Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Josué Magaña on asunut Suomessa pian kaksi vuotta. Hänellä ei ole vieläkään liki lainkaan suomalaisia ystäviä. Miksi tähän kansaan on niin vaikea tutustua?

Vierailija
28.09.2023 |

MITÄ tapahtuu, kun Josué Magaña esittäytyy suomalaiselle, jota hän ei tunne ennalta?

Yleensä tilanne menee suunnilleen näin:

Esittäytymisen jälkeen Magaña kysyy suomalaiselta englanniksi mitä kuuluu. Suomalainen vastaa yleensä, että hyvää ja on sen jälkeen vain hiljaa. Vastapalloa ei tule. Toisen kuulumisia ei kysellä. Lyhyt hetki päättyy kiusalliseen hiljaisuuteen.

Se siitä tutustumisesta.

Kommentit (196)

Vierailija
21/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suomalainen, kerran yritin ystävystyä toiseen suomalaiseen. Kysyin, hei mitä kuuluu: Vastaukseksi sain haista paska. Toista kertaa en yrittänyt, opin kerrasta.

Vierailija
22/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Josue opetellut jo suomea? Helpottaa tutustumista ja kotiutumista, kieli myös auttaa ymmärtämään kulttuuria paremmin.

Mun työkaveri on englantilainen, täällä töissä, ei osaa hyvin suomea, en tosin ihmettele koska kaikki haluavat puhua englantia hänen kanssaan. Eikä kukaan ujostele, jopa ne joilla aluksi oli vaikeuksia englannin kielen kanssa, puhuvat sitä nyt melko sujuvasti. Tuossa Josue sanoo että suomalaiset eivät uskalla puhua englantia, on täyttä puppua. Jospa kundi vaan ei ole kovin mukava itse?

Työkaveri opiskelee suomen kieltä, ennen kuin kukaan alkaa vinkumaan.

Moni suomalainen ujostelee ja pelkää puhua englantia. On jopa melko yleistä, ehkä ei ihan nuoremmissa ikäluokissa enää mutta 30+ ikäluokissa on paljon niitä, jotka jännittävät englannin puhumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen suomalainen, kerran yritin ystävystyä toiseen suomalaiseen. Kysyin, hei mitä kuuluu: Vastaukseksi sain haista paska. Toista kertaa en yrittänyt, opin kerrasta.

Syntyperäisenä suomalaisena, jolla ei ole ystäviä ja joka ei niitä kaipaakaan (aviomies ja sukulaiset riittävät), voisin sanoa että tuo "mitä kuuluu" on ihan kauhea tapa aloittaa keskustelu. Menen ihan lukkoon aina kun kuulen nuo sanat, enkä osaa sanoa mitään. Apua - mitä mulle kuuluu - ei mitään - mitä tuohon pitää sanoa?  Yleensä en edes tajua kysyä toiselta osapuolelta, mitä hänelle kuuluu, ja siihen se sitten jää. Jotkut harvat ihmiset osaavat kysyä jotain konkreettisempaa, esimerkiksi "En ole nähnyt sinua aikoihin, mitä olet puuhaillut?" ja heidän kanssaan keskustelu sujuu paremmin.

Tuo mitä kuuluu on niin tyhjä ja lattea kysymys, että se pitäisi lailla kieltää.

- Moi, mitä kuuluu?

- Eipä mitään erikoista. Entä sulle?

- Ei mitään ihmeellistä.

- Okei.

- ...

- ...

Vierailija
24/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutto pikkupaikkakunnalle, (mielellään alle 10 000 asukasta) niin alkaa löytyä ystäviä.

Vierailija
25/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suomalaiset ovat tärkeitä ja epäystävällisiä ja rasseja.

Vierailija
26/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 vuotta asunut suomessa ja pitää puhua englantia. Kahden vuoden jälkeen pitää osata suomea ja oppia koko ajan lisää.

Vierailija
27/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Espanjassa en itsekään saanut paikallisia kavereita, ennen kuin opin maan kielen. Mutta se nyt kuuluu muutenkin oppia, kuuluu ihan perus tapoihin jos pysyvästi meinaa vieraassa maassa asua. Täällä on tuhansittain suomalaisia, joilla ei ole yhtäkään espanjalaista kaveria johtuen siitä, että meikäläiset eivät viitsi opetella kieltä. "Maassa maan tavalla" - koskee näiden mielestä vain Suomessa asuvia ulkomaalaisia. 

Espanjassa kielen opettelu on a ja o paikalliseen elämään integroitumisessa. Ei riitä se, että "mä maksan ite elämiseni" koska täällä se on vähän pakko. Täällä ei ole mitään sossua joka maksaisi vuokraa kellekkään, vaan kaikkien tulee pärjätä omillaan. Mua oikeen hävettävää täällä suomijuntit, jotka asuneet täällä vuosikausia eivätkä osaa kieltä sitten yhtään. Ei tarvitse tutustua kun ruotsalaisiin, niin heidän espanjankielen taso on 100x korkeammalla. 

Vierailija
28/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako Josué Magaña suomea, se varmasti auttaisi.

Ei auta. Ihan supisuomalainen olen eikä noita kavereita noin vaan löydy.

Vierailija
29/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kieli kannattaisi opetella edes jotenkin, niin pääsee paremmin liikkeelle. Sitten kannattaa miettiä missä menee juttelemaan ja mitä. Jos itse on kiinnostunut vaikka potkuoallosta, niin eiköhän sieltä kautta löydy samanhenkistä porukkaa, joiden seuraan pääsee jne. Jos taas alkaa jossain metrossa kyselemään toisen kuulumisia, niin ei varmasti kaveria löydy.

Olen asunut ulkomailla vuosia ja sain siellä aika helpostikin juttukavereita, joska menin vauvani kanssa reippaasti muiden vauvojen kanssa kulkeneiden lähelle. En tuppautunut, vaan olin ystävällinen ja hymyilevä.

Suomessa taas saan hyvin helposti halutessani kavereita, sillä pystyn juttelemaan vaikka sen kaupassa vastaan tulleen mummon kanssa enkä ole liian nirso niistä ihmisistä, joiden kanssa juttelen.

Kavereista voi tulla aikanaan ystäviä, mutta kaikkien kanssa ei vain asiat mene pitemmälle. Siinä on turha alkaa syyttelemään ketään, sillä kaikilla ei ole aikaa ja mielenkiintoa asiaan juuri silloin.

Vierailija
30/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidät on totuttettu erilaisiin hän on liian vaalea.

Vierailija
31/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaako Josué Magaña suomea, se varmasti auttaisi.

Ei auta. Ihan supisuomalainen olen eikä noita kavereita noin vaan löydy.

No täällä on ennenkin teille todettu, että tuskinpa se syy kaverittomuuteenne on kaikissa muissa ihmisissä, vaan olette ihan itse asian ongelma.

Vierailija
32/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas suomalaisia parjataan..

Niin se on ihan yhtä ärsyttävää amerikkalaisten tyhjänpuhuminen ja muka-tutustuminen, kun se ei tarkoita mitään.

Tai keski-eurooppalaisten iholla tuleminen ja kovaäänisyys, aasialaisten hihittely ja negatiivisten asioiden piilottelu jne.

Niin me ollaan erilaisia.

Vierailija
33/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole niin, että ne ihmiset, jotka eivät osaa englantia, tai joille on kynnyskysymys, että täällä opiskeleva meksikolainen puhuu suhteessa pelkkää suomea, eivät ole sellaisia ihmisiä, jotka muutenkaan ystävystyisivät Josuen kanssa. Josue opiskelee yliopistossa, ystäviä voisi löytyä opiskelijabileistä tai yliopiston läheisistä kuppiloista tenttipäivän iltapäivällä. Yleensä ihmiset ystävystyvät lähinnä sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa on jotain yhteistä. Ummikkosuomalaisella, jolla ei ole yliopistotutkintoa, on aika vähä yhteistä Josuen kanssa.

Vierailija
34/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalaisia miehiä muuttaa tähän maahan joka vuosi huomattavasti enemmän kuin ulkomaalaisia naisia, ja ulkomailta Suomeen muuttavien miesten pääsääntöinen tavoite on nussia suomalaisia naisia.

On varmaan aika selvää, että ulkomaalaisten miesten ja suomalaisten miesten välillä on aika iso juopa.

M42

Vierailija
35/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä hänen kanssaan sitten olisi pitänyt puhua? Juurihan meitä on valistettu, että kaikki tutustumista edistävät keskustelunaiheet, kuten mistä on kotoisin, ovat törkeän r*sistisia. Säästäkö olisi pitänyt puhua?

Vierailija
36/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku meksikaano ei kahdessa vuodessa ole opetellut suomea edes tervehtimisen verran ja vika on Suomessa?

Vierailija
37/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syntyperäisenä suomalaisena, jolla ei ole ystäviä ja joka ei niitä kaipaakaan (aviomies ja sukulaiset riittävät), voisin sanoa että tuo "mitä kuuluu" on ihan kauhea tapa aloittaa keskustelu. Menen ihan lukkoon aina kun kuulen nuo sanat, enkä osaa sanoa mitään. Apua - mitä mulle kuuluu - ei mitään - mitä tuohon pitää sanoa?  Yleensä en edes tajua kysyä toiselta osapuolelta, mitä hänelle kuuluu, ja siihen se sitten jää. Jotkut harvat ihmiset osaavat kysyä jotain konkreettisempaa, esimerkiksi "En ole nähnyt sinua aikoihin, mitä olet puuhaillut?" ja heidän kanssaan keskustelu sujuu paremmin.

Tuo mitä kuuluu on niin tyhjä ja lattea kysymys, että se pitäisi lailla kieltää.

- Moi, mitä kuuluu?

- Eipä mitään erikoista. Entä sulle?

- Ei mitään ihmeellistä.

- Okei.

- ...

- ...

Joo, tai sitten voisit vaan kertoa mitä sulle kuuluu.

Viddu että suomessa on outoa porukkaa.

Vierailija
38/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku meksikaano ei kahdessa vuodessa ole opetellut suomea edes tervehtimisen verran ja vika on Suomessa?

Ainahan se on. Vika on aina suomalaisissa, ruotsalaisissa, saksalaisissa, eurooppalaisissa, valkoisissa. Uhriutuminen on näillä tietyillä tyypeillä verissä.

Vierailija
39/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielimuurin lisäksi tyypin pitäisi vakuuttaa suomalainen siitä ettei hän ole van ulkkista esittävä M A N N E.

Vierailija
40/196 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävyyteen tarvitaan riittävän hyvin sujuva yhteinen kieli. Tankeroenglannilla kaveruus jää useimmilla aika pintapuoliseksi. Opetelkoon suomea, Suomessa kun ollaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi