Muistellaanko Silkkitietä?
Kotimainen huumemarketti siis. En käyttänyt sitä koskaan mutta seurasin käänteitä sivusta. Homma lähti käyntiin kömpelönä mutta hyvätahtoisena yrityksenä mutta Silkkitien alusta, Bitwasp, oli hakkeroitu useita kertoja muualla. Periaatteessa homma toimia ja ongelmia oli lähinnä huijareiden kanssa. Myöhemmin Kapteeni jätti aspan palkan maksamatta ja tämä vasikoi yhtä sun toista. Viimeistään tässä vaiheessa selvisi että Silkkitie toimi purkan ja paukkulangan varassa ja sivustolla oli pahoja bugeja. Jossain vaiheessa ilmeisesti palvelu hakkeroitiin ja kaikki tiedostot poistettiin. Kesti viikkoja että ylläpito sai sen palautettua edes jonkinlaiseen kuntoon. Myöhemmin sivuston välitilin bitcoinit varastettiin ilmeisesti "ostamalla" negatiivinen lukumäärä tuotteita. Kyllä, homma kaatui virheeseen mikä opitaan tukkimaan ohjelmoinnin peruskurssilla. Myöhemmin ylläpitäjät alkoi varastamaan myyjien coineja pysäyttämällä nostot ja lopulta Silkkitie myytiin, uudet omistajat kansainvälisti palvelun ja lopulta lopetti jättämällä laskut maksamatta. Kaikki asiakkaiden osoitetiedot oli tallennettu salaamatta ja ne päätyi poliisin käsiin. Oikeastaan aika surkuhupaisaa näin jälkeenpäin ajateltuna. Ongelmia oli niin paljon että "kyllä Kapteeni korjaa" oli suorastaan lentävä lause. Yleensä korjasikin mutta se ei muuta sitä tosiasiaa että Silkkitie oli älyttömän huonosti hoidettu palvelu.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Mä tilasin sieltä aikanaan itse jotain. Tuntui, että joka toinen kerta kävi niin, että bitcoinit meni, mutta tuotteita ei tullutkaan. Ja kun kyseessä on laittomien aineiden tilaaminen (tilasin itse kannabista ja joskus rauhoittavia lääkkeitä pienen määrän), ei oikein voi minnekään valittaa että mua huijattiin :D Tuntui, että se oli ihan niiden ansaintalogiikkaa, että välillä ottavat rahat vaan ja luottavat siihen ettei asiakkaat voi poliisillekaan mennä. Joka toinen kerta tuotteet sitten tuli.
Lopetin itse tilaamisen, kun valmistuin ja tajusin, että mun alan töissä usein tarvitaan projekteihin pääsemiseen Supon turvaselvitys, ja pienikin huumetuomio voisi estää alalle töihinpääsyn ikuisesti. Ei ollut pössy niin suuri ilo, että olisin sitä enää riskeerannut että jää joskus kiinni.
Eikö pieni tuomio ole se 10 vuotta? Toinen juttu jos joudut ihan istumaan.
Luulin että kyse on tv-ohjelma Silkkitiestä 80-luvulla.
Mielestäni tuo Silkkitien tapaus osoittaa hyvin kuinka halutusta tuotteesta on kyse. Noin paljon ongelmia ja iso riski vain menettää rahansa ja silti kauppa kävi kuumana.
Jokseenkin käsittämätöntä, että valtiot haluavat pitää tuollaiset markkinat rikollisten käsissä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tuo Silkkitien tapaus osoittaa hyvin kuinka halutusta tuotteesta on kyse. Noin paljon ongelmia ja iso riski vain menettää rahansa ja silti kauppa kävi kuumana.
Jokseenkin käsittämätöntä, että valtiot haluavat pitää tuollaiset markkinat rikollisten käsissä.
Mitä huumeisiin tulee niin on yleensä varsin hyvät syyt miksi ne on laittomia. Itse seurasin sitä tosiaan vain sivusta mutta monen monta kertaa totesin itsekseni että tämä parempaa huumevalistusta ei taida olla mahdollista saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tilasin sieltä aikanaan itse jotain. Tuntui, että joka toinen kerta kävi niin, että bitcoinit meni, mutta tuotteita ei tullutkaan. Ja kun kyseessä on laittomien aineiden tilaaminen (tilasin itse kannabista ja joskus rauhoittavia lääkkeitä pienen määrän), ei oikein voi minnekään valittaa että mua huijattiin :D Tuntui, että se oli ihan niiden ansaintalogiikkaa, että välillä ottavat rahat vaan ja luottavat siihen ettei asiakkaat voi poliisillekaan mennä. Joka toinen kerta tuotteet sitten tuli.
Lopetin itse tilaamisen, kun valmistuin ja tajusin, että mun alan töissä usein tarvitaan projekteihin pääsemiseen Supon turvaselvitys, ja pienikin huumetuomio voisi estää alalle töihinpääsyn ikuisesti. Ei ollut pössy niin suuri ilo, että olisin sitä enää riskeerannut että jää joskus kiinni.
Eikö pieni tuomio ole se 10 vuotta? Toinen juttu jos joudut ihan istu
Tiedän ihmisiä hylätyn projekteista ihan lailliseen aineeseen liittyvän rattijuopumustuomionkin takia, jos on 5 vuoden sisällä. Melkoista nuhteettomuutta tuntuvat vaativan. No, ehkä se on aiheellista, jos kehittää esim. poliisin, armeijan, tai oikeusasteiden tietojärjestelmiä työkseen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä huumeisiin tulee niin on yleensä varsin hyvät syyt miksi ne on laittomia. Itse seurasin sitä tosiaan vain sivusta mutta monen monta kertaa totesin itsekseni että tämä parempaa huumevalistusta ei taida olla mahdollista saada.
Oikeiden huumeiden laittomuuden ymmärtää mutta kannabiksen laittomuudelle ei ole oikeaa syytä. Valheeksi myönnetty porttiteoria ei kelpaa syyksi laittomuudelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Eikö pieni
Jos laillinen aine on muu kun vain alkoholi niin ymmärrän hyvin. Silti tuomion ei pitäisi vaikuttaa ihmisen elämään loputtomasti.
Ulkomaalaisesta Silk Road -nettikaupasta kertovat Tiedetrippi-podcast:
Vierailija kirjoitti:
Toki tähän voisi keksiä jonkin teorian siitä, etteivät välttämättä valtiot tätä halua, mutta valtioita talutushihnassaan pitävät miljardöörit kuitenkin.
Fakta on kuitenkin se, että huumeteollisuus ja -kauppa on yksi maailma merkittävimmistä markkinoista, joissa liikkuu todella isot rahat. Jos olisin tähtitieteellisen rikas liikemies, varmasti haluaisin osuuteni näistä markkinoista. Laittomuus on tietenkin hankala asia, mutta jos sattuisin vaikka omistamaan avaruusalan yrityksen ja käytännössä katsoen myös ne kaikki yhtiöt joilta avaruusyhtiöni ostaa teknologiansa, olisi minun hirvittävän helppo pestä sitä kautta valtavia summia huumemarkkinoilta saatua rahaa. Ei tarvita kuin yksi "epäonnistunut" rakettikoe ja taas on syy ostaa tähtitieteellisen kalliita tuotteita.
Mutta joo, tämmöistä foliohattuiluahan tämä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö pieni tuomio ole se 10 vuotta? Toinen juttu jos joudut ihan istu
Omaan käyttöön määristä saa sakkotuomioita. Jos kaikki käyttörikoksiin syyllistyvät laitettaisi vankilaan niin tarvittaisi paljon lisää vankiloita. Käyttörikoksia on vuosittain yli 20 000 ja vankeja on nyt noin 3500-4000.
Vierailija kirjoitti:
Oli muuten legendaarisen hyvä. Mitä itse aiheeseen tulee, niin laittomia päihteitä ostan/saan vain livenä tutuilta. Ei kokemusta netistä, lähettämiseen en luottaisi, eikä kiinnostaisi tavata tuntemattomia syrjäisissä paikoissa. Puistoissa ja baareissa olen toki joskus ostanut. Käyttöni on hyvin vähäistä.
Ross Ulbricht muuten ei koskaan uskonut vapaaseen kauppaan. Hän halusi alusta menestyvän yrityksen ja käytti vapautta vain tekosyynä Silkkitielleen. Sama koskee useimpia muitakin vastaavia aktivisteja.
Vierailija kirjoitti: Ross Ulbricht muuten ei koskaan uskonut vapaaseen kauppaan. Hän halusi alusta menestyvän yrityksen ja käytti vapautta vain tekosyynä Silkkitielleen. Sama koskee useimpia muitakin vastaavia aktivisteja.
Ulbrichtin pulju oli Silk Road.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Aikamoista taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki tähän voisi keksiä jonkin teorian siitä, etteivät välttämättä valtiot tätä halua, mutta valtioita talutushihnassaan pitävät miljardöörit kuitenkin.
Fakta on kuitenkin se, että huumeteollisuus ja -kauppa on yksi maailma merkittävimmistä markkinoista, joissa liikkuu todella isot rahat. Jos olisin tähtitieteellisen rikas liikemies, varmasti haluaisin osuuteni näistä markkinoista. Laittomuus on tietenkin hankala asia, mutta jos sattuisin vaikka omistamaan avaruusalan yrityksen ja käytännössä katsoen myös ne kaikki yhtiöt joilta avaruusyhtiöni ostaa teknologiansa, olisi minun hirvitt
Huumeet ovat maailman toiseksi suurin bisnes. Vain asekauppa on suurempi.
Vertailu epäreilu, koska asebisnekseen lasketaan mukaan kaikki aseet, mutta alkoholibisnestä ei lasketa osaksi päihdebisnestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fakta on kuitenkin se, että huumeteollisuus ja -kauppa on yksi maailma merkittävimmistä markkinoista, joissa liikkuu todella isot rahat. Jos olisin tähtitieteellisen rikas liikemies, varmasti haluaisin osuuteni näistä markkinoista. Laittomuus on tietenkin hankala asia, mutta jos sattuisin vaikka omistamaan avaruusalan yrityksen ja käytännössä katsoen myös ne kaikki yhtiöt joilta avar
Ihmiskauppa varmaan hyvänä kolmosena