Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Josué Magaña on asunut Suomessa pian kaksi vuotta. Hänellä ei ole vieläkään liki lainkaan suomalaisia ystäviä. Miksi tähän kansaan on niin vaikea tutustua?

Vierailija
28.09.2023 |

MITÄ tapahtuu, kun Josué Magaña esittäytyy suomalaiselle, jota hän ei tunne ennalta?

Yleensä tilanne menee suunnilleen näin:

Esittäytymisen jälkeen Magaña kysyy suomalaiselta englanniksi mitä kuuluu. Suomalainen vastaa yleensä, että hyvää ja on sen jälkeen vain hiljaa. Vastapalloa ei tule. Toisen kuulumisia ei kysellä. Lyhyt hetki päättyy kiusalliseen hiljaisuuteen.

Se siitä tutustumisesta.

Kommentit (196)

Vierailija
101/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa Meksikossakaan saa paikallisia frendejä kovin helposti jos ei itse osaa espanjaa

Harva meksikolainen osaa enkkua mutta jokainen suomalainen osaa.

Ja kyllä sitä saa frendejä siellä ilman españaakin.

Vierailija
102/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa suomalaiset alkoivat vetäytyä kuoreensa ja miksi? Itse huomasin 2000-luvulla tällaisen muutoksen. Mitä silloin tapahtui?

Ysärillä lanseetattiin verkostoituminen, siitä se alkoi. Ei tarvitse tutustua erilaisiin ihmisiin millään tavalla, kun on rakentanut itselleen verkoston, jossa on riittävästi "ystäviä" eri tilanteisiin. Aikanaan todettiin ihan ääneen, että minun verkostoni on täynnä, nykyisin sanotaan, että en tarvitse enempää ystäviä.

Itsekin olin kerran silloisen naapurin kanssa jossain istumassa, ja tämä alkoi suunnittelemaan ääneen, mikä rooli minulla olisi hänen verkostossaan: "Sinä voisit olla vaikka se, jonka kanssa..." Muutin pian pois, joten en täyttänyt rooliani hänen verkostossaan.

Eli sinulle ei kelvannut toisen ihmisen tapa olla kaverisi? Sinä halusit enemmän, sinä halusit jotain muuta ja syyttelet toista siitä, että sinä ollut nirppanokka?

Vihamielinen asenteesi muita kohtaan on sen verran ikävää, että ymmärrän hyvin niitä ihmisiä, jotka eivät halua tehdä sinun kanssasi mitään tai edes olla sinun kanssasi. Pitkävihaisuutesi ja se, että et edes yritä keskustella asioita selviksi ystävällisesti, ovat myös kylmääviä asioita.

Mistä ihmeestä löysit tuosta viestistä nirppanokkaisuutta, pitkävihaisuutta, syyttelyä tai vihamielistä asennetta? Luin kommentin pari kertaa uudelleen ja etsimällä etsin, mutta en sellaista lukenut. Taitavat nuo asiat olla omassa peilissäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisia me suomalaiset ollaan. Takaisin kotimaahan jos harmittaa.

Minua harmittaa sama vaikka olen suomalainen. Ei kaikki suomalaiset puolusta suomalaista umpimielisyyttä tai hurraa sille.

Vierailija
104/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaako Josué Magaña suomea, se varmasti auttaisi.

Tämä. Minun on hyvin vaikea kuvitella sellaista aitoa ystävyyttä henkilön kanssa joka ei puhu suomea. Jos esim työpaikalla joutuu jotain englanniksi kommunikoimaan, niin itse pidän sitä itselleni epäluontevana ja väännänsen mitä on pakko.

Onnistuuhan parisuhteetkin, vaikka äidinkieli olisi eri, miksi sitten ei ystävyys?

Joiltakin parisuhteet onnistuva vieraalla kielellä, useimmilta eivät. Itselleni on tärkeää, että ymmärrämme toisiamme molemmin puolin, ja se on ihan tarpeeksi vaikeaa äidinkielenään suomea puhuvan kanssa. Vieraan kielen puhuminen on stressaavaa ja uuvuttavaa, siksi en kykene ihmissuhteisiin muiden kuin suomenkielisten kanssa. Jotkut varmasti pystyvät, ja kaikki kunnia heille.

Vierailija
105/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Josue opetellut jo suomea? Helpottaa tutustumista ja kotiutumista, kieli myös auttaa ymmärtämään kulttuuria paremmin.

Voi olla hankalempaa kielten opettelu jollei pääse sitä jonkun kanssa puhumaan.

Mä en oppinut koulussa kunnolla englantia, vaan opin sitä puhumalla ulkomaalaisten kanssa joiden äidinkieli ei ollut englanti.

Joidenkin kanssa puhuttiin kolmeakin eri kieltä sekaisin jotta pystyttiin kommunikoimaan ja oppimaan.

Jotkut ulkomaalaiset jäävät helposti syrjään ja "omiensa pariin" ja niinhän käy myös suomalaistenkin keskuudessa vaikka puhutaankin samaa kieltä.

Mä itsekin vierastan "liuan tutravallista" lähestymistapaa mutta mun kanssa kyllä ystävystyy jos kemiat kohtaa ja tutustuminen tapahtuu omalla painollaan

Toi on kolmella kielellä puhuminen on yks hieno juttu kyllä-

Mun miehellä  5 vuotiaana oli  samassa pihassa ranskalainen, irlantilainen, espanjalainen perhe. Niin jokainen lapsi puhu toisillee omaa kotikieltä ja lapsena, kun noi asiat ymmärtää, vaikka ei ymmärrä, mutta yhtäkkiä kaikki lapset puhuu niin, että mies puhui ranskaa, irlannin aksentilla englantia ja espanjaa. Espanjalainen puhi suomea, enkkua, ranskaa jne jne. Lapset oppi toistensa kielet tollai. He ovat edelleenkin ystäviä tänäpäivänä.

Vierailija
106/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa suomalaiset alkoivat vetäytyä kuoreensa ja miksi? Itse huomasin 2000-luvulla tällaisen muutoksen. Mitä silloin tapahtui?

Ysärillä lanseetattiin verkostoituminen, siitä se alkoi. Ei tarvitse tutustua erilaisiin ihmisiin millään tavalla, kun on rakentanut itselleen verkoston, jossa on riittävästi "ystäviä" eri tilanteisiin. Aikanaan todettiin ihan ääneen, että minun verkostoni on täynnä, nykyisin sanotaan, että en tarvitse enempää ystäviä.

Itsekin olin kerran silloisen naapurin kanssa jossain istumassa, ja tämä alkoi suunnittelemaan ääneen, mikä rooli minulla olisi hänen verkostossaan: "Sinä voisit olla vaikka se, jonka kanssa..." Muutin pian pois, joten en täyttänyt rooliani hänen verkostossaan.

Osuit naulan kantaan. Jos henkilöstä ei ole mitään hyötyä itselle eli ei roolia verkostossa, niin joutaa ulkoradalle. En osaa enkä halua tällaista käyttäytymistä, joten seilaan uloimmilla galakseilla. On meitä täällä muutama muukin, hyödytön.

Vierailija
107/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä vähemmän on feministisuomessa suomalaisilla miehillä kavereita. Kerrassaan epäihmisiä. Muutenkin suomalaiset on epäsosiaalisia eli käytöshäiriöisiä nilkkejä.

Vierailija
108/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama tapahtuu suomalaisille suomessa. Meitä oli isossa tehtaassa 2 kesätyöntekijää kummallekin oudolla paikkakunnalla. Kahvitauolla jutellaan paikallisten kanssa niitä näitä ja kun työpäivä loppuu, ne häipyy koteihinsa hoitamaan arjen askareita, tapaamaan sukua ja tuttujaan, harrastamaan what ever. Me ulkopaikkakuntalaiset sitten teimme sen arjen toisistamme: kävimme uimassa, syömässä, pyöräilemässä. Kyllähän sitä työtuttuja tuli vastaan kylillä liikkuessa, mutta aina ne oli menossa johonkin/tekemässä jotain. Enkä kyllä itsekään lähtisi tai päinvastaisessa tilanteessa pyytäisi puolituttua mukaan jos menen mummolle tai kaverille käymään.

Vierailija
109/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä vähemmän on feministisuomessa suomalaisilla miehillä kavereita. Kerrassaan epäihmisiä. Muutenkin suomalaiset on epäsosiaalisia eli käytöshäiriöisiä nilkkejä.

Miksette te epäsosiaaliset, käytöshäiriöiset epäihmisnilkkimiehet voi olla toinen toistenne kavereita?

Vierailija
110/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisia me suomalaiset ollaan. Takaisin kotimaahan jos harmittaa.

Aika moni on rasisti. Niinkun vaalituloskin osoitti ja sinä todistat.

Vierailija
111/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo nyt mikään kumma. Olen yli kaksi vuotta asunut uudella paikkakunnalla enkä ole tutustunut kehenkään. Olen suomalainen ja asun Suomessa.

Vaikea kansanluonne. Niin on minullakin tietysti.

Vierailija
112/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, jos joku tuntematon tulee mulle juttelemaan, jutteli se sitten suomeksi tai englanniksi, niin en mä välttämättä halua saman tien ystävystyä. Suomalaiset ovat tällaisia, me arvostetaan yksityisyyttä ja omaa tilaa, ei harrasteta small talkia eikä ystävystytä nopeasti kenenkään kanssa.

Ruotsalaiset ovat meitäkin sulkeutuneempia eivätkä osaa small talkia edes sen vertaa, mitä suomalaiset. Esittävät kyllä kohteliasta, mutta pitävät hymyillen etäisyyttä.

Vierailija
113/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo nyt mikään kumma. Olen yli kaksi vuotta asunut uudella paikkakunnalla enkä ole tutustunut kehenkään. Olen suomalainen ja asun Suomessa.

Vaikea kansanluonne. Niin on minullakin tietysti.

Mä olen ollut täällä jo 41 vuotta, ystäviä nolla, hyvänpäivän tuttuja muutama.

Vierailija
114/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sun miespuolisetkin tutut niin feministejä, etteivät siedä sua? Tässä on jo ylitetty inkkeliyskin, että on niin inha mies, etteivät miehetkään halua olla kavereita. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama tapahtuu suomalaisille suomessa. Meitä oli isossa tehtaassa 2 kesätyöntekijää kummallekin oudolla paikkakunnalla. Kahvitauolla jutellaan paikallisten kanssa niitä näitä ja kun työpäivä loppuu, ne häipyy koteihinsa hoitamaan arjen askareita, tapaamaan sukua ja tuttujaan, harrastamaan what ever. Me ulkopaikkakuntalaiset sitten teimme sen arjen toisistamme: kävimme uimassa, syömässä, pyöräilemässä. Kyllähän sitä työtuttuja tuli vastaan kylillä liikkuessa, mutta aina ne oli menossa johonkin/tekemässä jotain. Enkä kyllä itsekään lähtisi tai päinvastaisessa tilanteessa pyytäisi puolituttua mukaan jos menen mummolle tai kaverille käymään.

Mä vähän luulen, että Suomessa ei kauheesti tykätä kutsumattomista vieraista. Onhan meillä näille ihan oma nimityskin eli kuokkavieras eikä tuossa termissä ole mitään positiivista. Jos ollaan menossa tapaamaan mummoa, ei sinne mukaan oteta työkaveria, paria naapuria ja jotain kaupan kassajonossa itsensä esitellyttä randomia. Jos joku järjestää illanistujaiset, sinne menevät vain ne, jotka kekkereiden järjestäjä on kutsunutkin, eikä kukaan kutsutuista ota mukaansa sellaisia - varsinkaan järjestäjälle tuntemattomia - joita ei ole kutsuttu. Itse voi toki järjestää kekkerit, joihin kutsuu vaikka kaikki tuntemansa ihmiset ja kutsutuille voi halutessaan sanoa, että tuokaa mukananne kaikki, jotka vain saatte mukaanne haalittua. 

Suomessa - nuorisoa lukuunottamatta - harva tapaa ystäviään päivittäin tai edes viikottain. Koska ihmisillä on elämässään yleensä muutakin kuin ystävät ja kaverit, heidän tapaamisensa ei tapahdu kovin usein. Jos saa ystävänsä kanssa sovittua tapaamisen ja tarkoitus olisi jutella jostain henkilökohtaisesta asiasta (esim huonosti menevä parisuhde, oma tai lapsen sairaus tms) ja ystävä tuo mukanaan jonkun kolmannen henkilön, sitten tapaamisen tarkoitus ja tavoite muuttuu kokonaan, koska asiasta, josta olisi halunnut puhua, ei sitten puhutakaan. 

Olen kuullut - itseasiassa meksikolaiselta - että suomalaisten kanssa on vaikea ystävystyä, mutta kun ystävystyy, suhde on verrattavissa Meksikossa lähinnä sisaruussuhteeseen.

Vierailija
116/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaako Josué Magaña suomea, se varmasti auttaisi.

Ei auta. Ihan supisuomalainen olen eikä noita kavereita noin vaan löydy.

No täällä on ennenkin teille todettu, että tuskinpa se syy kaverittomuuteenne on kaikissa muissa ihmisissä, vaan olette ihan itse asian ongelma.

Tämähän se. Eli niillä muilla ihmisillä ei ole välttämättä ystäväongelmaa, vaan vain ystävättömillä. Ainoa yhdistävä tekijä muihin on se ystävätön.

Joo-o. Tunnen kyllä monta joilla on vähemmän ystäviä kuin minulla.

Kyllä se on suomalaisten asenteissa se vika. Ihan 101%. Ulkomailla saan helposti ystäviä,

Vierailija
117/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Josue opetellut jo suomea? Helpottaa tutustumista ja kotiutumista, kieli myös auttaa ymmärtämään kulttuuria paremmin.

Todellakin! Kahdessa vuodessa pystyy itsensä jo esittelemään suomensi ja kertomaankin jotain itsestään. Välillä voi tarvittaessa vaihtaa englantiin.

Kahdessa vuodessa pitäisi jo puhua kieltä ihan sujuvasti, jos on normaaliälyinen. Sanastossa varmasti puutteita ja harvinaiset taivutusmuodot eivät onnistu, mutta kaikenlainen arkipäiväinen keskustelu pitäisi osata.

Vieraskielisen on todella vaikea oppia suomea kun sitä ei pääse ikinä harjoittelemaan, heti kun keskustelukumppani huomaa toisen puheessa vieraan korostuksen (tai toinen näyttää vähän ulkomaalaiselta) muuttuu kieli aina automaattisesti englanniksi. 

T: ulkkiksen puoliso ja puolisuomalaisten korostuksella puhuvien lasten äiti.

Miksei puolisosi jatka keskustelua suomeksi? Varmasti tällöin toinenkin osapuoli palaa takaisin suomen kieleen.

Vierailija
118/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Habituksen perusteella saa kyllä suomiämmiltä pillua niin paljon kuin haluaa. Siinä on jo kyllin.

Toisin kuin sinä.

Vierailija
119/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisiin on helpointa tutustua yhteisen paheen kautta. Kahvi, tupakka, alkoholi.

Ei siellä mistään tupakasta tai kahvista puhuttu, vaan alkoholista, mutta tämä kaveri ei itse välitä alkoholista. 

Tupakka on hyvin pienen kansanosan pahe Suomessa. Vain 12% suomalaisista tupakoi päivittäin.

Ja kahvi ei ole pahe ensinkään.

Kyllähän tupakka ennemminkin karkoittaa tupakoimattoman, kun että se vetäsi puoleensa. 

Vierailija
120/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Habituksen perusteella saa kyllä suomiämmiltä pillua niin paljon kuin haluaa. Siinä on jo kyllin.

Ja se on sinulta pois miten??

Ei sinulla olisi kuitenkaan mitään mahiksia, koska vaikutat kommenttisi perusteella vihaavan naisia ja olet katkera ihminen. Ja kielenkäyttösi on niin ala-arvoista, että ei kai sinua kukaan nainen haluaisi vaikka olisit viimeinen mies maanpäällä. 

Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä