Tero hoiti lastaan kotona ja opiskeli muutaman tunnin viikossa sai tukea yli 3000 euroa kuukaudessa
Mitään laitonta ei tapahtunut, Tero sanoi vain rahoittaneensa sapattivapaansa härskisti yhteiskunnan tukia hyödyntäen.
Kommentit (293)
"Taustalla on se, että Tero työskenteli erittäin hyväpalkkaisessa ammatissa. Hänen kuukausitulonsa olivat bruttona noin 9500 euroa.
Sitten Tero irtisanottiin. Hänellä oli kahden kuukauden irtisanomisaika, mutta työvelvoite päättyi heti. Tero sai myös työnantajaltaan sen verran suuren ”kädenpuristuksen”, että ansiosidonnainen päiväraha alkoi rullata vasta noin kahdeksan kuukautta irtisanomisen jälkeen.
Ensimmäiseltä 200 vuorokaudelta päiväraha on mahdollista saada korotettuna, ja Teron tuloilla korotettu päiväraha oli reilut 168 euroa vuorokaudessa – siis yli 3300 euroa kuukaudessa. Korotuksen päättymisen jälkeenkin Teron ansiosidonnainen päiväraha oli 143 euroa."
--
"Tero on äärimmäisen harvinainen erikoistapaus ja tietenkin nämä "sponsored by EK & Kokoomus" mainokset kaivavat tällaisia esiin myydäkseen kauhukabinetin ääri-talousoikeistopolitiikkaa. Samaa ideologista "elämäntapatyöttömien" uutisointia oli Sipilän oikeistohallituskaudella, se loisti poissaoloaan Rinteen/Marinin kaudella, mutta tuotiin taas myymään kokoomuspolitiikkaa. Oikeistolaisia kiihotetaan vihakiimaan työttömiä vastaan ja joukkoon koitetaan saada muitakin työläisiä.
Jos 9500 euroa kuukaudessa tienaava saa 3300 euroa ansiosidonnaista, joten kuinka vähän saa 2 000 - 2 500 euroa kuukaudessa tienannut, tooodella vähän. Tähän kun heitetään vielä porrastus niin sossun luukulla joutuu juoksemaan saadakseen minimiperusturvan verran rahaa.
Arvatkaapa paljonko minä sain ansiosidonnaista. Palkka ennen työttömyyttä 1700 €/kk 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussa kerrotaan, että opiskeluvaatimus oli muutama opintopiste kuussa eli kolme kurssia vuosineljänneksellä ja siitä Tero selviytyi vain muutaman tunnin opiskeluilla viikossa. Tuo luhyt aika tuntuu aika uskomattomalta, varsinkin jos kyse on yliopisto-opinnoista, niinkuin jutussa annettiin ymmärtää. Yliopisto-opinnoissa on laskettu, että yksi opintopiste vaatii muistaakseni töitä noin 27 tuntia. Jos opiskelee vain muutaman tunnin viikossa, ei saa kuukaudessa suoritettua edes yhtä opintopistettä. Tästä päätellen juttu on valetta.
Ennen oli näin.
Milloin?
Kun minä opiskelin, 1 ov oli 40 tuntia työtä.
Ennen oli niin, että 1 ov oli 40 tuntia työtä. Nykyään se on niin, että 1 opintopiste on 27 tuntia työtä. Tiedän tämän, koska olen vasta opiskellut yliopistossa. Ja asian voi tarkistaa myös yliopistojen sivuilta.
Niinhän tuossa Juri sanottiin? Tosiasia vaan on, ettei muutaman tunnin opiskelu viikossa tuo mitään. Eikä tuonut ennenkään.
Vierailija kirjoitti:
Arvatkaapa paljonko minä sain ansiosidonnaista. Palkka ennen työttömyyttä 1700 €/kk 🙄
1000€? Miinus verot tietty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva tienaa 9500 euroa kuukaudessa ja saa noin hulppeaa päivärahaa. Aika marginaalinen kuluerä valtiolle tämä eikä sen perusteella todellakaan pitäisi ruveta kaikilta työttömiltä leikkaamaan. Sehän tän artikkelin agenda on "Työttömät elävät herroiksi! Äkkiä leikkuri viuhumaan!".
Itse sain ansiosidonnaista lapsikorotuksineen nettona 1400 euroa. Ei tuolla kauheasti juhlittu.
Mulla jää ansiosidonnaista verojen jälkeen 2400 eur. Olen toivonut, että joku näistä jatkuvista YT-kierroksista vapauttaa minutkin pitämään hetken vapaata. Asumiskulut on 500 eur/kk joten tosiaan, varaa on.
Ihan silmäkulma kostuu kun ajattelen, että työläiset ja työttömät yrittävät taistella, että minäkin - porvari ja paperinpyörittäjä, johtaja, saisin 20 vuoden työuran jälkeen pitää edes pienen sapattivapaan <3 Kiitos niin paljon ponnisteluistanne!
Muita halveksuva asenteesi on vastenmielinen. Oletko koskaan miettinyt, mitä traumoja yrität paeta kylmällä ja luotaantyöntävällä ajatusmaailmallasi? Vai oletko sosiopaatti tai jopa psykopaatti?
Ketä minä halveksun?
Onko siis kyseenalaista halutaanko mun kaltaisen oikeutta siihen maksamaani työttömyysvakuutukseen sekä ansiosidonnaiseen puolustaa vai kuuluuko se vain jollekulle muulle?
Eli kun pian 20 vuoden yhtäjaksoisen työputken jälkeen olen väsynyt ja mieluusti pitäisin pidemmän hengähdysjakson, mutta vuorotteluvapaalle ei ehdi enää päästä, eikä koulutustarpeita ole, on asneteeni sinusta halveksuva?
Tekeekö siitä halveksuvan se, että ansiosidonnaiseni koko on suurempi kuin jonkun toisen vai mikä?
Haluatko sinä siis, että tehdään toimenpiteitä, joiden ansiosta minun olisi vaikeampaa jäädä esim vuoden sapattivapaalle ja sitten vasta hakeutua töihin ja jos haluat niin miksi? Koska maksan enemmän veroja? Haluaisitko vastaavien toimenpiteiden koskevan myös heitä, joilla ansiosidonnaisen taso on matalampi?
Mitä siis tarkalleen ottaen ajatte takaa tällä, ettei ansiosidonnaisen kestoa tai tasoa tule leikata ja kenelle?
Höpö höpö juttu. Itse kun kysyin työkkäriltä että entä jos opiskelen työttömyyden aikana, niin sanottiin että ei kannata, jos ei ole työkkärin järjestämä koulutus. Helposti katsovat päätoimiseksi opiskelijaksi ja perivät ansiosidonnaisen takaisin koska sitä ei ole tarkoitettu opiskeluun. Pitäisi hakea opintotukea. Opiskelu vie nimittäin liikaa aikaa työnhaulta.
Vierailija kirjoitti:
"Taustalla on se, että Tero työskenteli erittäin hyväpalkkaisessa ammatissa. Hänen kuukausitulonsa olivat bruttona noin 9500 euroa.
Sitten Tero irtisanottiin. Hänellä oli kahden kuukauden irtisanomisaika, mutta työvelvoite päättyi heti. Tero sai myös työnantajaltaan sen verran suuren ”kädenpuristuksen”, että ansiosidonnainen päiväraha alkoi rullata vasta noin kahdeksan kuukautta irtisanomisen jälkeen.
Ensimmäiseltä 200 vuorokaudelta päiväraha on mahdollista saada korotettuna, ja Teron tuloilla korotettu päiväraha oli reilut 168 euroa vuorokaudessa – siis yli 3300 euroa kuukaudessa. Korotuksen päättymisen jälkeenkin Teron ansiosidonnainen päiväraha oli 143 euroa."
--
"Tero on äärimmäisen harvinainen erikoistapaus ja tietenkin nämä "sponsored by EK & Kokoomus" mainokset kaivavat tällaisia esiin myydäkseen kauhukabinetin ääri-talousoikeistopolitiikkaa. Samaa ideologista "elämäntapatyöttömien" uutisointia oli Sipilän oikeistohallituskaudella, se loisti poissaoloaan Rinteen/Marinin kaudella, mutta tuotiin taas myymään kokoomuspolitiikkaa. Oikeistolaisia kiihotetaan vihakiimaan työttömiä vastaan ja joukkoon koitetaan saada muitakin työläisiä.
"Tero" on uusin oikeistopolitiikan "elämäntapatyötön" -uutisoinnin mannekiini
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--
"Tero" on uusin oikeistopolitiikan "elämäntapatyötön" -uutisoinnin mannekiini
Kysymys kuuluu, suunnitteleeko näitä työttömien ja ay-liikkeen vastaisia manöövereja pelkästään Kokoomus, EK ja Suomen Yrittäjät, vai onko myös ay-liikettä vihaavan Purran persut mukana pöydän äärellä punomassa katalia juonia.
Porvarien likaisten temppujen osasto taas vauhdissa kiihottamassa.
Kiitos vinkistä. Täytyypä ruveta opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
n.1170-1450 €/kk, netto, jos laskuriin luottaa, riippuu lapsien määrästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussa kerrotaan, että opiskeluvaatimus oli muutama opintopiste kuussa eli kolme kurssia vuosineljänneksellä ja siitä Tero selviytyi vain muutaman tunnin opiskeluilla viikossa. Tuo luhyt aika tuntuu aika uskomattomalta, varsinkin jos kyse on yliopisto-opinnoista, niinkuin jutussa annettiin ymmärtää. Yliopisto-opinnoissa on laskettu, että yksi opintopiste vaatii muistaakseni töitä noin 27 tuntia. Jos opiskelee vain muutaman tunnin viikossa, ei saa kuukaudessa suoritettua edes yhtä opintopistettä. Tästä päätellen juttu on valetta.
Juuri oli tänään juttua helpoista nopista https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009834162.html
Omaan opiskeluaikaanikin oli kursseja, missä sai suorituksen helposti kasaan ja sitten oli hankalia. Niissä hankalissa muutamaan tulikin sitten muutos, että niistä saikin enemmän, jopa takautuvasti. Olen itsekin suorittanut yhden kurssin käymällä vain tentissä, kun sain prujut toiselta, joka sai ne kaveriltaan.
Oman kokemuksen mukaan yliopisto-opinnot vaatii ihan oikeasti töitä. Sen takia niitä sanotaan yliopisto-opinnoiksi. Jos on oikeasti joku ihme fakiiri joka saa tenttejä läpi lukematta, niin sitten on varmaan edessä loistava tulevaisuus huippututkijana.
Kuka sanoi, etten olisi lainkaan lukenut? Luin ne prujut läpi, mutten käyttänyt sellaisia tuntimääriä, mitä laskennallisesti menisi. Omiin pakollisiin kursseihin kuului työturvallisuuteen liittyvä kurssi, sitä suorittamatta ei voinut tehdä tiettyjä käytännönkursseja. Siihenkään ei kulunut paljoa aikaa, monet muut, joille se ei kuulunut pakollisena suorittivat sitä myös sen ajan helppona kurssina.
Ei se kurssin helppous aina tarkoita hyödyttömyyttä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva tienaa 9500 euroa kuukaudessa ja saa noin hulppeaa päivärahaa. Aika marginaalinen kuluerä valtiolle tämä eikä sen perusteella todellakaan pitäisi ruveta kaikilta työttömiltä leikkaamaan. Sehän tän artikkelin agenda on "Työttömät elävät herroiksi! Äkkiä leikkuri viuhumaan!".
Itse sain ansiosidonnaista lapsikorotuksineen nettona 1400 euroa. Ei tuolla kauheasti juhlittu.
Mulla jää ansiosidonnaista verojen jälkeen 2400 eur. Olen toivonut, että joku näistä jatkuvista YT-kierroksista vapauttaa minutkin pitämään hetken vapaata. Asumiskulut on 500 eur/kk joten tosiaan, varaa on.
Ihan silmäkulma kostuu kun ajattelen, että työläiset ja työttömät yrittävät taistella, että minäkin - porvari ja paperinpyörittäjä, johtaja, saisin 20 vuoden työuran jälkeen pitää edes pienen sapattivapaan <3 Kiitos niin paljon ponnisteluistanne!
Muita halveksuva asenteesi on vastenmielinen. Oletko koskaan miettinyt, mitä traumoja yrität paeta kylmällä ja luotaantyöntävällä ajatusmaailmallasi? Vai oletko sosiopaatti tai jopa psykopaatti?
Oikeiston trolli se on, yrittää kokoomuksen, EK:n ja Suomen Yrittäjien tapaan aikaansaada näin vihaan kiihotusta työttömiä ja ay-liikettä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa onko joku laskenut sinkun rahatilannetta: peruspäiväraha vs. ansiosidonnainen kun pieni palkka ja vuokra-asunto.
Peruspäivärahalla tulee enemmän tukia esim. asumistukea ja mahdollisesti TT tukea, mutta ansiosidonnaisella enemmän päivärahaa ja vähemmän muita tukia. Meneekö plus miinus nolla, kun laskennallisesti viime kädessä kummallekin pitää jäädä se sama elämiseen, jos ansiosidonnainen plus asumistuki miinus hyväksyttävät kulut vie alle TT tuen normin?
Olen laskenut ja tästä syystä en ole kuulunut ikinä kassaan. Ansiosidonnainen jäisi niin pieneksi, että pitäisi hakea vähintään asumistuki ellei toimeentulotukikin lisäksi ja jokainen tuilla oleva tai ollut tietää, mitä siitä tulee, kun samaa soppaa pyörittää useampi kokki. Paljon helpompaa, kun asioita on sotkemassa vain Kela.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli näin.
Milloin?
Kun minä opiskelin, 1 ov oli 40 tuntia työtä.
Ennen oli niin, että 1 ov oli 40 tuntia työtä. Nykyään se on niin, että 1 opintopiste on 27 tuntia työtä. Tiedän tämän, koska olen vasta opiskellut yliopistossa. Ja asian voi tarkistaa myös yliopistojen sivuilta.
Sekoitat opintoVIIKOT opintoPISTEISIIN. pisteet on puolet viikoista.noin. VIIKKO 7 pv työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä minä halveksun?
Onko siis kyseenalaista halutaanko mun kaltaisen oikeutta siihen maksamaani työttömyysvakuutukseen sekä ansiosidonnaiseen puolustaa vai kuuluuko se vain jollekulle muulle?
Eli kun pian 20 vuoden yhtäjaksoisen työputken jälkeen olen väsynyt ja mieluusti pitäisin pidemmän hengähdysjakson, mutta vuorotteluvapaalle ei ehdi enää päästä, eikä koulutustarpeita ole, on asneteeni sinusta halveksuva?
Tekeekö siitä halveksuvan se, että ansiosidonnaiseni koko on suurempi kuin jonkun toisen vai mikä?
Haluatko sinä siis, että tehdään toimenpiteitä, joiden ansiosta minun olisi vaikeampaa jäädä esim vuoden sapattivapaalle ja sitten vasta hakeutua töihin ja jos haluat niin miksi? Koska maksan enemmän veroja? Haluaisitko vastaavien toimenpiteiden koskevan myös heitä, joilla ansiosidonnaisen taso on matalampi?
Mitä siis tarkalleen ottaen ajatte takaa tällä, ettei ansiosidonnaisen kestoa tai tasoa tule leikata ja kenelle?
Halveksuvaa oli kirjoituksesi sävy: "minä, johtaja" ja "silmäkulma kostuu liikutuksesta" (sarkastisesti) kun työläiset ja työttömät taistelevat eteesi, eli koet olevasi jotenkin tilanteen yläpuolella ja se huvittaa sinua. Yök!!!!!
Ihmettelen vain, miten Suomessa kolmen kurssin suorittaminen vuosineljänneksellä vaatii vain muutaman tunnin työmäärän viikossa, kun minun koulussa (ulkomailla) kolmen kurssin/vuosineljännes opiskelutahti on täyspäiväistä opiskelua johon suositellaan käytettäväksi 30 tuntia viikossa kursseista riippuen, esim tässä jaksossa minulla 38 viikkotunnin työmäärä
Työttömyysvakuutusmaksu on prosenttiperusteinen, joten Terot yleensä myös maksavat palkkatuloistaan työttömyysjaksonsa. Matalapalkkaiset pätkätyöläiset eivät tähän pysty.
Eiköhän se Tero ole jo edellisen hallituksen aikana palannut ruotuun eli 10 tuhannen palkalle.