Kirjailijoita huolettaa nyt se että he eivät saa siitä rahaa jos joku myy jo kertaalleen ostetun kirjan uudelleen
Esimerkiksi Suomalainen Kirjakauppa aloitti syyskuun puolivälissä kierrätyspalvelun. Uutuuskirjasta saa viiden euron hyvityksen, kun sen tuo takaisin kauppaan määräajassa. Suomen Kirjailijaliiton puheenjohtaja Ville Hytönen on ihmeissään. "Se huolestuttaa. Kauppa myy kirjan uudelleen eikä kirjailija saa uutta maksua. Tästä täytyy keskustella vielä Suomalaisen Kirjakaupan kanssa tulevaisuudessa lisää," kertoo Hytönen Ylelle.
Kommentit (404)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksikäs kirjat nyt on joku erityisjuttu tässä. Eikö kaikista käytetyistä tuotteista pitäisi samalla logiikalla maksaa valmistajalle jos sen myy käytettynä.
Paras vertaus tähän on ehkä se mitä jotkut tekivät vielä joitain aikoja sitten että samoja Netflix-tunnuksia käytti mahdollisesti koko perhe tai kaveriporukka. Onko se oikein että jakelija saa vain yhden maksun kun koko suku käyttää tuotetta.
Kuvittelin aikoinaan että kun vanhanaikaisesta tv-lupamaksusta luovuttiin ja kertamaksu per talous muuttui sellaiseksi että kaikilta täysi-ikäisiltä tulojen mukaan verotettiin ne tv-lupamaksut niin ne pienenisivät kun yle saa enemmän rahaa. Mutta kas kummaa kun se raha ei koskaan riitä.
Immateriaalioikeudet.
Jos ostat kirjan, omistat paperin ja musteen, mutta et voi väittää tekstiä omaksesi ja kopioida sitä edelleen myytäväksi. Oman kappaleesi voit myydä.
Samoin voit ostaa talon tai auton, mutta et voi (ilmeisesti) valmistaa siitä kopioita myyntiin.
Uudelleenmyynti on sallittua, mutta tässä kohtaa voi kyseenalaistaa, onko oikein pienentää kirjailijan palkkiopussia ja samalla tienata sillä komeasti.
Lainatkaa kirjastosta enemmän kotimaisia kirjoja. Ostakaa kotimaisia kirjoja. Ihmettelen miksei kirjailija saa ihan kuukausipalkkaa.
Suurin osa ihmisistä pystyy hyväksymään, että se oma intohimo ei ikinä riitä tulonlähteeksi. Hyväksyvät sen, että intohimo jää harrastuksen tasolle ja on tehtävä jotain muuta, jos ei halua kituuttaa köyhyysrajan alapuolella. Taiteilijat taas jostain syystä ajattelevat, että jos heidän intohimo ei tuota tarpeeksi, niin kulttuurisivistyksen nimissä heille pitää varmistaa tavalla tai toisella riittävän hyvät tulot, että he voivat keskittyä vain siihen omaan intohimoon, vain siihen mitä he haluavat tehdä. Ettei tarvitse uhrata luovaa mieltä ja aikaa paskoihin ja ikäviin juttuihin, jotka ovat pois heidän intohimoon keskittymiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjailijat ulisee asiasta ihan siitä syystä, että kirjailijoiden saamat palkkiot on Suomessa ihan naurettavat. Vuoden työstä kirjailijan keskipalkka on vain noin 2000 €, vähän yli. Tajuatteko, oikeasti vuodessa! Jos palkkiot olis kohtuumlisemmat niin ei tarvitsisi nillittää noista uudelleenmyynti korvauksista.
Eikä muutkaan ulise siitä, ettei voi harrastelle kokopäiväisesti, koska siitä ei saa palkkaan vertautuvaa rahaa.
Ei se ole harrastelua jos joku sen kirjan kustantaa. Tottakai kirjailijaksi haluavat joutuu tekemään sitä työtä omalla riskillä. Mutta siinä vaiheessa, kun se tuotos on arvioitu niin hyväksi, että se kustannetaan eli painetaan kirjaksi ja viedään kauppoihin, niin silloin pitäisi saada ne kirjailijan palkkiot nostettua säädylliselle tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksikäs kirjat nyt on joku erityisjuttu tässä. Eikö kaikista käytetyistä tuotteista pitäisi samalla logiikalla maksaa valmistajalle jos sen myy käytettynä.
Paras vertaus tähän on ehkä se mitä jotkut tekivät vielä joitain aikoja sitten että samoja Netflix-tunnuksia käytti mahdollisesti koko perhe tai kaveriporukka. Onko se oikein että jakelija saa vain yhden maksun kun koko suku käyttää tuotetta.
Kuvittelin aikoinaan että kun vanhanaikaisesta tv-lupamaksusta luovuttiin ja kertamaksu per talous muuttui sellaiseksi että kaikilta täysi-ikäisiltä tulojen mukaan verotettiin ne tv-lupamaksut niin ne pienenisivät kun yle saa enemmän rahaa. Mutta kas kummaa kun se raha ei koskaan riitä.
Onhan se aika monella pienentynytkin, viimeisinä aikoina tv-lupa oli yli 200 euroa per talous. Nykyinen yle-vero puolestaan on enintään 163 euroa per henkilö, suurella osalla kuitenkin selvästi vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Onhan suomalainen myynyt iät ja ajat käytettyjä oppikirjojakin, miksi nyt vasta älämölö? Katsokaa muuten ko firman viime vuoden tilinpäätöstä, en uskaltaisi itse tilata täältä enää mitään
Tappiota se näyttää tehneen mutta kannattaa muistaa että kyseessä ei ole itsenäinen yhtiö vaan kirjakonserni Otavan tytäryhtiö. Se on aivan hyvin voinut järjestellä asiat niin että rahat kulkevat emoyhtiön kautta. Ja toisaalta kustantaja tarvitsee jakelijaa, joten välitöntä konkurssin vaaraa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä pystyy hyväksymään, että se oma intohimo ei ikinä riitä tulonlähteeksi. Hyväksyvät sen, että intohimo jää harrastuksen tasolle ja on tehtävä jotain muuta, jos ei halua kituuttaa köyhyysrajan alapuolella. Taiteilijat taas jostain syystä ajattelevat, että jos heidän intohimo ei tuota tarpeeksi, niin kulttuurisivistyksen nimissä heille pitää varmistaa tavalla tai toisella riittävän hyvät tulot, että he voivat keskittyä vain siihen omaan intohimoon, vain siihen mitä he haluavat tehdä. Ettei tarvitse uhrata luovaa mieltä ja aikaa paskoihin ja ikäviin juttuihin, jotka ovat pois heidän intohimoon keskittymiseltä.
Kyllähän suuri osa ihmisistä tekee sitä työtä mitä haluaa tehdä. Kirjailijalla on kirjallisia lahjoja niin totta kai hän haluaa silloin kirjoittaa. Samoin kuin esim. muusikko haluaa soittaa jotain instrumenttia jne.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen sen sijaan haluaa vain ne uudenveroiset, aivan uudet uutuuskirjat myytäväksi uudelleen mahdollisimman monta kertaa, jotta kirjoja tulisi kiertoon mahd. vähän ja kirjailijalle ei tarvitsisi maksaa. Kohta ei sitten ole uusia kotimaisia kirjojakaan.
Ja sitten on vielä se pointti, että suuri osa pienempien kustantamojen kirjoista ei ikinä edes pääse fyysisesti kirjakauppamyyntiin. Sielläpä sitä nettikaupan pohjattomassa laarissa makuutat kirjaasi ja odotat, että joku sen löytäisi. Turha toivo.
Vierailija kirjoitti:
Suomenkielinen kirjallisuus on alamäessä. Suomenkielisten lukijoiden määrä vähenee koko ajan ja lasten ja nuorten lukeminen on romahtanut. Paljon lukevat kuuluvat väistyviin ikäpolviin.
Pienellä kielialueella on erittäin vaikea elää kirjailijana. Arto Paasilinnan kaltaiset kansainväliset myyntitykit ovat harvinaisia.
Suomi lukee 23 -tutkimus kyllä kertoo päinvastaista. Suomalaiset on edelleen ahkeria lukijoita. Euroopan parhaimmistoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjailijat ulisee asiasta ihan siitä syystä, että kirjailijoiden saamat palkkiot on Suomessa ihan naurettavat. Vuoden työstä kirjailijan keskipalkka on vain noin 2000 €, vähän yli. Tajuatteko, oikeasti vuodessa! Jos palkkiot olis kohtuumlisemmat niin ei tarvitsisi nillittää noista uudelleenmyynti korvauksista.
Eikä muutkaan ulise siitä, ettei voi harrastelle kokopäiväisesti, koska siitä ei saa palkkaan vertautuvaa rahaa.
Ei se ole harrastelua jos joku sen kirjan kustantaa. Tottakai kirjailijaksi haluavat joutuu tekemään sitä työtä omalla riskillä. Mutta siinä vaiheessa, kun se tuotos on arvioitu niin hyväksi, että se kustannetaan eli painetaan kirjaksi ja viedään kauppoihin, niin silloin pitäisi saada ne kirjailijan palkkiot nostettua säädylliselle tasolle.
Kiira Korven "runokirja" kyllä kertoo, että välillä kustannetaan kyllä sellaistakin josta ei "kirjailijalle" tarvi maksaa senttiäkään. Jos taso on tuota niin kirjailijoiden on kyllä ihan turha kitistä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän suuri osa ihmisistä tekee sitä työtä mitä haluaa tehdä. Kirjailijalla on kirjallisia lahjoja niin totta kai hän haluaa silloin kirjoittaa. Samoin kuin esim. muusikko haluaa soittaa jotain instrumenttia jne.
Siis nyt. Ihan oikeasti väität, että suuri osa ihmisistä tekee työtä jota haluavat tehdä ja jossa ovat hyviä? Empä näillä käsityksillä tosiaan ihmettele, jos v*t*ttaa, ettei se oma juttu, jota haluaa tehdä, olekaan sitä jonka tekeminen riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertaalleen luettu kirja pitäisi tietysti palauttaa takaisin kirjakauppaan, jotta laittomalla kirjan jälleenmyynnillä ei petettäisi verottajaa, kirjailijaa ja kirjan myynyttä kauppaa.
Lukijoiden pitäisi kunnioittaa tekijänoikeuksia, eikä tehdä bisnestä toisten kirjoilla. Ettei tule vaikeuksia virkavallan kanssa.
En mä muiden kirjoja myy, ihan vaan niitä itse ostamiani ja omistamiani kirjoja mä myyn edelleen jos en niitä enää itse tarvitse. Ei se kirjailija sitä mun ostamaa kirjaa enää omista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertaalleen luettu kirja pitäisi tietysti palauttaa takaisin kirjakauppaan, jotta laittomalla kirjan jälleenmyynnillä ei petettäisi verottajaa, kirjailijaa ja kirjan myynyttä kauppaa.
Lukijoiden pitäisi kunnioittaa tekijänoikeuksia, eikä tehdä bisnestä toisten kirjoilla. Ettei tule vaikeuksia virkavallan kanssa.
En mä muiden kirjoja myy, ihan vaan niitä itse ostamiani ja omistamiani kirjoja mä myyn edelleen jos en niitä enää itse tarvitse. Ei se kirjailija sitä mun ostamaa kirjaa enää omista.
Tämä on ihan ok. Tämä ketju ei koske tällaista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo kirjailijaa kohtaan epäreilua että kirjakauppa ottaa oikeudekseen myydä samaa uutuuskirjaa useamman kerran josta kirjailija hyötyy vain kerran, kauppa useamman kerran.
Nimenomaan tuo on kirjakaupalle vain keino tehdä samalla kirjalla enemmän voittoa ja minimoida kirjailijalle (ja varmaan kustantajallekin) maksettava korvaus.
Miten se eroaa siitä mitä SPR ja divarit tekee vai jakeleeko ne nykyään myuntiin lahjoitetut kirjat ilmaiseksi pois?
Divareissa ja kirppareilla (esim SPR, Tori ja jne) yksittäiset henkilöt voivat myydä kirjojaan minkä jälkeen he välitvät myydyistä kirjoista saadut rahat heille. Suomalainen on kirjakauppa ja yritys, joka pitää käytetyistä kirjoista saadut myyntitulot itsellään.
Divari on yritys, joka pitää käytetyistä kirjoista saadut myyntitulot itsellään.
Vierailija kirjoitti:
Onhan suomalainen myynyt iät ja ajat käytettyjä oppikirjojakin, miksi nyt vasta älämölö? Katsokaa muuten ko firman viime vuoden tilinpäätöstä, en uskaltaisi itse tilata täältä enää mitään
Oliko ap kirjailija? Meneehän kirjallisuusalalla nyt ihan oikeasti huonosti, vaikka siitä ei julkisesti puhuta. Ehkä ap on huonoilla sopimuksilla ja stressaa. Taatusti kirjailijoiden tuloissa taantuma jo näkyy. Mielestäni on hienoa, jos kirjakaupat keksii uusia tapoja pitää kirjakaupat pystyssä. Olisin iloinen, jos minun vanha kirja olisi kirjakaupassa myynnissä. Yleensä kirjakaupat keskittyy myymään ja mainostamaan uutuuskirjoja, jolloin monet aikaisemmin julkaistut teokset unohtuu. Vanhat teokset ei unohdu silloin, kun ne on jossakin esillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei kirjakauppa saa myydä omistamaansa kirjaa? Miksi sen pitäis maksaa siitä toisen kerran kirjailijalle? Kun ei kerran sen divarinkaan tarvi tai yksittäisen kuluttajan. Kun minä myyn kirjani kirjakaupalle on se sen jälkeen kirjakaupan kirja, jolla se saa tehdä mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei kirjakauppa saa myydä omistamaansa kirjaa? Miksi sen pitäis maksaa siitä toisen kerran kirjailijalle? Kun ei kerran sen divarinkaan tarvi tai yksittäisen kuluttajan. Kun minä myyn kirjani kirjakaupalle on se sen jälkeen kirjakaupan kirja, jolla se saa tehdä mitä haluaa.
Äskettäin Suomalainen kirjakauppa on lakkauttanut monta myymälää. Miettikääpä sitä. Kirjakauppa on itsenäinen toimija ja saa päättää, mitä myy. Voi muuttaa vaikka koko ketjun divariksi, jos haluaa. Jos käytettyjen kirjojen myynti auttaa pitämään kirjakauppoja pystyssä, se on kaikkien kirjailijoiden etu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis nyt. Ihan oikeasti väität, että suuri osa ihmisistä tekee työtä jota haluavat tehdä ja jossa ovat hyviä? Empä näillä käsityksillä tosiaan ihmettele, jos v*t*ttaa, ettei se oma juttu, jota haluaa tehdä, olekaan sitä jonka tekeminen riittää.
Ei tietenkään kaikki. Kyllähän nyt yleensä ihminen pyrkii opiskelemaan ammattiin, josta nyt jollain lailla on kiinnostunut. Tietenkin paljon ihmisiä tekee työtä ihan toimeentulon takia.