Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka vietät joulun ajan ja vuodenvaihteen?

Vierailija
19.11.2023 |

Laitatko joulun? Katat pöydän kauniiksi ja jouluruoan laitat pöydälle esille? Leivotko joulutorttuja ja muita herkkuja joulunaikaan? Käytkö hautuumaalla? Entä onko kotona joulukuusi koristeltu ja joulukoristeet laitettu? Teetkö joulusiivouksen? Ostatko itselle joululahjoja? Kuinka yleensä joulunaika ja uusivuosi onko hyvää aikaa vai odotat että pyhät menee ohi? Onko vaikeaa aikaa joulu? 

olen sinkku ja teen joulun. Suunnittelen mitä ruokia valmistan ja laitan joulun aikaan ja uuden vuoden aatolle. Nautin kotosalla olosta ja tuikut että kynttelikkö palavat. Elokuvia televisiosta katson, ulkoilen ja nautin rauhallisesta joulunajasta. Ystävien kanssa ollaan yhteydessä. Uuden vuoden aattona herkkuja nakit, ranskikset, perunasalaattia, tsipsit, limpsa ja irtsarit. Ilotulitusraketteja katselen parvekkeella ja ikkunoista. Televisiosta katson vuoden vaihtumisen TV1. Sinkku voi hyvin tehdä itse mielekkään mukavan joulun ja uudenvuoden ajan. En käytä alkoholia enkä savuta joten joten muilla juomilla mennään. 

miljainen muiden sinkkujen laita? 

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheellinen sinkku olen. Tykkään joulusta ja laitan mielelläni joulua lasten kanssa. Nyt on jo osa jouluvaloista laitettu ja tytär laittoi tonttuoven lasivitriiniin. Hiljalleen lisää valoja laitetaan 1. adventiin mennessä. Leivotaan lasten (tai nuoria ja aikuisia ja isoja teinejä nuo jo ovat) kanssa pipareita, tytär haluaa varmaan tehdä piparitalon. 

Mitään varsinaista joulusiivousta en tee, vähän perusteellisemman viikkosiivouksen ja vaihdan muutaman puhtaan maton. Jouluverhot vaihdan ja tekstiilit jouluisiin muutenkin. 

Joulukoristeet laitetaan ja kuusi. Aattona kokoonnutaan lasten isän luokse, joulupäivänä minun luokse. Käydään hautuumaalla, saunotaan, syödään hyvin ja jaetaan lahjoja. Tänä vuonna olen osan joulua töissä, muun ajan sitten tuon nuorison kanssa. 

Uuden vuoden vietän tuttavapariskunnan kanssa ja ainakin osa jälkikasvusta on siellä mukana. Vaikka siis sinkku olen (en parisuhteessa siis), en oikeastaan ole pyhinä ollenkaan yksin vaan perheen ja ystävien kanssa.

Vierailija
2/16 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ensin että "vältät". Se olisi ollut paljon kiinnostavampi keskustelu. 

Vierailija
4/16 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jouluihminen ja olen jo aloittanut jouluvalmistelut. Teen kaikki ruoat itse koska minulla on aikaa. Ostan joululahjoja mutta itselleni en koska saan niitä perheeltäni. Haudoilla käymme ja joulusaunassa aattoaamuna. Joulu on parasta tässä pimeässä talvessa.

Vierailija
5/16 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viettänyt viimeiset 15 joulua, uutta vuotta, tammikuun ja helmikuun Japanissa. Lähinnä Tokiossa, mutta olen kiertänyt saarivaltion pohjoisesta etelään. M28

Vierailija
6/16 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo lähtee jälleen jouluksi käymään kotimaassaan, joten olen vähän kuin sinkku aina jouluna. Menen sisarelleni, koska siellä vietetään perinteistä joulua lasten takia. Tapanina lähden etelään, josta tulen vasta uudenvuoden jälkeen.

Vierailija
7/16 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meen baariin katsomaan sinkkunaisia tietysti. Silloin siellä on ne parhaimmat naiset vain paikalla. <3 

Vierailija
8/16 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton sinkku. Vietän aina joulun ja uudenvuoden yksin. En halua mennä omille vanhemmilleni kylään. Kaverit on joko perheellisiä, tai menevät sitten oman lapsuudenperheensä luo. Heistä olisi aivan absurdi ajatus, että ystävien kesken voisi viettää joulua.

Ei haittaa olla yksin. Vietän hyvät pyhät hyvällä ruualla, ja katselen paljon leffoja yms. En välitä ruuanlaitosta, joten valmiina ostan.

Vierailija
9/16 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin kotona. Hidas aamu, riisipuuroa, toivottavasti lumisen maiseman ihastelua, joululauluja, mahdollisesti kävelen viemään kynttilän muualle haudattujen muistomerkille, lempijouluruokiani, Samu Sirkka.

Uutena vuotena syön jotain hauskaa ja hyvää, esim. tacoja, ja katselen illalla/yöllä raketteja.

Vierailija
10/16 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normi päivä, en vietä joulua, uudenvuoden olen Yksin kotona .

Vierailija
11/16 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee joulua kotiini. Menen valmiiseen pöytään kun se on sukulaisille tärkeää. Käyn haudalla mutta en osta lahjoja aikuisille tai katso perinteisiä joulun tv-ohjelmia. Jouluni alkaa aattona ja loppuu joulupäivänä. Uudelle vuodelle ei ole perinteitä. Joskus pienimuotoisesti juhlistan mutta joskus vietän tavallisen illan esim. siivoamalla ja istuen tietokoneella. 

Vierailija
12/16 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme miesystäväni vuorovuosina joulunvietossa toistemme kotona.  Tänä jouluna menen ystäväni luo jouluksi.

Laitamme  pakolliset jouluruuat, saunomme ja olemme vain, esim. telkkaria katsellen.

Kumpikin käy etukäteen omaistensa haudoilla.

Vierailija
13/16 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna olen kotona, syön jotain tavallista parempaa, kuuntelen perinteisiä jouluohjelmia, joista tulee lapsuus mieleen. Katson Lumiukko-elokuvan. Illalla kävelen pienen lenkin hiljenneessä kaupungissa. Sitten katson jonkun  jouluohjelman, juon kahvia, syön konvehteja ja muistelen erilaisia viettämäni jouluja. 

Vierailija
14/16 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessä kaikki asuvat ympäri maailmaa ja joka vuosi on vähän erilainen. Tänä vuonna aattona ollaan äidillä me aikuiset lapset perheinemme. Perinteisiä ruokia ja jokainen tuo jotain pöytään. Luultavasti pelataan lautapelejä ja kuunnellaan musiikkia.Kynttilöitä on ja yritetään tehdä piparkakkutalo viemiseksi. Joulupukki eli siskon mies, tuo lapsille lahjat. Joulupäivänä lähdetään matkalle ja sinne tulee isän puolelta sukua mukaan. Uusi vuosi luultavasti bailatessa hc meiningillä en tiedä vielä missä ilman miestä ja lapsia. Minun vuoro vaihtaa vapaalle. 

Vierailija
15/16 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihanat ihmiset vastauksista. Oli mukava lukea kuinka toiset viettävät joulua ja välipäiviä. Kaikille hyvää joulunodotusta ja lämpöä sydämiin <3

ap 

Vierailija
16/16 |
19.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsenäisyyspäivänä laitan olohuoneeseen joulukuusen ja jouluvaloja. Jos jaksan niin vaihdan myös verhot. Mitään erityisiä siivouksia en tee, imurointi ja kylppärin pesu saa riittää.

Aatonaattona olen töissä. Aattoaamuna syön Saarioisten riisipuuroa. Päivän olen luultavasti äitini ja puolisoni kanssa. Viime jouluna huomasin, etten oikeastaan kaipaa jouluruokaa. Jos äiti haluaa, niin toki voidaan ostaa lanttu-, porkkana- ja perunalaatikot. Graavilohta ostan melko varmasti. Enemmän on mielessä leivonnaiset ja varmaan leivon torttuja ja joitain kakkuja. 

Katson jouluna paljon telkkaria (kuten muulloinkin). En kuuntele suomenkielisiä surullisia joululauluja, mutta jonkin verran englanninkielisiä renkutuksia.

Haudalla käyn aattona. Suurin osa perheestä on jo edesmenneitä ja joulut ovat siksi olleet melko surullista ja ristiriitaisten tunteiden aikaa. 

Lahjoja en osta kenellekään. Laitamme puolison kanssa rahat matkusteluun ja ylimääräisiin asuntolainan lyhennyksiin, ne ovat meidän näköiset lahjat itsellemme.

Uudenvuoden alla lähden talvilomalle Keski-Eurooppaan. Vaikka olemme puolisoni kanssa vielä nuoria, meillä ei ole sellaisia kavereita, joiden kanssa viettää uudetvuodet, vaput, juhannukset yms. Siksikin on kiva päästä pakoon ulkomaille.