En jaksa enää hiuksiani. 35-vuotiaana naisena ei ole helppo elää päässä pelkkä rasvoittuva, huonokuntoinen ohut liru.
Tämä turhauttaa niin paljon. Kyllä, maailmassa on suurempiakin murheita, mutta kyllä se tämäkin vaan aika kokonaisvaltaisesti elämään vaikuttaa. Joka kerta masentaa katsoa peiliin. En pysty koskaan näyttämään siistiltä ja huolitellulta, kun hiukset tekevät minusta vaan yksinkertaisesti ruman.
Jos mietitte kaikkia kauniita naisia, niin mikä heitä kaikkia yhdistää? Kauniit, tuuheat hiukset. Onko yhtäkään mallia tai näyttelijää tai laulajaa, jolla olisi ohuet ja huonokuntoiset hiukset?
Olen kokeillut lyhyttä mallia, olen kokeillut pitkää. Ja kaikkea siltä väliltä. Mikään malli ei vaan näytä hyvältä. Hiuspohja rasvoittuu heti, hiukset takkuuntuvat. Ei mulla ole mitään pointtia tässä, halusin vaan vuodattaa jollekin tätä. Kiitos kun luit.
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Oon tosi kiitollinen kaikille kommentoijille. Kiitän myös kaikista vinkeistä, mitä olette laittaneet. Ja enemmänkin saa toki laittaa.
Harmillisesti minun tapauksessani kuitenkin tuntuu siltä, että mitään parannuskeinoa ei ole. Tämä asia alkoi vaivaamaan minua jo joskus kaksikymppisenä ja olen oikeasti varmaan 10 vuoden ajan jo yrittänyt parantaa tilannetta. Olen vaihtanut e-pillereitä, olen ollut ilman niitä. Olen syönyt rautaa, biotiiniä, sinkkiä, D-vitamiinia, hiusmonivitamiineja ja kaikenlaisia erilaisia jauheita, esim. MSM:ää. Yhdessä vaiheessa ostin itselleni sellaisen hiusten hieromislaitteen. Olen myös ostanut erilaisia hiusharjoja.
Yhdessä vaiheessa ostin 100 euroa maksavan suihkusuodattimen, koska ajattelin että ehkä veden suotatus auttaisi :D No eihän se tietenkään auttanut.
Olen pistänyt erilaisiin shamppoisiin ja hoitoaineisiin varmaan tuhansia euroja yhteensä rahaa.
Hormonitoimintaa epäilen itse syypääksi, mutta en tiedä mitä sille oikein voisi tehdä. Lääkäreillä joilla olen käynyt asiasta juttelemassa eivät ole ottaneet minua tosissaan. Tai jotkut ovat, mutta lopputulos on se että eivät tiedä mitä asialle voisi tehdä. Yksi lääkäri olisi määrännyt sitä yhtä s:llä alkavaa lääkettä (en nyt kuollaksenikaan muistanut nimeä) mutta sitä joutuisi syömään loppuelämän ja sillä oli aika ikävän kuuloisia sivuvaikutuksia. Siitäkään ei ollut takeita, että auttaisi niin en sitten uskaltanut lähteä siihen leikkiin...
Peruukkiajatuksella olen leikitellyt tässä nyt puolisen vuotta. Yhden kävin jo ostamassa, mutta se ei ollut minulle oikean kokoinen vaan näyttää ihan järkyttävältä ja on siksi jäänyt kaapin perälle. Kävin kyllä liikkeessä sen ostamassa, mutta siellä ollut rouva ei ehkä ollut maailman paras ymmärtämään luonnollisuuden päälle, vaikka super herttainen tyyppi olikin. Seuraavaksi ehkä tilaan netistä jonkun testiin...
Tarkoitatko spironolactonea? Itselläni on aina ollut hankalat hiukset, ohuet ja helposti rasvoittuvat. Kun hiuksia alkoi vielä lähteä, sain kuurin spironolactonea ja siis vau, mitä ihmeitä se teki minulle. Rasvoittuminen loppui ja hiustenlähtö myös. Hiukset myös paksuuntuivat. Ohessa käytin rogainea. Spiro-kuurista on jo useampi vuosi aikaa, mutta hiukset ovat varmaankin rogainen takia pysyneet siistimpinä.
Epäilen, että itselläni hiusongelmissa takana jotain hormonaalista.
Vierailija kirjoitti:
Oletko harkinnut hiuslisäkkeitä? Niistä olen itse saanut helpotusta ohenevaan tukkaan.
Tästä ei ole mitään hyötyä kun päälaki paistaa jo hiusrajalta lähtien. Mikään tukkatuuhennos ei tuuhenna päälakea. Itsellä nimittäin sama "ongelma", eli hiuksia on vähän myös päällä. Jos ei pese joka päivä, niin ne 3 hiusta kerävät kaiken rasvan jo muutamien tuntien aikana ja hiukset näyttävät likaiselta. Kehoittaisin ap:Ta siis etsimään hyvin sopivia päähineitä, huiveja jne. Niillä saa harvat hiukset peittoon päälaelta, ja niistä tuuhennoksistakin on hyötyä siellä loppupäässä. Olen tehnyt itselleni ns tavaramerkin päähineistä, ihan kuten toiset tekevät tuuheista hiuksistaan.
Ikää 50+ ja takaraivon kohdalla olevat hiukset ovat tuottaneet ärsytystä jo vuosien ajan. Miksi juuri siinä kohtaa on kuivat ja katkeilevat hiukset? Ilmeisesti nukun levottomasti öisin ja nimen omaan selälläni vai mistä voisi olla kyse?
Hiuksia ei voi pitää auki, vaikka muuten hiukset tuntuvat hyvältä. Pienikin tuulenvire ja takana oleva tukka on pörrössä. Ihan sama mitä aineita käyttää :(
Vuoden pituinen rautalisäkuuri auttoi mulla. Tukkaa lähti todella paljon 3 kuukautta synnytyksen jälkeen. Hiukset oli kuin mummollani, päänahka kuulsi läpi ja oli pakko pestä päivittäin kun muuten näytin Klonkkulta. Parhaiten rautavalmisteista mulle sopi nestemäinen luontaistuotevalmiste, ei närästänyt. Pesukertojen harventaminen auttoi myös, pesu 2 kertaa/vko, kun huomasin että hiukset alkoi tuuhentumaan. Kuivashampoota tuuheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ikää 50+ ja takaraivon kohdalla olevat hiukset ovat tuottaneet ärsytystä jo vuosien ajan. Miksi juuri siinä kohtaa on kuivat ja katkeilevat hiukset? Ilmeisesti nukun levottomasti öisin ja nimen omaan selälläni vai mistä voisi olla kyse?
Hiuksia ei voi pitää auki, vaikka muuten hiukset tuntuvat hyvältä. Pienikin tuulenvire ja takana oleva tukka on pörrössä. Ihan sama mitä aineita käyttää :(
Nukutko puuvillatyynynliinoilla? Itse vaihdoin satiinisiin ja pään alueen hiusten katkeilu vähentyi silläkin jo huomattavasti. Letitän myös hiukset aina yöksi, mikä vähentää takkuuntumista.
Osa myös harjaa varsinkin pitkiä hiuksia todella kovakouraisesti, kun netissä on nähnyt välillä videoita. Muoviharjat kannattaa vaihtaa luonnonharjaksiin ja leveäpiikkiseen kampaan ja aloittaa pitkien hiusten selvitys aina latvasta hellävaraisesti eikä pään päältä. Alkuselvityksen voi myös tehdä ihan pelkillä sormilla haroen eikä hiusten pituudet välttämättä edes kaipaa harjaa.
Rasvaiseen, ohueen hiukseen auttaa permanentti. Se kuivattaa, tuo tuuheuttavan vaikutelman ja on aina valmis, kun pesun jälkeen puristelee kiharat paikalleen. Ei siis mitään säkkärää, vaan sellaiset kauniit laineet.
Minulla ohut hiustyyppi ja päänahka rasvoittuu nopeasti.Ohusthiuksisilla tavallista.Laitan aina ennen pesu hiispohjan öljyä ja annan vaikuttaa n 1-2 h, jonka jälken pesen hiukset kahteen kertaan. Sen jälkeen kun hiukset ovat melekin kuivat, lisään hiuspohjaan kosteuttavaa serumia. Lisäksi öljyän latvat päivittäin tipalla tai parilla tipalla hiusöljyllä. Kun hiukset rasvoittuvat n puolentoista päivän jälkeen, laitan hellävaraista kuivashampoota. Syön monivitamiinia, d vitamiinia ja sinkkiä.Syön kasviksia paljon ja proteiinia tarpeeksi. Näillä hiukset pysyy parempina. Ja hiuspohjan hoidossa pitkäjänteisyys on tärkein.Jopa vuoden tulee hoitaa jatkuvasti hiuspohjaa jotta tulokset näkyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raudanpuute. Ferritiinin mittaukseen. Se pitää olla ainakin 150, samoin d, ei mitään höpinää että "on viitteissä", koska viitteet muodostuu puutteisten tuloksista.
Tuskin sillä on kauheasti väliä. Mulla ferritiini 5 ja paksu tukka.
Odotapas kun saat vaikka koronan tai muun ikävämmän pöpön. Varastot tyhjenee ja hiukset tippuu päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko harkinnut hiuslisäkkeitä? Niistä olen itse saanut helpotusta ohenevaan tukkaan.
Tästä ei ole mitään hyötyä kun päälaki paistaa jo hiusrajalta lähtien. Mikään tukkatuuhennos ei tuuhenna päälakea. Itsellä nimittäin sama "ongelma", eli hiuksia on vähän myös päällä. Jos ei pese joka päivä, niin ne 3 hiusta kerävät kaiken rasvan jo muutamien tuntien aikana ja hiukset näyttävät likaiselta. Kehoittaisin ap:Ta siis etsimään hyvin sopivia päähineitä, huiveja jne. Niillä saa harvat hiukset peittoon päälaelta, ja niistä tuuhennoksistakin on hyötyä siellä loppupäässä. Olen tehnyt itselleni ns tavaramerkin päähineistä, ihan kuten toiset tekevät tuuheista hiuksistaan.
Itselläni on muutama harvempi kohta päälaella jakauksen vieressä ja "meikkaan" ne yksinkertaisesti piiloon töpöttelemällä omien hiusten väriin sopivaa hiuspuuteria näille alueille ja hiukset näyttää tuuheammilta. Tilaan puuteria aina ulkomailta, Suomessa on vähän huono valikoima ikävä kyllä näissä. Pesen hiukset päivittäin ettei puuteri tuki kuitenkaan liikaa päänahkaa ja aiheuta lisää hiustenlähtöä. Osa käyttää kuivashampoita monta päivää putkeen eikä tee varmasti päänahalle hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Olet sen verran vanha jo, että mitä väliä?
Sitä että nainen haluaa näyttää hyvältä, oli ikä mikä tahansa. Huonot hiukset eivät ainakaan paranna ulkonäköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on muutama harvempi kohta päälaella jakauksen vieressä ja "meikkaan" ne yksinkertaisesti piiloon töpöttelemällä omien hiusten väriin sopivaa hiuspuuteria näille alueille ja hiukset näyttää tuuheammilta. Tilaan puuteria aina ulkomailta, Suomessa on vähän huono valikoima ikävä kyllä näissä. Pesen hiukset päivittäin ettei puuteri tuki kuitenkaan liikaa päänahkaa ja aiheuta lisää hiustenlähtöä. Osa käyttää kuivashampoita monta päivää putkeen eikä tee varmasti päänahalle hyvää.
Käytätkö ihan tavallista puuteria vai hiuspuuteria?
Vierailija kirjoitti:
Minulla ohut hiustyyppi ja päänahka rasvoittuu nopeasti.Ohusthiuksisilla tavallista.Laitan aina ennen pesu hiispohjan öljyä ja annan vaikuttaa n 1-2 h, jonka jälken pesen hiukset kahteen kertaan. Sen jälkeen kun hiukset ovat melekin kuivat, lisään hiuspohjaan kosteuttavaa serumia. Lisäksi öljyän latvat päivittäin tipalla tai parilla tipalla hiusöljyllä. Kun hiukset rasvoittuvat n puolentoista päivän jälkeen, laitan hellävaraista kuivashampoota. Syön monivitamiinia, d vitamiinia ja sinkkiä.Syön kasviksia paljon ja proteiinia tarpeeksi. Näillä hiukset pysyy parempina. Ja hiuspohjan hoidossa pitkäjänteisyys on tärkein.Jopa vuoden tulee hoitaa jatkuvasti hiuspohjaa jotta tulokset näkyvät.
Kuivashampoo toimii parhaiten, kun sen laittaa heti pesun jälkeen.
Minulla ollut aina ohuet hiukset, ja vanhemmiten ohentuneet entisestään. Lisäksi suvussa on myös naisilla ikääntyessä alkanut hiukset lähteä päästä, joten aloitin jo ennalta ehkäisevästi käyttää Rogainea. Se on siis se apteekista ilman reseptiä saatava lääke, jota laitetaan hiuspohjaan ja joka auttaa esim. kaljuuntumiseen.
Mitään nopeaa apua siitä ei ollut, googlaamisen perusteella joillakin jopa ensimmäisinä kuukausina pahentanut tilannetta (minulla onneksi ei), mutta tuloksia alkoi kyllä ajan myötä näkyä, ja nyt kun olen sitä jo ehkä viitisen vuotta käyttänyt, niin hiukset ovat kuin ovatkin tuuheammat kuin ennen. Ei ne toki sellaiset ihanat, paksut hiukset edelleenkään ole, mutta ensimmäistä kertaa uskallan jo vähän kasvattaa hiuksia, kun ei päänahka paista läpi, aiemmin ollut aina lyhyet hiukset ihan vaan sen vuoksi, ettei niihin kukaan kiinnittäisi huomiota.
Varmaan hölmö kysymys, mutta käytätkö kuivashampoota? Itse en pärjäisi rasvoittuvien hiusteni kanssa ilman ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö ihan tavallista puuteria vai hiuspuuteria?
Ulkomailta tilattua hiuspuuteria, mitä ei oikein mistään Suomesta kaupoista löydy, on sellaista luomivärin tapaista kiinteää ja värillistä. Hiuskuitua kokeilin myös joskus (tunnetuin merkki Toppik), mutta jotenkin sen levitys on työläämpää ja sotkuisampaa.
Vierailija kirjoitti:
Pese hiusharja ja käytä vähemmän tuotteita
Älä käytä ikinä mitään harjaa hiuksiisi, se ohentaa niitä. Sellaisella harvapiikkisellä selvittelet joskus.
Kokeile laittaa hiusgeeliä pieni määrä kosteaan tukkaan, kampaa läpi ja föönaa. Tulee volyymia, takaan! Parhaiten toimii geeli, joka ei ole kaikista vahvinta sorttia.
Kuivashampoo ja hiuspuuteri ovat myös hyviä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Topperi?
Olet sen verran vanha jo, että mitä väliä?