Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjailijoita huolettaa nyt se että he eivät saa siitä rahaa jos joku myy jo kertaalleen ostetun kirjan uudelleen

Vierailija
01.10.2023 |

Esimerkiksi Suomalainen Kirjakauppa aloitti syyskuun puolivälissä kierrätyspalvelun. Uutuuskirjasta saa viiden euron hyvityksen, kun sen tuo takaisin kauppaan määräajassa. Suomen Kirjailijaliiton puheenjohtaja Ville Hytönen on ihmeissään. "Se huolestuttaa. Kauppa myy kirjan uudelleen eikä kirjailija saa uutta maksua. Tästä täytyy keskustella vielä Suomalaisen Kirjakaupan kanssa tulevaisuudessa lisää," kertoo Hytönen Ylelle.

https://yle.fi/a/74-20052471

Kommentit (404)

Vierailija
221/404 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertaalleen luettu kirja pitäisi tietysti palauttaa takaisin kirjakauppaan, jotta laittomalla kirjan jälleenmyynnillä ei petettäisi verottajaa, kirjailijaa ja kirjan myynyttä kauppaa.

Lukijoiden pitäisi kunnioittaa tekijänoikeuksia, eikä tehdä bisnestä toisten kirjoilla. Ettei tule vaikeuksia virkavallan kanssa.

En mä muiden kirjoja myy, ihan vaan niitä itse ostamiani ja omistamiani kirjoja mä myyn edelleen jos en niitä enää itse tarvitse. Ei se kirjailija sitä mun ostamaa kirjaa enää omista.

Mutta, sinä et omista kirjan tekijänoikeuksia. Kirjan tekijälle ja kustantajalle kuuluu kirjan myynnistä tulevat oikeudenmukaiset maksut ja tulot.

Vierailija
222/404 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennusmestari kirjoitti:

Miksi kirjailijan pitäisi olla erityisasemassa muihin tuottajiin verrattuna? Jos minä rakennan talon ja myyn sen jollekin, saan siitä rahaa. Pitisikö minun päästä uudelleen osingoille, jos ostaja myy talon eteen päin?

Ei voi verrata. Sisällöntuottaja luovalla alalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/404 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertaalleen luettu kirja pitäisi tietysti palauttaa takaisin kirjakauppaan, jotta laittomalla kirjan jälleenmyynnillä ei petettäisi verottajaa, kirjailijaa ja kirjan myynyttä kauppaa.

Lukijoiden pitäisi kunnioittaa tekijänoikeuksia, eikä tehdä bisnestä toisten kirjoilla. Ettei tule vaikeuksia virkavallan kanssa.

En mä muiden kirjoja myy, ihan vaan niitä itse ostamiani ja omistamiani kirjoja mä myyn edelleen jos en niitä enää itse tarvitse. Ei se kirjailija sitä mun ostamaa kirjaa enää omista.

Mutta, sinä et omista kirjan tekijänoikeuksia. Kirjan tekijälle ja kustantajalle kuuluu kirjan myynnistä tulevat oikeudenmukaiset maksut ja tulot.

Niin, siitä ensimmäisestä uutena myydystä kirjasta. Kun maksat siitä, se on sun, sä omistat sen. Vaikka kuinka jankutat muuta. Tästä on väännetty EU-oikeudessa asti ja EU:ssa voitti nimenomaan se kanta, että jos ostat jotain, se on sun ja saat myydä sen eteenpäin maksamatta uudestaan niitä rojalteja, jotka jo maksoit.

Vierailija
224/404 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, siitä ensimmäisestä uutena myydystä kirjasta. Kun maksat siitä, se on sun, sä omistat sen. Vaikka kuinka jankutat muuta. Tästä on väännetty EU-oikeudessa asti ja EU:ssa voitti nimenomaan se kanta, että jos ostat jotain, se on sun ja saat myydä sen eteenpäin maksamatta uudestaan niitä rojalteja, jotka jo maksoit.

Kirjan ostajalla on lukuoikeus kirjaan sekä myös hallussapito oikeus. Se on aivan kiistatonta. Kopiosto ja monet kirjailijat toivovat ja vaativat kirjan kirjoittajan ja kustantajan oikeuksien laajentamista ja parempaa huomioonottamista.

Vierailija
225/404 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä sama sääntö ole kaikissa tuotteista, ei mikään valmistaja saa mistään kahvinkeittimestäkään enää mitään, vaikka se myytäisiin jossain torissa 10 kertaa eteenpäin.

Vierailija
226/404 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille joiden mielestä kirjailijat ovat ahneita, tässä tänä vuonna tehdyn tutkimuksen faktaa kirjailijoiden ansiotuloista:

Tutkimuksesta käy ilmi, että kirjailijoiden tulot ovat jyrkässä laskussa. Edellisessä selvityksessä (2018) kaunokirjailijan myynnistä ja tekijänoikeuskorvauksista saama mediaanitulo oli 2294 euroa vuodessa. Nyt vastaava summa oli enää 1713 euroa. Pudotusta edellisestä tutkimuksesta on peräti 25 %. Tietokirjailijoilla vastaavat summat olivat 1111 euroa vuonna 2018 ja ainoastaan 606 euroa vuonna 2022. Tietokirjailijoilla laskua oli siis peräti 45 %.

https://kirjailijaliitto.fi/uutiset/kirjailijoiden-tulot-jyrkassa-lasku…

Vierailija
227/404 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tämä sama sääntö ole kaikissa tuotteista, ei mikään valmistaja saa mistään kahvinkeittimestäkään enää mitään, vaikka se myytäisiin jossain torissa 10 kertaa eteenpäin.

Jos sinä ostat CD-levyn, aina kun soitat levyä yleisölle tai soitat sitä julkisessa tilassa, pitää maksaa teostomaksua musiikin tekijänoikeudet omistavalle taholle, useimmiten musiikin tekijöille ja tuottajille.

Vierailija
228/404 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä asiasta pelifirmat ovat pitäneet isoa ulinaa jo toistakymmentä vuotta. Ihmisiltä pitää kieltää omien tavaroidensa myynti, että firma saa enemmän massia. Sitä ei tietenkään osata ajatella, että ihmiset saavat toisen käden kaupasta lisää massia uusien pelien ostamiseen

No eihän nyt ole kyse yksityishenkilöiden käytetyn tavaran kaupasta, vaan siitä, että Suomalainen kirjakauppa haluaa myydä saman kirjan monta kertaa, maksamatta tekijälle.

Vanha GameStop teki ihan samalla tavalla pelien kanssa. Möi uusia pelejä, osti vanhoja pelejä ja möi niitä uudelleen. Ei tämä mikään täysin uusi käytäntö ole. 

En muista, että kukaan pelintekijä tuosta olisi koskaan valittanut.

Ideana oli antaa mahdollisuus myös köyhempienkin ihmisten saada mahdollisuus pelata näitä pelejä. Varmasti myös vähän köyhemmät ovat ne, jotka noita käytettyjä kirjoja myös ostaa enimmäkseen.

Nämä vähän köyhemmät voivat lainata kirjoja kirjastoista ihan ilmaiseksi.

Vierailija
229/404 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitappa linkki koska muuten en usko että EU tekisi päätöksiä joilla tuetaan rosvojen ja rikollisten toimintaa.

Vierailija
230/404 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä asiasta pelifirmat ovat pitäneet isoa ulinaa jo toistakymmentä vuotta. Ihmisiltä pitää kieltää omien tavaroidensa myynti, että firma saa enemmän massia. Sitä ei tietenkään osata ajatella, että ihmiset saavat toisen käden kaupasta lisää massia uusien pelien ostamiseen

No eihän nyt ole kyse yksityishenkilöiden käytetyn tavaran kaupasta, vaan siitä, että Suomalainen kirjakauppa haluaa myydä saman kirjan monta kertaa, maksamatta tekijälle.

Vanha GameStop teki ihan samalla tavalla pelien kanssa. Möi uusia pelejä, osti vanhoja pelejä ja möi niitä uudelleen. Ei tämä mikään täysin uusi käytäntö ole. 

En muista, että kukaan pelintekijä tuosta olisi koskaan valittanut.

Ideana oli antaa mahdollisuus myös köyhempienkin ihmisten saada mahdollisuus pelata näitä pelejä. Varmasti myös vähän köyhemmät ovat ne, jotka noita käytettyjä kirjoja myös ostaa enimmäkseen.

Nämä vähän köyhemmät voivat lainata kirjoja kirjastoista ihan ilmaiseksi.

Nämä vähän köyhemmät voisivat myös käydä töissä ja ostaa kirjat itse ja tukea siten suomalaisia kirjailijoita ja kotimaista taidetta.

Vierailija
231/404 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko vaikka tokmanni tehdä sellaisen palvelun, että käytetyt kalsarit laitetaan myyntiin alennettuun hintaan? Ostat alushousut käytät puoli vuotta ja palautat pientä korvausta vastaan, kauppa sitten myy ne eteenpäin. Mahtavaa!

Vierailija
232/404 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kirjailijoiden pitäisi kunnioittaa sitä, että kun ostat jotain, se on silloin sun, eikä enää sen jolta ostit.

Kirja, jonka ostit, on sinun. Kirjan tekijänoikeudet ovat kirjailijan. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää? Ja se on mun mielestä vähän eri asia, jos joku myy sen joskus ostamansa yhden kappaleen kirjaa eteenpäin divariin tai kirppiksellä, kun vertaa siihen, että Suomalainen Kirjakauppa, joka on osa isoa konsernia, alkaa tehdä bisnestä käytettyjen kirjojen myynnillä. Pienet antikvariaatit ja divarithan tästä kärsivät myös.

Vierailija
233/404 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjan ostajalla on lukuoikeus kirjaan sekä myös hallussapito oikeus. Se on aivan kiistatonta. Kopiosto ja monet kirjailijat toivovat ja vaativat kirjan kirjoittajan ja kustantajan oikeuksien laajentamista ja parempaa huomioonottamista.

Jos myyt kirjan, luovut sen kappaleen omistusoikeudesta. Omistajuus siirtyy ostajalle. Ei tässä ole mitään sen kummempaa. Kuka enää ostaa uusia kirjoja, jos kuitenkin sitten omistat siitä esim vain. 80% siitä ja olet ikuisesti pystyssä ne rojaltit uudestaan, jos myyt sen eteenpäin?

Toi "et omista tekijänoikeuksia" on merkityksetöntä teknistä hevonpaskaa. Tekijä saa ne rojaltit kun kirja myydään uutena ja kirjasta tulee kokonaisuudessaan ostajan omaisuutta.

Vierailija
234/404 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, koska kustantajat ja äänikirjapalvelut eivät suostuneet nostamaan rojalteja ja valtio leikkaa taiteen ja kirjallisuuden tukia niin nyt mietitään kuumeisesti vaihtoehtoisia keinoja saada kirjojen myynnistä lisää tuloja kuten rojaltien laskuttaminen käytettyjen kirjojen uudelleen myymisestä.

Valtion ei tule tukea kirjailijoita. Mikäli kirjat eivät myy pitää vaihtaa alaa. Harrastuksena voi purkaa sitten omaa angstiaan paperille.

Vierailija
235/404 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan tuo vähän sikamaista että se sama kirjajauppa myy yhtä ja samaa kirjaa moneen kertaan. Asiakas maksaa 45 kaupalle, asiakas saa vitosen ja kauppa kirjan, kauppa myy sen seuraavalle taas hintaan 40... Kirjastosta lainaaminen on asiakkaalle aika paljon halvempaa.

Kirjakauppa ostaa kirjat myyntiin kustantajalta. Kustantaja ja kirjailija tekee sopparin,  paljon myydyistä kirjoista saa kirjailija rahaa.

Jos kirjoitat kirjan ja ostan sen sinulta 20 eurolla, niin se kirja on minun ja sinä olet saanut korvauksen mikä on sovittu. Nyt sitten vuokraan sitä kirjaa 2e lukukerta kavereille, niin ne rahat on minun, koska se kirja on minun ja olen ostanut sen sinulta sovittuun hintaan. Olen antanut könttäsumman. Mutta jos sanot, että haluat kirjasta prosenttiosuuden joka lukukerrasta, niin joutuisin aina siitä 2e antamaan sinulle sen osuuden aina.

Kirjailijoilla pari yleistä sopimusta. Köyhät kirjailijat ottaa könttäsumman, koska ne haluaa kaikki mulle heti nyt periaatteella. Eli, jos kustantajana uskon, että kirjaa myydään 5000kpl, niin sille sovitaan hinta ja maksan koko 5000 kirjaa sulle kertaheitolla.

Rikkailla kirjailijoilla on prossaosuus kirjoistaan, koska saavat  osuuden jokaisesta kirjasta aina. Se tulee hitaasti, mutta varmasti ja summa kasvaa aina vaan. Stephen King, Paolo Coelho, Jens Lapidus, James Ellroy jne esimerkkeinä. HE ovat miljonäärejä sen takia, koska ottavat jokaisesta myydystä kirjasta prosenttiosuuden.

Ei kannattaisi kirjoitella, jos et tiedä mitään kustannussopimuksista. Tuollaisia 5000 kirjan könttäsummia ei ole, vaan kirjailija saa esimerkiksi 1000-2000 euroa kirjaennakkoa. prosentteja alkaa tulla sitten, jos kirjan myynti ylittää tuon, siis tarkoitan, että jos kirja myy niin paljon, että kirjailijalle alkaa tulla enemmän rahoja. Ongelma ei siis todellakaan ole se, etteikö sopimuksessa olisi sovittu prosenttiosuuksista

Kirjojen painokset ovat nykyisin pieniä, esim. 700 kpl voi hyvinkin olla romaanin 1. ja usein ainoa painos. Tuo 1000-2000 euroa on monen kohdalla ainoa tulo, mitä ikinä saa kirjansa myynnistä. Ja kyseessä voi olla esimerkiksi kolmen vuoden työn tulos. ja jos kyse on pienestä kustantamosta, ei kirjailija välttämättä saa edes sitä 1000 euroa - pienimmät kustantamot eivät pysty maksamaan kirjaennakoita ollenkaan, tai sitten maksavat jonkin pikkusumman. Prosentit tulevat kyllä, mutta jos kirjamyynnit eivät ole niin suuria, että niillä prosenteilla eläisi. Kirjailija saa siis kyllä prosenttiosuuden. Mutta Suomi on pieni kielialue, joten kirjamyynti on sen mukainen.

Vähän typerää ottaa vertailuun joku Stephen King, jota käännetty kymmenille eri kielille ja jopa on poikkeuksellisen menestynyt kirjailija. Uskotko todella, että suomenkielellä runoutta kirjoittava pääsisi samoille tienesteille ihan vain sopimalla, että saa osuutensa kirjan tuotosta?

Kirjailijan osuus myydystä kirjasta on ehkä joku 2,50 eur /kpl. Kirjailija ei siis saa tiettyä prosenttia kirjan myyntihinnasta, vaan kustantajalle tulevasta tuotosta.

Oma osuus myydystä kirjasta on 3,6-7 euroa kappale. Saan jokaisen kirjan myyntihinnasta tietyn osuuden. Jokaisesta myydystä kirjasta saan rahaa. Kirjan myyntihinnasta riippuu, mikä tuo oma osuus on. Sopimuksia on erilaisia. 

Sulla on erittäin hyvät rojaltit. Se 2-3 euroa taitaa olla lähempänä suomalaisen kirjailijan keskitasoa. Riippuu tietysti myyntihinnasta, onko kyseessä painettu kirja tai e-kirja jne.

Vierailija
236/404 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyn eilen syömäni lounaan, pakattuna ekologieen pakkaukseen (sanomalehti).

Vierailija
237/404 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, koska kustantajat ja äänikirjapalvelut eivät suostuneet nostamaan rojalteja ja valtio leikkaa taiteen ja kirjallisuuden tukia niin nyt mietitään kuumeisesti vaihtoehtoisia keinoja saada kirjojen myynnistä lisää tuloja kuten rojaltien laskuttaminen käytettyjen kirjojen uudelleen myymisestä.

Valtion ei tule tukea kirjailijoita. Mikäli kirjat eivät myy pitää vaihtaa alaa. Harrastuksena voi purkaa sitten omaa angstiaan paperille.

Itse asiassa valtaosa kirjailijoista tekee muutakin työtä kuin kirjoittaa kirjoja, koska kirjojen kirjoittamisella ei Suomessa elä kuin muutama menestyskirjailija. Monet kirjailija-apurahat eivät ole valtion, vaan yksityisten säätiöiden ja yhdistysten.

Vierailija
238/404 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki on niin, mutta näissä tekijänoikeuden alaisissa se itse tekijänoikeus on erillään siitä tuotteesta, aineeton oikeus luonteeltaan, helpommin ehkä miellettävissä jossakin yksittäiskappaleessa kuten taiteilijan uniikkimaalauksessa.

Vierailija
239/404 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan tuo vähän sikamaista että se sama kirjajauppa myy yhtä ja samaa kirjaa moneen kertaan. Asiakas maksaa 45 kaupalle, asiakas saa vitosen ja kauppa kirjan, kauppa myy sen seuraavalle taas hintaan 40... Kirjastosta lainaaminen on asiakkaalle aika paljon halvempaa.

Kirjakauppa ostaa kirjat myyntiin kustantajalta. Kustantaja ja kirjailija tekee sopparin,  paljon myydyistä kirjoista saa kirjailija rahaa.

Jos kirjoitat kirjan ja ostan sen sinulta 20 eurolla, niin se kirja on minun ja sinä olet saanut korvauksen mikä on sovittu. Nyt sitten vuokraan sitä kirjaa 2e lukukerta kavereille, niin ne rahat on minun, koska se kirja on minun ja olen ostanut sen sinulta sovittuun hintaan. Olen antanut könttäsumman. Mutta jos sanot, että haluat kirjasta prosenttiosuuden joka lukukerrasta, niin joutuisin aina siitä 2e antamaan sinulle sen osuuden aina.

Kirjailijoilla pari yleistä sopimusta. Köyhät kirjailijat ottaa könttäsumman, koska ne haluaa kaikki mulle heti nyt periaatteella. Eli, jos kustantajana uskon, että kirjaa myydään 5000kpl, niin sille sovitaan hinta ja maksan koko 5000 kirjaa sulle kertaheitolla.

Rikkailla kirjailijoilla on prossaosuus kirjoistaan, koska saavat  osuuden jokaisesta kirjasta aina. Se tulee hitaasti, mutta varmasti ja summa kasvaa aina vaan. Stephen King, Paolo Coelho, Jens Lapidus, James Ellroy jne esimerkkeinä. HE ovat miljonäärejä sen takia, koska ottavat jokaisesta myydystä kirjasta prosenttiosuuden.

Ei kannattaisi kirjoitella, jos et tiedä mitään kustannussopimuksista. Tuollaisia 5000 kirjan könttäsummia ei ole, vaan kirjailija saa esimerkiksi 1000-2000 euroa kirjaennakkoa. prosentteja alkaa tulla sitten, jos kirjan myynti ylittää tuon, siis tarkoitan, että jos kirja myy niin paljon, että kirjailijalle alkaa tulla enemmän rahoja. Ongelma ei siis todellakaan ole se, etteikö sopimuksessa olisi sovittu prosenttiosuuksista

Kirjojen painokset ovat nykyisin pieniä, esim. 700 kpl voi hyvinkin olla romaanin 1. ja usein ainoa painos. Tuo 1000-2000 euroa on monen kohdalla ainoa tulo, mitä ikinä saa kirjansa myynnistä. Ja kyseessä voi olla esimerkiksi kolmen vuoden työn tulos. ja jos kyse on pienestä kustantamosta, ei kirjailija välttämättä saa edes sitä 1000 euroa - pienimmät kustantamot eivät pysty maksamaan kirjaennakoita ollenkaan, tai sitten maksavat jonkin pikkusumman. Prosentit tulevat kyllä, mutta jos kirjamyynnit eivät ole niin suuria, että niillä prosenteilla eläisi. Kirjailija saa siis kyllä prosenttiosuuden. Mutta Suomi on pieni kielialue, joten kirjamyynti on sen mukainen.

Vähän typerää ottaa vertailuun joku Stephen King, jota käännetty kymmenille eri kielille ja jopa on poikkeuksellisen menestynyt kirjailija. Uskotko todella, että suomenkielellä runoutta kirjoittava pääsisi samoille tienesteille ihan vain sopimalla, että saa osuutensa kirjan tuotosta?

Kirjailijan osuus myydystä kirjasta on ehkä joku 2,50 eur /kpl. Kirjailija ei siis saa tiettyä prosenttia kirjan myyntihinnasta, vaan kustantajalle tulevasta tuotosta.

Oma osuus myydystä kirjasta on 3,6-7 euroa kappale. Saan jokaisen kirjan myyntihinnasta tietyn osuuden. Jokaisesta myydystä kirjasta saan rahaa. Kirjan myyntihinnasta riippuu, mikä tuo oma osuus on. Sopimuksia on erilaisia. 

Sulla on erittäin hyvät rojaltit. Se 2-3 euroa taitaa olla lähempänä suomalaisen kirjailijan keskitasoa. Riippuu tietysti myyntihinnasta, onko kyseessä painettu kirja tai e-kirja jne.

Tänä vuonna julkaistun tutkimuksen mukaan:

Tulotutkimuksen mukaan tekijänoikeustulojen mediaani per kuuntelukerta striimipalvelussa on kaunokirjailijoilla 0,53 euroa ja tietokirjailijoilla 0,43 euroa. Painetun kirjan mediaanimyyntitulo puolestaan on kaunokirjailijoille 2,68 euroa ja tietokirjailijoille 3,00 euroa kappaleelta.

https://kirjailijaliitto.fi/uutiset/kirjailijoiden-tulot-jyrkassa-lasku…

Vierailija
240/404 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksikäs kirjat nyt on joku erityisjuttu tässä. Eikö kaikista käytetyistä tuotteista pitäisi samalla logiikalla maksaa valmistajalle jos sen myy käytettynä.

Varmaan siksi, että sen kunnollisen kirjan kirjoittamiseen menee ainakin vuosi (jos et joudu tekemään muuta työtä samalla), jolloin et vielä saa mitään rahaa tekemästäsi työstä. Sitten kun kirjasi on myynnissä, saat jokaisesta uutena myydystä 30e:n kirjasta hyvällä tuurilla 3e itsellesi. Mieti montako kirjaa pitää myydä, että pääsee edes osa-aikaisen kaupankassan palkoille. Tai että saa edes

Niinpä. Ja useimmiten kirjan kirjoittamiseen menee enemmänkin aikaa kuin vuosi, joku 2-3 vuotta on aika realistinen, jos aikuisten romaaneista puhutaan. Kirjat vaativat usein paljon taustatyötä, uudelleen kirjoittamista, hiomista, jne. Tämänkin vuoksi on älytöntä ajatella, että kaunokirjallisuus syntyy jotenkin puhdetyönä kuin joku villasukkien neulominen kaiken muun ohessa.

Kaikesta työstä pitäisi saada riittävä korvaus. Sen sijaan hyvin erilaisten tehtävien rinnastaminen ei välttämättä kannata: kirjan kirjoittaminen taustatöineen on täysin eri asia kuin nopeatempoinen kassatyö.

Eikä se villasukkien kutominenkaan kaikilta onnistu edes silloinkaan, vaikka siihen keskittyisi parhaan kykynsä mukaan - puhdetöissäkin jotkut ovat toisia parempia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi