* Tammisten välipäivälöpinät *
Joulunajan jutustelut:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?sort=ASC&m=9158193&p=1&tmod…
Kommentit (115)
[color=royalblue][b]Onnea Monttu ja Laaru!![/b] Niin niitä Terhoja alkaa tipahtelemaan tasaiseen tahtiin..... justhan tässä plussattiin, mihin tämä aika meni? höh...
[b]Sulinalle[/b] hurjasti tsemppiä huomiselle, toivotaan että käynnistyy nopeasti mutta ei kovin kivuliaasti :)
[b]Zatu[/b], ihan oikein toimit tuossa kyläilyasiassa! Kaverilla on saman ikäinen tyttö kuin sulla ja ei kyllä saa ittekseen mennä kyläilemään ja samoin ei ota vieraita lapsia kylään jos ei oo sovittu. Ja näillä lapsilla on omituinen tapa tulla myös heidän pihalle leikkimään, vaikka kyseinen kaverini tyttö ei olisikaan kotona! Silloinkin kaverini on heidät " ajanut pois" , mielestäni juuri oikein.
[b]Napa-G[/b], ei oo pullahtanut, kuoppa on juuri hävinnyt eli sileä napa löytyy täältä ;)
[b]Miehen muutokset-G[/b], kyllä, meillä on mies muuttunut ihan totaalisesti tässä viikon-parin sisällä!! Taitaa raukka nyt vasta tajuta että oikeesti meille on tulossa vauva :) Muutamia hellyttäviä kommentteja/tekoja viikon sisältä:
-imuroinnin jälkeen pakotti selkää ja kävi 10 min. välein kysymässä että pakottaako? onko kipuja? supisteleeko? (raukka taisi pelätä että tulee lähtö...)
-joulusiivouksessa ei antanut mun imuroida enää ollenkaan (varmaan just tuon ed. tapauksen vuoksi)
-puhuu koko ajan ja kaikille " meidän pikkuisesta" , aiemmin ei noteerannut vauvaa juuri ollenkaan eikä puhunutkaan siitä liioin
-" pitäiskö sun pakata se kassi jo valmiiksi" (todella huolestuneen ilmeen kera, keskellä yötä sanottuna...)
-" et ala vaihtamaan lakanoita, kun voi tulla se lapsivesi alle" (meinasi vähän hymyilyttää...)
-" pitäiskö meidän vaihtaa paikkaa sängyssä, niin et kompastu vessaan mennessä" (nukun seinän puolella)
Että semmoinen muutos tässä lähiaikoina tapahtunut, mies ei siis aiemmin ole kovinkaan hehkuttanut vauvaa ja ei oo muutenkaan luonteeltaan " höösääjä" ;) ;)
( . ) Neuvolalääkäri oli viikko sitten ja vauva on kiinnittynyt kokonaan (kääk). Laskeutuneena se on siis ollut jo useamman viikon. Kohdunkaula oli pehmentynyt, mutta ei auki ja kaulaa jäljellä. Pää oli kuitenkin niin tukevasti kiinni, että sanoi supistusten varmaankin avaavan tehokkaasti ja nopeasti paikat, kun pää painaa niin hyvin kohdunsuuta. Muuten olin pettynyt kun ei tehty mitään arviota koosta tai omasta lantion koosta, koko käynti kesti noin 5 min. :( Onneksi ultran mukaan olisi tulossa standardikokoinen pikkuinen.
Mullakin alkoi
[b]ne
[/b]!! Siis supistukset. En tiiä oliko joulun aikana kolmen S tehoa vai mitä, kaikki tuli siis käytettyä. Aattoiltana alkoi kova menkkakipu, johon normitilanteessa oisin ottanu jo kaksi buranaa. Särki hemmetisti ja haudoin kaurapussilla. Sitten meni pikkuhiljaa ohi. Seuraavana iltana sama toistui, mutta asteen kovempana (pikkuisen kipeämpi kuin pahin menkkakipu) ja aaltoili! Eli onko ne nyt sitten niitä suppareita?? Välissä piti ottaa pöydänkulmasta kiinni ja hengitellä ihan syvään, kun niin kirpaisi. Sitten taas aalto laski ja hetken hellitti, kunnes tuli uusi " aalto" . Lämmitin kaurapussin tulikuumaksi ja sillä haudoin massua. Kipu tuntui myös selässä. Ei ollut kovin paha kipu, mutta sellainen ettei ois voinu mitään tehdä ja piti keskittyä pahimman kärjen aikana ihan itseensä ja kivun kestämiseen. Nyt ei sitten ole tullutkaan enää mitään kahteen päivään *höh* Sanoinkin miehelle että taidan olla masokisti, kun toivon että tulisi niitä kipeitä suppareita. Ainakin tietää että jotain tapahtuu. Kipu oli sellaista " makean" tuntuista, ei ollenkaan pahaa etteikö sitä kestäisi. Mulla on aika korkea kipukynnys, siksikään en pelkää synnytystä, vaan malttamattomana sitä odotan! (nimim. noviisi tässä hehkuttaa ja ei taida tietää oikeista suppareista yhtikäs mitään... ;)) Mutta muuten ei tuu mitään limatulppaa tmv. joten menee ainakin tammikuulle, siitä olen varma. Pitää ottaa 3 ässää käyttöön heti 30.12. kun vauva on virallisesti täysiaikainen....
Käytiin tänään tutustumassa OYSin synnytysosastoon ja oli kiva kokemus. Haluaa sinne ja pian!! Suurin yllätys oli synnytyssalien kodikkuus, luulin että ne on sellaisia steriilejä kaakelisaleja. Nähtiin myös juuri syntynyt pikkuinen vauveli, oli viikolla 35+4 tullut maailmaan. Aivan ihana!!! Tuntuu hullulta että omassa masussa on sellainen ja jopa viikon isompi, hassua! Mieskin oli tohkeissaan ja kyseli ummet ja lammet, tollainen ruuneperi kun on ;)
Mutta nyt iltapalalle. Masu on kovana ja pikkuisen särkee, mutta eipä muuta (valitettavasti...)
Sinda & Nipsu rv 36+4
[color=darkviolet]mut käyn ensin kiusaamassa teitä ;)
[b]Sulina [/b]koetahan saaha jännitykseltä nukuttua tai pääasia, että levähät. Tsemiä huomiselle ja muutenkin kaikkea hyvää bd bd bd. Aatella, ett oot kohta äiti :)
[b]Maria [/b]mä vasta tän päivän iltasanomista luin kyseisestä uutisesta. Varmasti pysäyttää, vaikka ette läheisiä olisi enää olleet. Voimia *halaa*.
[b]Nenn [/b]akka on 4 vee tai no jo ylikin puol vuotta päälle, mut pieni vielä. Naapurin tyttö on jo eskarissa. Asia vois tosiaan olla ihan eri, jos oltas muutenki tuon perheen kanssa tekemisissä, mut ku ei olla.
Toiselta naapurilta oon kuullu, ett kyseinen vierailija on joskus karannukki jonku luo kylään. Viestiin en mitään kommenttia saanu tytön äitiltä, tais tykätä kyttyrää, mut ei voi mittää.
[b]Chicca[/b] no jo on kunnei neuvolantäti muistanu sanomisiaan. Entäs jos vielä hiillostasit sitä ja saisit sen mielen muuttumaan?
[b]Lyyti [/b]mä en varmaan akan aikaan osannu tunnistaa mitä Oireita. Lähtöpäivänä kävin vielä itekseen autoajelulla (yht. n. 70km) ja systeri taivasteli ettei voi enää kauaa mennä. Mä olin ymmyrkäisenä " ett miten niin" . Kotimatkalla tunsin masussa jotai ja mietin vaan mikähän se oli.
Illalla sitte aloin laskeen liikkeitä, mut se vaihtuki supistusten laskemiseen kohta.
Juu täällä mökissä aika äkäseenki välillä yritän määrätä kaapin paikan ;) Kuten jo aiemmin sanoin tuolla ylempänä niin viestiin en saanu vastausta, ett tais naapuri tykätä kyttyrää. Mut jokaisella on omat mielipiteensä.
Haluatko sektiolla synnyttää, jos kasvotarjonta pysyy? Akka oli kasvotarjonnassa, mut kummasti se huomattiin vasta leikkaussalissa. Sen mm. otan puheeksi ens viikolla OAS:ssa.
[b]Mansemamma [/b]eikös teillä vasta ollu tytön 2 vee kemut? Vai sekotanko johonki toiseen, sori raskausdementia iskee jälleen :)
[b]Isa [/b]mä kans aattelin etten varo yhtään liikkumista, kuhan vuosi vaihtuu :) Aion tosiaan aika jämynä olla, ett ukko ois kotona sen kaks viikkoo peipin synnyttyä. Akka ku jää kotio kuukauen ajaksi (lomalle hoidosta) ja muutenki haluan, ett rauhassa saatas tutustua uuteen perheenjäseneen yhessä.
Onneksi ukko oli samaa mieltä, joten eiköhän nuo työpaikalla jousta. Jos synnytän sektiolla niin sitten on pakko joustaa.
[b]Ariella [/b]mä mietinki sun masun kuvaa rv 34 muistaakseni oli otettu, ett miten tuonne voi mahtua iso Paavo :O
Niin tosiaan osa peipin vaatteista oottaa tuolla kaappiin laittoa. Mut sainpas kaikki silitettyä jo ajat sitte *istuu rinta rottingilla* :D Huomenna sitten pestä lakanapyykki niin siinäpä sitten on peipin varusteet puhtosina ja silitettyinä lipastossa.
Tosin, että ens viikolla ostan kyllä vielä jotain kummiski, ku pääsee kaupunkiin asti täältä metän keskeltä.
Kaikki on oikeestaan ostettuna tai no esim. vaippoja en oo ostanu. Ne on vaan mitä ä-pakkauksen mukana oli. Saapa tuo ukko niitä sitten ostettua. Nyt tuli jo ostettua sitä tisunpäärasvaa :D sori en muista nimee, viimeksi pärjäsin ilman, vaikka oli rinnanpäät kipeenäki varsinki alussa. Järkyttävän kallista (n.20,-) :O ja sitten huomasin jossai nettikaupassa alle kympin tuubin, tosin en tiiä oisko ollu hyvää kunnei apteekin tavaraa.
Ei mut nyt kankettuu kintut, joten pakko nousta tästä jakkaralta, jos pääsen. Akan kans rakensin tänään legoilla niin enpä meinannu päästä lattialta ylös. Akka vaan nauro ja lupas auttaa, mut kyllä mä sit omin avuin viimein kampesin ylös.
Illan jatkoja ja olkaahan kiltisti, vaikka pukit kävi jo ;)
[color=darkviolet][b]HoitoG: [/b]että akka on nää välipäivät kotosalla. Menee hoitoon ens kuun alusta, jossei oo jo isosisko ;)
[b]Sinda [/b]sullakin on jo Oireita! Otahan vielä iisisti muutamat päivät.
[b]Ukon Oireista ;) [/b]eilen tuli yks sellanen muutos huomioitua. Olin peittelemässä toisessa päässä mökkiä akkaa, ku ukko tuli kotio. Kuulu hipsivän (mökistä oli suurin osa valoista sammutettu) ja kai katteli missä oon. Näin ku avasi jotenki varovasti vessan oven ja sytytti valon sinne. Siinä vaiheessa olin jo sen selän takana.
Säikähti tottakai :D kuulemma oli luullu, ett löytää mut jostai pökertyneenä. Kummastelin, ett miten oletti mun pimeessä vessassa olevan sillon. .ei tuntunu tietävän itekkää. Mulla on hyvä olo kaiken aikaa, kankettumisia lukuunottamatta. No - mukavaa ku joku huolehtii jo ;)
Nyt sinne limppaushommiin. .
Uus yritys...
Aikaisemmin jo Monttua onnittelin, mutta unohdin viestistä nimen...:)
Joulua on anoppilassa vietetty ja on kyllä ollut ihanan rentouttavaa, kun muut ovat hoitaneet pojan ja itse on saanut vain olla ja syödä. Tietenkin elämää on ollut enemmän ympärillä, mutta se kuuluu asiaan. Anoppilassa asuu lapsia vielä kotona...
Itse olen vielä evakossa täällä anoppilassa, kun mies lähti pakkaamaan viimeiset tavarat ja muuttamaan tavarat uuteen asuntoon. Itse olisi tarkoitus mennä huomenissa perässä ja viedä miehen siskot siivoamaan vanha asunto. Heh, sattui kivasti ajoitus tuon muuton kans, ku ei tarvii itse tehdä juuri mitään. Pakkaamisessa olen ollut vähän mukana. Nyt pitää vain toivoa ettei synnytys käynnisty ensi yönä, kun ollaan miehen kans niin kaukana toisistaan ja sairaalaankin on 80km.
En kerkiä nyt kommentoimaan muiden juttuja, mutta ilmoitan sen, että olen luultavasti ainakin viikon nettipimennossa, kun ei saada heti uuteen asuntoon nettiä auki. Yritän kuitenkin jotenkin laittaa viestiä, jos vaavi syntyy ennen sitä. Vaivaan vaikka Mirabellaa viestillä.. sopiiko??
Mutta pitää laskea muut koneelle.
Tuiskua ja kirppu 39+0
joo oli,katos kun Jenna täytti 4.päivä 2v ja nyt on Janetten 1v syntymäpäivä,että silleen!!
taas yöllä supisteli aika paljon ja aika kipeitäkin tuli välillä..nyt on oksettava olokin vielä kaiken muun lisäksi..
mies lähti taas jo 4 töihin,ja hän ei saa kun ne päivät vapaax kun oon sairaalassa,tympeetä:(tulee varmasti olemaan aika raskasta se alku..mut nyt ei järki oikee juokse,taidan mennä nyt suihkuun ja sit aamupalalle,onnex tytöt nukkuu vielä ni saa tässä aamusellaki vähä touhuta omiaan:)onnea myös sulinalle käynnistykseen:)
mansemamma ja vauva rv 39+1
Heissan taas pitkästä aikaa,
täällä ollaan vielä " kokonaisena pakettina" , vaikka toisaalta olisin kyllä jo valmis tästä mahasta luopumaan. Mieskin on tällä hetkellä niin " kypsänä" hetkellisesti töihinsä, että eilenkin kotiin tullessa totes, että kyllä se vauva vois jo syntyä, niin hää pääsis isyyslomalle ;-) Joten kiva, että odottaa " lomaa" töistä, vaikka en tiedä, että mitä sitten kotona tekee, mutta jos nyt ainakin sen ajan olis isompien lasten kanssa, kun minä olen vauvan kanssa sairaalassa. Ja jatkais remonttia sitten, kun olen itsekin kotona (jos siis oma kuntoni on ok), kun olis kuitenkin kaikki päivät aikaa, kun ei ole töitä " haittana" .
Sulina on mennyt jo sairaalaan, jännityksellä uutisia odotellaan, että miten pitkään käynnistys kestää jne. Mullahan on varmaan sama ensi viikolla edessä, jos ei sitä ennen käynnisty ihan luonnostaan. Tiistaiksi on aika äitipolille ja silloin katsotaan tilannetta.
Miten Emman autokaupat? Saitteko hankittua uuden auton perheelle?
Heinä kyseli synnytysjännityksestä?? Kyllä sitä ainakin täällä on ja PALJON. Meillähän tuo kakkonen on painanut yli 5 kiloa syntyessään ja nyt näyttäis siltä, että samankokoinen on tulossa, vaikka lääkärit yrittävätkin sanoa, ettei tule niin iso tällä kertaa. Mutta ultraustulokset ovat nyt antaneet isompia painoarvioita, kuin kakkosen kohdalla ja kun ne kakkosen kohdalla meni kilon verran pieleen, niin olen varautunut siihen, että menevät saman verran pieleen myös nyt. Eli yli 5-kiloista täällä ollaan menossa synnyttämään ja en tosiaan haluais kovin paljon yli lasketun ajan tätä vauvaa päästää. Mutta äitipoli aika on siis varattu lasketulle ajalle, joten silloin sit katsotaan, että mitä lääkärit päättävät. Ja pelottaa siis jo aika paljon, kahta aikaisempaa synnytystä en ole edes osannut pelätä, mutta jotenkin tämä kolmas (ja viimeinen) raskaus on saanut mut ihan " hermoraunioksi" näin loppumetreillä.
Meillä on ollut vauvalla monta hiljaisempaa päivää tuolla masussa, mutta kyllähän eilen illalla taas innostui liikkumaan.. Sanoin miehellekin, että nyt se kääntyy taas perätilaan, kun liikettä oli tosiaan niin paljon. Mutta toivon todella, että ei kääntynyt perätilaan, vaan pysyi ihan raivotarjonnassa.. Vaikka mistä tuosta tietää, kun ei se ole vielä laskeutunut/kiinnittynyt ollut tähän mennessä.
HOITOG: meillä lapset nyt kotona, ihan siitä syystä, etten jaksa lähteä viemään niitä minnekään, on vaan helpompaa olla niiden kanssa kotona. Sitten kun vauvaan on tutustuttu ja arki koittaa, niin pääsevät taas muutaman kerran viikossa hoitoon ja esikoinen kerhoonkin taas vuoden vaihtuessa.
Niin ja täälläkään ei oo kovin paljon merkkejä lähestyvästä synnytyksestä, vaikka mulla on viikkoja jo yli 39. Eli olisin täällä vielä varmaan rv 42, jos ei olis tuota ison lapsen pelkoa ja äitipoliaikaa ensi viikoksi. Mutta toisaalta olen kyllä tyytyväinen, jos tämä lapsi malttaa pysyä masussa ensi vuoteen, voidaan lähteä sairaalaan vaikka silloin, kun raketit ammutaan taivaalle, kun vuosi vaihtuu ;)
NapaG: mulla napa on kyllä pullahtanut, ja tätä ilmiötä en muista kahdesta aiemmasta raskaudesta ;) Lisäksi on vähän vaihtanut väriään ja on ällöttävän ruskea tuosta ihan keskeltä. Mutta kuulunee asiaan, ainakin siskollani tuo väri on sit synnytyksen jälkeen lähtenyt pois. Tiedä sitten mistä johtuu, kun ei tosiaan ole näin käynyt kahden aiemman kohdalla.
Sindalla oireet alkavat kyllä kovasti kuulostaa jo supisteluilta ja siltä, että kohta alkaa jotain tapahtumaan. Täällä itsellä kun ei tapahtu mitään, niin vähän tylsistyttää, kun viikkoja on mulla kuitenkin jo niin paljon, että tuntuu, että minäkin haluan jo vähän enemmän näitä supistuksia, että pääsis jo oikeesti synnyttämään.. Mutta ehkä tämä tästä jossain vaiheessa tämä maha lähtee minullakin. Tulee mulla sentään pari supistusta päivässä/illassa. Mutta ei niillä kyllä vielä synnyttämään lähdetä.
Mutta nyt taidan yrittää ryhdistäytyä ja imuroida ainakin tämän meidän kodin, kun joulusiivouksen jälkeen ei ole tullut paljon mitään tehtyä, niin alkaa jo siltä näyttämäänkin..
Mutta mukavia vointeja itse kenellekin, uutta vuotta odotellessa.
-äitiliini78 ja rv 39+2
ps. tuli vain mieleen noista raskausviikoista, että esikoinen on syntynyt 39+3 ja kakkonen 39+4 eli olisko nyt vuorossa 39+5 (eli vielä kolme päivää...??)
Heissan taas pitkästä aikaa,
täällä ollaan vielä " kokonaisena pakettina" , vaikka toisaalta olisin kyllä jo valmis tästä mahasta luopumaan. Mieskin on tällä hetkellä niin " kypsänä" hetkellisesti töihinsä, että eilenkin kotiin tullessa totes, että kyllä se vauva vois jo syntyä, niin hää pääsis isyyslomalle ;-) Joten kiva, että odottaa " lomaa" töistä, vaikka en tiedä, että mitä sitten kotona tekee, mutta jos nyt ainakin sen ajan olis isompien lasten kanssa, kun minä olen vauvan kanssa sairaalassa. Ja jatkais remonttia sitten, kun olen itsekin kotona (jos siis oma kuntoni on ok), kun olis kuitenkin kaikki päivät aikaa, kun ei ole töitä " haittana" .
Sulina on mennyt jo sairaalaan, jännityksellä uutisia odotellaan, että miten pitkään käynnistys kestää jne. Mullahan on varmaan sama ensi viikolla edessä, jos ei sitä ennen käynnisty ihan luonnostaan. Tiistaiksi on aika äitipolille ja silloin katsotaan tilannetta.
Miten Emman autokaupat? Saitteko hankittua uuden auton perheelle?
Heinä kyseli synnytysjännityksestä?? Kyllä sitä ainakin täällä on ja PALJON. Meillähän tuo kakkonen on painanut yli 5 kiloa syntyessään ja nyt näyttäis siltä, että samankokoinen on tulossa, vaikka lääkärit yrittävätkin sanoa, ettei tule niin iso tällä kertaa. Mutta ultraustulokset ovat nyt antaneet isompia painoarvioita, kuin kakkosen kohdalla ja kun ne kakkosen kohdalla meni kilon verran pieleen, niin olen varautunut siihen, että menevät saman verran pieleen myös nyt. Eli yli 5-kiloista täällä ollaan menossa synnyttämään ja en tosiaan haluais kovin paljon yli lasketun ajan tätä vauvaa päästää. Mutta äitipoli aika on siis varattu lasketulle ajalle, joten silloin sit katsotaan, että mitä lääkärit päättävät. Ja pelottaa siis jo aika paljon, kahta aikaisempaa synnytystä en ole edes osannut pelätä, mutta jotenkin tämä kolmas (ja viimeinen) raskaus on saanut mut ihan " hermoraunioksi" näin loppumetreillä.
Meillä on ollut vauvalla monta hiljaisempaa päivää tuolla masussa, mutta kyllähän eilen illalla taas innostui liikkumaan.. Sanoin miehellekin, että nyt se kääntyy taas perätilaan, kun liikettä oli tosiaan niin paljon. Mutta toivon todella, että ei kääntynyt perätilaan, vaan pysyi ihan raivotarjonnassa.. Vaikka mistä tuosta tietää, kun ei se ole vielä laskeutunut/kiinnittynyt ollut tähän mennessä.
HOITOG: meillä lapset nyt kotona, ihan siitä syystä, etten jaksa lähteä viemään niitä minnekään, on vaan helpompaa olla niiden kanssa kotona. Sitten kun vauvaan on tutustuttu ja arki koittaa, niin pääsevät taas muutaman kerran viikossa hoitoon ja esikoinen kerhoonkin taas vuoden vaihtuessa.
Niin ja täälläkään ei oo kovin paljon merkkejä lähestyvästä synnytyksestä, vaikka mulla on viikkoja jo yli 39. Eli olisin täällä vielä varmaan rv 42, jos ei olis tuota ison lapsen pelkoa ja äitipoliaikaa ensi viikoksi. Mutta toisaalta olen kyllä tyytyväinen, jos tämä lapsi malttaa pysyä masussa ensi vuoteen, voidaan lähteä sairaalaan vaikka silloin, kun raketit ammutaan taivaalle, kun vuosi vaihtuu ;)
NapaG: mulla napa on kyllä pullahtanut, ja tätä ilmiötä en muista kahdesta aiemmasta raskaudesta ;) Lisäksi on vähän vaihtanut väriään ja on ällöttävän ruskea tuosta ihan keskeltä. Mutta kuulunee asiaan, ainakin siskollani tuo väri on sit synnytyksen jälkeen lähtenyt pois. Tiedä sitten mistä johtuu, kun ei tosiaan ole näin käynyt kahden aiemman kohdalla.
Sindalla oireet alkavat kyllä kovasti kuulostaa jo supisteluilta ja siltä, että kohta alkaa jotain tapahtumaan. Täällä itsellä kun ei tapahtu mitään, niin vähän tylsistyttää, kun viikkoja on mulla kuitenkin jo niin paljon, että tuntuu, että minäkin haluan jo vähän enemmän näitä supistuksia, että pääsis jo oikeesti synnyttämään.. Mutta ehkä tämä tästä jossain vaiheessa tämä maha lähtee minullakin. Tulee mulla sentään pari supistusta päivässä/illassa. Mutta ei niillä kyllä vielä synnyttämään lähdetä.
Mutta nyt taidan yrittää ryhdistäytyä ja imuroida ainakin tämän meidän kodin, kun joulusiivouksen jälkeen ei ole tullut paljon mitään tehtyä, niin alkaa jo siltä näyttämäänkin..
Mutta mukavia vointeja itse kenellekin, uutta vuotta odotellessa.
-äitiliini78 ja rv 39+2
ps. tuli vain mieleen noista raskausviikoista, että esikoinen on syntynyt 39+3 ja kakkonen 39+4 eli olisko nyt vuorossa 39+5 (eli vielä kolme päivää...??)
Anteeksi kaksi viestiä...
Tää kone/vauva-sivut taas kiusaa mua ;o))
Ei suostunut ensin viestiä lähettämään ja onneksi olin sen kopioinut, vaihdoin sit vaan näköjään otsikkoa ja husp vaan, nyt viestejä näyttääkin olevan listalla kaksi..
Mutta onpahan jotain kuulumisia täältäkin.
-äitiliini (taas)
Äitiliini78:
Kyselisin tuosta jättiläisvauvastasi! Johtuiko koko sokereista vai mistä? Mä sain nyt ajan äitiyspolille kahden viikon päähän viikolle 36, jossa tehdään painoarvio. En tosin tiedä onko noihin arvioihin luottamista, varsinkin kun kuopuksen painoarvio oli 3300g. Menipä 1400g pieleen... Ja jos ne sanovat vaan, että kun mahtui tuo 4700g, mahtuu seuraavaksi isompikin. EIhän siitä ole vauvalle mitään hyötyä olla reilusti yli 4-kiloinen! Eikä kyllä synnyttäjällekään. Toivottavasti ei ainakaan päästetä yliaikaiseksi, PLIIIIIS. Miten sulla meni tuon yli 5-kiloisen synnytys?
SItten raha-asiaa:
Eilen ihmettelin, miten tili voi olla jo tyhjä. Sitten osoittautui, että koska olen ollut tässä työpaikassa 3kk vaille 3 vuotta, en saakaan palkkaa koko sairaslomalta. Eli 1000 euroa nyt puuttuu joulukuun palkasta joka on pienoinen skandaali taloudessamme varsinkin kun on veromätkyjä ja joulu sekä auton iso huolto! Kuulemma saan jotain KELAlta päivärahana joskus, mutta sitä odotellessa ei voi maksaa mitään laskuja eikä puhettakaan tammialennusmyynneistä tms. Ei meillä sentään niin isot palkat ole, että aivan suunnittelematta pärjättäis tuon 1000 euron vajeen kanssa. Työnantaja nimittäin unohti kertoa, että sairasloma onkin palkatonta. Huhhuh!
Heinä 34+3
Täällä taas illalla supisti ihan mukavasti muutaman kerran ja yöllä ei mitään. Eiköhän ala taas iltapäivällä ja illalla ja yöksi rauhoittuu... Huomenna ä-polille katsomaan mikä on tilanne, jää nähtäväksi puhutaanko mullekin siitä käynnistämisestä jotain.
Toivottavasti Sulinalla sujuu hommelit siellä laitoksella mukavasti...
Maria - kurjia uutisia olet saanut :-(
Chicca - tosi ikävän tempun se täti sulle nyt teki. Luomukonstit käyttöön ja peukut pystyyn (meillä mies on ilmoittanut ettei koske muhun ennen vuodenvaihdetta ettei tule sen takia tän vuoden puolella :-). Koitahan kestää vielä muutama päivä.
ariella - noista kuvista kun katsoo ei voi tosiaan uskoa että mikään jättiläinen sulla masussa olisi, toivottavasti oli vaan joku virhe juttu siellä ultrassa silloin (jos oli jäänyt vaikka vanhat tiedot alle tms)
Tuiskua - juu sopii mainiosti, laita viestiä niin välitän sitä eteenpäin. Onnea uuteen kotiin!
äitiliini - meillä mies on valmistautunut viettämään uudenvuoden yön laitoksella :-)
heinä - kurja homma käynyt, toivottavasti saatte asiat jotenkin sumplittua.
Tällä viikolla (39+) on ruvennut olo olemaan sen verran hankala ettei enää noi kotihommat ja kävelyt oikein innosta... Mitäköhän sitä jaksaisi tänään touhuta, imuroida pitäisi kyllä ja ruokaakin olisi laitettava (jouluruuat rupeaa kyllä jo tökkimään).
Mukavaa loppuviikkoa kaikille, uutisia odotellessa!
t. Mirabella ja Albert rv 39+3
Onnittelut uusista terhoista! SULINALLE tsemppiä!
Joulun syömingit alkoi jo tapanina tökkiä, argh! Suklaa maistuu pieninä erinä :) Mutta sekin tuntuu närästävän. Me kans juostiin kyläilemässä joka paikassa ja ensi vuonna pysytään kyllä kotosalla, ressaa ihan turhaa tuollainen lähteminen ja häsääminen, vetää parisuhteenkin vähän kireelle!
Mulla neuvola 3.1. ja äitipolikäynti 8.1. Supparit on edelleen harkkarisuppareita. Vaavi on vähän rauhoittunut, mutta sen venytykset ottavat kipeetä kylkiin, auts!
Innolla ootellaan lisää tammenterhoja. Omani menee kyllä takuu varmana ihan LA:n tuntumaan, joten seuraanpa muiden putkahduksia jännittyneenä :)
Äitee ja Aatutar 35+6
Heipä hei
Viikko lähenee taas loppua!! Ja uusi vuosi taas päivän lähempänä!!
Ei saatu meidän perhe vielä uutta autoa, liian vähän olisivat tarjonneet tuosta meidän " vanhasta" . Ei kukaan tartteis hyvää Volvoa??? =)
Lauantaina mennään kyllä tuohon lähikaupunkiin katselemaan vähän lisää ja kysäisemään paljonko siellä sais tuosta autosta.
Napa voi vallan mainiosti, puistossa aamulla käytiin, muutama suppari tuli, mutta ei pahempaa. Kauppaan en kyllä neitin kanssa uskaltautunut, vaan toin tänne pihaan ja käyn tuossa iltapäivällä sitten yksin. Ei nimittäin tämä äiti sujahtele enää vauhtimimmin perässä, jos vaikka parkkipaikalla karkaa käsistä.
Nyt täytyy rueta ruuanlaittoon, nälkä alkaa kurnia mahan pohjalla, jatkan myöhemmin lisää..
-E- 37+6
missäs päin sitä oikein asustellaan kun tähän meidän " naapuriin" olette uutena vuotena tulossa raketteja katsomaan? :)
( . ) ollut hiljaista.tuleekohan edes sitä 10 liikettä/1h? kiinnittynyt tosiaankin on ja ensi viikolla lääkäriaika. eilen supisti ihan " makeasti" kuten Sindakin sen mainitsi :) me masokistit.. ei sattunut kovinkaan ja säteili reisiin. pistävää kipua tullu myös tuonne alas.
tänään heivaan joulukuusen hevoselle syötäväksi ja poistan joulukoristeet -> joulut siis vietetty täällä!
c rv 35+5
Olipa iloinen yllätys yöllä valvoskellessani, kun huomasin ulkona satavan lunta! :)
(.) Puoli kolmen aikaan yöllä, kun levottomat jalat rauhoittuivat, alkoivat supistukset :/ Viiden minuutin välein tulivat tunnin ajan ja just eilen, kun kerkesin mainita oireettomuudesta :o Eipä ole tuollaistakaan oireilua ollut aikaisemmissa raskauksissa, kyllä se on ollut menoa sitten, kun vesi on mennyt. Täytyy käydä tänään hankkimassa kaurapussi, se on sairaalassa tuntunut mukavalta ensimmäisten supistusten aikana. Tosin nämä yölliset olivat huomattavasti äkäisempiä kuin aikoinaan vesien menon jälkeen alkaneet. Toivottavasti availevat pikku hiljaa paikkoja. Ei tarvitsisi sitten niin kauaa sairaalassa kärvistellä. Taisipa vauva samassa yhteydessä kierähtää akselinsa ympäri, sen verran kiristelee nyt kylkiä.
Tässä muuten linkki ohjeisiin, jossa neuvotaan supistuksia aikaansaavat vyöhyketerapiapisteet. Jostain keskustelusta täältä olen joskus napannut ja tallentanut suosikkeihin käytettäväksi sitten " joskus tammikuulla" .. Toimivuudesta en siis tiedä, mutta eikös sodassa, rakkaudessa ja loppuraskaudessa ole kaikki keinot sallittuja ;)
http://www.geocities.com/HotSprings/Villa/6162/vinkit/vyohyke.html
Missäs muuten Ardidia ja Mary? Kai voitte edelleen erittäin paksusti? Entä Nasu ja kukas muu se ennen joulua kertoili valmiista olostaan..
Hyviä vointeja pulleille terhoille!
L
Heinä76 kyseli meidän jättivauvasta:
Edellisessä raskaudessahan mulla oli raskausajan diabetes (kerran paastoarvo koholla), mutta dieetillä sokerit pysyi kurissa ja dieettiä noudatin jostain rv 20 lähtien. En tiedä, että kuinka paljon oli vaikutusta milläkin siihen, että toi kakkonen kasvoi noinkin isoksi ja syntyi siis jo ennen laskettua aikaa (kuten aiemmin kirjoitin 39+4).
Nythän mulle on tehty sokerirasitus moneen otteeseen ja aina on arvot olleet tosi hyvät ja näin ollen tämän raskauden kohdalla ei pitäisi olla sokereilla mitään tekemistä asian kanssa. Mutta itse olen 180cm pitkä ja viimeksi äitipolilla töissä ollut lääkäri sanoi, että eniten vauvan syntymäpainoon vaikuttaa äidin (ja vähän isän) pituus. Joten kai se sit on oletus, että mä synnytän isoja vauvoja, kun kerran olen niin pitkä itse. Onhan tosin minun äitinikin reilut 25 vuotta sitten 160 cm:n kropastaan vääntänyt ulos reilun 4,5kiloisen vauvan, joten kai se meillä on vähän niinkuin suvussakin tämä isojen lasten teko.
Mullehan äitipolilla lääkäri viimeksi sanoi nimenomaan sitä, että kun kerran edellinen synnytys on ollut noin helppo ja 5-kiloinen on tullut vaivatta (ja hartiatkin ilman ongelmaa), niin kyllä se tämäkin tulee. Edellinen synnytys kesti kaikenkaikkiaan noin 5 tuntia (en tarkalleen muista ja en jaksa etsiä korttia, josta tarkistaisin) ja ponnistusvaihe 5 minuuttia. Eli ei mulla siitä synnytyksestä kauheasti traumoja jäänyt, mutta pelottaa silti tämä tuleva, kun jos painoarvio heittää saman verran, niin tämä nykyinen masuasukki painaa syntyessään 5,5 kiloa ja sitä en kyllä haluaisi, en vauvan enkä kyllä itsenikään takia. Vauvan hartioiden jumiin jäämisen riski kasvaa ja siinä on taas sit se käsien " halvaantumisen" riski, kun aletaan väkisin kiskomaan..
Ikävää Heinä noi raha-asioiden sotkut. Uskon, ettei ole kovin kiva, kun yhtäkkiä jääkin 1000 euroa saamatta, se ei meidänkään taloudessa tosiaan ole mikään pikkusumma vaan merkittävä osa kuukauden tuloista, joten jos meiltäkin jäisi tuon verran puuttumaan, niin kyllä se näkyisi heti.
Mutta nyt poika hermostuu, kun pitää mennä pelaamaan hänen kanssaan. Ja se aamulla aiottu imurointikin on vielä tekemättä ;(
-äitiliini78 ja masukki 39+2
ceciliah:tässä koskella asustellaan,tehtaan varjossa :)
Näin yöllä paljon unia ja yhdessä niistä satoi lunta,kerroin aamulla miehelle kaikki muut unet paitsi lumiunta kun ajattelin että tulee vaan paha mieli kun katselee ikkunasta ulos.. hämmästys olikin suuri kun mies nousi sängystä ylös ja sano että vau onpas hienoa kun on valkoinen maa :)
Yritin kehitellä jotain kivutonta tapaa kääntää kylkeä yöllä,olisko kellään mitään vinkkejä??
Anoppi pyörähti,sanoi että maha roikkuu kohta polvissa ja ennusteli että viikon sisällä vauva syntyy..
Tosiaan kurjia uutisia maria..
Mietin että komppaisko tää jotenkin synnytyksen alkamista,kun mulla on aina ollu ennen kuukautisia oireena tavaroiden tippuminen käsistä ja nyt on muutaman päivän lennelly kaikki tavarat,mies jo kysy että teenkö sitä tahallani ku hän joutuu niitä nostelemaan mun perässä (esim. kaupassa...) Mietin josko joku sama hormonijuttu aktivoituu synnytyksen lähentyessä kun menkkojen alkaessakin??? Onko kenelläkään ollut mitään kuukautisten alkamisoireita?
Nyt kokkaamaan jotakin,sattu vieraat taas niin pahaan aikaan tulemaan että jäi kaikki hommat kesken... ja se osoittaa suurta fiksuutta tulla tänne kuluttamaan aikaa vieraiden lähdön jälkeen :D
T:Isa ja masukki 36+4
Täällä minä olen edelleen yhtenä kappaleena. En ole joulun aikaan jaksanut paljon koneella istuskella, siksi siis kirjoittelu vähemmällä.
Onnittelut kaikille, jotka ovat jo vauvansa saaneet! Ja tsemppihalit niille, jotka ovat joko nyt juuri ponnistamassa, käynnistyksessä tai sinne lähiaikoina menossa! :) Virtuaalinen apuponnistus täältä! ;)
Edelleenkin on välillä tosi tuskainen olo, supistelee. Muttei tarpeeksi. Viime yönä oli oikein kunnon polttoja, mutta nekin sitten lopahtivat. No, eipä tarvinu vielä alkaa ponnistella ;)
Mun äiti ja isä tulee tänään meille yökylään. Kahdeksi yöksi, wau! :) Varsinkin lapsille tää on kuin toinen joulu, jota on odotettu kuin kuuta nousevaa :) Öitä laskettu samalla tavalla jouluun kuin myöskin siihen, milloin mummu ja pappa tulee! ;) Toivottavasti ei nyt sitten tule lähtöä sairaalaan, kun kerrankin saadaan kaukaisia vieraita. Harvoin nähdään molempia mummoja ja pappoja, kun välimatkaa on kuitenkin se melkein 1000km... Ei hirmu usein tule Lappiin asti lähdettyä!
Ja kun kerran on tänne saakka selvitty ilman synnytystä, sama kai se on sitten mennä vuoden toisellekin puolelle :) Joten toivottavasti kaveri tajuaa pysyä masussa vielä vuodenvaihteen yli...
Tänään kävin neuvolassa, jossa kaikki oli ok. Oman terkan tilalla oli joku vanhempi th, melkoinen mummo jo :) Ennen ei oo ollut äitiysneuvolapuolella, vasta tänä syksynä aloitti. Joten oli pikkasen hukassa mummoraukka vielä: sydänääniä ei tahtonut millään kuulua, vaikka vauva oli juuri kuin " tarjoamassa" sydäntään anturille :) Ja sf-mittaakin piti ottaa neljään kertaan ;) Nooh, annettakoon se hänelle anteeksi ;) Masu vetelee yläkäyrien yläpuolella ja reippaasti. Edelleen. Ei siis merkkiäkään sf-mitan pienenemisestä, joka tässä vaiheessa olisi jo ihan normaalia. Ja sen kyllä omassa olossakin huomaa, kun vauva on sekä tosi alhaalla että ihan tuossa rinnan alla yhtäaikaa... Huoh!
Mulla on alaselkä koko ajan kuin tulessa. Särkee kamalasti. Ja liitoskivut on hirveitä, kävely tuskaa. Supistuksiakin tulee minusta nyt enemmän kuin ennen. Mutta edelleenkään en usko ollenkaan, että vauva syntyisi ennen aikojaan. Tammikuussa sitten! ;)
Nyt lapsille ruokaa...
Nasu 38+5
[color=darkviolet]Kaikki oli hyvin.
Painoa 600 g viikossa, eli nyt tullut 19 kg lähtöpainoon, saman verran kuin näissä muissakin.
Verenpaine oli 110/80
Pissa puhdas
Hemoglobiinia ei otettu, oli viikko sitten 124
Vauva tosi alhaalla, SF-mitta oli 37.5 kasvanut viikossa 2,5 cm
Syke edelleenkin 150 ja yli
Vauvan pää on tosiaan todella alhaalla terkkari ei ollut uskonut mua enää näkevänsä =) Kuitenkin on raskasta hengittää eli on se vauva aika isokin. Sen takia on varmasti mennyt alhaalle että mahtuu olemaan, toisin kun terkkari itse en usko että se enteilee synnytystä vaan isoa vauvaa.
Liitoskivut vaivaavat myös tätä äitiä, mikä on sääli kun talo on täynnä lapsia ja koirankarvoja joka paikassa. Pitäisi imuroida että pahaa tekee enkä yksinkertaisesti pysty siihen juuri nyt. Mies tekee pitkää vapaehtoista päivää että saisi sitten olla vapaalla, mutta musta tuntuu välillä ettei sen parin päivän vapaat sitten tunnu missään kun ylityötunteja on 40 viikossa, se on loppujenlopuksi mulle avun kannalta plus miinus nolla. lapset tänään autooivat ja keräsivät kaikki lelut lattialta, mutta äkkiäkös ne siellä taas makaavat =)
Ei auta nyt valitus, pian vauva tulee ulos ja voin taas touhuta kun haluan.
Ei tällä kertaa enmpää, voikaas hyvin mammat!
nenn 39+3
Ihan ensiksi Onnittelut Laaru72:lle pojan syntymästä!
Ja kohta saadaan vissiin Outin ja Sulinan vauvakuulumisia! Jännää!
( . ) Kävin tänään neuvolassa kuukauden tauon jälkeen:
Paino jatkaa nousuaan tasaisen +500g/vko vauhdilla. Jo riittäis!
Paineet 134/90.
Hemppa vähän noussut: 112 nyt.
Sf 33cm.
Sykkeet 150.
Pissa puhdas.
Turvotusta + . (Molempien käsien keskisormet ja nimettömät aivan puuduksissa.)
Eikä ole pää edelleenkään kiinnittynyt! Varoitteli et jos vedet menee niin sit ambulanssilla synnärille. No, tuskin siitä vielä pelkoa!
Alan olla aivan täynnä näitä supistuksia, jotka ei kehity mihinkään suuntaan. Kiusaavat vaan. Eilenkin koko päivän, 12 tuntia, kärvistelin 3-5min välein tulevissa pitkissä ja kipeissä suppareissa, jotka hetkeksi menetti teräänsä panadolin oton ja kaurapussin jälkeen ja taas jatkuivat. Illalla soittelin sit lasten mennessä nukkumaan synnärille kysyäkseni neuvoa et mitä teen; voisinko tulla esim. näytille. Siellä sano että ota nyt vielä kerran tuplana panadolia (yhteensä eilen otin 6 tabl a 500mg) ja mene oikein pitkään kuumaan suihkuun. ja kokeile nukkua! Jos ei auta niin soita sit uudestaan.. :/
Kas kummaa, niin se uni sieltä sit tuli ja kiukkuisena heräilin yöllä vessaan ja vieläkin kiukkuisempana aamulla ylös.
Onneks oli tuo neuvola tänään niin sain siellä purkautua! Mistä mä tiedän milloin pitää oikeasti lähteä, kun nyt jo niin kipeää tekee?! Toivottavasti alkaa synnytys vesien menolla niin silloin se on ainakin selkeetä!!!!!! Näin painajaistakin yöllä että olin kotona vaan panadolien voimalla ja 9cm auki. Kääk!
Ja Kauhulla odotan niitä jälkisupistuksia!!!! Ne oli kakkosen jälkeen jo ihan hirmuiset niin mitäköhän ovat nyt!?
Uusivuosig: olen varmaan lasten kanssa kotona. Mies töissä yövuorossa. Ehkä jotai raketteja paukutellaan lapsille ennen miehen töihin menoa.
Jotai muutakin gallupia oli ilmassa mutta enpäs nyt enää muista. Alan laatia kauppalistaa miehelle. Saapi käydä kaupassa töistä tullessaan..
Ajatelkaa, neljän päivän päästä on meidän kuukausi!!!!!!!!!!!!!!!
t. H ja Iines 37+5
Ps. Missäs Ardisia ja Mary?
Laarulle onnea pojasta !
Sulinalle tsemppiä käynnistykseen !
Chiccalle: Mulla on sf mitta nyt viikoilla 38+4 38,5cm viime viikolla oli vielä 39cm. Esikoisesta oli suunnilleen samoja mittoja ja oli 4kg syntyessään. Samanlaista pelkoa mullakin on ilmassa, että menee yliaikaseksi ja kasvaa ihan jättiläiseksi...Tosin rv37 tehtiin painoarviota ultrassa ja ei pitäisi tulla ihan niin isoa kuin veljestään. Toivottavasti pääset käynnistykseen taikka vaaveli tajuaa tulla maailmaan itsestään pian!
Tänään oli mullakin neuvola ja yllätyksenä painoa oli tullut vain 300g, joten ihan kivasti on pysynyt paino kurissa huolimatta joulusta. Viime viikolla paino oli laskenut, sahailua painon kanssa oli viimeksin ja se johtui turvotuksesta, joka oli aamuisin pahimmillaan ja iltaan kohti helpotti.
Oireista: Inhoja liitoskipuja täälläkin ja selkäsärkyä sekä harjoitusuppareita. Ei silti mitään niin mullistavaa, että voisi kohta vauvan kuvitella tulevan. Ihan olen varautunut siihen että syntyy vasta tammikuun lopulla. Vaikka toivonkin, että tulisi aiemmin.
Mukavaa uutta vuotta kaikille !
T: vupii ja tiuhti rv38+4