Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kokemusta, mikä on nostanut maksan gt-arvoa (Paitsi alkoholi) aika paljon?

Vierailija
01.10.2023 |

Minulle tuli yllättäen, että gt-arvo on 130. Normaalihan on alle 40. Mitähän tämä voisi merkitä.

Muita maksa-arvoja ei tällä kertaa otettu paitsi bilirubiini, joka oli normaali.

Mulla on ylipainoa ja sappikivet, mutta lääkäri jotain sanoi, että ne ei nostaisi näin paljoa.

Toki arvo tarkoitetaan myöhemmin uudelleen ja otetaan ados ja alat.

Alkoholia en käytä.

Mutta onko teillä kokemusta?

Kommentit (114)

Vierailija
21/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla mitattiin just arvoksi 45. Lievästi koholla siis ja jäin myös miettimään mistä tuo johtuu. Oletettavasti energiajuomista ja lääkkeistä/hivenaineista joita käytän. En keksi muuta. En käytä alkoholia kuin satunnaisesti ja painokin on pudonnut viime kuukausina.

Minulle lääkäri sanoi, että tuollainen pieni poikkeama kuin ei olisi ollut vielä merkillepantavaa.

Toisaalta kaivoin viimevuotiset tulokseni esiin. Viime vuonna ei otettu gt-arvoa, mutta viime vuonna alat oli 24, mutta afos oli 106 ja sehän oli yhden pykälän koholla, kun normaali maksimi on 105. (Tänä vuonna ei otettu ala eikä afos.)

Vierailija
22/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla mitattiin just arvoksi 45. Lievästi koholla siis ja jäin myös miettimään mistä tuo johtuu. Oletettavasti energiajuomista ja lääkkeistä/hivenaineista joita käytän. En keksi muuta. En käytä alkoholia kuin satunnaisesti ja painokin on pudonnut viime kuukausina.

Minulle lääkäri sanoi, että tuollainen pieni poikkeama kuin ei olisi ollut vielä merkillepantavaa.

Toisaalta kaivoin viimevuotiset tulokseni esiin. Viime vuonna ei otettu gt-arvoa, mutta viime vuonna alat oli 24, mutta afos oli 106 ja sehän oli yhden pykälän koholla, kun normaali maksimi on 105. (Tänä vuonna ei otettu ala eikä afos.)

Tämä siis ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi lopetaa juominen.

Vierailija
24/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nousi pelkästä monivitamiinista.

Vierailija
25/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minulla oli myyräkuume muutama vuosi sitten, sekä munuaisarvoni että maksani arvot nousivat 6-kertaisiksi normaaliksi. Ne putosivat normaalille tasolle muutaman kuukauden kuluttua.

Vierailija
26/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laboratoriokäsikirjasta:

Yleisiä P-GT-nousun syitä: Kohtalainen tai voimakas nousu (5-30 kertaa viitearvon yläraja): intra- ja ekstrahepaattinen sappistaasi, primaarinen tai metastaattinen maksakasvain, akuutti ja krooninen pankreatiitti, haiman maligniteetit.

Lievä nousu (<5x viitearvon yläraja): krooniset hepatiitit, runsas alkoholin käyttö, sydämen vajaatoiminta, sydäninfarkti, mononukleoosi, eräät lääkkeet kuten fenytoiini, karbamatsepiini, metotreksaatti, oraaliset ehkäisyvalmisteet, valproaatti ja fenobarbitaali.

Hyvin vähäinen kohoaminen: lihavuus ja diabetes.

Kiitos tiedoista. Mutta koska minulla on kai tuo kohta lievä nousu ja ei ole sydäninfarktia eikä noita lääkkeitä eikä hepatiittia eikä alkoholia, niin eihän tuosta jää kuin maksan ja haiman kasvaimet. Oho, eikun luin väärin. Ne olikin kohta 5-30 kertainen nousu. Mullahan on 3 kertainen nousu yli viiterajan.

Mutta näemmä lihavuus ja diabetes ei ole syynä, kun ne nostavat arvoa vain vähän.

Mutta alkoi häiritä se, että voihan tässä olla alkuvaiheessa oleva joku vakavampi. Arvo ei ole vielä noussut.

Vierailija
27/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laboratoriokäsikirjasta:

Yleisiä P-GT-nousun syitä: Kohtalainen tai voimakas nousu (5-30 kertaa viitearvon yläraja): intra- ja ekstrahepaattinen sappistaasi, primaarinen tai metastaattinen maksakasvain, akuutti ja krooninen pankreatiitti, haiman maligniteetit.

Lievä nousu (<5x viitearvon yläraja): krooniset hepatiitit, runsas alkoholin käyttö, sydämen vajaatoiminta, sydäninfarkti, mononukleoosi, eräät lääkkeet kuten fenytoiini, karbamatsepiini, metotreksaatti, oraaliset ehkäisyvalmisteet, valproaatti ja fenobarbitaali.

Hyvin vähäinen kohoaminen: lihavuus ja diabetes.

Kiitos tiedoista. Mutta koska minulla on kai tuo kohta lievä nousu ja ei ole sydäninfarktia eikä noita lääkkeitä eikä hepatiittia eikä alkoholia, niin eihän tuosta jää kuin maksan ja haiman kasvaimet. Oho, eikun luin väärin. Ne olikin kohta 5-30 kertainen nousu. Mullahan on 3 kertainen nousu yli viiterajan.

Mutta näemmä lihavuus ja diabetes ei ole syynä, kun ne nostavat arvoa vain vähän.

Mutta alkoi häiritä se, että voihan tässä olla alkuvaiheessa oleva joku vakavampi. Arvo ei ole vielä noussut.

Tämäkin siis ap.

Jotakin oli noussut monivitamiinista. Itse tosiaan söin viikon verran ennen näytettä beroccaa. En usko sen olevan syynä. (Niin lyhyt aika)

Vierailija
28/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli koholla 2004 en käyttänyt juurikaan alkoholia,ehkä 4kert.vuodessa pieni määrä,1 annos,GT oli koholla,joka yleensä alkoholisteilla samoin asat ja alat.Mulla ei ikinä saatu selvää mikä aiheutti n7-8v meni,kun olivat normaalit,ehkä lääkkeet lievä ylipaino aiheutti.Mun molemmat vaarit on kuolleet maksasyöpään,ehkä on heikko kohta,mulla oli valkuaiset ja iho keltaisia,että kyllä oli stressaavaa.

Vierailija
29/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasetamoli, vihreä tee, sokeri noin ylipäätään paljon käytettynä.

Hedelmäsokeri

Vierailija
30/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia.

Suomalaisilla sitä on paljon, eikä läheskään kaikilla diagnosoituna.

Oireet voivat olla lieviä ja epämääräisiä.

Vierailija
31/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappikivet. Onko ollut vatsakipuja?

Vierailija
32/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nosti lääke maksa-arvot 3x. Lääkäri väitti juopoksi, mutta lääke lopetettiin ja arvot laski normaaliksi.

Vierailija
33/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ozempic tekee sitä muutaman kk käytön jälkeen.

Vierailija
34/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli koholla 2004 en käyttänyt juurikaan alkoholia,ehkä 4kert.vuodessa pieni määrä,1 annos,GT oli koholla,joka yleensä alkoholisteilla samoin asat ja alat.Mulla ei ikinä saatu selvää mikä aiheutti n7-8v meni,kun olivat normaalit,ehkä lääkkeet lievä ylipaino aiheutti.Mun molemmat vaarit on kuolleet maksasyöpään,ehkä on heikko kohta,mulla oli valkuaiset ja iho keltaisia,että kyllä oli stressaavaa.

Ohhoh. Kuvattiinko maksasi ja se näytti normaalilta? Olipa erikoinen tapaus.

Luin jostain, että ensisijaisesti maksasta lähteviä syöpiä vain 10 prosenttia maksasyövistä.

Eli ehkä vaareillasi oli lähtöisin kenties alunperin muualta, jolloin et ehkä helpotukseksesi ole saanut juuri maksasyöpägeeniä.

Vierailija
35/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heroiini.

Vierailija
36/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
37/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh. Kuvattiinko maksasi ja se näytti normaalilta? Olipa erikoinen tapaus.

Luin jostain, että ensisijaisesti maksasta lähteviä syöpiä vain 10 prosenttia maksasyövistä.

Eli ehkä vaareillasi oli lähtöisin kenties alunperin muualta, jolloin et ehkä helpotukseksesi ole saanut juuri maksasyöpägeeniä.

En muista,ehkä ultrattiin,en päässyt keskussairaalaan isompiin tutkimuksiin,kävin verikokeissa n2-3 kert.viikossa monta viikkoa,minulle tuli diabetes -07 ehkä jo silloin oireili?

Vierailija
38/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli aikoinaan monet veriarvot koholla, myös maksa-arvot, kun maksassa oli pieni kasvain tms. Kerronpa tästä tarkemmin esimerkkinä siitä, ettei välttämättä kannata huolestua kaikista löydöksistä.

Parisenttisestä kasvaimesta ei uskallettu ottaa ohutneulanäytettä, koska sen ympärillä oli niin paljon verisuonia. Roikuin löysässä hirressä yli puolitoista vuotta ja lääkärit jo kehottivat varautumaan pahimpaan ja kertoivat että kyse voisi olla syövästä, koska yhdessä magneettikuvassa kasvain näytti kasvaneen. Tajusin myös siitä ettei ohutneulanäytettä uskallettu ottaa, että leikkaus olisi vaarallinen, mikäli kasvain kasvaisi ja se yritettäisiin poistaa. No, viimeisen kuvauskerran jälkeen lääkäri sitten kertoi hyviä uutisia. Kasvain ei ollutkaan oikeasti kasvanut sen havaitsemisesta lähtien, vaan edellisessä kuvauksessa oli mokattu ja otettu kuva väärästä kulmasta niin, että kasvain näytti kasvaneen. Eli eipä mitään. Minulle kerrottiin että saisin kutsun kirjeitse kontrollikuvaukseen aina vuoden välein, mutta yhtäkään kutsukirjettä ei koskaan tullut, vaikka en edes muuttanut moneen vuoteen. Lopulta vuosia myöhemmin mainitsin asiasta lääkärille, pääsin uuteen kuvaukseen ja siinä todettiin kasvaimen kadonneen melkein olemattomiin täysin itsestään.

Kun kasvain oli löytynyt, yksi lääkäri kertoi minulle melkein naureskellen, kuinka kukaan ei tiedä, mikä ihme se oikein on. Koska siitä ei koskaan uskallettu ottaa näytettä ja se on melkein kadonnut, kasvaimen tyyppi jäi ikuisesti tietämättömiin. Pääasia oli vain se, ettei se kasvanut sen enempää.

Verikoearvojen outouksista minulle yksi lääkäri vain valehteli, että kaikki olisi ollut toisessa verikokeessa kunnossa. Todellisuudessa kun vuosia myöhemmin tilasin laboratoriotulokset tuolta ajanjaksolta, niistä selvisi että verikokeissa oli entistä huonommat arvot ja entistä useampi lukema viitearvojen ulkopuolella toisessa verikokeessa. Ilmeisesti minua ei ollut aikeitakaan hoitaa, mikäli kasvain olisi jatkanut kasvamista. En käyttänyt tuohon aikaan mitään päihteitä ja kasvain oli ainoa mahdollinen selitys verikokeen outouksille. Olin vasta parikymppinen.

No niin ja sitten aina jankutetaan kuinka pitää mennä Lääkäriin ja kyllä Lääkäri tietää ja mitään mitä ne sanoo ei saa kyseenalaistaa. Lääkärit oikeesti ihan pihalla.

Vierailija
39/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin s-alat arvo oli 43 ja lääkäri sanoi että ei syytä huoleen. Mitään ei kuvannettu, Miksi niitä raja-arvoja on jos niiden ylitykset vaan huolettomasti ignoroidaan?

Vierailija
40/114 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä nyt ainakin se parasetamoli, et tarvitse sitä mihinkään, korvaa jollain muulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän