Liikenteen uhkarohkeat ohittelijat - mitä näiden päässä liikkuu kun vaarantavat itsensa ja muut?
Yllättäen liikeenteessä pujahtavat läheltäpiti ohittelijat riskeeraavat päivittäin ihmishenkiä.
Onko muutama sekunti sen arvoista?
Mitä näiden päässä liikkuu?
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Liikenteessä voi tulla vastaan mikä vaan: dementikko, huumekuski, mielisairas, rikollinen, rattijuoppo, itsemurha-kandidaatti. Sitten on myös itsekeskeisiä kusipäitä, jotka pitää itseään hyvinä kuskeina ja "turhautuu" mielestään huonompien kuskien ajamiseen ja alkaa sitten tehdä typeriä ja vaarallisia ohituksia.
Yhteiskunnan pitäisi olla kovempi liikennesekoilujen kanssa. Tarkoitan sitä, että niistä pienistä rikkeistä aleittaisiin rokottaa kunnolla. Ja esim kortitta ajo johtaisi vähintään ehdolliseen vankeusrangaistukseen, uusiminen ehdottomaan.
Keinot löytyy jos halua on. Viimeksi eilen meinasin jäädä suojatiella auton alle ja sieltä ratin takaa irvisteli sian näköinen keski-ikäinen ukko.
Suhtautuminen liikenneperseilyyn on todellakin aivan liian lievää (kuten toki suhtautuminen rikollisuuteen ylipäänsä). Massaltaan tuhansien kilojen suurinopeuksisen ajoneuvon kuljettaminen ei pitäisi olla mikään ihmisoikeus, ja jos sitä ei kykene tekemään vastuullisesti, ei pitäisi olla mitään asiaa auton rattiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitaammassa ajamisessa ei ole mitään väärää eikä se aiheuta aggressioita liikenteessä, mikäli
ajaa TASAISESTI hitaammin.
Valitettavan paljon on hitaampia autoilijoita, joiden nopeus seilaa edestakaisin.
Kun tulee loiva kaarre kuivana kesäpäivänä, niin nopeus laskee 20 km/h, kun vastaan tulee toinen
auto, niin nopeus laskee, kun pilven varjo tulee tielle, niin nopeus laskee.
Kun tulee suora, missä hänet voisi ohittaa, nopeus nousee yli rajoituksen.
Ja sitten nämä ihmettelevät kun joku ohittaa vaikka hän ajaa suurinta sallittua nopeutta koko ajan.
Totta. Toinen ääripää, yhtä ärsyttävä, ovat nämä, joka ajavat tasaisesti 80km/h, vaikka nopeusrajoitukset vaihtuvat maantiellä 40-100km/h välillä. Taajamissa he häviävät näköpiiristä, mutta maantiellä saat heidät kiinni ennen seuraavaa 40km/h taajamaa. Ohittaminen on vaikeaa, sillä yleensä taajama tulee vastaan ennen ensimmäistä turvallista ohituspaikkaa.
Jep, onneksi ei ole tarvinnut usein olla näiden ihmisten kanssa tekemisissä mutta muistan yhden pitkän automatkan kun saimme körrytellä näiden maantientukkeiden takana odottamassa että ohituskaista alkaa ja heti sen alettua nämä 100 alueella 80km/h ajavat kuskit pinkaisevat 110km/h tuntivauhtiin että vain pari kerkeää ohittamaan heidät ja loput jäävät taas nalkkiin heidän taakseen. Mikä idea tässä on?
Toinen ärsyttävä ryhmä ovat nämä moottoritiellä vain ja ainoastaan max satasta ajavat kuskit. On ok, jos ajat oikealla kaistalla sitä 90km/h vaikka nopeusrajoitus olisi 120, mutta jos lähdet ohituskaistalle niin kyllä silloin olisi syytä mennä nopeusrajoituksen mukaan. Aivan liian usein on töihin ajaessa saanut kirota kun ohituskaista ruuhkautuu täysin ihan vain koska joku päättää lähteä ohittamaan rekkaa ja ajaa vain piiiiiirun verran nopeammin kuin se.
Mikään liikenteessä ei ole niin tyydyttävää, kuin se että oikealta ohi urpo ohittaa junnatakseen sitten valoissa, voittamatta sekuntiakaan kaahailullaan.
Kehilläkin on melkein joka päivä jonkinlainen kolari, aika usein on ajettu keskikaiteeseen. Tuskin sinne nopeusrajoituksia noudattamalla ajautuu.
Ja parempi varmasti, että huonossa säässä jokainen ajaa omien taitojensa mukaan tai jopa varovaisemmin.
" Jopa lapsikin käsittää sen, ettei esimerkiksi raskas täysperävaunullinen rekka yksinkertaisesti kykene reagoimaan nopeasti yllättäviin tilanteisiin."
Isojakin lasteja on kellahtanut rekan kanssa ojaan kyljelleen kun kuski on ollut pakotettu epätoivoiseen äkkiväistöön jonkun tiellä yllättäen eteen tulleen vaaratilanteen vuoksi.
Joku halusi vain ohittaa.
Minä-minä-minä. Minä olen parempi kuski eikä minulle satu ikinä mitään pahaa. Minä olen parempi ihminen kuin muut ja saan tehdä mitä haluan. Ja vitut muista ihmisistä. Minä!
Aika harvassa on ne paikat joissa on Suomessa olemassa miniminopeus. Nopeusrajoitus on suurin sallittu nopeus. Ei ole olemassakaan mitään alinopeutta.
Itse ajoin ajokortin vanhemmalla iällä ja koska olin epävarma ja kokematon kuski, ajoin rauhallista nopeutta. Esimerkiksi 75km/h 80km/h alueella. Voin kertoa että siinä nousi kyllä kylmä hiki aika monta kertaa kun rekka tuli roikkumaan kiinni puskuriin. En edes pystynyt väistämään pysäkille kun se ei olisi ehtinyt jarruttaa. Ohituskaistan kohdalla laskin nopeutta entisestään että kaikki ehtisi ohi mutta ei vaan voi se rekka lähteä ohi. Mikä järki? Ottakaa huomioon että liikenteessä voi tosiaan olla sellaisia jotka on saaneet ajokortin eilen, eivätkä ole vielä oppineet hallitsemaan autoa kunnolla.
Aikoinaan tuli tyv:stä säännöllisin väliajoin näitä tietoiskuja missä liikenteessä vammautuneet ihmiset tehtiin näkyviksi ja he kertoivat mitä tapahtui ja miksi.
Muistuttaen järkevästi tällä tavoin samalla pysäyttäen muita miettimään omaa liikennekäyttäytymistä.
Viime viikolla meinasi oikealle kääntyessäni tulla auto kylkeen. Idiootti tööttäsi minulle ja näytti keskaria.
Eipä se minun syytä ole jos häneltä oli liikennesäännöt hukassa. Molemmat tulimme kolmion takaa.
Ainakin isommissa kaupungeissa liikenteessä näkyy myös kiivasrytmisemmistä ja vähemmän sääntöorientoituneista kulttuureista tulleiden kuljettajien vaikutus. Kun jollain Bagdadin ruuhkissa omaksutuilla taktiikoilla sompaillaan Tampereen kehätiellä, niin asioita tapahtuu.
Toki meillä on kotiperäisiäkin kusipäitä, niin kantaväestössä kuin vähemmistöissäkin.
Liikenne on täynnä erilaisia kuskeja joiden reaktiokyky ja ajotaidot tottakai vaihtelee. Esimerkiksi ikä, näkö, sairauden aiheuttamat erikoislaitteet ajaessa, ajoväsymys, kokemattomuus (juuri ajolupa saatu) , jne..
Vaikka itse kokisi olevansa erittäin taitava kuski, niin on hölmöä olettaa että muutkin ovat,
ja tööttäillen kärsimättömästi edetä liikenteessä ohitellen mielestään hitaampia tunareita.
Autistit ja ocd:t on liikenteessä vaarallisia, en ymmärrä miten eräskin naapuri sai ajaa autolla kun hän jäi joka nappulaan ja vipstaakkeliin jumiin kun sitä piti rämpyttää 100 kertaa. Kerran näin hänet pyöräilemässä ja meinasi ajaa lapsen päältä koska ilmeisesti nyt vaan oli pakko ajaa just siitä missä se lapsi sattui menemään eikä hänen päässään muuta toimintavaihtoehtoa ollut.
Pyöräilijänä autoilijoiden liikennesääntöjen osaamisen puute ärsyttää. Antavat tietä tilanteissa missä ovat etuajo-oikeutettuja ja taas eivät sitten tilanteissa väistä missä pitäisi.
Viime vuonna ajelin prätkällä Turun motaria sataakuuttakymppiä, niin takaa tuli vilahtamalla ohi oikealta nuori nainen sellaisella pikkukinnerillä valtava koira apukuskin paikalla ja kuskin katse tiukasti puhelimessa jota piteli kojelaudan päällä edessä. Veti tasaisesti sellaista 180 km/h, ihme että se riisikuppi edes kulki niin kovaa.
Kolmion takaa reteesti mopoilijan päälle ja silleen, kun ei malteta katsoa .
Mopoilijat aiheuttavat myös itse vaaratilanteita, samoin kuin sähköpotkulaudat ja ohi huolettomasti suurella vauhdilla suhahtelevat pyöräilijät.
Mopoauto putkuttaa keskellä vilkasta tietä ja kuskin katse IPhonessa.... Molempien käyttö pitäisi joiltakin oikeasti ihan lailla kieltää.
Olkaas varovaisia.
Oli taas viime viikolla paraatiesimerkki näistä pöljistä.
Ajoin aamuruuhkassa kehä I:n vasenta kaistaa mukautuva vakkari säädettynä pitämään noin kolmen autonmitan välin edellä ajavaan. Autoja on paljon mutta kun kaikki ajavat tasaista nopeutta eivätkä poukkoile niin matka taittuu lähes rajoituksen mukaan. Voi rentoutua, suunnitella mielessään päivän töitä ja kuunnella samalla musiikkia.
Taakse ilmestyy vanha Audin rämä ja ratin takaa loistaa keltaiset raksaliivit.
Roikkuu ihan takapuskurissa kiinni ja selvästi yrittää hiillostaa antamaan tietä, mitä en todellakaan aio tehdä koska yhtenäinen jono jatkuu molemmilla kaistoilla silmänkantamattomiin. Jos tunkisin oikealle kaistalle pakottaen siellä olevat väistämään tai jarruttamaan se ei nopeuttaisi kenenkään matkantekoa koska ne edellä menevät autot eivät katoa mihinkään.
Yhtä fiksua olisi mennä ruokakaupan kassajonossa huohottamaan edelläolijan niskavilloihin ja yrittää pujahtaa kainalon alta tai jalkojen välistä syöksymässä tämän edelle
Lopulta oikealle kaistalle avautuu hetkeksi pieni aukko josta tämä valopää koukkaa mielenosoituksellisesti ohitseni vain lyödäkseen jarrut pohjaan ettei aja edelläni ajaneen auton perään. Minä jarrutan, takana tulevat jarruttavat. Torvet soivat. Liikenne hidastuu.
Seuraavat puoli tuntia sainkin sitten seurata miten tämä älypää roikkui taas edellä ajaneen puskurissa, vilkutteli valoja ja yritti pari kertaa jollain ihme koukkauksella ohi. Itäkeskuksen valoissa tämä sankari oli edelleen vain yhden auton päässä edelläni eli yhtään mitään ei hölmöilyllään voittanut.
On vaikea ymmärtää minkälaista aivotoimintaa kyseisen kuskin päässä tapahtui. Epäilen lähinnä keltaisten laineiden liplatusta korvien välissä.
" Tätä olen miettinyt tämän viikon aikana kun on useampi kanssa autoilija käyttäytynyt järjen vastaisesti muissakin tilanteissa kuin ohituksissa. Alkaa tuntua että hengenlähtö on lähellä näiden kuumakallejen kanssa.
Mikään ei kuitenkaan voita sitä älykääpiötä, johon meinasin törmätä vuosia sitten.
Kyseessä oli korkea mäki ja kun lähdin ajamaan kohti alamäkeä huomasin vastaantulevien kaistalla piiiitkän autoletkan ja tämän idiootin, joka oli lähtenyt ohittamaan tätä letkaa, ylämäkeen.
Kyse on siis niin korkeasta ja jyrkästä mäestä ettet alhaalta näe onko vastaantulevien kaistalta joku tulossa. Edelleenkin ihmettelen mitä tämän ihmisen päässä on voinut liikkua. Onneksi joku siinä letkassa antoi tilaa tälle hullulle niin vältyttiin kolarilta..."
Nämä ihmiset, jotka vaarantavat liikennekäyttäytymisellään muita, tulisi velvoittaa auttamaan metallipalasten ja auton kappaleiden keräämisessä kuolonkolaripaikoilta, mistä on kannettu ihmisiä suoraan ruumisautoon.
F1 - lähetykset pitäisi lopettaa.
Liikenteessä voi tulla vastaan mikä vaan: dementikko, huumekuski, mielisairas, rikollinen, rattijuoppo, itsemurha-kandidaatti. Sitten on myös itsekeskeisiä kusipäitä, jotka pitää itseään hyvinä kuskeina ja "turhautuu" mielestään huonompien kuskien ajamiseen ja alkaa sitten tehdä typeriä ja vaarallisia ohituksia.
Yhteiskunnan pitäisi olla kovempi liikennesekoilujen kanssa. Tarkoitan sitä, että niistä pienistä rikkeistä aleittaisiin rokottaa kunnolla. Ja esim kortitta ajo johtaisi vähintään ehdolliseen vankeusrangaistukseen, uusiminen ehdottomaan.
Keinot löytyy jos halua on. Viimeksi eilen meinasin jäädä suojatiella auton alle ja sieltä ratin takaa irvisteli sian näköinen keski-ikäinen ukko.