei ole kyse. En ole puuttunut hänen tekemisiinsä, mulle on ihan sama miten mappi laitetaan kaappiin, onko mappi sininen vai punainen, onko mappiselykseen kirjoitettu tekstaamalla vai tikkukirjaimilla jne. Kaikkiin näihin ja miljoonaan muuhun asiaan me työkaverit jouudmme ottamaan kantaa, koska henkilö ei itse halua.

-ap

Sitten hän on vain luonteeltaan epävarma ja aloitekyvytön, eikä se välttämättä liity tyhmyyteen.

Mä kerran tämmöiselle sanoin, että kuule kirjoita nyt kaikki nämä vastaukset ylös. Ihan ystävällisesti selitin, että keskeytät muiden keskittymisen ja ajattelutyön joka kerta, niin olisi hyvä, että voisit vilkaista omasta vihosta ensin, löytyykö sieltä vastaus ja sitten vasta kysyä.

Oli kuulemma kamala vaiva. Siihen kyllä loppui kyselytkin. Joskus kun nämä eivät ole kuitenkaan epävarmoja, vaan huomionhakuisia.

Vierailija
26/87 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenne, joka ap:n kirjoituksesta huokuu läpi, kertoo karua tarinaansa hänen  asenteestaan "tyhmää työkaveria" kohtaan. Ap:lla on ollut paljon aikaa miettiä työkaveriaan ja arvostella häntä mielessään kuin juttelisi työkaverinsa kanssa miksi hän tekee niin?

Mikä ihme ihmisillä on, ettei niin  yksinkertaisesta ja päivänselvästä asiasta voi jutella avoimesti? Jos olisin ap sanoisin työkaverille useamman kerran, että kyllä sinä osaat ja luotan sinuun. Se ehkä auttaisi enemmän kuin sättiä häntä av:lla ja kasvattaa vain omaa ärtymystään muutenkin synkkää talvea kohden. Ap todennäköisesti arvioi työkaverinsa huomiokykyä, sillä suurin osa meistä vaistoaa toisen negatiivisuuden ja se on helvettiä mennä töihin negan tyypin kanssa samaan työtilaan.

Vierailija
27/87 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä, kun kysyy eikä säädä omiaan ja sekoita koko hommaa.

Vierailija
28/87 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat ikävältä työkaverilta etkä taida olla se paras toisen ohjaajaksi. 

Vierailija
29/87 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi, että kysyy ja tekee kuin, että ei kysy eikä tee.

Vierailija
30/87 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Minusta tuo ei edes niinkään kuulosta epävarmuudelta tai ylipäätään kyselyltä avun saamisen takia, vaan ennemminkin hän on äärimmäisen kova puhumaan ja selostaa kaiken tekemisensä ääneen. Toki jostain syystä kyselyn muodossa, ehkä siksi että se paremmin oikeuttaisi jatkuvan puhumisen.

Vierailija
31/87 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ihan asiallisia kysymyksiä. Tuo salasana erityisesti hyvä kysymys, jos muutkin sitä ohjelmaa käyttää. 

Vierailija
32/87 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelin sivusta, kun työkaveri puhui "englantia" ulkomaisen asiakkaan kanssa: "Mai iimeil adres iis Maija piste Meikäläinen miukumauku firma piste fi!"

En usko, että sai sähköpostia asiakkaalta.

Vierailija
33/87 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, jotkut kertakaikkiaan ovat vain simppelimpiä kuin toiset.

On ihan paskaa jaarittelu siitä että kaikki me ollaan erilaisia, joopa joo. Osa on vaan tyhmempiä.

On myös niitä jotka eivät hakua ottaa yhtään vastuuta.

"Laitanko tämän hyllyyn vai laatikkoon"...

Ap, näihin jatkuviin kysymyksiin kannattaa vastata vaan aina kysymällä että miten hän itse tekisi asian.

Joka kerta. Sitten voit myös sanoa ettet ole hänen työnohjaajansa. Ja kerrot että oma työsi häiriintyy jatkuvasta kyselystä.

Viesti kirpaisee kerran, mutta menee perille

Ja sitten se kysely loppuu.

Vierailija
34/87 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin kysyn kuin sooloilen omin päin, jos olen yhtään epävarma asioista. 

Samaa toivon kollegoilta ja asiakkailta. Yksi väärin hoidettu asia voi tuoda paljon lisätöitä.

Vierailija
35/87 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetut esimerkit ei ainakaan viittaa tyhmyyteen vaan joko huolellisuuteen tai tietämättömyyteen. Sitten noi on tyhmyyttä, jos samat asiat käsitellään joka kerta samalla tavalla.

Vierailija
36/87 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On työnantajasi onni, että hänellä on noin älykäs työntekijä kuin Sinä. Suosittelen, että hän antaa sinulle heti reilun palkankorotuksen. Olet vasta toinen kohtaamani ihminen, joka pitää itseään älykkönä. Toiset, joita pidän älykköinä, eivät ole kokeneet tarvetta mainita sitä erikseen.

Vierailija
37/87 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on uusi työpaikassa tai työtehtävissä, niin ymmärrän kyselyn. Mutta jos on ollut puoli vuotta tai enemmän, niin en kestäisi. Töitä on niin paljon, ettei ole aikaa kuunnella ja vastata kaiken aikaa peruskysymyksiin. Puhuisin asiasta esimiehen kanssa, koska jossain vaiheessa tilanteesta tulee sietämätön.

Henkilö on ollut yli kymmenen vuotta täällä töissä. Minäkin ymmärtäisin kyselyn, jos olisi uusi. Näitä kysymyksiä tulee kuitenkin edelleen päivittäin.

-ap

Hetken jo mietin, että ollaanko kollegoita koska mulla on tismalleen samanlainen varmistelija työkaverina. Viisi vuotta talossa ja silti kyselee jatkuvasti samoja kysymyksiä. Olen vinkannut hänelle monta kertaa, että Teamsissa on hakutoiminto, mistä voi tsekata onko jo kysynyt samasta aiheesta - mutta ei.  Jatkuvasti samoja yksinkertaisia kysymyksiä.

Ihmettelen päivittäin miten on pystynyt opiskelemaan korkeakoulussa. Ja nää jeesustelijat tässä ketjussa eivät taatusti ole kokeneet miten raskasta on työskennellä tällaisen tollon kanssa. Ja kyllä:  päivittäin olen ystävällinen hänelle ja päivittäin opastan kiltisti häntä mutta pikapuoliin joudun varmasti sairikselle vatsahaavan ja vitutuksen takia.

Vierailija
38/87 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On työnantajasi onni, että hänellä on noin älykäs työntekijä kuin Sinä. Suosittelen, että hän antaa sinulle heti reilun palkankorotuksen. Olet vasta toinen kohtaamani ihminen, joka pitää itseään älykkönä. Toiset, joita pidän älykköinä, eivät ole kokeneet tarvetta mainita sitä erikseen.

Tällaisten kommenttien laittajat ehkäpä tuntevat piston teksiä lukiessaan ..

Meidän firmassa on jo neljätoista vuotta järjestetty ajotilaukset samalla tavoin. Sähköisesti kahteen listaan, aikataulun mukaan sekä aakkosittain.

Taloon kaksi vuotta sitten tullut tyyppi edelleen kysyy, että laitetaanko tämäkin tilaus näihin molempiin listoihin.

Kyllä, laitetaan.

Tämä asia oli ensimmäisiä asioita mitä perehdyksessä käytiin läpi. Häntä on tuettu työssään ja ohjaten kerrotaan aina uudestaan.

Nyt alkaa usko loppumaan ja pomo miettii että miten päästä eroon tästä jatkuvasta varmistelijasta joka kyselyillään ärsyttää muita työntekijöitä

Vierailija
39/87 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisten kommenttien laittajat ehkäpä tuntevat piston teksiä lukiessaan ..

Meidän firmassa on jo neljätoista vuotta järjestetty ajotilaukset samalla tavoin. Sähköisesti kahteen listaan, aikataulun mukaan sekä aakkosittain.

Taloon kaksi vuotta sitten tullut tyyppi edelleen kysyy, että laitetaanko tämäkin tilaus näihin molempiin listoihin.

Kyllä, laitetaan.

Tämä asia oli ensimmäisiä asioita mitä perehdyksessä käytiin läpi. Häntä on tuettu työssään ja ohjaten kerrotaan aina uudestaan.

Nyt alkaa usko loppumaan ja pomo miettii että miten päästä eroon tästä jatkuvasta varmistelijasta joka kyselyillään ärsyttää muita työntekijöitä

No voisiko kirjoittaa selkeät työohjeet, josta asian voi sitten tarkistaa vaikka sata kertaa halutessaan? 

Vierailija
40/87 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuollainen (turhakin?) varmistelu on ollut työpaikoissa nimenomaan ilmapiiri-asia, jos siis vaistoan että virheitä kytätään tai etsitään, ja jälkikäteen oman pään käyttämisestä voi tullakin sanomista. Nykyisessä paikassa ei kytätä ja tiedän että arvostelukykyyni luotetaan, niin sellaiselle käytökselle ei ole tarvetta. Eli kuten useampi on jo sanonutkin, häntä on luultavammin joku joskus kiusannut/ silmätikuttanut. Ole sinä se rento ja kärsivällinen työkaveri joka auttaa hänet tuon yli :) nyt muuten mulla itselläni on myös varmistelija työkaverina, silloin kun/ jos kyselytulva alkaa joskus turhauttaa, voi ystävällisesti siirtää päätöksenteon vastuuta, sanomalla vaikka että valitse vain itse kummin päin haluat kansiot laittaa, ei se ole niin tärkeä asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi