Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kokemusta, mikä on nostanut maksan gt-arvoa (Paitsi alkoholi) aika paljon?

Vierailija
01.10.2023 |

Minulle tuli yllättäen, että gt-arvo on 130. Normaalihan on alle 40. Mitähän tämä voisi merkitä.

Muita maksa-arvoja ei tällä kertaa otettu paitsi bilirubiini, joka oli normaali.

Mulla on ylipainoa ja sappikivet, mutta lääkäri jotain sanoi, että ne ei nostaisi näin paljoa.

Toki arvo tarkoitetaan myöhemmin uudelleen ja otetaan ados ja alat.

Alkoholia en käytä.

Mutta onko teillä kokemusta?

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko Ap käynyt sienestämässä? Virheet tunnistuksessa saattaa nostaa maksa arvoja kummasti.

Vierailija
62/114 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä ehkäisypillereitå eikä ole tatuointejakaan. En myöskään ole syönyt sieniä tänä vuonna. (En muutenkaan syö kuin kanttarelleja.) En myöskään yrttiteetä enkä alle Veraa.

Ei ole kunnollista ab-kuuriakaan ollut hiljattain. Satunnaisesti trimopania, kun sitä on lupa käyttää tietyissä tilanteissa estämään virtsiksiä. Luin somacista, että se ei ole hyvä, jos on maksaongelmia. Sitä olen vainsatunnaisesti harvakseltaqn ottanut. Pidempi kuuri toissa kesänä. (Se on haponsalpaaja)

Kuten kerroin, niin ylipainoa ja sappikiviä on, mutta lääkärin mielestä ne ei nostaisi nöin paljon arvoja.

Kiitos viesteistänne ja kokemuksistanne. Kertokaa ihmeessä lisää!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdan koko ajan laittaa nimimerkin ap.

Mulla ei ole sellaista lääkettä, joka nostaisi arvoa.

Sappikivet on. Mulla on jotain vatsakipujakin joskus. Koen kylläkin, että ne ei liity rasvaiseen ruokaan. Ne kivut on ennemminkin närästystyyppistä. Happoa joutuu suuhun. Oli kyllä aika pahojakin sellaisia pari päivää ennen koetta. Siis ne valvotti yöllä.

Ja sappikivet ei kai tee näin suuria arvoja. Ei ainakaan lääkäri niitä kiinnostunut, kun mainitsin.

Ap

Minullakin oli sappikivet ja alkuun nosti vain vähän maksa-arvoja. Mutta kun sappikivet tukki lopulta sappitiehyt  eli tukos tuli; Arvot oli ALAT 590, AFOS 403, BIL 184, P-AMYL 2321.

Noilla arvoilla olin keltaisena sairaalassa sappikivien poistossa ja lopulta poistettiin sappirakko.

Toivottavasti sinulla ei mene tuohon pisteeseen vaan tilannettasi seurattaisiin. Tuo AMYL on haima-arvo, joka johtui myös sappikivistä. Pitkään kesti kun tippui normaalille tasolle. 

Taisit saada haimatulehduksen sappikivitaudin pohjalta.

Toimenpide saattoi myös laukaista haimatulehduksen kun pilkottiin sappikiviä suun kautta ja haima ärsyyntyi. Virtsan väri värjääntyi ihan oranssiksi, kun oli ensin voimakkaan keltainen ( maksa-arvojen takia).

Vierailija
64/114 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli jotain parisataa maksa-arvot koronan jäljiltä jokusen viikon ja sitten lähtivät hitaasti laskemaan.

Vierailija
65/114 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole minkään tartuntataudin jälkitilaakaan meneillään.

Sappikivetkin on aina olleet rauhallisia eikä ne ole reagoineet mihinkään rasvaisiin ruokiin koskaan. Ei myöskään lanttulaatikkoon jouluisin.

Ap

Vierailija
66/114 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kertaan tilanteeni teidän vihjeidenne perusteella.

En käytä alkoholia, en sieniä enkä luontaistuotteita.

Ylipainoa ja oireettomia sappikiviä on. Lääkärin mukaan ne ei selitä näin suurta arvoa.

Käytän ajoittain somacia ja antibiootti-Trimopania satunnaisesti tabletin sekä panadolia tarvittaessa max 1500 mg per päivä, mutta yleensä 500 mg per päivä riittää, ei jokapäiväistä. (Burana ei oikein sovi vatsalle.) D-vitamiinia 40 mikrogrammaa päivässä. Beroccaa otin vähän yli viikon ja sekin loppui muutama päivä ennen testiä.

Nyt gt-arvo oli 130. Sitä ei ole aiemmin mitattu. Bilirubiini oli normaali. Viime vuonna alat oli normaali ja afos mitättömän vähän yli sallitun. Mulla 106 ja sallittu 105. Tänä vuonna niitä ei otettu.

Ap

Vierailija
67/114 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen mielelläni lisää omia kokemuksianne korkeista maksa-arvoista! Minulla gt olo liian suuri.

Ap

Vierailija
68/114 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Monet lääkkeet voivat nostaa GT-arvoja. Näitä ovat mm. tulehduskipulääkkeet, antibiootit, statiinit, sienilääkkeet, SSRI:t ja H2-salpaajat. Lisäksi ympäristön toksiinit voivat nostaa GT-arvoja".

Vierailija
69/114 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veren sokeri arvot vaikuttavat ainakin maksaan ja munuaisiin ja aiheuttaa välillä voimakasta kutinaa mitä ei raapimalla saa poistettua.

Vierailija
70/114 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa-arvot voi olla myös korkealla jo on harrastanut paljon liikuntaa juuri ennen kokeenottoa.

Vierailija
71/114 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasetamoli on sallittu ainoastaan tilapäiseen käyttöön. Ei siis viikoittain-käyttöön.

Kolme grammaa parasetamolia vuorokaudessa aiheuttaa maksavaurion. Jos ette usko, niin googlatkaa "parasetamoli maksa"

Parasetamolin normi käyttöannos ja samalla maksimivuorokausiannos on 3 g / vrk, munuaisten vajaatoiminnassa pienempi. Moni vanhus käyttää kipuihinsa lääkärin määräämää parasetamolia, hyvällä munuaistoiminnalla sitä 3 g / vrk-annosta ympäri vuoden ilman, että maksa siitä kärsii. Isommissa annoksissa onkin sitten maksavaurion riski. Kuitenkin joku saattaa tietämättömyyttään käyttää 5 g / vrk viikkoja tai kuukausia saamatta maksavaurioita. Joku toinen ottaa sen 5 g kahtena päivänä koviin kipuihinsa ja saa maksavaurion.

Vierailija
72/114 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli arvot koholla, kaljaa otan ehkä 6pac viikossa.

Jätin kolajuomat ja hermesetakset pois, tilalle oikea sokeri, arvot putosi.

M40

Mulla menee reippaasti viiniä iltaisin. Mennyt jo pitkään. Kaikki maksa-arvot normaalit.

Vierailija
73/114 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoa ja oireettomia sappikiviä on. Lääkärin mukaan ne ei selitä näin suurta arvoa.

Käytän ajoittain somacia ja antibiootti-Trimopania satunnaisesti tabletin sekä panadolia tarvittaessa max 1500 mg per päivä, mutta yleensä 500 mg per päivä riittää, ei jokapäiväistä. (Burana ei oikein sovi vatsalle.) D-vitamiinia 40 mikrogrammaa päivässä. Beroccaa otin vähän yli viikon ja sekin loppui muutama päivä ennen testiä.

Nyt gt-arvo oli 130. Sitä ei ole aiemmin mitattu. Bilirubiini oli normaali. Viime vuonna alat oli normaali ja afos mitättömän vähän yli sallitun. Mulla 106 ja sallittu 105. Tänä vuonna niitä ei otettu.

Ap

Mulla takana terveyskeskuslääkärin työtä yli 20 vuoden ajalta ja voin kertoa, että 130 luokkaa oleva gt-arvo ei ole mitenkään kamalan harvinainen ylipainoisella, yleisemmin näillä kuitenkin alat on koholla. Kun niitä lisäkokeita otetaan, niin pyydä myös poissulkemaan diabetes. kun kerran ylipainoa sinulla on.

Vierailija
74/114 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mulla takana terveyskeskuslääkärin työtä yli 20 vuoden ajalta ja voin kertoa, että 130 luokkaa oleva gt-arvo ei ole mitenkään kamalan harvinainen ylipainoisella, yleisemmin näillä kuitenkin alat on koholla. Kun niitä lisäkokeita otetaan, niin pyydä myös poissulkemaan diabetes. kun kerran ylipainoa sinulla on.

Huh. Hyvä, jollei gt 130 ole ylipainoisilla erittäin harvinainen. En kuitenkaan ole sitä pahinta luokkaa (sairaalloinen ylipaino) mutta kyllä liikaa on oijein runsaasti.

Mutta koska alat oli viime vuonna täysin normaali ja afos vain yhden numeron yli viitearvon, voisiko kyse olla jostakin muusta. Jos siis alat on yleensä siitä johtuvasta syystä myös koholla. (Viime vuonna ei otettu gt-arvoa. Tänä vuonna ei otettu alat eikä afos)

Diabeteskynnys ei minulla ylittynyt vielä, vaikka arvo ei kovin kaukana kynnykseltä ollutkaan.

Ap

Vierailija
75/114 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Monet lääkkeet voivat nostaa GT-arvoja. Näitä ovat mm. tulehduskipulääkkeet, antibiootit, statiinit, sienilääkkeet, SSRI:t ja H2-salpaajat. Lisäksi ympäristön toksiinit voivat nostaa GT-arvoja".

H2-salpaajaa otin komena edellisenä päivänä ennen verikoetta. Mahtaako noin lyhyt käyttö vaikuttaa. Ei luulisi. Tosin käytän muutoinkin silloin tällöin.

Tulehduskipulääkkeitä ja panadolia käytän melko usein, mutta en edes puolta sallitusta annoksesta juuri koskaan vuorokaudessa.

Antibioottia otan tietyissä tilanteissa virtsiksen ehkäisyyn, Trimopan.

Ap

Vierailija
76/114 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaa en harrastanut ennen näytteenottoa.

Näemmä panadol on kovin eri tavalla vaikuttanut eri ihmisten maksoihin. Mutta minä en tosiaan koskaan ota läheskään maksimeita.

Vierailija
77/114 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se piri vielä kysymäni, että oliko ylipainoisilla potilailla sellaisia tilanteita, että gt oli kohollaan, mutta agos ja alat ei?

Ja miten näitä potilaita lisätutkittiin ja mitä ohjeita annettiin.

Ja vielä se, että onko mielestäsi tämä arvo mahdollisesti jo jotain syöpää?

Ap

Vierailija
78/114 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino, laiduta!

Vierailija
79/114 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni todettiin sappikivet, kun kohonneita maksa-arvoja ryhdyttiin tutkimaan. Jonotan leikkaukseen. Toivottavasti en kovin pitkään.

Vierailija
80/114 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nosti Panadol.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä