Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uutisissa 4 lapsen yh, Hekan asunnossa vuokra 1300€

Vierailija
27.09.2023 |

No tuota...

Mitä ajatuksia herättää?

Kommentit (452)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hekan asunnot ovat vitsi.

Varsinkin perheasunnot 2h keittiö - ja perheasunnot 3- 4h keittiö. 

Eivät vapaudu koskaan. Menevät jonon ohi perheenjäsenille,, tuttaville ym.

Olen ollut jonossa n. 10v eri puolille Helsinkiä. Ei mahdollisuuksia. Vapautuu todella harvoin.

Jos kerran olet saanut Hekan asunnon, voit pitää sen loppuelämän. Ja antaa lapsille, tuttaville. Menevät siis jonon ohi. Tuo systeemi pitäisi lakkauttaa!

Te pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvat,  ette ymmärrä yhtään pääkaupunkiseutulaisten tilannetta!

Silti avaatte suutanne = hölmöjä.

T. Kaupunkilainen

Vieläkö Hekalla on käytäntö, jossa kaksi Hekan vuokralaista voivat vaihtaa asuntojaan? Ainakin joskus aiemmin oli tällainen systeemi. Perheeseen A oli tulossa kolmas lapsi ja perheestä B taas vanhin lapsi oli muuttamassa omilleen, perhe A ja perhe B saattoivat vaihtaa asuntoja, koska perhe A tarvitsi isomman asunnon ja perhe B taas pienemmän asunnon. Kumpikaan asunto ei siis vapautunut, jotta joku asuntojonossa ollut olisi voinut saada asunnon, vaan asuntoja vaihdettiin ja riitti vain ilmoitus asiasta Hekalle.

Vierailija
322/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kyllä typeriä ja ilkeitä kommentteja. Lisäksi monet kommentoijat vaikuttavat olevan henkilöitä, jotka eivät ole millään lailla tekemisissä ulkomaailman kanssa; totaalisen tietämättömiä ihmisistä ja elämästä.

Eli vain 4 lapsen yh äidit saa vastata ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö hän nole äippälomilla? Saa varmaan asumistukea. 

Ohjelman mukaan 1000e, eli maksaa isosta kämpästä 300e. Mitä mahtaa muut tuet olla...

Leikattavaa löytyy.

Vierailija
324/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka suuri se asunto onjos vuokra on 1300€? Onko kaikilla pienillä lapsilla oltava oma huone.

Mun mielestä Ben Zyzkovicilla oli hyvä pointti. Kertoi miten lapsuudessaan asuivat yksiössä, neljä lasta. 50- luvulla..

No just joo. Eikun takas 50 luvulle.

Meitä oli kolme lasta ja asuttiin kahden makuuhuoneen asunnossa, äiti ja isä nukkuivat olohuoneessa kirjahylly seinänä näin siis 70-80 luvuilla. Kaveri asui samankokoisessa mutta vanhemmat ostivat kaksion joten muuttivat pienempään. Ei siis ole niin pitkä aika siitäkään kun kaikki lapset ei tarvinneet omaa huonetta. Ja niin se pitäisi olla tänäpäivänäkin asutaan siinä mihin omat rahat riittää.

Terveiset Helsingistä vuodelta 2023.

Minulla kolme lasta, jotka makuuhuoneissa 2 + 1. Minä nukun itse olohuoneessa. 

Vuokra 1200 € eli todella edullinen kolmiosta (emme saa asumistukea, vaan maksan tuon ihan itse).

Vierailija
325/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä halveksin lapsettomia yhteiskunnan elättejä ja oikeastaan kaikkia lapsettomia joille se on valinta. Tuo nainen on lisääntynyt eli täyttänyt tehtävänsä.

Enemmän halveksin tuollaisia ihmisiä, jotka muuttavat muualta Suomeen tekemään töitä ja sitten lopulta asuvatkin täällä yhteiskunnan elätteinä. 

Vierailija
326/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheen asuntolaina kirjoitti:

Ehkä pankki ei anna lainaa edes kaksioon, koska 4 lasta. Näin äitejä syrjitään lapsiluvun perusteella. Ja täällä rääkii moni miten helppoa on kun saa lapsilisät, jep.

Pitäisikö lainan saamista helpottaa lapsiperheille jotenkin porrastetusti, siten että esim 2500 e tuloilla saa 150 000 lainaa kaksioon jne.?

Menee älyttömän monta vuotta kun tuokaan nainen pystyy saamaan lainaa, käytännössä vasta kun lapset lentää pesästä.

Hänhän käy töissä ja tienaisi omat lainarahansa.Nyt kalliiseen vuokraan pitää nostaa tukia, valitettavasti.

Jos ihmisellä ei riitä rahat omien lapsiensa elättämiseen, niin ei missään nimessä lainaa. Miten ihmeessä siitä selviäisi. Vai voiko senkin sitten maksattaa yhteiskunnalla, kun ei rahat riittäneetkään. Ei yhteiskunnan kuulu tukea kenenkään omaisuuden kartuttamista. Jos et saa lainaa, asut vuokralla. 

Vierailija
327/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli tuohon telkkariohjelmaan fiksusti etsitty sairaanhoitaja haastateltavaksi, saa maksimaaliset sympatiat katsojilta. En tiedä, minkäkokoisessa Hekan kämpässä asuvat, mutta todennäköisesti mahtuisivat pienenpäänkiin asuntoon Hekan systeemit tuntien. Kukapa meistä haluaisi saavutetuista eduista luopua, reilun kokoinen ja hyväkuntoinen koti ja vuokra muutama satanen. Muut maksaa.

Minulta ei saanut yhtään sympatiaa. Herätti vain raivon tunnetta.

Vierailija
328/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka suuri se asunto onjos vuokra on 1300€? Onko kaikilla pienillä lapsilla oltava oma huone.

Mun mielestä Ben Zyzkovicilla oli hyvä pointti. Kertoi miten lapsuudessaan asuivat yksiössä, neljä lasta. 50- luvulla..

Siellä sopii asua mihin on varaa. Vaihtoehtoisesti lapset huostaan.

Kannattaa lukea artikkeli ennen kuin kommentoi sitä. Käytät isoja sanoja kovin kevyesti. Tämä äitihän etsii halvempaa asuntoa, koska Helsingin kaupungin asuntoihin tulee 10 % vuokrankorotus. Hän haluaa kodin läheltä työpaikkaansa, Meilahden sairaalaa. Etkö ymmärrä sitä? Miksi kaikkien sairaanhoitajien pitäisi muuttaa jonnekin hevonhumppaan asumaan? Ja miksi heillä ei saisi olla lapsia? Miten te kommentoijat oikein haluatte toisten ihmisten elävän? Samalla tavalla kuin te itse?

Tämän äidin pitäisi tietää, ettei tule saamaan noin isoa asuntoa Helsingistä halvemmalla. Heka on halvin. Naurettavaa nämä Hekan taloissa asuvien valituksen 10% vuokrankorotuksista, kun asuvat jo valmiiksi halvalla. Moni jonottaa vuosia Hekan asuntoja ja turhaan, koska niitä ei tavallisille työssäkäyville pienipalkkaisille edes tarjota. 

Kyllä tarjotaan! Hain asuntoa Hekalta ja hämmästyin todella, kun tarjous tuli ja jopa kuukauden sisällä. Oli vakityö, keskipalkkainen. Varallisuutta on. Syy miksi sain asunnon oli häätö edellisestä ( omistaja otti kämpän omaan käyttöön). Näinkin voi käydä. Olen kiitollinen. Tässä talossa kaikki on työssäköäyviä tai eläkeläisiä.

Vierailija
329/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä mietin että kannattaisiko tosiaan muuttaa johonkin muualle? 1300€ on posketon summa sairaanhoitajana työskentelevälle yksinhuoltajalle..

Juu tässä käy niin että Helsingistä katoaa kaikki pienellä palkalla työskentelevät kuten myyjät, varastotyöntekijät, vartijat, lähihoitajat, sairaanhoitajat, ravintolatyöntekijät, siivoojat jne.

Työnantajat voi alkaa jo nyt miettimään kuka työt heidän firmassaan tekee kun hallituksen kaavailemat lakimuutokset astuvat voimaan.

Tulee lisää ulkomaista työvoimaa ja maksetaan heidän elämänsä. Siihen kyllä rahaa riittää, mutta ei suomalaisten taloudelliseen tukemiseen.

Vierailija
330/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö hän nole äippälomilla? Saa varmaan asumistukea. 

Ohjelman mukaan 1000e, eli maksaa isosta kämpästä 300e. Mitä mahtaa muut tuet olla...

Leikattavaa löytyy.

Niinpä. Asumistukea saa 1000e. Elatustuet 700e lapsilisät 500+ yh korotukset n 250e= 750e. Noista n 2500e yhteensä.

Itselle jää asunnosta maksettavaa 300e. Mikä on päivärahansa työttömyyskorvaus tms?

Eli ei ole huono-osainen ja köyhä.

Vierailija
331/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 lapsen yksin huoltajana ,asuimme Hekan kaksiossa 12 vuotta.Asunto oli kaksio.Lasten huonen makuuhuone ja Minun punkkani oli soffa.Mitä ihmellistä siinä oli?Sopu antoi tilaa ja yksinhuoltajan liksoilla ei isompaa asuntoa edes Hekalta pystynyt otta.Kun sossun luukulla emme käyneet, ei  kelan tuki vidakossakaan.

Vierailija
332/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai mitä ajatuksia herättää? No lähinnä sen, että jos hankkiutuu 4 lapsen yh:ksi ja maksattaa asumisensa muilla, ei ole mitään varaa marista. Muuttakoon halpaan kaksioon pikkupaikkakunnalle. Pysyy maa asutettuna.

Minua ei saisi muuttamaan Helsinkiin. Varsinkaan lasten kanssa.

Eikö jokaisen joka kynnelle kykenee oikeasti kannata muuttaa pois Helsingistä (varsinkin 4 lapsensa kanssa) - siellähän päiväkodit on helisemässä, koululuokat on vaikeuksissa, kadulla ryövätään teineiltä vaatteet päältä - ja kaupan päälle aivan kaikki maitolitrasta bussilippuun on kalliimpaa kuin muualla Suomessa.

Eikö vastuuntuntoinen yh-kotiäiti nimenomaan muuttaisi muualle lasten etua ajatellen???

Jos niillä lapsilla on isä, jolla tapaamisoikeus, voi lähivanhempi olla velvoitettu toimittamaan lapset tapaamisiin, varsinkin, jos muuttaa kauemmas. Tuo kuskaaminen voi olla ihan kallista ja vie tolkuttomasti aikaa, jos asuu kauempana.  Voi myös vaatia auton, jota ei välttämättä Huopalahdessa tarvitsisi.

Itse joudun asumaan Helsingissä, koska lapseni vuoroasuvat toisen vanhemman luona. Lapset eivät voi käydä kahta eri koulua eri paikkakunnilla.

Nämä ei välttämättä ole aina niin yksinkertaisia.

Vierailija
333/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja muutama sata vuotta sitten asuttiin savupirteissä. Kyllä mää niin haluan ne ajat takaisin!

Vierailija
334/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lukea artikkeli ennen kuin kommentoi sitä. Käytät isoja sanoja kovin kevyesti. Tämä äitihän etsii halvempaa asuntoa, koska Helsingin kaupungin asuntoihin tulee 10 % vuokrankorotus. Hän haluaa kodin läheltä työpaikkaansa, Meilahden sairaalaa. Etkö ymmärrä sitä? Miksi kaikkien sairaanhoitajien pitäisi muuttaa jonnekin hevonhumppaan asumaan? Ja miksi heillä ei saisi olla lapsia? Miten te kommentoijat oikein haluatte toisten ihmisten elävän? Samalla tavalla kuin te itse?

Tämän äidin pitäisi tietää, ettei tule saamaan noin isoa asuntoa Helsingistä halvemmalla. Heka on halvin. Naurettavaa nämä Hekan taloissa asuvien valituksen 10% vuokrankorotuksista, kun asuvat jo valmiiksi halvalla. Moni jonottaa vuosia Hekan asuntoja ja turhaan, koska niitä ei tavallisille työssäkäyville pienipalkkaisille edes tarjota. 

Kyllä tarjotaan! Hain asuntoa Hekalta ja hämmästyin todella, kun tarjous tuli ja jopa kuukauden sisällä. Oli vakityö, keskipalkkainen. Varallisuutta on. Syy miksi sain asunnon oli häätö edellisestä ( omistaja otti kämpän omaan käyttöön). Näinkin voi käydä. Olen kiitollinen. Tässä talossa kaikki on työssäköäyviä tai eläkeläisiä.

Häätö ei ole mikään normaalitilanne, joten silloin saa helpommin Hekan asunnon. Ilman uhkaa asunnottomuudesta et olisi saanut.

Vierailija
335/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli tuohon telkkariohjelmaan fiksusti etsitty sairaanhoitaja haastateltavaksi, saa maksimaaliset sympatiat katsojilta. En tiedä, minkäkokoisessa Hekan kämpässä asuvat, mutta todennäköisesti mahtuisivat pienenpäänkiin asuntoon Hekan systeemit tuntien. Kukapa meistä haluaisi saavutetuista eduista luopua, reilun kokoinen ja hyväkuntoinen koti ja vuokra muutama satanen. Muut maksaa.

Onko 3 h ja keittiö liian iso perheelle, jossa on neljä lasta? Minusta ei ole, eivät he kaksioon enää sovi. Kuvassa näkyivät nukkuvan osa "siskonpetillä" lattialla.

On liian iso, jos otetaan huomioon vuokra 300 e suht kivalla alueella Helsingissä puhumattakaan muista tuista. Monelle tulee yllätyksenä, että nämä isot perheet pärjäävät todella hyvin. Pääsevät otsikoihin, jos heiltä uskaltaa veloittaa edes pientä vesimaksua. Ovat tottuneet, että mistään ei tarvitse maksaa täyttä hintaa.

Vierailija
336/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häätö ei ole mikään normaalitilanne, joten silloin saa helpommin Hekan asunnon. Ilman uhkaa asunnottomuudesta et olisi saanut.

Tiedän ja tiedän olevani onnekas.

Vierailija
337/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme muuta lasta selkeästi vanhempia. Oliko lapsilla eri isät? Kai isä, tai isätkin osallistuvat elatukseen? Saattoi isä myös asua samassa huushollissa, mutta epävirallisesti...sehän on kannattavampaa niin tukien kannalta. Herätti kyllä ihmetystä tuo kuvio. Lisää lapsia vaan ahtaisiin oloihin, kyllä valtio huolehtii....

Vierailija
338/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hekan asunnot ovat vitsi.

Varsinkin perheasunnot 2h keittiö - ja perheasunnot 3- 4h keittiö. 

Eivät vapaudu koskaan. Menevät jonon ohi perheenjäsenille,, tuttaville ym.

Olen ollut jonossa n. 10v eri puolille Helsinkiä. Ei mahdollisuuksia. Vapautuu todella harvoin.

Jos kerran olet saanut Hekan asunnon, voit pitää sen loppuelämän. Ja antaa lapsille, tuttaville. Menevät siis jonon ohi. Tuo systeemi pitäisi lakkauttaa!

Te pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvat,  ette ymmärrä yhtään pääkaupunkiseutulaisten tilannetta!

Silti avaatte suutanne = hölmöjä.

T. Kaupunkilainen

Tuo on todellakin typerää, että niitä tulorajoja ei tarkisteta. Ja se, että lapset voivat "periä" Hekan asunnon. 

Jokainen uusi vuokralainen pitäisi olla samalla viivalla. Satuin kerran Hekan toimistoon ja siellä nuorehko aikuinen romanimies vaati suureen ääneen omaa Hekan asuntoa. Nyt asui äitinsä Hekan asunnossa, kun äiti asui muualla. Melkoista peliä tuo asuntojen jakaminen.

Vierailija
339/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että järkyttävän suuri vuokra

Vierailija
340/452 |
28.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan näin se toimii. Ihmisten tarpeet muuttuvat. Mutta en silti usko että tämä äiti haluaa pelkän vuokran takia vaihtaa vaikkapa Jakomäkeen tai Kontulaan. Lähellä keskustaa ja lapsilla koulut ja hoitopaikat kodin tuntumassa.Meikäläinen on sitä ikäluokkaa ettei ollut koskaan esim omaa huonetta vaan piti jakaa se kahden siskon kanssa. Oli omat koulupöytänurkkaukset jokaisella. Äiti ja isä olivat seinän takana viereisessä huoneessa. Ja sitten oli pieni yhteinen olohuone. Ja kaikki meidän lapset saimme ihan kelpo lapsuuden ja aikuisena ollaan hyvin saatu elämämme järjestykseen. Tällä tarkoitan että vähempi usein riittää lapsille, tärkeää on kodin tunnelma ja läheiset ihmissuhteet.