En jaksa enää hiuksiani. 35-vuotiaana naisena ei ole helppo elää päässä pelkkä rasvoittuva, huonokuntoinen ohut liru.
Tämä turhauttaa niin paljon. Kyllä, maailmassa on suurempiakin murheita, mutta kyllä se tämäkin vaan aika kokonaisvaltaisesti elämään vaikuttaa. Joka kerta masentaa katsoa peiliin. En pysty koskaan näyttämään siistiltä ja huolitellulta, kun hiukset tekevät minusta vaan yksinkertaisesti ruman.
Jos mietitte kaikkia kauniita naisia, niin mikä heitä kaikkia yhdistää? Kauniit, tuuheat hiukset. Onko yhtäkään mallia tai näyttelijää tai laulajaa, jolla olisi ohuet ja huonokuntoiset hiukset?
Olen kokeillut lyhyttä mallia, olen kokeillut pitkää. Ja kaikkea siltä väliltä. Mikään malli ei vaan näytä hyvältä. Hiuspohja rasvoittuu heti, hiukset takkuuntuvat. Ei mulla ole mitään pointtia tässä, halusin vaan vuodattaa jollekin tätä. Kiitos kun luit.
Kommentit (192)
Sama homma, mutta selviän näin:
Pesen miedolla, hoitavalla shmappoolla joka ilta. Latvoihin laitan jätettävää hoitoainetta ja hiuspohjaan muotovaahtoa, sitten föönaan pää alaspäin. Harjaan vain hyvin vähäisesti ja kevyesti.
Aamulla laitan sopivasti hiuspuuteria ja käsittelen hiukset nutturalle kiinni. Hyvin vähän ja kevyesti käytän silloinkaan harjaa.
En ole mikään supermalli, mutta kelpaan.
Kampaamokäsittelyt minimiin, vain leikkaus, värjää itse, pese palashampoolla, föönaus sormin ja harjaa vain vaikeimpiin kohtiin, hoitoaineita harvakseltaan, pesu välillä kasvoputsarilla minkä tietää sopivan iholle.
Oon tosi kiitollinen kaikille kommentoijille. Kiitän myös kaikista vinkeistä, mitä olette laittaneet. Ja enemmänkin saa toki laittaa.
Harmillisesti minun tapauksessani kuitenkin tuntuu siltä, että mitään parannuskeinoa ei ole. Tämä asia alkoi vaivaamaan minua jo joskus kaksikymppisenä ja olen oikeasti varmaan 10 vuoden ajan jo yrittänyt parantaa tilannetta. Olen vaihtanut e-pillereitä, olen ollut ilman niitä. Olen syönyt rautaa, biotiiniä, sinkkiä, D-vitamiinia, hiusmonivitamiineja ja kaikenlaisia erilaisia jauheita, esim. MSM:ää. Yhdessä vaiheessa ostin itselleni sellaisen hiusten hieromislaitteen. Olen myös ostanut erilaisia hiusharjoja.
Yhdessä vaiheessa ostin 100 euroa maksavan suihkusuodattimen, koska ajattelin että ehkä veden suotatus auttaisi :D No eihän se tietenkään auttanut.
Olen pistänyt erilaisiin shamppoisiin ja hoitoaineisiin varmaan tuhansia euroja yhteensä rahaa.
Hormonitoimintaa epäilen itse syypääksi, mutta en tiedä mitä sille oikein voisi tehdä. Lääkäreillä joilla olen käynyt asiasta juttelemassa eivät ole ottaneet minua tosissaan. Tai jotkut ovat, mutta lopputulos on se että eivät tiedä mitä asialle voisi tehdä. Yksi lääkäri olisi määrännyt sitä yhtä s:llä alkavaa lääkettä (en nyt kuollaksenikaan muistanut nimeä) mutta sitä joutuisi syömään loppuelämän ja sillä oli aika ikävän kuuloisia sivuvaikutuksia. Siitäkään ei ollut takeita, että auttaisi niin en sitten uskaltanut lähteä siihen leikkiin...
Peruukkiajatuksella olen leikitellyt tässä nyt puolisen vuotta. Yhden kävin jo ostamassa, mutta se ei ollut minulle oikean kokoinen vaan näyttää ihan järkyttävältä ja on siksi jäänyt kaapin perälle. Kävin kyllä liikkeessä sen ostamassa, mutta siellä ollut rouva ei ehkä ollut maailman paras ymmärtämään luonnollisuuden päälle, vaikka super herttainen tyyppi olikin. Seuraavaksi ehkä tilaan netistä jonkun testiin...
Lopeta kevyt tuotteiden käyttö, kyse siis ruokavaliosta.
Vierailija kirjoitti:
Pesen miedolla, hoitavalla shmappoolla joka ilta. Latvoihin laitan jätettävää hoitoainetta ja hiuspohjaan muotovaahtoa, sitten föönaan pää alaspäin. Harjaan vain hyvin vähäisesti ja kevyesti.
Aamulla laitan sopivasti hiuspuuteria ja käsittelen hiukset nutturalle kiinni. Hyvin vähän ja kevyesti käytän silloinkaan harjaa.En ole mikään supermalli, mutta kelpaan.
Saanko kysyä mitä shamppoota käytät? Ja onko sinulla rasvoittuva hiuspohja vai kuiva? Olen etsinyt hyvää päivittäistä shampoota, mutta useat ovat minulle liian hoitavia, jolloin päänahkani ärsyyntyy. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itellä autto hiustenpidennykset, joita rakastan.
Hiusöljyillä, vitamiineilla sain hiukseni kasvamaan ja saamaan vähän paksuutta. Mutta en kuitenkaan ilman apua saa sellaisia hiuksia kun toivon
Itseasiassa kokeilin yhden kerran hiustenpidennyksiä/tuuhennoksia ja ne olivat aivan super ihana. Ensimmäistä kertaa elämässäni aikuisiällä ei ahdistanut lähteä ulos ihmisten ilmoille, kun hiukset näyttivät sellaisenaankin ihan mielettömiltä. Se itsevarmuus mikä niistä tuli oli jotain todella käsittämätöntä. Sitten kuitenkin kävi niin, että päänahkani ärsyyntyi pidennyksistä todella paljon enkä vaan voinut pitää niitä. Ja kävin laittamassa ihan alan arvostetulla ammattilaisella. Lueskelin netistä ja kuulemma joillain muillakin ohuthiuksisilla ollut samaa ongelmaa. Ilmeisesti jos hiuksia lähtee paljon, niin silloin pidennyksiä ei kannattaisi ottaa.
Hiusöljyjä, vitamiineja ja kaikkia muitakin vippaskonsteja yritetty, mutta mistään ei vaan ole ollut hyötyä :(
Voi harmi ettei ne toiminu! Ootko miettiny laadukkaita peruukkeja? Nykyään on vissiin aika hyvät liimat milla ne saa pysymään? Vai neuvoko kampaaja jotenkin?
Hyvänen aika, ei peruukkeja tarvitse liimailla päähän.
Katsokaa YouTubesta peruukkivideoita, niin saatte käsityksen, kuinka luonnollisen näköisiä ja hienoja nykyajan peruukit on. Tässä alla muutama tunnetuimmista kanavista ja Suomessakin myydään näitä malleja, jos ei ulkomailta tilaaminen kiinnosta.
FabricatingFringe
Crazywiglady
Tazswigcloset
BeautifulYouWigReviews
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samanikäinen nainen. Mulla on ihan ok hiukset muuten, mutta takaraivo/hiuspyörteen kohta rasvoittuu ihan mielettömästi. Joka päivä pakko pestä tai tali-ihottuma iskee, ja jos pesen hiukset illalla niin aamulla niitä ei enää kehtaa pitää auki kun näyttää siltä, että en osaa pestä takaraivoa suihkussa käydessäni.
Olen kuitenkin kiitollinen, että hiukset näyttävät ihan hyvältä jos ne on pesty samana päivänä tai jos laitan ne kiinni.
Pari vuotta sitten nimittäin iski joku hormoniepätasapaino, joka alkoi harventaa hiuksia päälaelta jakauksen kohdalta, ja sen sijaan alkoi pulisonkien kohdalla kasvaa hiusmaista karvaa (onneksi ei partaa). Akne ja älytön rasvoittuminen kaupan päälle. Yöhikoilukin kiusasi, silloin vasta ymmärsin, mitä sillä tarkoitetaan. Aivan hullulta tuntui herätä yöllä sängystä joka näytti siltä, että päälleni olisi kaadettu vesilasi, kun ei ollut edes kuuma.
Kävin omilla rahoilla testauttamassa estrogeenitasot ja ne olivat aivan alarajan tuntumassa. Testot sen sijaan oli normaalit, eli varmaan sitten liikaa suhteessa estroon. Sain gyneltä vongattua e-pillerit joissa on melko runsaasti estroa ja antiandrogeeninen keltarauhashormoni, ja nyt kaikki on ollut suht hyvin jo pari vuotta. Muutaman kuukauden päästä uusien pillereiden aloituksesta huomasin, että päälaelta irtosi niitä ohentuneita heikkoja hiuksia, ja siitä muutaman kuukauden päästä tajusin, että uusia normaaleita hiuksia puski päänahasta paljon. Ihan älytön helpotus!
Oletko minkäikäinen ja mitkä pillerit sait?
35 v ja Zoelya käytän nyt. Gyne muistaakseni oli sitä mieltä, että siinä käytetyt hormonit muistuttavat aika hyvin vaikutuksiltaan kehon tuottamaa estrogeenia ja keltarauhashormonia. Eri pillereissähän on vähän erilaisia vaikuttavia aineita, vaikka kuuluvatkin estrogeenien ja keltarauhashormoneiden kategoriaan kaikki.
Nuorempana käytin minipillereitä, mutta nyt ilmeisesti oma estrogeenituotanto alkoi sakkaamaan vaikkei ikää vielä paljon olekaan.
Geenit, joille ei oikein mitään voi.
Kokeile Kevin Murphyn tuuheuttavaa shampoota. Se tuuheuttaa eikä rasvoitu niin nopeasti. Kallis, mutta riittoisa.
Tarkistuslista:
1. Käytätkö vitamiineja tai saatko ruuasta, juomasta. D-vitamiini mm. Entä magnesium. Onko proteiini ruuassa vaikka kana ja maitotuotteet, ne voisivat auttaa. Ei stressiä.
2. Onko hoitoaine rasvoittava tai onko siinä silikonia. Vaihtoon.
3. Onko hiuspohj liian kuiva tai hiivaa. Lääkeshampoo.
4. Onko shampoo silikoniton ja sopiva. Voiko hiuksia olla värjäämättä.
5. Suihkussa kai pakko käydä kuitenkin joka toinen päivä, jos haluaa tuuheutta. Jotkut käyvät vähemmän jos ei ole menoja.
6. Onko hoitoaineeton pesu vaihtoehto, välillä. Jos shampoo kosteuttaa hieman. Ei öljyä ainakaan. Onko hoitoaine ilmavuutta antava, mutta kosteuttaa päänahkaa.
7. Onko hormonitasapaino kunnossa. Onko pilleri väärä vai oikea. Väärä pilleri tiputtaa hiukset ja voi vaikuttaa mielialaan. Esivaihdevuosissa voi olla 10pv pilleri tai ehkä muutenkin. Hormonivalmisteita tai hormoneihin vaikuttavia valmisteita on laidasta laitaan, osa haitallisia ja osassa joku järki jos helpottaa.
8. Onko perussairauksia tai tiloja joilla vaikutusta. Vaikka ohut mikä ohut tämä suomalaisten hiuslaatu. Ei se aina ole huono asia. Julkkiksilla lienee hiuslisäkkeitä.
9. Älä käytä lakkoja ja huonoja hiusten muotoilutuotteita. Hellävarainen tai vähemmän.
Priorin ym muut on kyllä oikeasti rahan haaskausta.
Itselläni rupesit hiukset ohenemaan todella paljon 37vuotiaana. Varasin ajan ihotautilääkärille. Lääkäri diagnosoi ns naistyyppisen kaljuuntumisen.
Hoidoksi määrättiim aamun illoin spironolaktoni ( auttaa naistyyppiseen kaljuutumiseen) sekä rogaine liuos 2krt pv.
Ja tämä on ollut ainut keino joka on oikeasti auttanut. Meni reilut 3kk kun huomasin, että uutta hiusta alkaa tulla. Nyt noin parin vuoden jälkeen on tuuhea tukka.
Vierailija kirjoitti:
Peruukkiajatuksella olen leikitellyt tässä nyt puolisen vuotta. Yhden kävin jo ostamassa, mutta se ei ollut minulle oikean kokoinen vaan näyttää ihan järkyttävältä ja on siksi jäänyt kaapin perälle. Kävin kyllä liikkeessä sen ostamassa, mutta siellä ollut rouva ei ehkä ollut maailman paras ymmärtämään luonnollisuuden päälle, vaikka super herttainen tyyppi olikin. Seuraavaksi ehkä tilaan netistä jonkun testiin...
Malli on voinut olla sinulle huono, mutta yksi iso syy huonoon kokemukseesi on varmasti ollut myös se, ettet ole tottunut näkemään itseäsi paksuhiuksisena. Ihmiset, jotka ovat luonnostaan paksuhiuksisia, saattavat tottua peruukkiin nopeammin, jos menettävät hiuksensa esim. syöpähoitojen takia. Niillä, joilla aina on ollut ohuet hiukset, ei ole yhtä helppoa. Se vaatii totuttelua, mutta lopulta itsensä näkeminen paksuilla hiuksilla alkaa tuntua normaalilta.
Kokeile sitä peruukkiasi vielä niin, että otat itsestäsi valokuvia eri suunnasta ja kuvittele ne hiukset myös jonkun muun päähän. En tiedä, millainen malli on, mutta jos se tuntuu roikkuvan raskaana ja silmilläsi, laita pinnillä osa kiinni. Saatat huomata, että samanlaisia hiuksia kulkee tuolla kadulla vastaan.
Unohdin aiemmasta listastani vielä erään tosi mukavan tubettajan, eli katso myös DeniseSheets.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni rupesit hiukset ohenemaan todella paljon 37vuotiaana. Varasin ajan ihotautilääkärille. Lääkäri diagnosoi ns naistyyppisen kaljuuntumisen.
Hoidoksi määrättiim aamun illoin spironolaktoni ( auttaa naistyyppiseen kaljuutumiseen) sekä rogaine liuos 2krt pv.
Ja tämä on ollut ainut keino joka on oikeasti auttanut. Meni reilut 3kk kun huomasin, että uutta hiusta alkaa tulla. Nyt noin parin vuoden jälkeen on tuuhea tukka.
Oletko käyttänyt molempia sen pari vuotta? Päänahkasi on sietänyt Rogainea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamulla laitan sopivasti hiuspuuteria ja käsittelen hiukset nutturalle kiinni. Hyvin vähän ja kevyesti käytän silloinkaan harjaa.En ole mikään supermalli, mutta kelpaan.
Saanko kysyä mitä shamppoota käytät? Ja onko sinulla rasvoittuva hiuspohja vai kuiva? Olen etsinyt hyvää päivittäistä shampoota, mutta useat ovat minulle liian hoitavia, jolloin päänahkani ärsyyntyy. -ap
Mun nopeasti rasvoittuvalle päänahalle sopivia shampoita on olleet:
- Whamisa organic seeds oily scalp
- Urtekram rasul
- Madara grow
Ja tuplapesu! Esipesu ensin pienellä määrällä shampoota, pikainen huuhtelu ja uusi vaahdotus ja päänahan hieronta noin minuutin ajan.
Vierailija kirjoitti:
Raudanpuute. Ferritiinin mittaukseen. Se pitää olla ainakin 150, samoin d, ei mitään höpinää että "on viitteissä", koska viitteet muodostuu puutteisten tuloksista.
Pakko kommentoida että kun söin pitkää rautakuuria niin mun hiukset kasvo nopeempaa ja oli tuuheemmat :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä on ollut ainut keino joka on oikeasti auttanut. Meni reilut 3kk kun huomasin, että uutta hiusta alkaa tulla. Nyt noin parin vuoden jälkeen on tuuhea tukka.Oletko käyttänyt molempia sen pari vuotta? Päänahkasi on sietänyt Rogainea?
Olen käyttänyt. Rogainea laitan nykyisin enää kerran päivässä. Päänahka on kestänyt hyvin. Ollut joskus muutaman päivän taukojakin esim matkan takia. Lisäksi tuo spironolaktoni vaatii 6kk välein verikokeet, seurataan kalium arvoja. Tuo spironolaktoni lopetti myös hiusten rasvoittumisen ja ihon myös.
Hiusten laittoon pitää nähdä vaivaa, valitettavasti. Mitä enemmän ikää tulee sitä enemmän pitää laittautua että näyttäisi edes joltain.
Minulla on luonnonkiharat, harakanpesän näköiset hiukset. Joka aamu laitan ne suorennusraudalla laineille. Kestää siinä 20min ja hiustuotteet maksaa mutta mikäs teet. Kampaajakin maksaa paljon, mutta elämä on valintoja.
Mulla on sama ongelma, hyvin ohut ja nopeasti rasvoittuva tukka. Hiukset on pestävä päivittäin ja mieluiten aamulla tai ovat jo illalla aivan linttanat.
Tukka oli paksumpi vielä alle kolmekymppisenä, joten jotain on tapahtunut. Syön rautaa, mutta ruokavalio on huono ja tiedostan sen. Hormonit vaikuttanee myös, kun olen 44-vuotias.
On tosi ikävää kun hiukset ei oikeasti koskaan näytä kivoilta. Ne on myös pakko pitää aina kiinni, jottei ohuemmat sivuhiukset näy.
Oletko minkäikäinen ja mitkä pillerit sait?