Tyhmä työkaveri
Onko muilla tyhmää työkaveria? Työskentelen isohkossa kansainvälisessä yrityksessä, ja työkaverini on noin 50-vuotias nainen. Hän ei suostu/halua/kykene tekemään pienintäkään päätöstä itse ja varmistaa jokaikisen asian työkavereiltaan. On ns. normaali eli ei ole mistään kehitysvammasta tai vastaavasta kyse. Tällaista meillä on joka päivä:
Tilanne1
Työkaveri: Hei, kun mä avasin tän kuoren ja täällä on paperi missä lukee invoice niin onko tää lasku?
Minä: Joo, on lasku.
T: Mitä tälle tehdään, kun tässä ei lue mitään suomeksi?
M: Käsittele se samalla tavalla kuin suomalainen lasku eli skannaa ja tallenna tiedostoon X.
T: Ai niin kuin muutkin laskut?
M: Kyllä, se on ihan tavallinen lasku ja käsitellään kuten muutkin laskut.
T: Jos tulee vaikka lasku Ruotsista niin meneekö sekin sitten samalla tavalla?
M: Kyllä, kaikki laskut käsitellään samalla tavalla.
Tilanne 2
T: Tähän kaappiin ei enää mahdu mappeja, niin voinko laittaa viereiseen kaappiin?
M: Jos on tilaa, niin laita vaan.
T: Mappi ei mahdu tänne pystyasennossa, voinko laittaa lappeelleen?
M: Joo.
T: Eli ei haittaa, vaikka tää nyt on lappeellaan?
Tilanne 3
T: Tää ohjelma sanoo, että pitää vaihtaa salasana niin mistä mä saan uuden salasanan?
M: Voit keksiä sen itse.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voisin kysyä tuollaisia kysymyksiä, kun en halua tehdä virheitä. Asiat kun voi tehdä miljoonalla eri tavalla ja yleensä joka työpaikassa on tietyt tavat toimia, ja jos tekee jollain muulla tavalla niin takuulla joku minna alkaa raivoomaan. Salasanoissakin on joissain paikoissa tietty logiikka. Eli kun salasana 'termospullo23' vanhenee, niin uusi salasana on 'termospullo24', eikä tehdä kokonaan uutta. Ap tässä on tyhmä, jos joku..
Tai sitten voisit olla omatoiminen. Miettiä päässäsi miten tulee toimia. Ja jos et edelleenkään ole varma, niin tsekata onko samalta laskuttajalta skannattu aiempia laskuja sinne minne ne nyt pitikään skannata. Ja salasanastakin varmaan itse tiedät, onko se random/itse keksimäsi/numerojärjestyksessä. Aivoja saa käyttää.
Oletan että tämä ap:n työkaveri ei ole ollut pitkään talossa, joten mistä voi oikeasti tietää kaikki talon tavat? Nopeampaa on kysyä kuin alkaa selata jotain kansioita, mutta ymmärrän että joitain ahdistaa ja pelottaa kaikki kanssakäyminen ihmisten kanssa.
Ei kannata olettaa työkaverin olevan vasta aloittanut, jos ap ei ole sellaista maininnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voisin kysyä tuollaisia kysymyksiä, kun en halua tehdä virheitä. Asiat kun voi tehdä miljoonalla eri tavalla ja yleensä joka työpaikassa on tietyt tavat toimia, ja jos tekee jollain muulla tavalla niin takuulla joku minna alkaa raivoomaan. Salasanoissakin on joissain paikoissa tietty logiikka. Eli kun salasana 'termospullo23' vanhenee, niin uusi salasana on 'termospullo24', eikä tehdä kokonaan uutta. Ap tässä on tyhmä, jos joku..
Tai sitten voisit olla omatoiminen. Miettiä päässäsi miten tulee toimia. Ja jos et edelleenkään ole varma, niin tsekata onko samalta laskuttajalta skannattu aiempia laskuja sinne minne ne nyt pitikään skannata. Ja salasanastakin varmaan itse tiedät, onko se random/itse keksimäsi/numerojärjestyksessä. Aivoja saa käyttää.
Oletan että tämä ap:n työkaveri ei ole ollut pitkään talossa, joten mistä voi oikeasti tietää kaikki talon tavat? Nopeampaa on kysyä kuin alkaa selata jotain kansioita, mutta ymmärrän että joitain ahdistaa ja pelottaa kaikki kanssakäyminen ihmisten kanssa.
Kyse ei ole pelosta, vaan siitä että keskittyminen herpaantuu, kun toinen kyselee ja varmistelee kymmenettä kertaa jokaikisen pikku yksityiskohdan. Työnteko hidastuu ja stressitaso kasvaa häiriköinnin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän salasanoista aika helposti voi päätellä, onko kyseessä henkilökohtainen salasana, vai yleisessä käytössä oleva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On työnantajasi onni, että hänellä on noin älykäs työntekijä kuin Sinä. Suosittelen, että hän antaa sinulle heti reilun palkankorotuksen. Olet vasta toinen kohtaamani ihminen, joka pitää itseään älykkönä. Toiset, joita pidän älykköinä, eivät ole kokeneet tarvetta mainita sitä erikseen.
Tällaisten kommenttien laittajat ehkäpä tuntevat piston teksiä lukiessaan ..
Meidän firmassa on jo neljätoista vuotta järjestetty ajotilaukset samalla tavoin. Sähköisesti kahteen listaan, aikataulun mukaan sekä aakkosittain.
Taloon kaksi vuotta sitten tullut tyyppi edelleen kysyy, että laitetaanko tämäkin tilaus näihin molempiin listoihin.
Kyllä, laitetaan.
Tämä asia oli ensimmäisiä asioita mitä perehdyksessä käytiin läpi. Häntä on tuettu työssään ja ohjaten kerrotaan aina uudestaan.
Nyt alkaa usko loppumaan ja pomo miettii että miten päästä eroon tästä jatkuvasta varmistelijasta joka kyselyillään ärsyttää muita työntekijöitäNo voisiko kirjoittaa selkeät työohjeet, josta asian voi sitten tarkistaa vaikka sata kertaa halutessaan?
Varmaan hänen kyllä kannattaisi, kun ei näytä päässä pysyvän yksinkertaisinkaan ohje. Mutta ei varmaan ymmärrä sellaista tehdä, kuvauksen perusteella epäilen.
Ja älkää viitsikö jeesustella ja haukkua aptä. Ei kenenkään hermo kestä tuollaista. Ymmärtää voi ja kannattaakin tiettyyn pisteeseen asti, koska tosiaan aiemmat kokemukset voi selittää paljon. Ap onkin ollut ymmärtäväinen, aloituksen perusteella kärsivällisesti on vastannut. Mutta tuollainen jankutus ei ole normaalia ja kyllä tuo pitäisi saada loppumaan, hidastaa tuo jo älyttömästi muiden työntekoa.
Paras varmaan tuo ketjun vinkki, että asiallisesti sanoa miten muiden työ keskeytyy, ja että kyselijä voisi nyt alkaa kirjoittamaan ylös nämä asiat niin voi sieltä tarkistaa sitten. Kai ne kysymykset joskus edes loppuisi silloin.
Kuten sanottu mun entinen lähiesimies "löysi" aina "vihreitä" meidän muiden toiminnasta, koska määritteli itse millä metodilla kulloinkin piti tehdä mikäkin homma, ja jos teit, kuten hän oli ohjeistanut, se olikin väärin, ja tämä oli liki jokapäiväistä. Todella hauskaa mennä kysymäänkään mitään, kun tulee huutoa joka tapauksessa. 😆 Eli hän systemaattisesti kiusasi ja nöyryytti meitä, ja hänen mielestään se oli ilmeisesti fine.
Sitten vielä viimeisimpänä, kun ei ilmeisesti saanut meiltä riittävää reaktiota, uhriutui, tekikin itse meidän työtä siihen pisteeseen kun omalla vajaalla osaamisellaan pystyi, ja väitti että me oltiin jätetty hänet yksin, vaikka hän ei missään vaiheessa pyytänyt meitä asiaa tekemään. Meni sitten kertomaan muille esimiehille, kuinka me oltiin jätetty hänet yksin. Ihmettelin vain, miksi aiemmin hän osasi liki joka perjantai ladata kasan hänen sähköpostissaan muhineita briiffejä mulle viikonlopuksi, jotka aina tein, mutta nyt sitten ei. Enhän voinut tehdä mitään kun mulla ei ollut tietoa asiasta. Että kyllä kiusaajat osaa.
Tää esimies lopulta vaihtoi työpaikkaa, kun ei saanut meistä haluamaansa reaktiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole pelosta, vaan siitä että keskittyminen herpaantuu, kun toinen kyselee ja varmistelee kymmenettä kertaa jokaikisen pikku yksityiskohdan. Työnteko hidastuu ja stressitaso kasvaa häiriköinnin vuoksi.
Sitten on vika perehdytyksessä. Tai omassa asenteessa.
Ei hän kuulostaa tyhmältä, vaan siltä että haluaa tehdä asiat varmasti oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On työnantajasi onni, että hänellä on noin älykäs työntekijä kuin Sinä. Suosittelen, että hän antaa sinulle heti reilun palkankorotuksen. Olet vasta toinen kohtaamani ihminen, joka pitää itseään älykkönä. Toiset, joita pidän älykköinä, eivät ole kokeneet tarvetta mainita sitä erikseen.
Tällaisten kommenttien laittajat ehkäpä tuntevat piston teksiä lukiessaan ..
Meidän firmassa on jo neljätoista vuotta järjestetty ajotilaukset samalla tavoin. Sähköisesti kahteen listaan, aikataulun mukaan sekä aakkosittain.
Taloon kaksi vuotta sitten tullut tyyppi edelleen kysyy, että laitetaanko tämäkin tilaus näihin molempiin listoihin.
Kyllä, laitetaan.
Tämä asia oli ensimmäisiä asioita mitä perehdyksessä käytiin läpi. Häntä on tuettu työssään ja ohjaten kerrotaan aina uudestaan.
Nyt alkaa usko loppumaan ja pomo miettii että miten päästä eroon tästä jatkuvasta varmistelijasta joka kyselyillään ärsyttää muita työntekijöitäNo voisiko kirjoittaa selkeät työohjeet, josta asian voi sitten tarkistaa vaikka sata kertaa halutessaan?
Varmaan hänen kyllä kannattaisi, kun ei näytä päässä pysyvän yksinkertaisinkaan ohje. Mutta ei varmaan ymmärrä sellaista tehdä, kuvauksen perusteella epäilen.
Ja älkää viitsikö jeesustella ja haukkua aptä. Ei kenenkään hermo kestä tuollaista. Ymmärtää voi ja kannattaakin tiettyyn pisteeseen asti, koska tosiaan aiemmat kokemukset voi selittää paljon. Ap onkin ollut ymmärtäväinen, aloituksen perusteella kärsivällisesti on vastannut. Mutta tuollainen jankutus ei ole normaalia ja kyllä tuo pitäisi saada loppumaan, hidastaa tuo jo älyttömästi muiden työntekoa.
Paras varmaan tuo ketjun vinkki, että asiallisesti sanoa miten muiden työ keskeytyy, ja että kyselijä voisi nyt alkaa kirjoittamaan ylös nämä asiat niin voi sieltä tarkistaa sitten. Kai ne kysymykset joskus edes loppuisi silloin.Kuten sanottu mun entinen lähiesimies "löysi" aina "vihreitä" meidän muiden toiminnasta, koska määritteli itse millä metodilla kulloinkin piti tehdä mikäkin homma, ja jos teit, kuten hän oli ohjeistanut, se olikin väärin, ja tämä oli liki jokapäiväistä. Todella hauskaa mennä kysymäänkään mitään, kun tulee huutoa joka tapauksessa. 😆 Eli hän systemaattisesti kiusasi ja nöyryytti meitä, ja hänen mielestään se oli ilmeisesti fine.
Sitten vielä viimeisimpänä, kun ei ilmeisesti saanut meiltä riittävää reaktiota, uhriutui, tekikin itse meidän työtä siihen pisteeseen kun omalla vajaalla osaamisellaan pystyi, ja väitti että me oltiin jätetty hänet yksin, vaikka hän ei missään vaiheessa pyytänyt meitä asiaa tekemään. Meni sitten kertomaan muille esimiehille, kuinka me oltiin jätetty hänet yksin. Ihmettelin vain, miksi aiemmin hän osasi liki joka perjantai ladata kasan hänen sähköpostissaan muhineita briiffejä mulle viikonlopuksi, jotka aina tein, mutta nyt sitten ei. Enhän voinut tehdä mitään kun mulla ei ollut tietoa asiasta. Että kyllä kiusaajat osaa.
Tää esimies lopulta vaihtoi työpaikkaa, kun ei saanut meistä haluamaansa reaktiota.
Ja tämän jälkeen meidät kutsuttiin pomon toimesta muiden esimiesten eteen, palaveriin, jossa kysytään meiltä, että miksi x on joutunut tekemään meidän työt. No me siinä haavi auki katsotaan ja sanotaan, että ei olla voitu tehdä kun tämä yksi on hillonnut tehtävää sähköpostissaan. Tehtiin sitten päivässä useamman päivän työ, ja lähiesimies ei saanut tästä mitään pskaa niskaansa, vaikka hän oli se, joka vastasi resurssoinnista ja aikataulutuksesta. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän salasanoista aika helposti voi päätellä, onko kyseessä henkilökohtainen salasana, vai yleisessä käytössä oleva.
Miten tuosta termospullo23 teet sen päätelmän?
Se on kiusattu epävarmaksi.
Ei tuo ole mitenkään harvinaista paikoissa jossa työt itsessään ei ole mitenkään haastavia mutta ilmapiiri on kyttäävä. Todennäköisesti on jossain kohtaa tehnytkin itsenäisemmin mutta on palautettu nopeasti ruotuun sooloilemasta.
Jos on uusi työssä niin minun mielestä on tärkeää varmistaa asiat. Hölmöä olla kysymättä. Tuo mappi juttukin on sellainen, että ehkä on voinut edellisessä paikassa saada muikkaria siitä, jos on laittanut mapit väärin.
Mua on aina ärsyttänyt todella työpaikoissa se, että siellä on niin paljon sellainen sanattomia sääntöjä, että ollaan tehty aina näin ja joku vanha patu sitten saattaa piikitellä, jos tekee jonkun asian eri tavalla.
Jos toi kysely jatkuu toista vuotta niin sitten on kyllä liian varovainen työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata olettaa työkaverin olevan vasta aloittanut, jos ap ei ole sellaista maininnut.
Erityisesti silloin ei kannata olettaa, kun ap varsin mainitsi, että on ollut työpaikassa yli 10 v. Mutta juuri tästä on kysymys: ensin oletellaan kaikenlaista ja sen jälkeen aletaan kysellä, onko nämä oletukset oikein vai väärin vai teenkö vai enkö...sen sijaan, että olisi ennen omaa vastausta ja oletusta tultu tyrkyttämään luettu, mitä muutamalla sivulla on asiasta sanottu.
Juuri tuollainen on omakin työkaveri: ei yhtään ota itse selvää, ei lue kunnolla esim. jotain spostiketjua, vaan alkaa hössöttämään, että tehdäänkö tämä niin tai näin. Ja on ollut talossa kauemmin kuin minä.
Ja oikeasti: jos kysyy, tehdäänkö tämä näin ja saa vastauksen, mutta seuraavalla viikolla on kyselemässä taas, että tehdäänkö tämä näin niin silloin kannattaa uskoa, että ei ole ihminen, joka oppii metodilla kysymys ja vastaus. Silloin kannattaisi vaan viitsiä selata niitä kansioita, jospa vaikka oppi menisi siten paremmin perille. Tai edes kirjoittaa se vastaus itselleen.
Lisäksi tämä ajatus, että parempi kysyä, että ei tee väärin, on aika epäreilu siinäkin mielessä, että siinähän siirtää vastuun itseltään työkaverille. Eli välttää itse tekemästä virheitä, voi jälkeen päin syytellä sitten työkaveria, että tuo käski näin tehdä. Ja joskus työkaveri on oikeasti myös itse väsynyt ja stressaantunut ja vastaa joo joo kun ei jaksa enää sitä samaa kysymystä TAAS.
Kaikki muut ovat nähneet vaivaa oppiakseen nämä asiat. Kaikki muut ottavat riskejä, kun päättävät tehdä asioita jollain tapaa - ottavat riskin myös silloin, kun neuvovat toisia. Voisiko joku kyselijä selventää, mikä heidän erityinen oikeutensa on olla näitä tekemättä ja ratsastaa toisten selässä kysellen työelämäänsä?
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuollainen (turhakin?) varmistelu on ollut työpaikoissa nimenomaan ilmapiiri-asia, jos siis vaistoan että virheitä kytätään tai etsitään, ja jälkikäteen oman pään käyttämisestä voi tullakin sanomista. Nykyisessä paikassa ei kytätä ja tiedän että arvostelukykyyni luotetaan, niin sellaiselle käytökselle ei ole tarvetta. Eli kuten useampi on jo sanonutkin, häntä on luultavammin joku joskus kiusannut/ silmätikuttanut. Ole sinä se rento ja kärsivällinen työkaveri joka auttaa hänet tuon yli :) nyt muuten mulla itselläni on myös varmistelija työkaverina, silloin kun/ jos kyselytulva alkaa joskus turhauttaa, voi ystävällisesti siirtää päätöksenteon vastuuta, sanomalla vaikka että valitse vain itse kummin päin haluat kansiot laittaa, ei se ole niin tärkeä asia.
Nyt yli 40veenä voin sanoa, että joka ikisessä työpaikassa on kytätty, piikitelty "virheistä" ja saatu hyvin nopeasti epävarma olo. Etenkin miehet on ollut tässä ainakin minun tapauksessa todella hyviä. Tällainen kokemus ainakin nuorena työntekijänä. Nyt keski-iässä tuntuu, ettei kukaan enää uskalla sanoa mitään ja se on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko IT-taitosi ovat sillä tasolla, että et tiedä, onko käytössäsi oleva järjestelmä yhteiskäytössä vai ei?
Jos, niin sitten kannattaisi todellakin varustautua sillä kynälllä ja paperilla, laittaa itselle selkeä kysymyslista, pyytää jotain työkaveria varaamaan tähän aika ja käydä hänen kanssaan läpi nämä kysymykset ja kirjoittaa ylös vastaukset.
Ei pyöriä ympäri konttoria kyselemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityisesti silloin ei kannata olettaa, kun ap varsin mainitsi, että on ollut työpaikassa yli 10 v. Mutta juuri tästä on kysymys: ensin oletellaan kaikenlaista ja sen jälkeen aletaan kysellä, onko nämä oletukset oikein vai väärin vai teenkö vai enkö...sen sijaan, että olisi ennen omaa vastausta ja oletusta tultu tyrkyttämään luettu, mitä muutamalla sivulla on asiasta sanottu.
Juuri tuollainen on omakin työkaveri: ei yhtään ota itse selvää, ei lue kunnolla esim. jotain spostiketjua, vaan alkaa hössöttämään, että tehdäänkö tämä niin tai näin. Ja on ollut talossa kauemmin kuin minä.
Ja oikeasti: jos kysyy, tehdäänkö tämä näin ja saa vastauksen, mutta seuraavalla viikolla on kyselemässä taas, että tehdäänkö tämä näin niin silloin kannattaa uskoa, että ei ole ihminen, joka oppii metodilla kysymys ja vastaus. Silloin kannattaisi vaan viitsiä selata niitä kansioita, jospa vaikka oppi menisi siten paremmin perille. Tai edes kirjoittaa se vastaus itselleen.
Lisäksi tämä ajatus, että parempi kysyä, että ei tee väärin, on aika epäreilu siinäkin mielessä, että siinähän siirtää vastuun itseltään työkaverille. Eli välttää itse tekemästä virheitä, voi jälkeen päin syytellä sitten työkaveria, että tuo käski näin tehdä. Ja joskus työkaveri on oikeasti myös itse väsynyt ja stressaantunut ja vastaa joo joo kun ei jaksa enää sitä samaa kysymystä TAAS.
Kaikki muut ovat nähneet vaivaa oppiakseen nämä asiat. Kaikki muut ottavat riskejä, kun päättävät tehdä asioita jollain tapaa - ottavat riskin myös silloin, kun neuvovat toisia. Voisiko joku kyselijä selventää, mikä heidän erityinen oikeutensa on olla näitä tekemättä ja ratsastaa toisten selässä kysellen työelämäänsä?
Jos ei halua 'ottaa riskiä' niin voi sanoa, ettei tiedä vastausta.
Onhan tuo raskasta ja tuollainen "vastaaminen" syö omaa työaikaa ja tehoa. Itsellä on hieman vastaava työkaveri. On ihan mukava ja hänen kanssaan on kiva jutella yleisesti, mutta joka asiasta pitää varata palaveri. Ihan vain tiketin tekeminenkin vaatii palaverin... Ja jos meillä on isompi palaveri, sen "purkaminen" vaatii palaverin jne...
Itse sain samanlaisen tollon assariksi muutama vuosi sitten. Ei työnteosta tullut mitään kun toinen kyselee mapin paikkaa kaapista. Pyysin firman omistajaa siirtämään henkilön muualle jos potkuja ei saa annettua. Tämän jälkeen työ alkoi sujumaan enkä koskaan enää suostu ottamaan yhtään apulaista kyselemään tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko IT-taitosi ovat sillä tasolla, että et tiedä, onko käytössäsi oleva järjestelmä yhteiskäytössä vai ei?
Jos, niin sitten kannattaisi todellakin varustautua sillä kynälllä ja paperilla, laittaa itselle selkeä kysymyslista, pyytää jotain työkaveria varaamaan tähän aika ja käydä hänen kanssaan läpi nämä kysymykset ja kirjoittaa ylös vastaukset.
Ei pyöriä ympäri konttoria kyselemässä.
Sen kyllä tiedän, mutta tuosta salasanasta ei voi mitenkään päätellä onko se muodostettu juoksevan numeron periaatteella. Jos alan sooloilemaan, niin takuulla joku tulee joko raivoamaan, että miksi on tehty salasana 'termosmuki23', kun AINA on käytetty salasanaa 'termospullo' ja juokseva numero perään. Tai vaihtoehtoisesti pyöritellään päätä tai puhutaan kahvihuoneessa kuinka se tyhmä ei osannut edes noudattaa tuota perinnettä.
Tämä on mun kokemus työelämästä.
Olen ihan oikeasti joutunut saikulle tämmöisen henkilön takia, onneksi kuitenkin aika lyhytaikaiselle.
Oli todella rasittavaa tulla töihin. Istuimme samassa huoneessa ja tämä tyyppi puhui koko ajan. Siis ihan koko ajan. Jos ei kysellyt kaikkea, selosti omaa tekemistään. Väliin mahtui myös tarinoita kotielämästä, mökillä tehdyistä asioista, jne jne jne. Lisäksi hän haukkui kaikkia muita työkavereita osaamittomiksi, laiskoiksi, jne eli halusi kertoa, että tämäkin nyt kyselee tämmöistä, ottaisi itse selvää, mikä vasta oli rasittavaa. Että eikö yhtään näe omaa toimintaansa!
Kerroin esimiehelle, että en pysty keskittymään mihinkään omaan työhöni, kun hän on äänessä koko ajan. Sain neuvon "yhdestä korvasta sisään, toisesta ulos".
Osa voi olla kiusattu epävarmoiksi, mutta ei kaikkien muiden työelämä voi pyöriä jonkun yksittäisen edellisen esihenkilön tekemien virheiden ympärillä.
Minua ei haittaa kyselyt ja moni on multa neuvoa kysynytkin. Sen olen tehnyt, että vuosiraporttiin olen kirjoittanut olevani avulias ja aina valmis auttamaan työkavereitani tarvittaessa. Ylennykset on napsahtanut tasaiseen tahtiin. Viimeksi pomo taas sanoi, että minua oli kovasti kehuttu ja kysyi kiinnostaisiko ryhmänjohtajan tehtävä.
Työkaverihan se tässä häiriköi. Toisen työskentelyn keskeyttäminen monta kertaa päivässä turhien asioiden vuoksi ei ole sopivaa käytöstä.