Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirjailijoita huolettaa nyt se että he eivät saa siitä rahaa jos joku myy jo kertaalleen ostetun kirjan uudelleen

Vierailija
01.10.2023 |

Esimerkiksi Suomalainen Kirjakauppa aloitti syyskuun puolivälissä kierrätyspalvelun. Uutuuskirjasta saa viiden euron hyvityksen, kun sen tuo takaisin kauppaan määräajassa. Suomen Kirjailijaliiton puheenjohtaja Ville Hytönen on ihmeissään. "Se huolestuttaa. Kauppa myy kirjan uudelleen eikä kirjailija saa uutta maksua. Tästä täytyy keskustella vielä Suomalaisen Kirjakaupan kanssa tulevaisuudessa lisää," kertoo Hytönen Ylelle.

https://yle.fi/a/74-20052471

Kommentit (404)

Vierailija
401/404 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvataiteilijan mies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän vaikea yhtälö, jos mitään tuloja ei saisi mitään kautta tulla. Ei niitä kirjojakaan ihan pyhällä hengellä kirjoiteta, vaan sekin on ammatti ja työ siinä, missä muutkin. Tuskinpa sekään mikään hyvä tilanne olisi, että kotimaista kirjallisuutta ei enää juri julkaistaisi ja kaikki kirjallisuus tuotaisiin Amerikasta.

Hyvä kirjailija elättää kirjoittamisella itsensä. Wanna-be-kirjailijoita vain on liikaa. Elättäkööt itsensä kirjoittamisen sijaan jollain muulla. Aivan kuten moni muukin taiteilija. Minunkin vaimoni on kuvataiteilija, mutta elättää itsensä kuvaamataidon opettajan työllä.

Ei se hyväkään kirjailija elätä itseään kirjoittamalla, jos siitä ei makseta tarpeeksi.

Sitten ei ole tarpeeksi hyvä kirjailia, vaan harrastaja.

Vierailija
402/404 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakennusmestari kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kirjailijan pitäisi olla erityisasemassa muihin tuottajiin verrattuna? Jos minä rakennan talon ja myyn sen jollekin, saan siitä rahaa. Pitisikö minun päästä uudelleen osingoille, jos ostaja myy talon eteen päin?

Tekijänoikeus. Ei taida koskea taloja.

Ei koske, mutta miksi muiden alojen tekijöiden pitäisi olla eri asemassa kirjailijoihin verrattuna?

Voisiko musiikkinuottejakin alkaa jakaa ilmaiseksi? Ja tauluja. Se olisi oikein mukavaa. Taiteilijat vosivat elää vaikka kansalaispalkalla. Otetaanko suunnitelmaksi näin?

Mitä sinä höpiset? Jos otettaisiin niin että jokaiselle maksetaan ostetusta tuotteesta kertakorvaus, on se sitten talo tai taulu? Vai pitäisikö talonrakentajallekin tekijänoikeus maksuja aina kun taloa käytetään julkisesti tai kun se myydään?

Ehkä taiteilijoidenkin olisi hyvä siirtyä normaaliin kapitalismiin, missä tekijänoikeudet myydään kerralla. Tuolloin riski jakautuisi myös tekijänoikeuksien ostajille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/404 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kirjailijan pitäisi olla erityisasemassa muihin tuottajiin verrattuna? Jos minä rakennan talon ja myyn sen jollekin, saan siitä rahaa. Pitisikö minun päästä uudelleen osingoille, jos ostaja myy talon eteen päin?

Niin tekijänoikeus=kulttuurin ja kehityksen jarrutus. Kaikki taide ja kulttuuri jota näemme on syntynyt niin että joku on luonut sen ja joku toinen on laittanut siihen oman mausteensa jne jne. Näin kulttuuri ja taide on kehittynyt vuosisatoja. Sitten keksittiin että joku voi omistaa jonkun idean vaikka on itse saanut saanut idean siihen aiemmilta tekijöiltä.

Hyvä esimerkki tästä on Bitter sweet symphony/The Last Tim oikeusjuttu jossa alkuperäinen teos oli niin vanha ettei kukaan edes tiennyt tekijää. Tekijänoikeus ja patentit jarruttavat ihmiskunnan kehitystä enemmän kuin moni edes tajuaa.

Ei ne keksijät ja taiteilijat millään pyhällä hengellä elä. Patentit ei ole ikuisia, mutta ne suojaa patentin omistajaa sen aikaa, että ehtii hyötyä siitä keksinnöstään.

Kukaan ei muuten kiellä käyttämästä tekijänoikeudella tai patentilla suojattua tuotosta lähteenä tai pohjana omalle tuotokselle. Esim. patentteja käytetään tutkimuksissa lähteenä ihan jatkuvasti. Et vain saa kopioida sitä suoraan.

Vierailija
404/404 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koske, mutta miksi muiden alojen tekijöiden pitäisi olla eri asemassa kirjailijoihin verrattuna?

Voisiko musiikkinuottejakin alkaa jakaa ilmaiseksi? Ja tauluja. Se olisi oikein mukavaa. Taiteilijat vosivat elää vaikka kansalaispalkalla. Otetaanko suunnitelmaksi näin?

Mitä sinä höpiset? Jos otettaisiin niin että jokaiselle maksetaan ostetusta tuotteesta kertakorvaus, on se sitten talo tai taulu? Vai pitäisikö talonrakentajallekin tekijänoikeus maksuja aina kun taloa käytetään julkisesti tai kun se myydään?

Ehkä taiteilijoidenkin olisi hyvä siirtyä normaaliin kapitalismiin, missä tekijänoikeudet myydään kerralla. Tuolloin riski jakautuisi myös tekijänoikeuksien ostajille.

Tuo ei oikein toimi sellaisissa tuotteissa, joita myydään useampi eri ihmisille. Jos sinä ja minä ostetaan jonkin artistin uusin albumi, kumpi omistaa tekijänoikeudet? Tottakai tekijänoikeus säilyy tekijällä, jolloin hän voi päättää, kenelle tuotetta esimerkiksi myy. Ja alkuperäinen esittäjä on aina oikeutettu siihen, että hänet mainitaan alkuperäisenä esittäjänä. Ei tieteessäkään katsota hyvällä, jos esität jonkun muun tutkimustuloksia omanasi, etkä viittaa alkuperäiseen lähteeseen mitenkään.

Jos ostat talon, ostat talon, et sitä designia. Voit myydä edelleen talon, mutta design on edelleen suunnittelijan. Omaan käyttöön voi kopioida vaikka mitä, voit painaa vaikka marimekkokangasta itsellesi, mutta jos pyrit hyötymään siitä kaupallisesti, sun pitää maksaa siitä alkuperäiselle tekijälle. Sehän se on juuri kapitalismia, omistat itse omat tekeleesi.