Tyhmä työkaveri
Onko muilla tyhmää työkaveria? Työskentelen isohkossa kansainvälisessä yrityksessä, ja työkaverini on noin 50-vuotias nainen. Hän ei suostu/halua/kykene tekemään pienintäkään päätöstä itse ja varmistaa jokaikisen asian työkavereiltaan. On ns. normaali eli ei ole mistään kehitysvammasta tai vastaavasta kyse. Tällaista meillä on joka päivä:
Tilanne1
Työkaveri: Hei, kun mä avasin tän kuoren ja täällä on paperi missä lukee invoice niin onko tää lasku?
Minä: Joo, on lasku.
T: Mitä tälle tehdään, kun tässä ei lue mitään suomeksi?
M: Käsittele se samalla tavalla kuin suomalainen lasku eli skannaa ja tallenna tiedostoon X.
T: Ai niin kuin muutkin laskut?
M: Kyllä, se on ihan tavallinen lasku ja käsitellään kuten muutkin laskut.
T: Jos tulee vaikka lasku Ruotsista niin meneekö sekin sitten samalla tavalla?
M: Kyllä, kaikki laskut käsitellään samalla tavalla.
Tilanne 2
T: Tähän kaappiin ei enää mahdu mappeja, niin voinko laittaa viereiseen kaappiin?
M: Jos on tilaa, niin laita vaan.
T: Mappi ei mahdu tänne pystyasennossa, voinko laittaa lappeelleen?
M: Joo.
T: Eli ei haittaa, vaikka tää nyt on lappeellaan?
Tilanne 3
T: Tää ohjelma sanoo, että pitää vaihtaa salasana niin mistä mä saan uuden salasanan?
M: Voit keksiä sen itse.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On työnantajasi onni, että hänellä on noin älykäs työntekijä kuin Sinä. Suosittelen, että hän antaa sinulle heti reilun palkankorotuksen. Olet vasta toinen kohtaamani ihminen, joka pitää itseään älykkönä. Toiset, joita pidän älykköinä, eivät ole kokeneet tarvetta mainita sitä erikseen.
Tällaisten kommenttien laittajat ehkäpä tuntevat piston teksiä lukiessaan ..
Meidän firmassa on jo neljätoista vuotta järjestetty ajotilaukset samalla tavoin. Sähköisesti kahteen listaan, aikataulun mukaan sekä aakkosittain.
Taloo...
No voisiko kirjoittaa selkeät työohjeet, josta asian voi sitten tarkistaa vaikka sata kertaa halutessaan?
No jos ohje on että jokainen tilaus kahteen listaan niin miten selkeämmin se voi enää ilmaista/kirjoittaa/ohjeistaa?
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelin sivusta, kun työkaveri puhui "englantia" ulkomaisen asiakkaan kanssa: "Mai iimeil adres iis Maija piste Meikäläinen miukumauku firma piste fi!"
En usko, että sai sähköpostia asiakkaalta.
Ai että sitä valituksen määrää, jos tuo työkaveri olisikin itse yrittämisen sijaan kääntynyt sinun puoleesi ja pyytänyt hoitamaan asian koska ei itse osaa riittävän hyvää englantia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On työnantajasi onni, että hänellä on noin älykäs työntekijä kuin Sinä. Suosittelen, että hän antaa sinulle heti reilun palkankorotuksen. Olet vasta toinen kohtaamani ihminen, joka pitää itseään älykkönä. Toiset, joita pidän älykköinä, eivät ole kokeneet tarvetta mainita sitä erikseen.
Meidän firmassa on jo neljätoista vuotta järjestetty ajotilaukset samalla tavoin. Sähköisesti kahteen listaan, aikataulun mukaan sekä aakkosittain.
Taloo...
No voisiko kirjoittaa selkeät työohjeet, josta asian voi sitten tarkistaa vaikka sata kertaa halutessaan?
No jos ohje on että jokainen tilaus kahteen listaan niin miten selkeämmin se voi enää ilmaista/kirjoittaa/ohjeistaa?
Ehkä hän onkin vaan asteen teitä muita fiksumpi ja uskaltaa kyseenalaistaa sen, että onko mitään järkeä tehdä tuplatyötä.
Mahdoton vastata näkemättä koko tilannetta. Tässä on taas se ilmiö, kun jokin kommentti/tekeminen on irrotettu kontekstista. Pitäisi tosiaan nähdä koko tilanne, äänenpaino, eleet, historia kyseisessä työpaikassa jne.
Taustalla voi hänellä olla traumoja, jotka saavat varmistelemaan moneen kertaan, että menee varmasti oikein, työpaikkakiusaamista, huonoa palautetta, lapsuuden traumat jnejne. Ihan loputon lista, mistä voi johtua.
Itsekin mieluummin varmistelen liikaa, kuin käytän sitten aikaa virheen korjaamiseen tai jään pohtimaan, että meniköhän se nyt sittenkään oikein, mitäs jos menikin väärin. Vähän nuo kyllä kuulostavat hassuilta tilanteilta, mutta kuten sanoin, vähän nyt kontekstista irrotettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelin sivusta, kun työkaveri puhui "englantia" ulkomaisen asiakkaan kanssa: "Mai iimeil adres iis Maija piste Meikäläinen miukumauku firma piste fi!"
En usko, että sai sähköpostia asiakkaalta.Ai että sitä valituksen määrää, jos tuo työkaveri olisikin itse yrittämisen sijaan kääntynyt sinun puoleesi ja pyytänyt hoitamaan asian koska ei itse osaa riittävän hyvää englantia.
Tässä työssä todennäköisesti pitää osata englantia. Jos kerran jutellaan puhelimessa englantia puhuvan henkilön kanssa.
Kyllä, työpaikoilla ei ole vain työntekijöiden oikeuksia. On myös ammatillisia ja työtehtävällisiä vaatimuksia.
Jos työhön on päässyt henkilö joka ei ole kertonut rehellisesti osaamistasoaan, kärsii siitä työtoverit.
Vierailija kirjoitti:
Minusta parempi kysymys olisi että miksi tuo kysely hermostuttaa sinua niin paljon. Jos joku kysyisi minulta tuollaisia vastaisin ihan asiallisesti ja ärsyyntymättä. Rennossa seurassa myös arempi rentoutuu. Arkuus ei ole tyhmyyttä.
Tämä. Ja tosiaan varmaan aistii aloittajan asenteen. Mulla oli muinoin työkaverina nainen, joka suuttui milloin mistäkin. Ja jos hänellä oli huono päivä, meillä kaikilla muillakin olisi pitänyt olla, v*ttuili, nakkeli niskoja ja paiskoi ovia tai kamoja, heitteli v*ttumaisia kommentteja muka huumorilla. Me muut tehtiin aina kaikki väärin. Jos kysyttiin häneltä tai tiimiltä neuvoa, olisi pitänyt osata ja tietää kysymättä. Sitten kun tehtiin kysymättä, olisikin pitänyt kysyä kaikilta koska TÄMÄ ON TIIMITYÖTÄ. 😆 Rankuksi tuli sitä samaa v*ttuilua ja perjantai-iltapäivänä tyhjensi tilaukset sähköpostistaan meidän tai mun työpöydälle saatteella saatko heti, ja kun tuli ylitöitä, kuittaili sitten niistä. Että näitähän riittää. 😇 No, miehensä pettää joten ymmärrän, että pinna on kireällä.
Aika törkeää mollata työkaveria Suomen suosituimmalla keskustelupalstalla aika tunnistettavin esimerkein.
Vierailija kirjoitti:
Pomon kiusaama😂
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ebfb3a2b-4b98-4cd0-aaea-4fbff67d139e
Miksi tämä naurattaa? Mulla oli juuri tuollainen lähiesihenkilö, joka teetti ylitöitä, väitti sitten ettei niistä makseta, vei tunnit, jätti kutsumatta palavereihin tiimiläisiä randomisti, kuittaili, tuhahteli, pyöritteli silmiään, etsi virheitä ja hänen tulkinnan mukaan niitä oli aina täysin satunnaisissa työtavoissa tai paikoissa, hänen kanssaan oli mahdoton onnistua. Mutta kuten sanottu, hänellä ei ollut kotioloissa kaikki kunnossa joten tavallaan ymmärtäähän sen.
Ehkä hän onkin vaan asteen teitä muita fiksumpi ja uskaltaa kyseenalaistaa sen, että onko mitään järkeä tehdä tuplatyötä.[/quote]
Työ ei ole tuplaa vaan eri listoilla on eri merkitykset ja käyttötarkoitukset.
Hänelle on kerrottu että aikataululistasta kuskit katsovat työt ja suunnittelevat ajoreitin. Siitä saadaan raportit eri tarkoituksiin.
Aakkoslistaan taas kuitataan tehdyt työt. Siitä tehdään laskutukset ja seurataan maksut.
Molemmat ovat omilla alustoillaan ja toimivat yritystä palvelevasti sekä ovat helppokäyttöisiä.
Tämä on perehdytetty.
Sitä paitsi, toistuva kysely, laitetaanko molempiin, kyllä, laitetaanko molempiin, kyllä, laitetaanko molempiin, kyllä....
Tuskin perustuu järjestelmän kyseenalaistamiseen.
Jos fiksu työntekijä haluaisi kyseenalaistaa systeemiä, uskoisin että toisi asian esiin toisin tavoin.
Esimerkiksi, mielestäni tässä systeemissä on huonoa... jne
Voitaisiinko harkita siirtymistä ..jne
Vierailija kirjoitti:
En usko! Jos olisi totta?Et täällä kirjoittaisi kello 7:22. lokakuun 3 pvä.2023. ps. Katso kirjoituksesi kellon aikaa,sen mukaan kun sepostat työsi.Uskotavampi olisit aiheesi kirjoitus esim.Illalla.
Ootko sä ihan kunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pomon kiusaama😂
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ebfb3a2b-4b98-4cd0-aaea-4fbff67d139eMiksi tämä naurattaa? Mulla oli juuri tuollainen lähiesihenkilö, joka teetti ylitöitä, väitti sitten ettei niistä makseta, vei tunnit, jätti kutsumatta palavereihin tiimiläisiä randomisti, kuittaili, tuhahteli, pyöritteli silmiään, etsi virheitä ja hänen tulkinnan mukaan niitä oli aina täysin satunnaisissa työtavoissa tai paikoissa, hänen kanssaan oli mahdoton onnistua. Mutta kuten sanottu, hänellä ei ollut kotioloissa kaikki kunnossa joten tavallaan ymmärtäähän sen.
Juu, samaa ihmettelin koska kokemusta on itselläkin, eikä silloin tosiaan yhtään naurata kun esimies onkin se joka kiusaa! Nyt olen käytännössä ihan samanlaisessa työssä mutta hyvällä työnantajalla, eipä tarvii enää toimitella todisteita ja selvityksiä tehdyistä työtunneista, eikä tulla potkujen uhalla kipeenä töihin, ei valiteta että mikset kysynyt ja samaan aikaan miksi aina kyselet, eikä koko ajan tarvitse tehdä enemmän samassa ajassa, vaan nyt saan ihan itse tauottaa työpäiväni!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloon kaksi vuotta sitten tullut tyyppi edelleen kysyy, että laitetaanko tämäkin tilaus näihin molempiin listoihin.
Kyllä, laitetaan.
Tämä asia oli ensimmäisiä asioita mitä perehdyksessä käytiin läpi. Häntä on tuettu työssään ja ohjaten kerrotaan aina uudestaan.
Nyt alkaa usko loppumaan ja pomo miettii että miten päästä eroon tästä jatkuvasta varmistelijasta joka kyselyillään ärsyttää muita työntekijöitäNo voisiko kirjoittaa selkeät työohjeet, josta asian voi sitten tarkistaa vaikka sata kertaa halutessaan?
Varmaan hänen kyllä kannattaisi, kun ei näytä päässä pysyvän yksinkertaisinkaan ohje. Mutta ei varmaan ymmärrä sellaista tehdä, kuvauksen perusteella epäilen.
Ja älkää viitsikö jeesustella ja haukkua aptä. Ei kenenkään hermo kestä tuollaista. Ymmärtää voi ja kannattaakin tiettyyn pisteeseen asti, koska tosiaan aiemmat kokemukset voi selittää paljon. Ap onkin ollut ymmärtäväinen, aloituksen perusteella kärsivällisesti on vastannut. Mutta tuollainen jankutus ei ole normaalia ja kyllä tuo pitäisi saada loppumaan, hidastaa tuo jo älyttömästi muiden työntekoa.
Paras varmaan tuo ketjun vinkki, että asiallisesti sanoa miten muiden työ keskeytyy, ja että kyselijä voisi nyt alkaa kirjoittamaan ylös nämä asiat niin voi sieltä tarkistaa sitten. Kai ne kysymykset joskus edes loppuisi silloin.
Vierailija kirjoitti:
No hyvä, kun kysyy eikä säädä omiaan ja sekoita koko hommaa.
Hänet voisi ohjata kysymään esimieheltä, jotta ongelmat tulevat esille ja hoidetuksi. Jos on kyse työpaikasta, jossa tehdään oikeaa tuottavaa työtä, niin tilanne on mahdoton.
Minä voisin kysyä tuollaisia kysymyksiä, kun en halua tehdä virheitä. Asiat kun voi tehdä miljoonalla eri tavalla ja yleensä joka työpaikassa on tietyt tavat toimia, ja jos tekee jollain muulla tavalla niin takuulla joku minna alkaa raivoomaan. Salasanoissakin on joissain paikoissa tietty logiikka. Eli kun salasana 'termospullo23' vanhenee, niin uusi salasana on 'termospullo24', eikä tehdä kokonaan uutta. Ap tässä on tyhmä, jos joku..
Apua, kuulostaa erittäin tutulta.... En tajua miten nuo on alunperinkään työllistyneet. Ehkä joku simppelimpi työ olisi sopivampi. Joku tehdaslinja, jossa tehdään yhtä ja samaa joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Minä voisin kysyä tuollaisia kysymyksiä, kun en halua tehdä virheitä. Asiat kun voi tehdä miljoonalla eri tavalla ja yleensä joka työpaikassa on tietyt tavat toimia, ja jos tekee jollain muulla tavalla niin takuulla joku minna alkaa raivoomaan. Salasanoissakin on joissain paikoissa tietty logiikka. Eli kun salasana 'termospullo23' vanhenee, niin uusi salasana on 'termospullo24', eikä tehdä kokonaan uutta. Ap tässä on tyhmä, jos joku..
Tai sitten voisit olla omatoiminen. Miettiä päässäsi miten tulee toimia. Ja jos et edelleenkään ole varma, niin tsekata onko samalta laskuttajalta skannattu aiempia laskuja sinne minne ne nyt pitikään skannata. Ja salasanastakin varmaan itse tiedät, onko se random/itse keksimäsi/numerojärjestyksessä. Aivoja saa käyttää.
Ymmärrän hyvin työkaverisi käytöksen. Olet todennäköisesti kiusaaja. Juuri noin käyttäydytään työpaikalla, jossa kiusataan. Hae apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten voisit olla omatoiminen. Miettiä päässäsi miten tulee toimia. Ja jos et edelleenkään ole varma, niin tsekata onko samalta laskuttajalta skannattu aiempia laskuja sinne minne ne nyt pitikään skannata. Ja salasanastakin varmaan itse tiedät, onko se random/itse keksimäsi/numerojärjestyksessä. Aivoja saa käyttää.
Oletan että tämä ap:n työkaveri ei ole ollut pitkään talossa, joten mistä voi oikeasti tietää kaikki talon tavat? Nopeampaa on kysyä kuin alkaa selata jotain kansioita, mutta ymmärrän että joitain ahdistaa ja pelottaa kaikki kanssakäyminen ihmisten kanssa.
Veikkaan myös aspergeria. Meillä on töissä myös tällainen rasittava varmistelija.
Esimies keskusteli hänen kanssaan ja kertoi mm. että jatkuva kyselynsä häiritsee ja keskeyttää muiden työt kun koko ajan tulee työpisteille ja alkaa selittämään
"Miten tämä nyt laskettiin, mihin piti merkitä..."
Nyt tekee niin että tulee edelleen muiden työpisteille, mutta sanoo ennen asiaansa että saako häiritä, ja sitten alkaa selittämään..
Töissä jaksaa kuin juna, täydellä teholla kahdeksan tuntia. Puhuu vain työasiaa, ei muuta. Ei ymmärrä huumoria ja on kovin mustavalkoinen. Aspergeria tai jotain kirjoa varmastikin