Yritin kertoa miehelleni mustasukkaisuudesta - Sai hirveät raivarit
Minua on petetty pahasti. Exällä oli puolenvuoden suhde toisen kanssa ja tää toinen oli muka meidän molempien ystävä. Nyt yritin ottaa puheeksi nykyisen miesystäväni kanssa, että omat tunteeni ovat varmasti ylireagointia, mutta koen mustasukkaisuutta tilanteissa joissa minua ei huomioida ja että jos hän vaikka on juttelemassa naispuolisen ystäväni kanssa eikä näytä huomaavan ollenkaan minua, niin tunnen mustasukkaisuutta. Tarkoituksena oli selvittää asiaa ja avata tunteitani hänelle, niin hän sai välittömästi raivarit ja alkoi huutaa. On nyt mököttänyt ja ilkeillyt minulle tästä monta tuntia, miten minä olen sairas. Ihan suoraan sanottuna en tiedä itsekään kumpi tässä on enemmän sekaisin.
Kommentit (202)
Ei kannata olle yhdessä ihmisen kanssa joka reagoi yli. Ei jää tuohon kertaan, vaan hiljennysyritys huutamalla ja raivoamalla tapahtuu kohta kaikkien aiheiden kohdalla jotka ei ylireagoijaa miellytä.
Ap:n kannattaa etsiä turvallisempi mies, sellaisiakin on. Oman mieheni kanssa pystymme keskustelemaan mustasukkaisuuden tunteista molemmin puolin, emme kuitenkaan kontrolloi toisiamme.
Minusta tuntuu hyvälle, jos mies sanoo joskus, että tunsi mustasukkaisuutta kun juttelin toisen kanssa. Koen sen luottamuksen osoituksena. Ja vastaan hänelle, että kiitos kulta kun kerroit, yritän jatkossa huomioida sinut paremmin. Mies ei ole koskaan raivostunut tai edes suuttunut minulle, jos kerron epävarmuuksistani tai mustasukkaisuudestani. Hän arvostaa sitä että puhun avoimesti.
Aiemmissa suhteissa on ollut kokemusta tuollaisesta raivostumisesta, jälkikäteen ajateltuna se koira on älähtänyt, johon kalikka on kalahtanut. Jos mies rakastaa sinua, hän haluaa kyllä ymmärtää heikkouksiasi ja tukea sinua niissä. Jälkikäteen olen tajunnut, että nuo miehet, jotka eivät ole kestäneet avautumistani mustasukkaisuuden tunteistani, eivät ole rakastaneet minua.
Toki ihmisissä on eroja, toiset ovat allergisia pienellekin mustasukkaisuudelle, toiset ymmärtävät ja ehkä itsekin ovat vähän mustasukkaisia. Sitten on erikseen vielä ne oikeasti sairaat, jotka eivät pysty myöntämään olevansa mustasukkaisia, mutta ovat sitä sairaalloisesti ja kontrolloivat ja epäilevät kumppania. Ehkä myös pettävät itse.
Kannattaa etsiä puoliso, jonka kanssa olette samalla linjalla mustasukkaisuusasioissa. Eli jos molemmat pystyvät myöntämään olevansa vähän mustiksia, olematta kuitenkaan kontrolloivia, niin on hyvät lähtökohdat. Kontrollointia kannattaa välttää, mutta avoin keskustelu epävarmuuksista on terveen merkki ja parisuhteen tulee olla riittävän turvallinen epävarmuuksista keskustelemiseen. Ap:tä neuvoisin lähtemään tuosta suhteesta.
Ap:n pitää jättää entiset suhteet taakse eikä tuoda painolastia mukanaan seuraavaan suhteeseen. Kasvamisen paikka.
Muista sitten, että mikäli hänellä on vaikea vaihe elämässä, tai asia, mikä hänellä aiheuttaa tiettyjä ajatuksia, niin tiedät, miten reagoida. Jos mies ei osaa olla sinulle hyvä, niin älä sinäkään ole. Mies ei ansaitse sitä
Vierailija kirjoitti:
Ap:n pitää jättää entiset suhteet taakse eikä tuoda painolastia mukanaan seuraavaan suhteeseen. Kasvamisen paikka.
Täytyy sanoa, että jos edellisessä suhteessa on tullut petetyksi tai jollain muulla tavalla kaltoinkohdelluksi, niin kyllä se vielä jollain tavalla heijastelee myös uudessa suhteessa. Asioista pitää pystyä keskustelemaan. Ei kannata ainakaan padota sisälle, jos tulee jotain epäluuloja ja epävarmuuksia. Rakastava ja välittävä kumppani ei ainakaan ala raivoamaan tällaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytit kunnon red flagin miehellesi!. Jos nainen ottaa jälkikäteen puheenaiheeksi, että mies ei saisi edes jutella naisen ystävän kanssa ja alkaa valitus, että sinua siinä olisi pitänyt huomioda, niin tuossa kyllä varoituskellot soi miehellä ja kovaa! Ensimmäisiä merkkiä sairaalloisesta mustasukkaisuudesta!
Niinkö tässä tehtiin? 🤦
Täällä vedetään kyllä mutkat suoriksi. Musta tuo kuulosti siltä, että AP on pyytänyt miestä vain kuuntelemaan että saa kerrottua omasta epävarmuudesta, ei kieltää miestä juttelemasta toisen kanssaNäin juuri, yritin kertoa että omien kokemusten vuoksi ylireagoin ja tunnen mustasukkaisuutta. En tee sille kuitenkaan mitään siinä tilanteessa vaan menen pois ja mietiskelen itsekseni ja yleensä heti ymmärrän ettei tunteeni ole ihan ok. Tästä halusin vain jutella enkä syyllistää. - ap
Selvästikään et onnistunut kovin hyvin. Mietihän vielä, olisitko itse voinut tehdä jotain toisin? Menit pois, eli mökötitkö loppuillan ja jätit miehen ihmettelemään hölmistyneenä?
Miten ihmeessä tuollaisesta saa mökötyksen? Ihan itse taisit tehdä päässäsi kuvitelman, että ap lähtee draamakuningattaren elkein tuhahdellen ja niskoja nakellen olohuoneeseen mököttämään nokka pystyssä? Kyllä tilanteesta voi poistua ihan täysin huomaamatta ja päänsisäiset ajatukset ei näy muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytit kunnon red flagin miehellesi!. Jos nainen ottaa jälkikäteen puheenaiheeksi, että mies ei saisi edes jutella naisen ystävän kanssa ja alkaa valitus, että sinua siinä olisi pitänyt huomioda, niin tuossa kyllä varoituskellot soi miehellä ja kovaa! Ensimmäisiä merkkiä sairaalloisesta mustasukkaisuudesta!
Niinkö tässä tehtiin? 🤦
Täällä vedetään kyllä mutkat suoriksi. Musta tuo kuulosti siltä, että AP on pyytänyt miestä vain kuuntelemaan että saa kerrottua omasta epävarmuudesta, ei kieltää miestä juttelemasta toisen kanssaNäin juuri, yritin kertoa että omien kokemusten vuoksi ylireagoin ja tunnen mustasukkaisuutta. En tee sille kuitenkaan mitään siinä tilanteessa vaan menen pois ja mietiskelen itsekseni ja yleensä heti ymmärrän ettei tunteeni ole ihan ok. Tästä halusin vain jutella enkä syyllistää. - ap
Selvästikään et onnistunut kovin hyvin. Mietihän vielä, olisitko itse voinut tehdä jotain toisin? Menit pois, eli mökötitkö loppuillan ja jätit miehen ihmettelemään hölmistyneenä?
Miten ihmeessä tuollaisesta saa mökötyksen? Ihan itse taisit tehdä päässäsi kuvitelman, että ap lähtee draamakuningattaren elkein tuhahdellen ja niskoja nakellen olohuoneeseen mököttämään nokka pystyssä? Kyllä tilanteesta voi poistua ihan täysin huomaamatta ja päänsisäiset ajatukset ei näy muille.
Jos samassa huoneistossa on ap, ap:n ystävä ja ap:n mies, jotka kaikki istuvat keskustelemassa samassa tilassa kunnes ap yhtäkkiä päättää liueta seurasta ja mennä nököttämään toiseen huoneeseen hiljaa yksinään, mitä muuta se muka olisi kuin mökötystä?
Mustasukkaisuutesi on sinun ongelmasi ja sinun tulee käsitellä se, koska olet tuonut sen riippana edellisestä suhteesta.
Miehesi reaktio oli kyllä myös ylimitoitettu. Selvitelkää asiaa vaikka ammattilaisen pakeilla, mutta sinuna aloittaisin sen yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö tässä tehtiin? 🤦
Jos olisin tämä ap:n kaveri niin olisin kyllä äärimmäisen ihmeissäni tuollaisesta käytöksestä, olen tullut ap:ta tapaamaan ja hän jättää minut juttelemaan keskenään hänen miehensä kanssa häipyen itse jonnekin sanomatta edes mitään. Ei se ole ainakaan minulle mitenkään huomaamatonta että tämä mukaystäväni on äänettömästi vaan lähtenyt johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan aviomiehillä on naisystäviä ollut, läheisiäkin.
Ei mun miehellä.
Siis platonisia ystäviä tottakai pitää olla, ei rakastajattaria.
Vierailija kirjoitti:
Onko miehen empatiakyky aina tätä luokkaa?
Jotkut ottaa sen henkilökohtaisena hyökkäyksensä, jos yritetään kertoa miltä jokin asia tuntuu ja tulee tarve hyökätä päälle.
Oletko kysynyt miksi mies on ilkeä?
Ei. Ainoastaan näiden jännämiehien joita te naiset nykyään vain harrastatte.
No niin ap täällä. Lähdin keskustelusta eilen, koska täällä vaikuttaa olevan ihmisiä, jotka jättävät lukematta kommenttini ja julistavat suoraan miten minä olen käyttäytynyt, kuin jokin hullu ja mennyt mököttämään ja ties mitä. Vaikka se ei ole totuus. Tuollaiseen jankkaamiseen ei jaksa lähteä mukaan. Menin siis tuossa tilanteessa hetkeksi olohuoneen puolelle, koska tuntui pahalta, että minut sivuutettiin koko ajan. Mielestäni ei ole normaalia missään paikassa, ei parisuhteessa ja ystävien kesken eikä työpaikalla jos yhtä kohdellaan, kuin ilmaa. Itselläni ainakin on aivan päivänselvää että huomioin myös miestäni, kun paikalla on vaikka hänen ystäviä. Halusin kertoa miehelleni, että voi olla mahdollista, että vanhat traumat nousevat mieleeni tuollaisissa tilanteissa. Minä osaan käyttäytyä silti asiallisesti, enkä ala sekoilemaan vaan yritän puhua silloin, kun on hyvä rauhallinen hetki. Halusin kertoa, että pelko nousee välillä esiin ilman syytäkin, koska hän on tärkeintä maailmassa minulle. Minusta raivarit, jotka kestää monta tuntia on kohtuutonta häneltä, vaikka olisinkin pyytänyt häntä miettimään käytöstään.
Teinillä oli kaverpiirissään tällainen tyyppi, joka oli huomiota vailla. Jos hänelle tuli tunne, että häntä ei huomioida tai joku muu saa huomiota häipyi hän ahdistuneena toiseen huoneeseen. Syytti olostaan muita.
Sekoitti myös kaverisuhteita määrittelemällä ketkä saavat olla seurueessa paikalla, jotta hän tuntisi itsensä mahdollisimman huomioiduksi. Oli aika raskasta seuraa.
Vierailija kirjoitti:
No niin ap täällä. Lähdin keskustelusta eilen, koska täällä vaikuttaa olevan ihmisiä, jotka jättävät lukematta kommenttini ja julistavat suoraan miten minä olen käyttäytynyt, kuin jokin hullu ja mennyt mököttämään ja ties mitä. Vaikka se ei ole totuus. Tuollaiseen jankkaamiseen ei jaksa lähteä mukaan. Menin siis tuossa tilanteessa hetkeksi olohuoneen puolelle, koska tuntui pahalta, että minut sivuutettiin koko ajan. Mielestäni ei ole normaalia missään paikassa, ei parisuhteessa ja ystävien kesken eikä työpaikalla jos yhtä kohdellaan, kuin ilmaa. Itselläni ainakin on aivan päivänselvää että huomioin myös miestäni, kun paikalla on vaikka hänen ystäviä. Halusin kertoa miehelleni, että voi olla mahdollista, että vanhat traumat nousevat mieleeni tuollaisissa tilanteissa. Minä osaan käyttäytyä silti asiallisesti, enkä ala sekoilemaan vaan yritän puhua silloin, kun on hyvä rauhallinen hetki. Halusin kertoa, että pelko nousee välillä esiin ilman syytäkin, koska hän on tärkeintä maailmassa minulle. Minusta raivarit, jotka kestää monta tuntia on kohtuutonta häneltä, vaikka olisinkin pyytänyt häntä miettimään käytöstään.
Käytkö terapiassa?
Vierailija kirjoitti:
Täällä on ihmisiä, jotka eivät toimineet niin kuin sinä olisit halunnut, joten päätit poistua tilanteesta ja leikkiä mykkäkoulua. Huomaatko minkäänlaista toistuvaa kaavaa käyttäytymisessäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö tässä tehtiin? 🤦
Jos samassa huoneistossa on ap, ap:n ystävä ja ap:n mies, jotka kaikki istuvat keskustelemassa samassa tilassa kunnes ap yhtäkkiä päättää liueta seurasta ja mennä nököttämään toiseen huoneeseen hiljaa yksinään, mitä muuta se muka olisi kuin mökötystä?
Niin. Tuo om SINUN skenariosi. Aloituksessa sanottiin, että mies keskusteli ap:n ystävän kanssa, eikä tuntunut lainkaan huomaavan ap:tä. Siis huomaavan, ei huomioivan. Ap ei ollut mukana keskustelussa, eikä vaatinut huomioimista, vaikka tämä yksi jankkaaja niin haluaa asian vääntää. Silloin on ihan normaalia siirtyä kauemmas keskustelijoista eikä jäädä viereen tuijottamaan kahdenkeskiseen keskusteluun uppoutuneita keskustelijoita. Se ei ole mököttämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö tässä tehtiin? 🤦
Niin. Tuo om SINUN skenariosi. Aloituksessa sanottiin, että mies keskusteli ap:n ystävän kanssa, eikä tuntunut lainkaan huomaavan ap:tä. Siis huomaavan, ei huomioivan. Ap ei ollut mukana keskustelussa, eikä vaatinut huomioimista, vaikka tämä yksi jankkaaja niin haluaa asian vääntää. Silloin on ihan normaalia siirtyä kauemmas keskustelijoista eikä jäädä viereen tuijottamaan kahdenkeskiseen keskusteluun uppoutuneita keskustelijoita. Se ei ole mököttämistä.
Luepa uudestaan. Ap kirjoitti aloituksessa sanatarkasti: "koen mustasukkaisuutta tilanteissa joissa minua ei huomioida".
Vierailija kirjoitti:
Eroa. Ennen seuraavaa suhdetta yritä löytää BetterHelpistä asiantunteva terapeutti minkä kanssa pääset rakentamaan tervettä itsetuntoa ja irtaantumaan menneistä. Terapia maksaa 40-90e/kk
Mistä tuon hinnan repäisit?
Erosta olen samaa mieltä. Ap valitsee vääriä miehiä ja terapia auttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu tilanne. Mun ex sai myös käsittämättömät raivarit, haukkui minua kontrolloivaksi ja huusi, ettei kukaan tuollaisen mustasukkaisen äm mä n kanssa voi olla. Järkytyin aivan perusteellisesti, koska olin pitkään kerännyt rohkeutta puhua asiasta ja ajatellut vain, että kun saisin sen sanotuksi niin voitaisiin jutella asiasta ja oloni helpottuisi.
Myöhemmin näin hyvin selvästi, että minun olisi jo tuosta pitänyt päätellä, että syytä mustasukkaisuuten oli. Jotenkin se miehen raivonpuuska sanavalintoineen kuulosti siltä, että hän oli valmistautunut tilanteeseen jo ennalta. Tai ehkä kohdannut samanlaisia tilanteita aiempien naistensa kanssa, mutta joka tapauksessa repliikit ja haukut tuntuivat tulevan selkärangasta.
No, suhde päättyi kun mies jäi jokunen vuosi myöhemmin kiinni pettämisestä. Olen kyllä aika varma, että pettämistä oli jonkin asteisena suhteen alusta saakka.
Miksi te olette tällaisten miesten kanssa? Eihän tuo ole mitenkään normaalia käytöstä.
Jos minulle on kukaan mies yrittänytkään huutaa tai haukkunut minua millä tahansa nimityksillä, niin olen laittanut suhteen poikki samantien. Minulle ei huudeta eikä minua haukuta, koska minäkään ei huuda enkä hauku. Jos ei pysty asioista keskustelemaan kuten sivistyneet aikuiset, niin silloin saa lähteä menemään. Varsinkin kun huuto hyvin usein kehittyy hakkaamiseksi.
Tai tasan päinvastoin. Kun ap on koko suhteen alkuajan purkanut tunteitaan exästä ja mies on kuunnellut vakuuttaen, että hän on toisenlainen, niin tuo "juttelit ystävälleni" -episodin jälkeen kerrottu mustasukkaisuus on osoittanut miehelle, että ap kuvittelee edelleen olevansa suhteessa exänsä kanssa. Kaikki exän pahuus on projisoitu häneen ja hän joutuu kuuntelemaan kaiken sen, mikä olisi pitänyt kertoa exälle.
Kuka haluaa olla suhteessa, jossa syyllistetään edellisen miesystävän tekemisistä?