Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia paljasjalkakengistä?

Vierailija
06.09.2025 |

Millaisella alustalla nuo toimivat parhaiten? Pitääkö olla suhteellisen tasainen alusta kuitenkin vai voiko niillä mennä ihan umpimetsässä?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pehmeällä alustalla! Asfaltti on liian kovaa näiden kanssa.

Vierailija
2/23 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan siellä metsässä! Ei tasaisella kovalla asfaltilla/betonilla/laatalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun jalkojenhoitajan sanoi, että ei pitäisi käyttää yhtään näitä kenkiä missään. Niissä ei ole tukea jalalle, niin jalan lihaksille se on huono homma ja ne surkastuu. 

Vierailija
4/23 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Vielä jatkokysymys: Onko noilla metsässä kulkiessa parempi pysytellä poluilla vai voiko noita käyttää esimerkiksi  marjastaessa ja sienestäessä? 

Vierailija
5/23 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne tuollaiset muka kengät on kun vaikuttaa enemmän sukilta.

Vierailija
6/23 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun jalkojenhoitajan sanoi, että ei pitäisi käyttää yhtään näitä kenkiä missään. Niissä ei ole tukea jalalle, niin jalan lihaksille se on huono homma ja ne surkastuu. 

Ohhoh, onko ihminen itsensä siis kenkineen jo siihen jamaan jalostanut että luonnollisesti paljain jaloin liikkuminen on haitallista.

Vierailija
7/23 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se nimenomaan ole jalkojen lihaksille hyvä homma, kun ei ole liikaa tukea, ja jalat joutuvat hommiin? 

Vierailija
8/23 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Vielä jatkokysymys: Onko noilla metsässä kulkiessa parempi pysytellä poluilla vai voiko noita käyttää esimerkiksi  marjastaessa ja sienestäessä? 

Varmasti sopivat myös polulta poikkeamiseen! Siihen meidän jalat on tehty, että "joustavat" kivien ja kantojen päällä. Sitten taas kovalla ja tasaisella maalla jalat ei pysty joustamaan, joten silloin tarvitaan enemmän tukea tavallisista kengistä. 

Vierailija
9/23 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsässä toimivat parhaiten sellaiset paljasjalkakengät, jotka ovat tarkoitettu polkujuoksuun. Esim. tällaiset https://www.booztlet.com/fi/fi/merrell/women-s-vapor-glove-6-basil_3274…

Oleellista on se, että niissä on jotain pitoa ja muotoa pohjassa, mutta ei jäykkyyttä.

Paljasjalkakenkien sijaan voi käyttää myös sellaisia tennareita, joissa ei ole pohjajäykistystä. Converse on todella hyvä kompromissikenkä.

Vierailija
10/23 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pehmeällä alustalla! Asfaltti on liian kovaa näiden kanssa.

Riippuu käytön määrästä. Jos kulkee jotain 1-2km matkoja niin ei haittaa mitään vaikka alusta olisi kova. Jos juoksee maratooneja viikottain niin sitten kannattaa miettiä, kannattaisiko hankkia pehmeämpi kenkä.

Vierailija
11/23 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

xD

Niin siis päin vastoin jalan lihakset surkastuvat TUELLA eli exoskeletonilla ja KEHITTYVÄT ilman tukea. Kylläpä sulla oli typerä "jalkojenhoitaja" haha.

Vierailija
12/23 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit käyttää ihan missä vaan. Intiaanit kulkivat mokkasiineilla ja koirat kulkevat metsässä paljain varpain :D

Vierailija
13/23 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti sopivat myös polulta poikkeamiseen! Siihen meidän jalat on tehty, että "joustavat" kivien ja kantojen päällä. Sitten taas kovalla ja tasaisella maalla jalat ei pysty joustamaan, joten silloin tarvitaan enemmän tukea tavallisista kengistä. 

Pystyvät jos askeltaa pehmeästi eli päkiällä eikä kolistele kantapäät edellä. Päkiällä astuminen on ihmisen luontainen askellustapa, joka on muuttunut kaiken maailman virheasennoiksi liikunnan puutteen vuoksi. 

Tätä voi kävellessäkin harjoitella vaikka niin, että tähtää jalan ulkosyrjälle niin, että askel "rullaa" päkiältä varpaalle ennemmin kuin kantapäältä päkiälle. Juostessa et voi astua kanta edellä ollenkaan tai rikot itsesi alta aikayksikön.

Vierailija
14/23 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun se kenkä ei tue jalkaa niin silloinhan jalanlihaksisto pääsee duuniin..

Vierailija
15/23 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse käyttänyt näitä jo niin kauan etten osaa sanoa siirtymävaiheesta omakohtaista kokemusta. Mutta kuulin tutulta, että aluksi tuli lonkka kipeäksi jonkun askellusvirheen vuoksi. Hän piti pienen tauon ja otti kengät sitten uudestaan käyttöön, ja kipuja ei enää ilmennyt.

Jos on pitkään käyttänyt exoskeleton ja jäykkäpohjaisia kenkiä, niin siihen että jalkojen kaikki sadat laiminlyödyt lihakset aktivoituvat taas, voi mennä hetki. Eli ottakaa nämä käyttöön vähän kerrallaan, ihan niinkuin aloittaisitte kuntosalitreeninkin kevyesti ja vähän kerrallaan. 

Vierailija
16/23 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon miettinyt näiden hankkimista.. tavallisissa kengissä ei ole useinkaan kärjessä tarpeeksi tilaa varpaille.. uskon että nää hyödyttäisi lähes kaikkia ihmisiä. . Monissa kengissä mitä myydään on liian kapea kärki 

Vierailija
17/23 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsässä toimivat parhaiten

Vierailija
18/23 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ole päinvastoin

Vierailija
19/23 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lättäjalka ja on sanottu joskus että ei kokoaikaiseksi kengiksi olis hyvät.. 

Vierailija
20/23 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ne tuollaiset muka kengät on kun vaikuttaa enemmän sukilta.

Kumipohja on paksumpi kuin sukka. Pohja ei myöskään ole tasainen vaan siellä on uria jossa on pitoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme