Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kokemusta, mikä on nostanut maksan gt-arvoa (Paitsi alkoholi) aika paljon?

Vierailija
01.10.2023 |

Minulle tuli yllättäen, että gt-arvo on 130. Normaalihan on alle 40. Mitähän tämä voisi merkitä.

Muita maksa-arvoja ei tällä kertaa otettu paitsi bilirubiini, joka oli normaali.

Mulla on ylipainoa ja sappikivet, mutta lääkäri jotain sanoi, että ne ei nostaisi näin paljoa.

Toki arvo tarkoitetaan myöhemmin uudelleen ja otetaan ados ja alat.

Alkoholia en käytä.

Mutta onko teillä kokemusta?

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdan koko ajan laittaa nimimerkin ap.

Mulla ei ole sellaista lääkettä, joka nostaisi arvoa.

Sappikivet on. Mulla on jotain vatsakipujakin joskus. Koen kylläkin, että ne ei liity rasvaiseen ruokaan. Ne kivut on ennemminkin närästystyyppistä. Happoa joutuu suuhun. Oli kyllä aika pahojakin sellaisia pari päivää ennen koetta. Siis ne valvotti yöllä.

Ja sappikivet ei kai tee näin suuria arvoja. Ei ainakaan lääkäri niitä kiinnostunut, kun mainitsin.

Ap

Vierailija
42/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasetamoli on sallittu ainoastaan tilapäiseen käyttöön. Ei siis viikoittain-käyttöön.

Kolme grammaa parasetamolia vuorokaudessa aiheuttaa maksavaurion. Jos ette usko, niin googlatkaa "parasetamoli maksa"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas tässä:

https://www.terveyskirjasto.fi/snk03073

Kiitos.

Siinä sanottiin, että gt-arvo nousee, jos sapen kulku on estynyt. Maksatulehsuksessa se voi nousta jonkin verran, maksasyöpä nostaa usein gt-arvoa. Eipä oikein mukavalta kuulostanut.

Vierailija
44/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasetamoli on sallittu ainoastaan tilapäiseen käyttöön. Ei siis viikoittain-käyttöön.

Kolme grammaa parasetamolia vuorokaudessa aiheuttaa maksavaurion. Jos ette usko, niin googlatkaa "parasetamoli maksa"

En joudu ottamaan maksimiannosta onneksi koskaan panadolia. Joskus otan vuorokaudessa 1500 milligrammaa, mutten juuri koskaan enempää. Ja yleensä kipuihini riittää 500 mg päivässä. Yleisempiä on päivät, jolloin en ota ollenkaan.

Vierailija
45/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En joudu ottamaan maksimiannosta onneksi koskaan panadolia. Joskus otan vuorokaudessa 1500 milligrammaa, mutten juuri koskaan enempää. Ja yleensä kipuihini riittää 500 mg päivässä. Yleisempiä on päivät, jolloin en ota ollenkaan.

Tämä oli ap

Vierailija
46/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sappikivet on. Mulla on jotain vatsakipujakin joskus. Koen kylläkin, että ne ei liity rasvaiseen ruokaan. Ne kivut on ennemminkin närästystyyppistä. Happoa joutuu suuhun. Oli kyllä aika pahojakin sellaisia pari päivää ennen koetta. Siis ne valvotti yöllä.

Ja sappikivet ei kai tee näin suuria arvoja. Ei ainakaan lääkäri niitä kiinnostunut, kun mainitsin.

Ap

Minullakin oli sappikivet ja alkuun nosti vain vähän maksa-arvoja. Mutta kun sappikivet tukki lopulta sappitiehyt  eli tukos tuli; Arvot oli ALAT 590, AFOS 403, BIL 184, P-AMYL 2321.

Noilla arvoilla olin keltaisena sairaalassa sappikivien poistossa ja lopulta poistettiin sappirakko.

Toivottavasti sinulla ei mene tuohon pisteeseen vaan tilannettasi seurattaisiin. Tuo AMYL on haima-arvo, joka johtui myös sappikivistä. Pitkään kesti kun tippui normaalille tasolle. 

Vierailija
47/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Noniin, tämä se on!

T. Edellinen some-valelääkäri

Minulla oli ollut aiemminkin outoja vatsakipuja, mutta olin sivuuttanut ne, kunnes sain niin kauhean, myöhemmin sappikohtaukseksi paljastuneen, jolloin pelkäsin kuolevani ja mietin ambulanssin soittoa ennen, kuin se lopulta meni ohi. Leikattiin muutaman kuukauden päästä tuosta, kuulemma nykyään yleinen myös nuorilla, ei-ylipainoisilla, suht terveellisesti syövillä ja vähän alkoholia käyttävillä.

Jos vaan on työterveys, kannattaa hakeutua erikoislääkärille.

Vierailija
48/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko tulehdusta kehossa vaikka piilevä hammastulehdus?

Vierailija
49/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, täällä toinen jolla maksa-arvot korkeat. En juo juurikaan, olen hoikka ja urheilen, en käytä lääkkeitä jotka nostaisivat arvoja. Maksa on ultrattu ja otettu koepala, keliakin testattu. Gt tosiaan yli sata reippaasti ja muutkin arvot koholla. Lääkäri levittelee käsiä.

Vierailija
50/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Noniin, tämä se on!

Minulla oli ollut aiemminkin outoja vatsakipuja, mutta olin sivuuttanut ne, kunnes sain niin kauhean, myöhemmin sappikohtaukseksi paljastuneen, jolloin pelkäsin kuolevani ja mietin ambulanssin soittoa ennen, kuin se lopulta meni ohi. Leikattiin muutaman kuukauden päästä tuosta, kuulemma nykyään yleinen myös nuorilla, ei-ylipainoisilla, suht terveellisesti syövillä ja vähän alkoholia käyttävillä.

Minä kävin leikkausarviossa sappikivistä sairaalassa gastrokirurgilla 8 vuotta sitten ja hän sanoi, että kipuiluni ei kuulosta sappikivityyppiseltä, kun rasvaista voin syödä miten paljon vaan ja lanttua ym. Sanoi, ettei kannata leikata. Sanoi, että saan tulla leikkaukseen jos haluan, mutta ei suosittele, kun nekin voi aiheuttaa komplikaatioita.

Ja mun kivut oli silloin enemmänkin liiasta kahvista tai liian hapokkaista juomista johtuvia (greippi ja limsat)

Nyt kivut on yleensä hieman erityyppisiä eikä somac oikein auta. Siksi pelkään.

Vierailija
51/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Noniin, tämä se on!

Minä kävin leikkausarviossa sappikivistä sairaalassa gastrokirurgilla 8 vuotta sitten ja hän sanoi, että kipuiluni ei kuulosta sappikivityyppiseltä, kun rasvaista voin syödä miten paljon vaan ja lanttua ym. Sanoi, ettei kannata leikata. Sanoi, että saan tulla leikkaukseen jos haluan, mutta ei suosittele, kun nekin voi aiheuttaa komplikaatioita.

Ja mun kivut oli silloin enemmänkin liiasta kahvista tai liian hapokkaista juomista johtuvia (greippi ja limsat)

Nyt kivut on yleensä hieman erityyppisiä eikä somac oikein auta. Siksi pelkään.

Oli ap

Vierailija
52/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap, täällä toinen jolla maksa-arvot korkeat. En juo juurikaan, olen hoikka ja urheilen, en käytä lääkkeitä jotka nostaisivat arvoja. Maksa on ultrattu ja otettu koepala, keliakin testattu. Gt tosiaan yli sata reippaasti ja muutkin arvot koholla. Lääkäri levittelee käsiä.

Onpa erikoista. Mitä lääkärit ovat matkan varrella sulla epäilleet ja mitä epäilevät nyt.

Otettiinko se koepala heti ensimmäisen kuvantamisen yhteydessä?

Vierailija
53/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äsken oli ap. Unohdan koko ajan

Vierailija
54/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli arvot koholla, kaljaa otan ehkä 6pac viikossa.

Jätin kolajuomat ja hermesetakset pois, tilalle oikea sokeri, arvot putosi.

M40

Vierailija
55/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hedelmäsokeri

Älä sano hedelmäsokeri kun se on luonnontuote, jota esiintyy luonnostaan hedelmissä.

Glukoosi-fruktoosisiirappi on se myrkky jota haet ja kyseessä on keinotekoinen sokeri-hedelmäsokerisiirappi.

Vierailija
56/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappikivi oli minulla syy

Vierailija
57/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laboratoriokäsikirjasta:

Yleisiä P-GT-nousun syitä: Kohtalainen tai voimakas nousu (5-30 kertaa viitearvon yläraja): intra- ja ekstrahepaattinen sappistaasi, primaarinen tai metastaattinen maksakasvain, akuutti ja krooninen pankreatiitti, haiman maligniteetit.

Lievä nousu (<5x viitearvon yläraja): krooniset hepatiitit, runsas alkoholin käyttö, sydämen vajaatoiminta, sydäninfarkti, mononukleoosi, eräät lääkkeet kuten fenytoiini, karbamatsepiini, metotreksaatti, oraaliset ehkäisyvalmisteet, valproaatti ja fenobarbitaali.

Hyvin vähäinen kohoaminen: lihavuus ja diabetes.

Kiitos tiedoista. Mutta koska minulla on kai tuo kohta lievä nousu ja ei ole sydäninfarktia eikä noita lääkkeitä eikä hepatiittia eikä alkoholia, niin eihän tuosta jää kuin maksan ja haiman kasvaimet. Oho, eikun luin väärin. Ne olikin kohta 5-30 kertainen nousu. Mullahan on 3 kertainen nousu yli viiterajan.

Mutta näemmä lihavuus ja diabetes ei ole syynä, kun ne nostavat arvoa vain vähän.

Mutta alkoi häiritä se, että voihan tässä olla alkuvaiheessa oleva joku vakavampi. Arvo ei ole vielä noussut.

Kirjoitit, ettet  käytä lääkkeitä, mutta käytätkö ehkäisypillereitä, nehän tuossa mainittiin. GT-arvosi on noussut varsin lievästi. Onko ylipainoa, maksan rasvoittuminen nostaa maksa-arvoja. Oletko syöyt äskettäin jotain antibioottikuuria? Onko sinulla mahdollisesti epästeriileissä olosuhteissa otettua tatuointia, jonka kautta olisit voinut saada C-hepatiittitartunnan?

Herbalife-tuotteiden on todettu aiheuttaneen maksavaurioita. Samoin yleensäkin Detox-valmisteet. Joku nainen oli saanut vaikean maksavaurion, kun oli raskausaikana käyttänyt jonkinlaista yrttiteetä säännöllisesti.

Monet luontaistuotteet saattavat nostaa maksa-arvoja. Esimerkkinä Aloe Vera, jota Suomessakin on tarjolla juotavana pullosta.

Vierailija
58/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keliakia.

Suomalaisilla sitä on paljon, eikä läheskään kaikilla diagnosoituna.

Oireet voivat olla lieviä ja epämääräisiä.

Hoitamaton keliakia voi nostaa ALAT ja ASAT -arvoja, mutta ei gt:tä.

Vierailija
59/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin s-alat arvo oli 43 ja lääkäri sanoi että ei syytä huoleen. Mitään ei kuvannettu, Miksi niitä raja-arvoja on jos niiden ylitykset vaan huolettomasti ignoroidaan?

Olen töissäni nähnyt yli 1000 alat-arvoja. Jos olet vaikka pikkuisen pyöreä, voi alat nousta tuolla lailla minimimaalisesti. Jos  olet mies ,on tuo arvo normaali.

Vierailija
60/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minullakin oli sappikivet ja alkuun nosti vain vähän maksa-arvoja. Mutta kun sappikivet tukki lopulta sappitiehyt  eli tukos tuli; Arvot oli ALAT 590, AFOS 403, BIL 184, P-AMYL 2321.

Noilla arvoilla olin keltaisena sairaalassa sappikivien poistossa ja lopulta poistettiin sappirakko.

Toivottavasti sinulla ei mene tuohon pisteeseen vaan tilannettasi seurattaisiin. Tuo AMYL on haima-arvo, joka johtui myös sappikivistä. Pitkään kesti kun tippui normaalille tasolle. 

Taisit saada haimatulehduksen sappikivitaudin pohjalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme