Ajattelin että terveellinen lounas, kokkikartanon valmis keitto ja puolikas raejuustopaketti. Tulikin 4,5 grammaa suolaa kerralla.
Miten valmisruoista tulee niin paljon suolaa? Kellä on aikaa kokata itse?
tuo ei ole edes mikään iso annos ruokaa
Kommentit (113)
Ei ne muuten säily. Pakko suolata. Valmisruokien säilyvyys on nykyään todella pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Laskitko oikein?
Joo, keitto 3 grammaa suolaa ja raejuusto 1,5
Vierailija kirjoitti:
Laskitko oikein?
Tuleehan niistä. Keiton suolapitoisuus n. 1 g / 100 g ja annoskoko 350 g.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne muuten säily. Pakko suolata. Valmisruokien säilyvyys on nykyään todella pitkä.
Ei niitä kyllä nykyään suolalla säilötään, kun on säilöntäaineet jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolalla tulee lisää aikaa.
Ei se säilymisen vuoksi ole, vaan maun varmaan. Kokkikartano yrittää maulla, ja se vaatii suolaa. Takavuosina oli se vertailu kaikista valmisruoista yms, ja no, kokkikartanon keitot oli kai 5 dl ja 5g suolaa. Ehkä se säikytti jos joku katsoi.
Oho! En olekaan tuota ajatellut, kun itsekin välillä nautin vastaavan lounaan. Aikuisten suositus siis alle 5 grammaa päivässä ja lapsilla enintään 3 grammaa.
Olen aina ihmetellyt, miten kukaan pysyy viiden gramman päiväsuosituksen rajoissa. Suolaa on tolkuttomasti jopa niissä valmisruoissa, joilla on sydänmerkki. Lounaaksi ja päivälliseksi eineskeitto ja muuta ei sitten saa syödäkään. Kokkaan paljon itse, mutta kuluu sitä suolaa niinkin, maussa huomaa kyllä, onko suolaa vai ei. Ja meillä käytetään paljon kyllä yrttejä, chiliä ja esimerkiksi mustapippuria, mutta silti pakko käyttää myös suolaa, jos hyvää haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Suola on terveellistä.
Paitsi että turvottaa, lisää mahasyöpiä ja nostaa verenpainetta mikä ei sovi ap:lle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmisruoassa ei ole säilöntäaineita paitsi niissä huoneenlämmössä säilytettävissä, joita ei Suomessa juurikaan edes ole.
Ja se voi olla että omista kokkailuistasi tulee enemmän. Jos haluat että se maistuu myös yhtä hyvältä, ja kuka niitä mittailee niin tarkkaan...
Vierailija kirjoitti:
Suola on terveellistä.
Riippuu määrästä. Välttämätön mineraali jota melkein kaikki syö liikaa.
Vaihtaa kokkikartanon Saarioisten ja raejuuston rahkaksi niin on enää 2,3 grammaa
Vierailija kirjoitti:
Vaihtaa kokkikartanon Saarioisten ja raejuuston rahkaksi niin on enää 2,3 grammaa
Mutta tuolla ei vielä pitkälle pötkitä. Aikamoinen suunnittelu mitä päivän mittaan noiden lisäksi syö, jos meinaa alle viiden gramman jäädä kokonaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:o
Vierailija kirjoitti:
Mutta tuolla ei vielä pitkälle pötkitä. Aikamoinen suunnittelu mitä päivän mittaan noiden lisäksi syö, jos meinaa alle viiden gramman jäädä kokonaisuudessa.
Vaihda entisestään saarioisen keitto puuroksi ja rahkaksi niin suolamäärä tippui 4,5:sta ja on enää 0,25 grammaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä pitää sitten päivän aikana hikoilla ja itkeä ne ylimääräset suolat ulos... Ei se intake vaan se output ;)
Kotona sama suolapaketti kestää vuosia
"Kellä on aikaa kokata itse?" Keitto on yleensä helpoimpia ja nopeimpia ruokia valmistaa itse.
Laskitko oikein?