Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tero hoiti lastaan kotona ja opiskeli muutaman tunnin viikossa sai tukea yli 3000 euroa kuukaudessa

Vierailija
02.10.2023 |

Mitään laitonta ei tapahtunut, Tero sanoi vain rahoittaneensa sapattivapaansa härskisti yhteiskunnan tukia hyödyntäen.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009886908.html

Kommentit (293)

Vierailija
101/293 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tarkoitushakuiselta vaikuttaa tämä juttu. Annetaan ymmärtää että vähän jokainen voisi tehdä samoin, yksi nyt sitten "on tullut kertomaan" tarinansa. Vielä tuo härskisti oikein alleviivaa tätä. Itse opiskelin aikoinaan silloista opistoasteen tutkintoa iltaopintoina, jokainen ilta kesti muutaman tunnin, tämä edellytti fyysistä paikalla oloa oppilaitoksessa, ei voinut silloin tenttiä ja tehdä kaikkea etänä. Tämä opiskelu kesti 3 vuotta. Alkuun olin työttömyyspäivärahalla ja missään vaiheessa ei työnhakuvelvoite loppunut (opiskelu oli te-toimiston tiedossa), työtä tarjottiin useampaan otteeseen. Kerran jouduin kieltäytymään eräästä työstä, koska se olisi mennyt opintojen kanssa päällekkäin niin pahasti. Te-toimisto lopetti oikeuden työttömyyskorvaukseen enkä saanut opintotukeakaan, koska opinnot eivät olleet päätoimisia, vaikkakin olivat ammattiin valmistavia. Sittenpä olin ilman mitään tuloja. Onneksi oli puoliso. Sitten on toisessa ääripäässä näitä Teroja.

Vierailija
102/293 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika tarkoitushakuiselta vaikuttaa tämä juttu. Annetaan ymmärtää että vähän jokainen voisi tehdä samoin, yksi nyt sitten "on tullut kertomaan" tarinansa. Vielä tuo härskisti oikein alleviivaa tätä. Itse opiskelin aikoinaan silloista opistoasteen tutkintoa iltaopintoina, jokainen ilta kesti muutaman tunnin, tämä edellytti fyysistä paikalla oloa oppilaitoksessa, ei voinut silloin tenttiä ja tehdä kaikkea etänä. Tämä opiskelu kesti 3 vuotta. Alkuun olin työttömyyspäivärahalla ja missään vaiheessa ei työnhakuvelvoite loppunut (opiskelu oli te-toimiston tiedossa), työtä tarjottiin useampaan otteeseen. Kerran jouduin kieltäytymään eräästä työstä, koska se olisi mennyt opintojen kanssa päällekkäin niin pahasti. Te-toimisto lopetti oikeuden työttömyyskorvaukseen enkä saanut opintotukeakaan, koska opinnot eivät olleet päätoimisia, vaikkakin olivat ammattiin valmistavia. Sittenpä olin ilman mitään tuloja. Onneksi oli puoliso. Sitten on toisessa ääripäässä näitä Teroja.

Lisään vielä ettei ollut kyse mistään karenssista, joka olisi määräajan jälkeen loppunut, vaan korvaus lopetettiin ihan kokonaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/293 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa onko joku laskenut sinkun rahatilannetta: peruspäiväraha vs. ansiosidonnainen kun pieni palkka ja vuokra-asunto.

Peruspäivärahalla tulee enemmän tukia esim. asumistukea ja mahdollisesti TT tukea, mutta ansiosidonnaisella enemmän päivärahaa ja vähemmän muita tukia. Meneekö plus miinus nolla, kun laskennallisesti viime kädessä kummallekin pitää jäädä se sama elämiseen, jos ansiosidonnainen plus asumistuki miinus hyväksyttävät kulut vie alle TT tuen normin?

Voi olla, että tuet ovat muuttuneet, niinhän ne joka vuosi muuttuu, mutta tuttavallani oli vuosia sitten andiosidonnaisen netto 50€ vähemmän, kun palkka, ottaen huomioon kaikki tekijät, mitä jää viivan alle.

Niinhän se yleensä onkin kun työssä käynti on kallista. Miksi työntekijä kulkee omalla rahalla rikastuttamaan lihavia sikoja?

Vierailija
104/293 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Taustalla on se, että Tero työskenteli erittäin hyväpalkkaisessa ammatissa. Hänen kuukausitulonsa olivat bruttona noin 9500 euroa.

Sitten Tero irtisanottiin. Hänellä oli kahden kuukauden irtisanomisaika, mutta työvelvoite päättyi heti. Tero sai myös työnantajaltaan sen verran suuren ”kädenpuristuksen”, että ansiosidonnainen päiväraha alkoi rullata vasta noin kahdeksan kuukautta irtisanomisen jälkeen.

Ensimmäiseltä 200 vuorokaudelta päiväraha on mahdollista saada korotettuna, ja Teron tuloilla korotettu päiväraha oli reilut 168 euroa vuorokaudessa – siis yli 3300 euroa kuukaudessa. Korotuksen päättymisen jälkeenkin Teron ansiosidonnainen päiväraha oli 143 euroa."

--

"Tero on äärimmäisen harvinainen erikoistapaus ja tietenkin nämä "sponsored by EK & Kokoomus" mainokset kaivavat tällaisia esiin myydäkseen kauhukabinetin ääri-talousoikeistopolitiikkaa. Samaa ideologista "elämäntapatyöttömien" uutisointia oli Sipilän oikeistohallituskaudella, se loisti poissaoloaan Rinteen/Marinin kaudella, mutta tuotiin taas myymään kokoomuspolitiikkaa. Oikeistolaisia kiihotetaan vihakiimaan työttömiä vastaan ja joukkoon koitetaan saada muitakin työläisiä.

"Tero" on uusin oikeistopolitiikan "elämäntapatyötön" -uutisoinnin mannekiini

Se on aivan se ja sama onko Tero toimittajan keksintöä (toimittajahan kertoo nähneensä hänen tarinaansa tukevat asiakirjat, eli kutsut ymmärtääkseni toimittajaa valehtelijaksi) kun jokainen voi itse helposti tarkistaa, että on täysin mahdollista toimia kuten Tero.

EI tarvitse olla Einstein huomatakseen toimittajan tarinan aukot. Tosin palstaa lukiessa ymmärrän sinua, ei paljoa voida vaatia teiltä.

40 tuhannen vuosituloista verot 10%. Jos et ymmärrä, tuo ei ole mahdollista, vaikka toimittaja kuinka selittelisi. Onkohan joku vedättänyt vähän kesäharjoittelijaa?

Vierailija
105/293 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun olis kuulunut olla aikuisopintorahalla.

Vierailija
106/293 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen vain, miten Suomessa kolmen kurssin suorittaminen vuosineljänneksellä vaatii vain muutaman tunnin työmäärän viikossa, kun minun koulussa (ulkomailla) kolmen kurssin/vuosineljännes opiskelutahti on täyspäiväistä opiskelua johon suositellaan käytettäväksi 30 tuntia viikossa kursseista riippuen, esim tässä jaksossa minulla 38 viikkotunnin työmäärä

Ei se pitänytkään paikkaansa. Terolla on pieni muna tai isä ei antanut tarpeeksi huomiota ja siksi Teron pitää yrittää päteä joka tavalla joka paikassa. Siksi Tero otti yhteyttä iltalehteen ja siksi Tero valehteli kolmen kurssin olevan hänelle muutaman tunnin juttu. Tero on säälittävä ressukka joka kuuluisi terapiaan, mutta on liian täynnä itseään ymmärtääkseen sitä.

Juuri oli tämän päivän lööpeissä uutinen nettisivusta joka kerää listaa helpoista kursseista, joiden suorittamiseen ei tosiaan muutamaa tuntia enempää vaadita töitä. Valetta kai sitten koko tämä helppo noppa -vai-mikähän-se-oli sivustokin, Vauvalla tiedetään, että kaikki kurssit vaatii kymmeniä työtunteja.

Niitä helppoja kursseja on hyvin rajallinen määrä ja myös niin että mitään järkevää kokonaisuutta niistä ei yksinään saisi koostettua. Joka tapauksessa tämä menee aiheen ohi, koska jutussa ei sanottu että Tero olisi käynyt vain helppoja kursseja ja sen sijaan sanottiin, että nykyään tuollainen ei olisi edes mahdollista. Eli valitetaan siitä miten asiat olivat menneisyydessä ja siitä vedetään ihme aasinsilta että nyt pitää leikata. Ja joka tapauksessa Tero valehteli, koska kolme kurssia vaatii noissa helpoissakin enemmän kuin muutaman tunnin. Tai sitten on aika ja ego kullannut muistot.

Miten ne vaatii enemmän kuin muutaman tunnin viikossa?

Vierailija
107/293 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva tienaa 9500 euroa kuukaudessa ja saa noin hulppeaa päivärahaa. Aika marginaalinen kuluerä valtiolle tämä eikä sen perusteella todellakaan pitäisi ruveta kaikilta työttömiltä leikkaamaan. Sehän tän artikkelin agenda on "Työttömät elävät herroiksi! Äkkiä leikkuri viuhumaan!".

Itse sain ansiosidonnaista lapsikorotuksineen nettona 1400 euroa. Ei tuolla kauheasti juhlittu.

Mulla jää ansiosidonnaista verojen jälkeen 2400 eur. Olen toivonut, että joku näistä jatkuvista YT-kierroksista vapauttaa minutkin pitämään hetken vapaata. Asumiskulut on 500 eur/kk joten tosiaan, varaa on.

Ihan silmäkulma kostuu kun ajattelen, että työläiset ja työttömät yrittävät taistella, että minäkin - porvari ja paperinpyörittäjä, johtaja, saisin 20 vuoden työuran jälkeen pitää edes pienen sapattivapaan <3 Kiitos niin paljon ponnisteluistanne!

Muita halveksuva asenteesi on vastenmielinen. Oletko koskaan miettinyt, mitä traumoja yrität paeta kylmällä ja luotaantyöntävällä ajatusmaailmallasi? Vai oletko sosiopaatti tai jopa psykopaatti?

Ketä minä halveksun?

Onko siis kyseenalaista halutaanko mun kaltaisen oikeutta siihen maksamaani työttömyysvakuutukseen sekä ansiosidonnaiseen puolustaa vai kuuluuko se vain jollekulle muulle?

Eli kun pian 20 vuoden yhtäjaksoisen työputken jälkeen olen väsynyt ja mieluusti pitäisin pidemmän hengähdysjakson, mutta vuorotteluvapaalle ei ehdi enää päästä, eikä koulutustarpeita ole, on asneteeni sinusta halveksuva?

Tekeekö siitä halveksuvan se, että ansiosidonnaiseni koko on suurempi kuin jonkun toisen vai mikä?

Haluatko sinä siis, että tehdään toimenpiteitä, joiden ansiosta minun olisi vaikeampaa jäädä esim vuoden sapattivapaalle ja sitten vasta hakeutua töihin ja jos haluat niin miksi? Koska maksan enemmän veroja? Haluaisitko vastaavien toimenpiteiden koskevan myös heitä, joilla ansiosidonnaisen taso on matalampi?

Mitä siis tarkalleen ottaen ajatte takaa tällä, ettei ansiosidonnaisen kestoa tai tasoa tule leikata ja kenelle?

Halveksuvaa oli kirjoituksesi sävy: "minä, johtaja" ja "silmäkulma kostuu liikutuksesta" (sarkastisesti) kun työläiset ja työttömät taistelevat eteesi, eli koet olevasi jotenkin tilanteen yläpuolella ja se huvittaa sinua. Yök!!!!!

Ei. Vaan halveksun sitä, että kun vastustatte ansiosidonnaisen rajoittamista esim portaittaisella tasonlaskulla, ette koskaan, KOSKAAN, tule ajatelleeksi, että Terot ja muut meidän kaltaiset hyötyvät täysin ansiottomasti tästä vastustuksestanne! Toisaalta, käsi sydämellä, ette koskaan lähtisi barrikadeille ns hyväosaisen ansiosidonnaisia puolustaaksenne, ette siitäkään huolimatta että esim minä teidän tavallanne tarvitsisin sen ansioturvan, jotta tulisin toimeen. Mielestäni sen taso, kesto ja ehdot eivät vaan tätä nykyä kannusta hakeutumaan töihin, vaan jatkamaan sitä ansaituksi koettua vapaata niin kauan kuin se sallitaan. Kunhan muistat, että se sallitaan sitten myös minulle, Terolle ja paperimiehille aivan samalla tavalla kuin pienistuloisille pätkätyöläisillekin.

Kenelle "teille" puhut? Minä olen yksi ihminen, en mikään taho. Ja jos minulta kysyt, niin aivan sama muutaman hyvätuloisen korkea ansiosidonnainen tässä tilanteessa jossa vähäosaisilta ihmisiltä on lähdössä toimeentulon mahdollisuudet. Ne on hienosäätöä ne Terohommat, tärkeintä on pitää kaikki mukana ja HENGISSÄ. Ei pidä rangaista viattomia heikko-osaisia siitä mitä joku sosiopaatti tekee.

Kuinka se, että porrastetaan ansiosidonnaisen tasoa työttömyyden pitkittyessä vie vähäosaisilta toimeentulon mahdollisuudet? Kyllä se ansiosidonnainen on vielä laskettunakin yli perustoimeentulon tason. Mulla olisi kaikki syyt tässä YT-talossa vastustaa uudistusta, mutta en vastusta juuri siksi, että tiedän kuinka paljon ansiosidonnaista käytetään hyväksi. Tunnen sentään henkilökohtaisestikin useamman henkilön (mm 2 kirvesmiestä, tohtoritason yliopistotutkija!), jotka aivan tietoisesti tekevät töitä aina sen verran, että ansiosidonnaisen ehdot jälleen täyttyy ja tämä yliopiston kaverikin asuu käytännössä koko ajan kesämökillään käyden välillä tekemässä pätkän opetuksen sijaisuutta sieltä toisen täältä. Ihan pikkuisen tulee takkiin yhteiskunnalle kun ensin 12 vuoden peruskoulu ja toinen aste, sitten 9 vuotta yliopisto-opintoja ja tuloksena henkilö joka ansaitsee ka 15'000 eur vuodessa pätkähommissa ja lopun aikaa enimmäkseen kalastelee..

Kyse on kokonaisuudesta. Kai olet uutisia lukenut? Leikkaukset kohdistuvat samoihin ihmisiin, eli kertautuvat. Sä tunnet tuollaisia, minä en, heitä siis on mutta ei niin paljon kuin sinä luulet, koska oma elinpiirisi vääristää ymmärrystäsi. Ja edelleen, vaikka heitä on, niin heidän savustaminen ei saa heittää bussin alle viattomia, kuten nyt on käymässä kun joka suunnasta samoilta ihmisiltä leikataan.

Nyt, jos sallit, mun pitää jatkaa hommia joten en enää vastaile.

Tsekkaapa tilasto paljonko on ka ansiosidonnaisen kesto. Yli puolet työllistyvät alle puolessa vuodessa (<120 pvää), mutta ka kesto on 175 päivää. Tarkoittaa sitä, että loppujen <50% täytyy olla työttömänä lähes se koko ansioturvan jakso eli 400 päivää, jotta keskiarvo on tuo 175. Miten tämä voi olla näin, että puolet työllistyy muutamassa kuukaudessa, mutta esim  10 kuukaudessa tai vuodessa työllistyviä ei ole yhtään? Se on joko muutama viikko - muutama kk tai sitten koko 2 vuotta, välimuotoja ei ole. Kumma juttu.

Vierailija
108/293 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun olis kuulunut olla aikuisopintorahalla.

Nimenomaan, koska kieltäytyi tarjotusta työstä.

Veikkaanpa, ettei Terolle työkkäri pysty osoittamaan työtä. Esim joku erikoisalan tutkija -ei niitä velvoittavia työpaikkaosoituksia vaan löydy, ne paikat täytetään ammatillisten /tutkimusverkostojen kautta.

Vierailija
109/293 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin konkurssin myötä työttömäksi ja aloitin yrittäjäkurssin työvoimakoulutuksena toisella paikkakunnalla. Sain korotetun ansiosidonnaisen ja kulukorvauksen. Summa yhteensä lähes sama kuin palkka työstä. Etu vielä sekin että sain tehdä tehtäviä kotona ja yhteydenpito oli netin kautta eli ei tullut kuluja kulkemisesta. Makselin reippaasti asuntolainaa työttömänä. Mitään aikomusta ei ollut yritystä perustaa, menin kurssille vain ja ainoastaan isompien tukien vuoksi. No enää ei taida olla mahdollista tuokaan.

Vierailija
110/293 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussa kerrotaan, että muutama opintopiste kuussa tai kolme kurssia vuosineljänneksessä ei ole paljon. Kyllä se vaan on paljon. Kolme kurssia vuosineljänneksessä tekee 15 op ja koko vuodessa 60 op, eli päätoimista opiskelua vastaava määrä. Jos joku tyyppi pystyy muka suorittamaan päätoimiset yliopisto-opinnot vain muutamalla opiskelutunnilla viikossa, niin se on jo aika uskomatonta. Yliopisto-opiskelu vaatii paljon työtä oikeasti. Minusta tuntuu että lehtijuttu on ainakin osittain valetta.

Jutussa ei kerrota mitä Tero opiskeli eikä aiempaa tutkintoa. Varmasti joku DI tai KTM vetäisee kevyesti pari kolme kurssia jos ne sivuavat hänen kompetenssiaan.

Vierailija
111/293 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Taustalla on se, että Tero työskenteli erittäin hyväpalkkaisessa ammatissa. Hänen kuukausitulonsa olivat bruttona noin 9500 euroa.

Sitten Tero irtisanottiin. Hänellä oli kahden kuukauden irtisanomisaika, mutta työvelvoite päättyi heti. Tero sai myös työnantajaltaan sen verran suuren ”kädenpuristuksen”, että ansiosidonnainen päiväraha alkoi rullata vasta noin kahdeksan kuukautta irtisanomisen jälkeen.

Ensimmäiseltä 200 vuorokaudelta päiväraha on mahdollista saada korotettuna, ja Teron tuloilla korotettu päiväraha oli reilut 168 euroa vuorokaudessa – siis yli 3300 euroa kuukaudessa. Korotuksen päättymisen jälkeenkin Teron ansiosidonnainen päiväraha oli 143 euroa."

--

"Tero on äärimmäisen harvinainen erikoistapaus ja tietenkin nämä "sponsored by EK & Kokoomus" mainokset kaivavat tällaisia esiin myydäkseen kauhukabinetin ääri-talousoikeistopolitiikkaa. Samaa ideologista "elämäntapatyöttömien" uutisointia oli Sipilän oikeistohallituskaudella, se loisti poissaoloaan Rinteen/Marinin kaudella, mutta tuotiin taas myymään kokoomuspolitiikkaa. Oikeistolaisia kiihotetaan vihakiimaan työttömiä vastaan ja joukkoon koitetaan saada muitakin työläisiä.

Se on aivan se ja sama onko Tero toimittajan keksintöä (toimittajahan kertoo nähneensä hänen tarinaansa tukevat asiakirjat, eli kutsut ymmärtääkseni toimittajaa valehtelijaksi) kun jokainen voi itse helposti tarkistaa, että on täysin mahdollista toimia kuten Tero.

EI tarvitse olla Einstein huomatakseen toimittajan tarinan aukot. Tosin palstaa lukiessa ymmärrän sinua, ei paljoa voida vaatia teiltä.

40 tuhannen vuosituloista verot 10%. Jos et ymmärrä, tuo ei ole mahdollista, vaikka toimittaja kuinka selittelisi. Onkohan joku vedättänyt vähän kesäharjoittelijaa?

Täysin mahdollista kun Tero on maksanut siitä irtisanomisajan palkastaan ja lopputilistaan ensin lähes 50% veroa, [jopa yli jos lopputili on ajoittunut loppuvuodelle]. Sitten tulojen romahdettua on tulot tasattu koko vuodelle ja laskettu korvauksen aikainen vero% niin, että loppuvuosi verotetaan niin, ettei vuositulon mukainen veromäärä ylity. 

Vierailija
112/293 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä Teroja ei ole, on vain näitä tarinoita.

Vierailija
113/293 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva tienaa 9500 euroa kuukaudessa ja saa noin hulppeaa päivärahaa. Aika marginaalinen kuluerä valtiolle tämä eikä sen perusteella todellakaan pitäisi ruveta kaikilta työttömiltä leikkaamaan. Sehän tän artikkelin agenda on "Työttömät elävät herroiksi! Äkkiä leikkuri viuhumaan!".

Itse sain ansiosidonnaista lapsikorotuksineen nettona 1400 euroa. Ei tuolla kauheasti juhlittu.

Mulla jää ansiosidonnaista verojen jälkeen 2400 eur. Olen toivonut, että joku näistä jatkuvista YT-kierroksista vapauttaa minutkin pitämään hetken vapaata. Asumiskulut on 500 eur/kk joten tosiaan, varaa on.

Ihan silmäkulma kostuu kun ajattelen, että työläiset ja työttömät yrittävät taistella, että minäkin - porvari ja paperinpyörittäjä, johtaja, saisin 20 vuoden työuran jälkeen pitää edes pienen sapattivapaan <3 Kiitos niin paljon ponnisteluistanne!

Muita halveksuva asenteesi on vastenmielinen. Oletko koskaan miettinyt, mitä traumoja yrität paeta kylmällä ja luotaantyöntävällä ajatusmaailmallasi? Vai oletko sosiopaatti tai jopa psykopaatti?

Ketä minä halveksun?

Onko siis kyseenalaista halutaanko mun kaltaisen oikeutta siihen maksamaani työttömyysvakuutukseen sekä ansiosidonnaiseen puolustaa vai kuuluuko se vain jollekulle muulle?

Eli kun pian 20 vuoden yhtäjaksoisen työputken jälkeen olen väsynyt ja mieluusti pitäisin pidemmän hengähdysjakson, mutta vuorotteluvapaalle ei ehdi enää päästä, eikä koulutustarpeita ole, on asneteeni sinusta halveksuva?

Tekeekö siitä halveksuvan se, että ansiosidonnaiseni koko on suurempi kuin jonkun toisen vai mikä?

Haluatko sinä siis, että tehdään toimenpiteitä, joiden ansiosta minun olisi vaikeampaa jäädä esim vuoden sapattivapaalle ja sitten vasta hakeutua töihin ja jos haluat niin miksi? Koska maksan enemmän veroja? Haluaisitko vastaavien toimenpiteiden koskevan myös heitä, joilla ansiosidonnaisen taso on matalampi?

Mitä siis tarkalleen ottaen ajatte takaa tällä, ettei ansiosidonnaisen kestoa tai tasoa tule leikata ja kenelle?

Halveksuvaa oli kirjoituksesi sävy: "minä, johtaja" ja "silmäkulma kostuu liikutuksesta" (sarkastisesti) kun työläiset ja työttömät taistelevat eteesi, eli koet olevasi jotenkin tilanteen yläpuolella ja se huvittaa sinua. Yök!!!!!

Ei. Vaan halveksun sitä, että kun vastustatte ansiosidonnaisen rajoittamista esim portaittaisella tasonlaskulla, ette koskaan, KOSKAAN, tule ajatelleeksi, että Terot ja muut meidän kaltaiset hyötyvät täysin ansiottomasti tästä vastustuksestanne! Toisaalta, käsi sydämellä, ette koskaan lähtisi barrikadeille ns hyväosaisen ansiosidonnaisia puolustaaksenne, ette siitäkään huolimatta että esim minä teidän tavallanne tarvitsisin sen ansioturvan, jotta tulisin toimeen. Mielestäni sen taso, kesto ja ehdot eivät vaan tätä nykyä kannusta hakeutumaan töihin, vaan jatkamaan sitä ansaituksi koettua vapaata niin kauan kuin se sallitaan. Kunhan muistat, että se sallitaan sitten myös minulle, Terolle ja paperimiehille aivan samalla tavalla kuin pienistuloisille pätkätyöläisillekin.

Kenelle "teille" puhut? Minä olen yksi ihminen, en mikään taho. Ja jos minulta kysyt, niin aivan sama muutaman hyvätuloisen korkea ansiosidonnainen tässä tilanteessa jossa vähäosaisilta ihmisiltä on lähdössä toimeentulon mahdollisuudet. Ne on hienosäätöä ne Terohommat, tärkeintä on pitää kaikki mukana ja HENGISSÄ. Ei pidä rangaista viattomia heikko-osaisia siitä mitä joku sosiopaatti tekee.

Kuinka se, että porrastetaan ansiosidonnaisen tasoa työttömyyden pitkittyessä vie vähäosaisilta toimeentulon mahdollisuudet? Kyllä se ansiosidonnainen on vielä laskettunakin yli perustoimeentulon tason. Mulla olisi kaikki syyt tässä YT-talossa vastustaa uudistusta, mutta en vastusta juuri siksi, että tiedän kuinka paljon ansiosidonnaista käytetään hyväksi. Tunnen sentään henkilökohtaisestikin useamman henkilön (mm 2 kirvesmiestä, tohtoritason yliopistotutkija!), jotka aivan tietoisesti tekevät töitä aina sen verran, että ansiosidonnaisen ehdot jälleen täyttyy ja tämä yliopiston kaverikin asuu käytännössä koko ajan kesämökillään käyden välillä tekemässä pätkän opetuksen sijaisuutta sieltä toisen täältä. Ihan pikkuisen tulee takkiin yhteiskunnalle kun ensin 12 vuoden peruskoulu ja toinen aste, sitten 9 vuotta yliopisto-opintoja ja tuloksena henkilö joka ansaitsee ka 15'000 eur vuodessa pätkähommissa ja lopun aikaa enimmäkseen kalastelee..

Kyse on kokonaisuudesta. Kai olet uutisia lukenut? Leikkaukset kohdistuvat samoihin ihmisiin, eli kertautuvat. Sä tunnet tuollaisia, minä en, heitä siis on mutta ei niin paljon kuin sinä luulet, koska oma elinpiirisi vääristää ymmärrystäsi. Ja edelleen, vaikka heitä on, niin heidän savustaminen ei saa heittää bussin alle viattomia, kuten nyt on käymässä kun joka suunnasta samoilta ihmisiltä leikataan.

Nyt, jos sallit, mun pitää jatkaa hommia joten en enää vastaile.

Tsekkaapa tilasto paljonko on ka ansiosidonnaisen kesto. Yli puolet työllistyvät alle puolessa vuodessa (<120 pvää), mutta ka kesto on 175 päivää. Tarkoittaa sitä, että loppujen <50% täytyy olla työttömänä lähes se koko ansioturvan jakso eli 400 päivää, jotta keskiarvo on tuo 175. Miten tämä voi olla näin, että puolet työllistyy muutamassa kuukaudessa, mutta esim  10 kuukaudessa tai vuodessa työllistyviä ei ole yhtään? Se on joko muutama viikko - muutama kk tai sitten koko 2 vuotta, välimuotoja ei ole. Kumma juttu.

Sun päättelykyky on nolla.

Vierailija
114/293 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--

Täysin mahdollista kun Tero on maksanut siitä irtisanomisajan palkastaan ja lopputilistaan ensin lähes 50% veroa, [jopa yli jos lopputili on ajoittunut loppuvuodelle]. Sitten tulojen romahdettua on tulot tasattu koko vuodelle ja laskettu korvauksen aikainen vero% niin, että loppuvuosi verotetaan niin, ettei vuositulon mukainen veromäärä ylity. 

Päinvastoin. Ne isot tulot nostaa sen veroprosentin. Se jos on maksanut ne verot jo valmiiksi ei asiaa muuta.

Tuosta verot on jopa korkeammat kuin palkasta. Terolla vähintään 25%.

Vierailija
115/293 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdollista, mutta silloin hän on maksanut ennakkoon liika veroa, ja tätä ei huomioida ansiosidonnaisen alkamisessa. Ansiosidonnainen alkaa vasta kun irtisanomisen paketti on käytetty, brutosta laskettuna. Tämä olisi toimittajan pitänyt kertoa, Tero käyttää omia ennnakkon maksettuja veroja. Ammattitaidoton toimittaja, kun ei avannut juttua tarkemmin.

Jos tuollainen kikkailu olisi mahdollista taloudellisen hyödyn vuoksi, lähes jokainen työtön voisi harmaan rajamailla kikkailla itselleen isot rahat. Verottaja ja ansiosidonnainen raha huomioivat nuo kyllä hyvin.

Vierailija
116/293 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä minä halveksun?

Se porrastus tosiaan on tulossa 8 viikon työttömyyden jälkeen. Jatkossa keskituloinen saa ansiosidonnaista sitten saman kuin peruspäiväraha saaja.

Minä vastustanut tätä. Sillä keskituloisille on asuntolainat ym ja ei käytännössä juurikaan aikaa työllistyä.

Ne isommat päivärahatkin on hyvin kohtuullisia. Ja hyvin harva on tahallaan työtön. Vaikka nyt ek ja oerkokkareet tällaista koittaa uskotella.

Vierailija
117/293 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monella on 9500 € kuukausipalkka kuten "Terolla".... Jopa oli taas aivan stnan relevantti artikkeli...

Vierailija
118/293 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa kerrotaan, että opiskeluvaatimus oli muutama opintopiste kuussa eli kolme kurssia vuosineljänneksellä ja siitä Tero selviytyi vain muutaman tunnin opiskeluilla viikossa. Tuo luhyt aika tuntuu aika uskomattomalta, varsinkin jos kyse on yliopisto-opinnoista, niinkuin jutussa annettiin ymmärtää. Yliopisto-opinnoissa on laskettu, että yksi opintopiste vaatii muistaakseni töitä noin 27 tuntia. Jos opiskelee vain muutaman tunnin viikossa, ei saa kuukaudessa suoritettua edes yhtä opintopistettä. Tästä päätellen juttu on valetta.

Ennen oli näin.

Milloin?

Kun minä opiskelin, 1 ov oli 40 tuntia työtä.

Ennen oli niin, että 1 ov oli 40 tuntia työtä. Nykyään se on niin, että 1 opintopiste on 27 tuntia työtä. Tiedän tämän, koska olen vasta opiskellut yliopistossa. Ja asian voi tarkistaa myös yliopistojen sivuilta.

Sekoitat opintoVIIKOT opintoPISTEISIIN. pisteet on puolet viikoista.noin. VIIKKO 7 pv työtä.

Enkä sekoita. Pointti oli se, että kun ennen oli opintoviikot, nykyään on opintopisteet.

Vierailija
119/293 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

– En voi käsittää, miksi tämänlaisia työttömyystukia maksetaan, mutta sapatti oli ehdottomasti myös elämäni parasta aikaa. Sain keskittyä itselleni merkityksellisiin asioihin, Tero sanoo.

Teron mukaan taikasana oli, että TE-toimistoon työnhakuun ilmoittautuessaan Tero ilmoittautui myös omaehtoiseksi opiskelijaksi. Taustalla oli se, että kun jää työttömäksi, voi samaan aikaan opiskella ja saada silti ansiosidonnaista päivärahaa.

TÄMÄ POISTI Terolta työnhakuvelvoitteen, ja myös opiskeluvaatimus oli leppoisa, vain muutama opintopiste kuukaudessa.

Ja suurinosa saa ansiosidonnaista nettona 900-1000e, ei mitään 5000e ilman työnhakuvelvotteita tai yhtään mitään pakollista.

Vierailija
120/293 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisopintoraha on toinen, mitä hyvätuloiset käyttävät rahoittaakseen sapattivapaansa. Tunnen itse työelämän kautta kaksi henkeä, toinen oli hyväpalkkainen asiakkuuspäällikkö ja piti 2 vuotta sapattivapaata opiskellen kauppatieteitä laiskaan tahtiin, käytännössä keskittyi harrastustoimintaansa. Oli erittäin hyväpalkkaisessa työssä, joten tuo tuloihin perustuva aikuisopintoraha oli todella hyvä. Toinen otti hiukan lyhyemmän vapaan ja vietti sen ulkomailla lomaillen ja yliopiston etäkursseja tehden, hänkin erittäin hyväpalkkainen.

Tästäkin kiinnostaisi tietää, että kuinka moni tuon tuen käyttäjistä on oikeasti pienipalkkaisia alan vaihtajia ja kuinka moni 7000+ euroa tienaavia sapattivapaan pitäjiä? Luulisi olevan helppo ajaa tulotiedot aikuisopintovapaan hakijoiden osalta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä