Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voitaisiinko työehtosopimukset lopettaa?

Vierailija
28.09.2023 |

Jokainen neuvottelisi itse kilpailukykyisen palkan.

Kommentit (146)

Vierailija
81/146 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No entäpä paikallinen sopiminen? IT-alalla on ainakin tähän jo lähdetty.

Vierailija
82/146 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työntekijöitä yritetäänkin ajaa yrittäjiksi, etenkin nuoria harhautetaan tässä pahasti. Yrittäjänä maksat itsellesi eläkettä ja jos maksat minimin, niinkuin köyhä yrittäjä yleensä tekee, eläkettä ei kerry sellaista määrää, että sillä pärjäisit. Lisäksi nousevana trendinä on, että työn teettäjällä on oikeudet työsi tuotoksiin ja jos eivät hyväksy työtäsi, eivät maksa siitä mitään. Uutta esim. toimistotöissä. Hoitoalalla ja kuljetus puolella jo vakiintunutta. Lisäksi kun maksat vakuutusmaksut, verot yms. käteen ei usein jääkään sellaista summaa millä pärjäisit.

Ei muuta kuin Eurojackpot vetämään, jos vaikka tärppäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/146 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä kuuluu jotakin krahinaa.

Vierailija
84/146 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aika naiivia uskoa, että työnantajaosapuoli on silloin valmis maksamaan työntekijälle kunnollista palkkaa.

Eikö esimerkiksi yksityisen sektorin lakimiehillä ole kunnollista palkkaa? Joutuvat raukat painamaan duunia mitättömällä 6000 euron kuukausipalkalla siksi, kun ei ole ay-liike hoivaamassa?

Ei tolla palkalla pitäisi juristien joutua töihin, julkisella puolellakin tienaa paremmin. Osoittaa hyvin sen, että yksittäinen työntekijä, vaikka kuinka fiksu olisi, ei neuvotteluissa yleensä ole vahvoilla.

Vierailija
85/146 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tolla palkalla pitäisi juristien joutua töihin, julkisella puolellakin tienaa paremmin. Osoittaa hyvin sen, että yksittäinen työntekijä, vaikka kuinka fiksu olisi, ei neuvotteluissa yleensä ole vahvoilla.

Ihan samaa tasoa on kuin esim. syyttäjillä. Parempi kuin julkisilla oikeusavustajilla. Ay-holhous ei auta.

Vierailija
86/146 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti eivät osaa, jos nollasta lähdetään liikkeelle.

Monet osaavat jo nyt. Ehkä vain sinulta puuttuvat normaalit kyvyt?

Olen aivan varmasti sinua kyvykkäämpi millä tahansa mittarilla.

Minä olen kuitenkin tehnyt työsopimukseni ilman ay-liikettä. Sinä pelkäät sitä kuin lapsi.

Kerropa meille, miten neuvottelit työaikasi ja lomasi? Ovat varmasti merkittävästi mukavammat kuin meillä muilla. Ja siitä pelkäämisestä: tule ihmeessä livenä kokeilemaan, kumpi meistä pelkää.

Miten nyt yleensä neuvotellaan? Tsekkasin työaikalain säädökset ja vaadin vähän päälle, jotta tulen töihin. Miksi sinä pikkuinen et kykenisi samaan?

Ensinnäkään en ole pikkuinen ensinkään ja minä olen palkkani sekä lomani viimeiset 25 vuotta neuvotellut, joten räkänokan räkytys ei juuri puristele. Kerropa meille, miten työaikasi sovit niin, että ne merkittävästi poikkeavat TESsistä/työehtosopimuslain minimeistä.

Jos olisin halunnut enemmän lomia, olisin sanonut työnantajalle, etten allekirjoita sellaista työsopimusta, jossa niitä ei ole. Tämä on aika yksinkertaista, kyllä sinunkin pitäisi ymmärtää.

Kai fiksuna ymmärrät, että juuri työsuhdepuolen lainsäädäntö KOKONAISUUDESSAAN on halveksumasi ammattiyhdistysliikkeen ansiota. Eli sinä olet joka tapauksessa hyödyntänyt aiempia tes-neuvotteluja, ja otat kaiken kunnian itsellesi.

Vierailija
87/146 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työntekijöitä yritetäänkin ajaa yrittäjiksi, etenkin nuoria harhautetaan tässä pahasti. Yrittäjänä maksat itsellesi eläkettä ja jos maksat minimin, niinkuin köyhä yrittäjä yleensä tekee, eläkettä ei kerry sellaista määrää, että sillä pärjäisit. Lisäksi nousevana trendinä on, että työn teettäjällä on oikeudet työsi tuotoksiin ja jos eivät hyväksy työtäsi, eivät maksa siitä mitään. Uutta esim. toimistotöissä. Hoitoalalla ja kuljetus puolella jo vakiintunutta. Lisäksi kun maksat vakuutusmaksut, verot yms. käteen ei usein jääkään sellaista summaa millä pärjäisit.

Ei ole mitään minimiä, joka eläkemaksuja pitäisi maksaa. Moni ihan fiksu yrittäjä ei maksa niitä ollenkaan, kun valtiolta saa kuitenkin takuueläkkeen.

Vierailija
88/146 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisesti olen niin kyllästynyt työnantajien suhmurointiin näissä asioissa, että en tee enää kuin yhden vuoron sopimuksia ja jos suhmurointia esiintyy, vuorot saa jäädä tekemättä minun puolestani jatkossa.

Vierailija
89/146 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai fiksuna ymmärrät, että juuri työsuhdepuolen lainsäädäntö KOKONAISUUDESSAAN on halveksumasi ammattiyhdistysliikkeen ansiota. Eli sinä olet joka tapauksessa hyödyntänyt aiempia tes-neuvotteluja, ja otat kaiken kunnian itsellesi.

Lainsäädäntö on demokraattisesti valittujen kansanedustajien säätämään. Ay-liikkeen työehtosopimukset ovat aivan eri asia.

Vierailija
90/146 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä perusasioita tarvitse lopettaa, mutta pitäisi jättää varaa myös paikalliselle sopimiselle. Se tehdään tietenkin yhteistyössä palkattavan ja työnhakijan kesken.

Vierailija
91/146 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä työehtosopimukset voi sallia ay-lampaita varten. Mutta ei ole mitään syytä pakottaa niitä muiden niskaan, niin kuin yleissitovuus tekee.

Vierailija
92/146 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo käy, ap.

Mutta haluan myös rikoslain kumotuksi. Kaikki rikokset sallittava. Verojenmaksu vapaaehtoiseksi. Jos nämä toteutuu niin homma ok.

Vierailija
93/146 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluaisin niin nähdä, kun neuvottelet nollasta työaikasikin.

Työaikalaki säätelee työaikaa. Siinä mielessä ei tarvitse neuvotella nollasta.

Vierailija
94/146 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti eivät osaa, jos nollasta lähdetään liikkeelle.

Monet osaavat jo nyt. Ehkä vain sinulta puuttuvat normaalit kyvyt?

Olen aivan varmasti sinua kyvykkäämpi millä tahansa mittarilla.

Minä olen kuitenkin tehnyt työsopimukseni ilman ay-liikettä. Sinä pelkäät sitä kuin lapsi.

Kerropa meille, miten neuvottelit työaikasi ja lomasi? Ovat varmasti merkittävästi mukavammat kuin meillä muilla. Ja siitä pelkäämisestä: tule ihmeessä livenä kokeilemaan, kumpi meistä pelkää.

Eri, mutta vuosilomaa sain 10 viikkoa. Vastineena ei ole sairaan lapsen hoito-oikeutta ja kaksi ensimmäistä sairaspäivää palkatta. Vain lakisääteinen työterveys, niin palkkaa puolestaan sain sillä ylös. Todellakin kannattaa.

Vierailija
95/146 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon neuvotellut korotukset itselleni koko it-alalla oloni ajan. Kuulun koko-kassaan, mutta työpaikkani ammattiosastolla ei ole mitään niin hyödyllistä tarjottavanaan että liittyisin siihen.

Vierailija
96/146 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua miten jotkut luulee että paikallisella sopimisella saataisiin parempia palkkoja. Jos joku asia on elämässä varmaa, niin se on että työnantajat pienentäisi kokonaispalkkakustannuksia paikallisella sopimisella. Eli enemmistö saisi pienempää palkkaa vaikka joillakin se voisi nousta.

Toinen koominen harhaluulo että noin vain "neuvottelemalla" nousisi palkka, kuuroille korville sellainen yleensä menee.

Vierailija
97/146 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama. Olen jo eläkkeellä eli ei koske minua.

Vierailija
98/146 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama. Olen jo eläkkeellä eli ei koske minua.

Heippa!

Vierailija
99/146 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö voitaisiin tehdä malli, jossa liittoon kuuluvat saisivat edelleen sen perus työehtosopimuksen käyttöönsä. Liittoon kuulumattomat puolestaan oikeuden tehdä itsenäisesti sopimuksen. Työnantajan puolestaan ei tarvitsisi olla tasapuolinen eli palkat ja edut voisivat olla erit. Arvatkaapa, kummat saisivat huomattavasti paremmat palkat ja edut..

Vierailija
100/146 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua miten jotkut luulee että paikallisella sopimisella saataisiin parempia palkkoja. Jos joku asia on elämässä varmaa, niin se on että työnantajat pienentäisi kokonaispalkkakustannuksia paikallisella sopimisella. Eli enemmistö saisi pienempää palkkaa vaikka joillakin se voisi nousta.

Toinen koominen harhaluulo että noin vain "neuvottelemalla" nousisi palkka, kuuroille korville sellainen yleensä menee.

Palkankorotusneuvottelujen koomisuus katoaa kun on kunnon perusteet korotusvaateelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan