Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En jaksa enää hiuksiani. 35-vuotiaana naisena ei ole helppo elää päässä pelkkä rasvoittuva, huonokuntoinen ohut liru.

Vierailija
01.10.2023 |

Tämä turhauttaa niin paljon. Kyllä, maailmassa on suurempiakin murheita, mutta kyllä se tämäkin vaan aika kokonaisvaltaisesti elämään vaikuttaa. Joka kerta masentaa katsoa peiliin. En pysty koskaan näyttämään siistiltä ja huolitellulta, kun hiukset tekevät minusta vaan yksinkertaisesti ruman.

Jos mietitte kaikkia kauniita naisia, niin mikä heitä kaikkia yhdistää? Kauniit, tuuheat hiukset. Onko yhtäkään mallia tai näyttelijää tai laulajaa, jolla olisi ohuet ja huonokuntoiset hiukset?

Olen kokeillut lyhyttä mallia, olen kokeillut pitkää. Ja kaikkea siltä väliltä. Mikään malli ei vaan näytä hyvältä. Hiuspohja rasvoittuu heti, hiukset takkuuntuvat. Ei mulla ole mitään pointtia tässä, halusin vaan vuodattaa jollekin tätä. Kiitos kun luit.

Kommentit (192)

Vierailija
41/192 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon tosi kiitollinen kaikille kommentoijille. Kiitän myös kaikista vinkeistä, mitä olette laittaneet. Ja enemmänkin saa toki laittaa. 

Harmillisesti minun tapauksessani kuitenkin tuntuu siltä, että mitään parannuskeinoa ei ole. Tämä asia alkoi vaivaamaan minua jo joskus kaksikymppisenä ja olen oikeasti varmaan 10 vuoden ajan jo yrittänyt parantaa tilannetta. Olen vaihtanut e-pillereitä, olen ollut ilman niitä. Olen syönyt rautaa, biotiiniä, sinkkiä, D-vitamiinia, hiusmonivitamiineja ja kaikenlaisia erilaisia jauheita, esim. MSM:ää. Yhdessä vaiheessa ostin itselleni sellaisen hiusten hieromislaitteen. Olen myös ostanut erilaisia hiusharjoja.

Yhdessä vaiheessa ostin 100 euroa maksavan suihkusuodattimen, koska ajattelin että ehkä veden suotatus auttaisi :D No eihän se tietenkään auttanut. 

Olen pistänyt erilaisiin shamppoisiin ja hoitoaineisiin varmaan tuhansia euroja yhteensä rahaa. 

Hormonitoimintaa epäilen itse syypääksi, mutta en tiedä mitä sille oikein voisi tehdä. Lääkäreillä joilla olen käynyt asiasta juttelemassa eivät ole ottaneet minua tosissaan. Tai jotkut ovat, mutta lopputulos on se että eivät tiedä mitä asialle voisi tehdä. Yksi lääkäri olisi määrännyt sitä yhtä s:llä alkavaa lääkettä (en nyt kuollaksenikaan muistanut nimeä) mutta sitä joutuisi syömään loppuelämän ja sillä oli aika ikävän kuuloisia sivuvaikutuksia. Siitäkään ei ollut takeita, että auttaisi niin en sitten uskaltanut lähteä siihen leikkiin...

Peruukkiajatuksella olen leikitellyt tässä nyt puolisen vuotta. Yhden kävin jo ostamassa, mutta se ei ollut minulle oikean kokoinen vaan näyttää ihan järkyttävältä ja on siksi jäänyt kaapin perälle. Kävin kyllä liikkeessä sen ostamassa, mutta siellä ollut rouva ei ehkä ollut maailman paras ymmärtämään luonnollisuuden päälle, vaikka super herttainen tyyppi olikin. Seuraavaksi ehkä tilaan netistä jonkun testiin...

Minäkin olen luovuttanut hiusteni suhteen. Pidän pitkää polkkaa, jonka laitan ponnarille/nutturalle. Menkööt sitten päätä pitkin liruhiukset.

Vierailija
42/192 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko nähdä vaivaa. Kysyy kampaajalta helppohoitoista mallia ja siinä se. Toinen luonnonkiharalainen pörröpää jolla menee hiusten laittoon aamulla 30-60 sekuntia, ilman mitään aineita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/192 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Geenit, joille ei oikein mitään voi.

Jep. Mä olen perinyt mummoni lirutukan. Hänellä ei ole koskaan ollut pitkät tai paksut hiukset. Nyt vanhuksena päänahka loistaa läpi.

Vierailija
44/192 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko nähdä vaivaa. Kysyy kampaajalta helppohoitoista mallia ja siinä se. Toinen luonnonkiharalainen pörröpää jolla menee hiusten laittoon aamulla 30-60 sekuntia, ilman mitään aineita.

Rasvoittuvien hiusten laittoon ei mene 30-60 sekuntia, kun ne on pestävä, jotta näyttävät hyvältä. Hiusten mallilla ei ole siinä vaiheessa merkitystä.

Vierailija
45/192 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jokin hormoonihäiriö? Ovatko menkat normaalit? Onko raskaaksi tulo onnistunut?

Vierailija
46/192 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. N 56. Ei vaan kiinnosta enää, ihminen on muutakin kuin tukka.

Vierailija
47/192 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama homma, mutta selviän näin:

Pesen miedolla, hoitavalla shmappoolla joka ilta. Latvoihin laitan jätettävää hoitoainetta ja hiuspohjaan muotovaahtoa, sitten föönaan pää alaspäin. Harjaan vain hyvin vähäisesti ja kevyesti.

Aamulla laitan sopivasti hiuspuuteria ja käsittelen hiukset nutturalle kiinni. Hyvin vähän ja kevyesti käytän silloinkaan harjaa.

En ole mikään supermalli, mutta kelpaan.

Saanko kysyä mitä shamppoota käytät? Ja onko sinulla rasvoittuva hiuspohja vai kuiva? Olen etsinyt hyvää päivittäistä shampoota, mutta useat ovat minulle liian hoitavia, jolloin päänahkani ärsyyntyy. -ap

Mun nopeasti rasvoittuvalle päänahalle sopivia shampoita on olleet:

- Whamisa organic seeds oily scalp

- Urtekram rasul

- Madara grow

Ja tuplapesu! Esipesu ensin pienellä määrällä shampoota, pikainen huuhtelu ja uusi vaahdotus ja päänahan hieronta noin minuutin ajan.

Hauskaa, mulla on noi samat käytössä! :) paitsi tuo urtekram. Mutta eniten käytän siis tuota Madaraa. Se on ainoa joka tuntuu sopivan edes jotenkin päänahalleni, kenties sen sisältämän sinkin takia. Ja teen itse myös tuota tuplapesua :)

Whamisa on myös ihan ok, mutta jostakin syystä tukkani ei tunnu sillä puhdistuvan niin hyvin kuin tuolla Madaralla. Madarassa vaan harmittaa se, että se tuntuu kuivattavan/takuttavan pituuksia välillä vähän turhan paljon, vaikka onkin päänahalle loistava.

-ap

Vierailija
48/192 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama homma, mutta selviän näin:

Pesen miedolla, hoitavalla shmappoolla joka ilta. Latvoihin laitan jätettävää hoitoainetta ja hiuspohjaan muotovaahtoa, sitten föönaan pää alaspäin. Harjaan vain hyvin vähäisesti ja kevyesti.

Aamulla laitan sopivasti hiuspuuteria ja käsittelen hiukset nutturalle kiinni. Hyvin vähän ja kevyesti käytän silloinkaan harjaa.

En ole mikään supermalli, mutta kelpaan.

Saanko kysyä mitä shamppoota käytät? Ja onko sinulla rasvoittuva hiuspohja vai kuiva? Olen etsinyt hyvää päivittäistä shampoota, mutta useat ovat minulle liian hoitavia, jolloin päänahkani ärsyyntyy. -ap

Mun nopeasti rasvoittuvalle päänahalle sopivia shampoita on olleet:

- Whamisa organic seeds oily scalp

- Urtekram rasul

- Madara grow

Ja tuplapesu! Esipesu ensin pienellä määrällä shampoota, pikainen huuhtelu ja uusi vaahdotus ja päänahan hieronta noin minuutin ajan.

Hauskaa, mulla on noi samat käytössä! :) paitsi tuo urtekram. Mutta eniten käytän siis tuota Madaraa. Se on ainoa joka tuntuu sopivan edes jotenkin päänahalleni, kenties sen sisältämän sinkin takia. Ja teen itse myös tuota tuplapesua :)

Whamisa on myös ihan ok, mutta jostakin syystä tukkani ei tunnu sillä puhdistuvan niin hyvin kuin tuolla Madaralla. Madarassa vaan harmittaa se, että se tuntuu kuivattavan/takuttavan pituuksia välillä vähän turhan paljon, vaikka onkin päänahalle loistava.

-ap

Whamisa on sulfaatiton, Madarassa sulfaatteja, johtunee siitä.

Vierailija
49/192 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sinulla ei oikeasti ole ohutta ja/tai kovin rasvoittuvaa lirutukkaa, vaan kuvittelet vain. Mallilla ei ole mitään väliä siinä vaiheessa kun hiukset ovat todella huonot. 

Vierailija
50/192 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonitoimintaa saa normalisoitua ruokavaliolla. Tätähän ei monet halua uskoa, mutta kannattaa kokeilla, jos kerran on noin lannistavasta ja elämänhalua vievästä asiasta kyse.

Eli kokeile carnivore- tai ketoruokavaliota 3 kuukautta. Jos mitään parannusta ei tapahdu, voit aina palata vanhaan ruokavalioosi.

Jos päänahka ei ole terve, eivät hiuksetkaan kasva kunnolla. 

Vierailija
51/192 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Houspohja kuntoon. Onko sinulla seborrea eli taliköhnä. Sen hoitoon löytyy apteekista tuotteet.

Vierailija
52/192 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mallit, tähdet ja laulajat käyttävät hiuslisäkkeitä ja toppereita h-hetkinään.

Esim. JLolla on todella ohuet hiukset, suorastaan päälaelta jo ohenevat. Hänelle laitetaan lisäkkeiden avulla massiivinen tukka aina kun on tarve huippukampaajien avulla. Kotonaan hän on somevideoilla pienellä tiukalla nutturalla.

Huippumallit ja -artistit ovat niin kovilla dieteillä että heillä ohenee hiukset ja sitten tarvitaan lisäkettä.

Amerikassa myös tavan naiset käyttävät paljon toppereita.

Näitä kaikkia voi ihmetellä youtubessa.

Itse sain upeat hiukset siirryttyäni vegaaniksi, en käsittele mitenkään ja käytän silikonittomia tuotteita.

Vierailija
53/192 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos geeniperimässä on saanut ns. silkkisen hiuslaadun, sille ei paljon mitään voi.

Rasvainen päänahka johtuu aina jostain, samoin takkuisuus, olisi hyvä tietää mistä, että niitä ongelmia saisi pois. Rasvaisuutta voi lisätä sekin että peset hiukset liian usein, samoin takkuisuutta.

Et kertonut mitä shampoita ja hiustuotteita käytät, joten vaikea arvioida. Se on kuitenkin yleistä, että ulkomaiset shampoot ja hoitoaineet eivät sovi tuolla rasvoittuvalle suomalaistyyppiselle ohuelle ja sileälle hiukselle lainkaan. Tarvitset tuotteet joissa ei ole sulfaatteja eikä silikoneja.

Esim. silikoneja on hiustuotteissa siksi että hiuksista tulisi sileät ja suorat... tämä siksi että yleensä Euroopassa ja USA:ssa ihmisillä on karheat, kiharaiset, ja paksut hiukset, jotka halutaan sileiksi. Eli pese ja hoida silikonilla ohuet sileät hiuksesi, niin ne ovat takuuvarmasti litteät ja veltot sen jälkeen. SIlikoni voi myös kertyä hiukseen ajan kuluessa, jolloin sekin lisää hiusten roikkumista. Vältä siis silikoneja, ne ovat INCI-listassa ne aineet, joiden lopussa on sana -cone, kuten dimethicone.

Sulfaatit ovat peseviä aineita, jotka ovat usein niin tujuja että kuivattavat hiuspohjaa --- ja mitä tekee hiuspohja, joka kuivuu? No se alkaa lisätä talin tuotantoa eli sillä tavoin rasvaisuus päänahassa lisääntyy. Vältä siis aineita kuten sodium lauryl sulphate ja sodium laureth sulphate. (Niillä kannattaa toki pestä silloin tällöin, että hiukset ja päänahka tulevat kunnolla pestyksi).

Noita tuotteita on vain vaikea löytää, itse olen käyttänyt myös Urtekramin Rasul-shampoota, jonka joku jo mainitsi. Siinä on hieman sulfaatteja, muttei noita kahta vahvinta. Rasul-savi auttaa kuitenkin rasvoittumiseen ja shampoo jätti hiukset hieman tuuheammiksi.

Saaren Taika -merkillä on myös sopivia shampoita.

Kuivashampoolla pesu aina välillä voi myös pitää hiukset kuivempina ja tuuheamman oloisina.

Vierailija
54/192 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raudanpuute. Ferritiinin mittaukseen. Se pitää olla ainakin 150, samoin d, ei mitään höpinää että "on viitteissä", koska viitteet muodostuu puutteisten tuloksista.

Tuskin sillä on kauheasti väliä. Mulla ferritiini 5 ja paksu tukka.

Vierailija
55/192 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös aivan kamalat hiukset. :( Ohuet, harvat, rumat. Rasvoittumista en ole saanut millään kuriin. En ruokavaliomuutoksilla tai shampoilla (sulfaatittomalla, silikonittomalla, apteekin shampoilla, saippupohjaisilla jne.) Kaikki kokeiltu. Rasvoittuminen alkoi teini-iässä ja ei ole loppunut. Olis ihana saada tuuheat, hyväkuntoiset hiukset. Muuttais ulkonäön täysin. Ottasin hyvät hiukset mielummin kuin täydelliset rinnat, vaikka niistäkin olen haaveillut.

Vierailija
56/192 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla myös aivan kamalat hiukset. :( Ohuet, harvat, rumat. Rasvoittumista en ole saanut millään kuriin. En ruokavaliomuutoksilla tai shampoilla (sulfaatittomalla, silikonittomalla, apteekin shampoilla, saippupohjaisilla jne.) Kaikki kokeiltu. Rasvoittuminen alkoi teini-iässä ja ei ole loppunut. Olis ihana saada tuuheat, hyväkuntoiset hiukset. Muuttais ulkonäön täysin. Ottasin hyvät hiukset mielummin kuin täydelliset rinnat, vaikka niistäkin olen haaveillut.

Sen vielä lisään, että pesuvälin pidentäminen ei auta! Kokeiltu on monta kertaa.

Vierailija
57/192 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos käytän Erittän hienoa shampoota, mulle käy noin. Se on varmaan ok tuote joillekin, mutta mulle ei sovi.

Jep. "Voit pestä hiuksesi vaikka joka päivä". Pakko onkin pestä, jos tuota käyttää.

Vierailija
58/192 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos geeniperimässä on saanut ns. silkkisen hiuslaadun, sille ei paljon mitään voi.

Rasvainen päänahka johtuu aina jostain, samoin takkuisuus, olisi hyvä tietää mistä, että niitä ongelmia saisi pois. Rasvaisuutta voi lisätä sekin että peset hiukset liian usein, samoin takkuisuutta.

Et kertonut mitä shampoita ja hiustuotteita käytät, joten vaikea arvioida. Se on kuitenkin yleistä, että ulkomaiset shampoot ja hoitoaineet eivät sovi tuolla rasvoittuvalle suomalaistyyppiselle ohuelle ja sileälle hiukselle lainkaan. Tarvitset tuotteet joissa ei ole sulfaatteja eikä silikoneja.

Esim. silikoneja on hiustuotteissa siksi että hiuksista tulisi sileät ja suorat... tämä siksi että yleensä Euroopassa ja USA:ssa ihmisillä on karheat, kiharaiset, ja paksut hiukset, jotka halutaan sileiksi. Eli pese ja hoida silikonilla ohuet sileät hiuksesi, niin ne ovat takuuvarmasti litteät ja veltot sen jälkeen. SIlikoni voi myös kertyä hiukseen ajan kuluessa, jolloin sekin lisää hiusten roikkumista. Vältä siis silikoneja, ne ovat INCI-listassa ne aineet, joiden lopussa on sana -cone, kuten dimethicone.

Sulfaatit ovat peseviä aineita, jotka ovat usein niin tujuja että kuivattavat hiuspohjaa --- ja mitä tekee hiuspohja, joka kuivuu? No se alkaa lisätä talin tuotantoa eli sillä tavoin rasvaisuus päänahassa lisääntyy. Vältä siis aineita kuten sodium lauryl sulphate ja sodium laureth sulphate. (Niillä kannattaa toki pestä silloin tällöin, että hiukset ja päänahka tulevat kunnolla pestyksi).

Noita tuotteita on vain vaikea löytää, itse olen käyttänyt myös Urtekramin Rasul-shampoota, jonka joku jo mainitsi. Siinä on hieman sulfaatteja, muttei noita kahta vahvinta. Rasul-savi auttaa kuitenkin rasvoittumiseen ja shampoo jätti hiukset hieman tuuheammiksi.

Saaren Taika -merkillä on myös sopivia shampoita.

Kuivashampoolla pesu aina välillä voi myös pitää hiukset kuivempina ja tuuheamman oloisina.

Tuolla ylempänä vastasin toiselle keskustelijalle, että käytän yleensä aina Madaran Grow-shampoota. Se tuntuu olevan melkein ainoa päänahalleni sopiva shampoo. Välillä käytän myös Whamisan rasvoittuville hiuksille tarkoitettua shampoota.

Lääkeshampoita ja apteekin rasvaisella hiuksille tarkoitettuja shampoita olen käyttänyt varmaan jokaista mitä vaan löytyy. Mikään ei oikein ole tuntunut sopivan.

Mitään sellaisia siloittavia shampoita päänahkani ei kesyä ollenkaan vaan menee ihan tukkoon ja alkaa kutisemaan myös. Kaikkein parhaalta tuntuu silloin kun saan sen kunnolla puhtaaksi. Minulla on todettu seborra

Vierailija
59/192 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasvoittuvien hiusten laittoon ei mene 30-60 sekuntia, kun ne on pestävä, jotta näyttävät hyvältä. Hiusten mallilla ei ole siinä vaiheessa merkitystä.

Ei ole pakko nähdä vaivaa -kommenttini oli tähän kirjoitukseen "Hiusten laittoon pitää nähdä vaivaa, valitettavasti. Mitä enemmän ikää tulee sitä enemmän pitää laittautua että näyttäisi edes joltain.

Minulla on luonnonkiharat, harakanpesän näköiset hiukset. Joka aamu laitan ne suorennusraudalla laineille. Kestää siinä 20min ja hiustuotteet maksaa mutta mikäs teet. Kampaajakin maksaa paljon, mutta elämä on valintoja."

Jostain syystä lainaus ei tullut mukaan vastaukseeni, pahoittelut siitä.

Vierailija
60/192 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on samantyyppinen hiuslaatu, mutta olen kasvattanut hiukset nyt alaselkään asti. Pesen hiukset päivittäin luomushampoolla, jossa ei ole ole sulfiitteja tai välillä palasaippualla ja käytän hiuksissa vain pesun jälkeen jätettävää hoitoainetta, normaalit hoitoaineet latistaa hiukset. Päivittäinen pesu on ehdoton, koska silkkisessä hiuksessa rasva näkyy heti. Hiuslakan teen itse kuumasta vedestä liottamalla siihen sokeria ja laittamalla spraypulloon, normaalit alkoholia sisältävät hiuslakat katkoi ainakin omia hiuksia.

Kodin ulkopuolella hiukset on lähes aina ponnarilla tai sitten nutturalla, jonka teen niin, että ensin teen matalan ponnarin, letitän hiukset ja kieputan letin ponnarin juureen ja sitten laitan ympärille paksun kangasdonitsin, niin näyttää että hiuksissa on enemmän massaa. Auki tai pelkällä letillä näitä ei voi kyllä julkisesti pitää ohuuden vuoksi.