Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liikenteen uhkarohkeat ohittelijat - mitä näiden päässä liikkuu kun vaarantavat itsensa ja muut?

Vierailija
23.09.2023 |

Yllättäen liikeenteessä pujahtavat läheltäpiti ohittelijat riskeeraavat päivittäin ihmishenkiä.
Onko muutama sekunti sen arvoista?
Mitä näiden päässä liikkuu?

Kommentit (189)

Vierailija
121/189 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä rekkakuski tarjoaa tietä toiselle rekalla, niin yhtäkkiä 

henkilöauto pujahtaa välistä. LÄHDE ILTALEHTI /LUKIJAN VIDEO

https://www.iltalehti.fi/iltv-lukijan-videot/a/417be099-9985-4d67-b39d-…

Luulisi rekkakuskin jos jonkun tietävän että tuo on täysin laitonta! En yhtään ihmettele jos joku päättää ohittaa tuollaisen omilla säännöillään sooloilevan. Toivottavasti poliisi on jo laittanut maksumuistutuksen tuolle rekkapenalle koska hän myönsi suoraan tekonsa.

Vierailija
122/189 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ns leveäkaistateiden rakentaminen on lopetettu. Niillä tapahtui kaikista eniten kuolonkolareita kilometriä kohden.

Kutostie oli aivan kamala ennen kameratolppien rakentamista. Aina sai väistellä näitä jotka lähtevät ohittamaan ihan turhan takia ja vastaantulevista piittaamatta. Tai jopa tunkivat ohi käyttäen samaa kaistaa, eli kun ajat leveän kaistan oikeaa laitaa vähän rajoitusta kovempaa niin yhtäkkiä vierelläsi on toinen auto samalla kaistalla. Molempien nopeus 100kmh ja vastaan tulee rekka ja sitä ohittava urpo. Eli neljä autoa rinnakkain vaikka kaistoja on kaksi.

Nykyään onneksi paljon rauhallisempi kun kamerat karsivat pahimmat kaaharit.

No sehän tietysti leveäkaistan ajatus onkin että samalla kaistalla voit ohittaa mutta kutostiellä ohitetaan kyllä härskisti vastaantulevien kaistallakin, vaikka siellä tulee autoja vastaan vaikka kuinka. Mulle on jopa väläytelty valoja kun ajoin omalla kaistallani normaalisti ja tämä ääliö tulee mua vastaan mun kaistalla.

Kohteliasta varoittaa vastaantulijaa (siis sinua) siitä että on sinun kanssasi samalla kaistalla vaikka mahduttekin siihen molemmat hyvin. Ehkä se oli positiivista kommunikointia eikä kritiikkiä sinua kohtaan.

Ensinnäkin hän ohitti lainvastaisesti. Leveäkaistatielläkään ei saa ohittaa vastaantulevan kaistalla jos siellä on vastaantulevaa liikennettä. Toiseksi positiivinen kommunikointi suomalaisessa liikennekulttuurissa on yhtä yleistä kuin vesi Saharassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/189 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa ihmisistä vain on vakavasti luonnehäiriöisiä ja usein siihen yhdistyy myös silkka tyhmyys. Näiden ihmisten toiminta tulee liikenteessä erityisen näkyväksi. Valvontaa pitäisi lisätä tuntuvasti, ja paras keino siihen olisi yksityistää suurin osa liikennevalvonnasta. Poliisille tulisi jäädä vain pysäyttäminen, takaa-ajot yms.

Kyllä. Nuo kuvailemasi kymppiä alle rajoitusten ajavat tulisi saada välittömästi pois liikenteestä.

Vierailija
124/189 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ns leveäkaistateiden rakentaminen on lopetettu. Niillä tapahtui kaikista eniten kuolonkolareita kilometriä kohden.

Kutostie oli aivan kamala ennen kameratolppien rakentamista. Aina sai väistellä näitä jotka lähtevät ohittamaan ihan turhan takia ja vastaantulevista piittaamatta. Tai jopa tunkivat ohi käyttäen samaa kaistaa, eli kun ajat leveän kaistan oikeaa laitaa vähän rajoitusta kovempaa niin yhtäkkiä vierelläsi on toinen auto samalla kaistalla. Molempien nopeus 100kmh ja vastaan tulee rekka ja sitä ohittava urpo. Eli neljä autoa rinnakkain vaikka kaistoja on kaksi.

Siihen tielle kuitenkin mahtuu helposti neljä autoa rinnakkain. Koko pointtihan on että siinä leveällä kaistalla mahtuu ohittamaan. Kun vaan autoilijat oppisivat pysymään kaistansa oikeassa reunassa kun eivät ohita ja kun ovat ohitettavina. Ei kuulosta kovin vaikealta.

Niinpä niin. Jos kukaan ei tekisi koskaan virheitä ja kaikki toimisivat aina suunnitellulla tavalla niin onnettomuuksia ei tapahtuisi. Nerokasta.

Käytännössä näin ei kuitenkaan tapahdu:

https://yle.fi/a/3-10415936

Ylipäätään ne ohitukset ovat lähes aina täysin turhia. Ajan kutostietä monta kertaa kuukaudessa ja suurimmassa osassa ohituksia ohitetaan ajoneuvo joka ajaa itsekin suurinta sallittua nopeutta. Usein kyse on siitä että toimen ajaa 82km/h ja toinen 84 km/h ja sitten on muka pakko lähteä ohi vaikka sillä ei ole mitään todellista vaikutusta matka-aikaan. Kilometrin päästä ollaan taas kärkkymässä jonkun toisen takapuskurissa.

Se mikä esim kutostiellä sujuvoittaisi liikennettä olisi että luovuttaisiin 80 ja 100 km/h välillä vaihtelevasta nopeusrajoituksesta. Mielummin vaikka 90 km/h koko tien mitalle niin vähenisi se sahaaminen ja jonoutuminen nopeuden vaihdellessa.

Mielestäni leveäkaistatie on osoittanut toimimattomuutensa ja on hyvä että niistä luovutaan.

En tunne kutostietä mutta ajan paljon leveäkaistatietä Auran liepeillä Se on aika lyhyt pätkä enkä ole juurikaan nähnyt siellä holtitonta ajoa. Vähäisen kokemukseni puolesta pidän sitä toimivana mallina. Ilmeisesti niistä ollaan kuitenkin luopumassa mikä tarkoittanee että oma kokemukseni ei ole edustava.

Siitä olen samaa mieltä että jatkuva nopeusrajoitusten muuttuminen on älytöntä.

Vierailija
125/189 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilijänä autoilijoiden liikennesääntöjen osaamisen puute ärsyttää. Antavat tietä tilanteissa missä ovat etuajo-oikeutettuja ja taas eivät sitten tilanteissa väistä missä pitäisi.

Pakko usein antaa tietä tilanteessa jossa ei "kuuluisi", kun osa pyöräilijöistä kuvittelee omaavansa etuajo-oikeuden ja ajaa hidastamatta suojatielle, ja osa ei. Auton ratissa ei voi millään tietää kummasta tapauksesta milloinkin on kyse. Välillä taas hirveää vauhtia kiitävää pyöräilijää ei yksinkertaisesti ehdi havaita vaikka olisikin väistämisvelvollinen, siksi toivoisin pyöräilijöiltäkin hieman itsesuojeluvaistoa.

No minun tilanteissani ei oikein kelpaa selitykseksi, koska olen autoilijan lisäksi ainut siinä tilanteessa ja ihan selvästi olen pysähtynyt paikalleni etäämmälle suojatiestä odottelemaan auton ohimenoa.

Vierailija
126/189 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sehän tietysti leveäkaistan ajatus onkin että samalla kaistalla voit ohittaa mutta kutostiellä ohitetaan kyllä härskisti vastaantulevien kaistallakin, vaikka siellä tulee autoja vastaan vaikka kuinka. Mulle on jopa väläytelty valoja kun ajoin omalla kaistallani normaalisti ja tämä ääliö tulee mua vastaan mun kaistalla.

Kohteliasta varoittaa vastaantulijaa (siis sinua) siitä että on sinun kanssasi samalla kaistalla vaikka mahduttekin siihen molemmat hyvin. Ehkä se oli positiivista kommunikointia eikä kritiikkiä sinua kohtaan.

Ensinnäkin hän ohitti lainvastaisesti. Leveäkaistatielläkään ei saa ohittaa vastaantulevan kaistalla jos siellä on vastaantulevaa liikennettä. Toiseksi positiivinen kommunikointi suomalaisessa liikennekulttuurissa on yhtä yleistä kuin vesi Saharassa.

Pidätkö mahdottomana että vastaantulija tajusi että homma menee perseelleen ja nimenomaan halusi varoittaa sinua siitä että tulee vastaan? Kysyn vilpittömästi enkä tarkoita tähän mitään veetuilua.

Vierailija
127/189 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama asia kuin niillä jotka ajattelevat että minun ei tarvitse ajaa edes rajoitusen mukaan vaan ajan huomattavasti hiljempaa. Ongelma on itsekkyys molemmilla kun aiheutetaan vaaratilanteita ihan sillä kun ei välitetä liikenteen sujuvuudesta tai turvallisuudesta

Erikoista että vain liian nopeasti ajamista pidetään vaarallisena ja rangaistavana vaikka päinvastaisella käytöksellä vaarannetaan liikenneturvallisuutta vähintäänkin yhtä paljon.

Kyllä niitä ohittelijoita löytyy vaikka ajaa +10km/t yli rajoituksen, etenkin jos ajaa jollain yariksella tai micralla.

Turun moottoritiellä arkiaamuisin ja -iltaisin normaali nopeus on siinä 130-135km/h liepeillä. Työmatkalaiset ajavat Turun ja Helsingin väliä vahvalla rutiinilla. Etenkin kesäaikaan tie on kuitenkin täynnä 80-90km/h kinnaavia kuskeja jotka vaihtavat kaistaa aivan surutta 30-40km/h nopeammin ajavien eteen sen kummemmin peileihin katsomatta. Tästä aiheutuu sekä vaarallisia tilanteita että tehotonta liikennettä koska tien kapasiteettia hukataan ja autoilla ei voida ajaa tehokkaasti vaan polttoainetta tuhlautuu jatkuvassa jarruttelussa ja kiihdyttämisessä. On kiistatonta että ne ovat nimenomaan nuo ajotaidottomat etanat jotka vaaratilanteet aiheuttavat.

On kiistatonta, että 130-135km/h ajavat ovat ajotaidottomia ja luonnehäiriöisä täystaukkeja.

No ei, vaan nysväreitä. Itse laitan vakkarin aina 150 km/h, en jaksa tuntia pidempään tuota väliä jurnuttaa.

Vierailija
128/189 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaatteko valittajat kuinka tavattoman ahdas maailmankuva teillä on? Ette ymmärrä ettekä siedä pyöräilijöitä, ette toisella tavalla ajattelevia, ette toisella tavalla käyttäytyviä, ette oikein ketään muuta kuin itseänne. Ahdasmielisyyttänne perustelette sillä että kaikki muut ovat itsekkäitä mnäminäminä-ihmisiä. Kun perustelunne loppuvat menette loukkauksiin ja kuvittelette näpäyttäneenne onnistuneesti ja että muut ovat yhtä raivoissaan niistä kuin itse olisitte.

Missä näet tässä ketjussa ahdasmielisyyttä tai minaminä ajattelua pyöräilijöitä kohtaan? Mielestäni tässä ketjussa on esitetty faktuaalisia havaintoja joidenkin pyöräilijöiden liikennekäyttäytymisestä ja kerrottu minkälaisia tuntemuksia se herättää.

Kumpi mielestäsi osoittaa ahdasmielisyyttä ja minäminä -ajattelua enemmän: se että lähtee liikenteeseen URHEILEMAAN toisten tielläliikkujien mielipiteitä piittaamatta, vai se että sanoo ettei ymmärrä tälläistä toimintaa?

Asun hgin lähellä alueella johon tulee paljon ns kilpapyöräilijöitä kaupungissa ajelemaan, ja kyllä se yksinkertaisesti aiheuttaa vaaratilanteita, jonoja ja turhia ohituksia. Vaaratilanteita syntyy niin autotiellä kuin kevyenliikenteen väylälilläkin kun ajetaan isoina ryppäinä. Jouduin kesällä yhden kerran hyppäämään kevyen liikenteen väylällä pusikkoon ja vetämään lapsen sinne mukani kun tälläinen monikymmenpäinen porukka matchaavissä tiimiajoasuissan tuli 30-40km/h vauhdilla vastaan. 20 pyöräilijää pyörineen painaa noin puolitoista tonnia, eli vaikutus on sama kun ajaisi isolla pakulla viittäkymppiä kevlillä. Ja vain siksi että he haluavat ja heillä on oikeus.

Ja minä olen siis se itsekäs enkä ota muita huomioon. Jep jep.

Vierailija
129/189 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidätkö mahdottomana että vastaantulija tajusi että homma menee perseelleen ja nimenomaan halusi varoittaa sinua siitä että tulee vastaan? Kysyn vilpittömästi enkä tarkoita tähän mitään veetuilua.

Korjaan: pidätkö epätodennäköisenä

Vierailija
130/189 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaatteko valittajat kuinka tavattoman ahdas maailmankuva teillä on? Ette ymmärrä ettekä siedä pyöräilijöitä, ette toisella tavalla ajattelevia, ette toisella tavalla käyttäytyviä, ette oikein ketään muuta kuin itseänne. Ahdasmielisyyttänne perustelette sillä että kaikki muut ovat itsekkäitä mnäminäminä-ihmisiä. Kun perustelunne loppuvat menette loukkauksiin ja kuvittelette näpäyttäneenne onnistuneesti ja että muut ovat yhtä raivoissaan niistä kuin itse olisitte.

Missä näet tässä ketjussa ahdasmielisyyttä tai minaminä ajattelua pyöräilijöitä kohtaan? Mielestäni tässä ketjussa on esitetty faktuaalisia havaintoja joidenkin pyöräilijöiden liikennekäyttäytymisestä ja kerrottu minkälaisia tuntemuksia se herättää.

Kumpi mielestäsi osoittaa ahdasmielisyyttä ja minäminä -ajattelua enemmän: se että lähtee liikenteeseen URHEILEMAAN toisten tielläliikkujien mielipiteitä piittaamatta, vai se että sanoo ettei ymmärrä tälläistä toimintaa?

Asun hgin lähellä alueella johon tulee paljon ns kilpapyöräilijöitä kaupungissa ajelemaan, ja kyllä se yksinkertaisesti aiheuttaa vaaratilanteita, jonoja ja turhia ohituksia. Vaaratilanteita syntyy niin autotiellä kuin kevyenliikenteen väylälilläkin kun ajetaan isoina ryppäinä. Jouduin kesällä yhden kerran hyppäämään kevyen liikenteen väylällä pusikkoon ja vetämään lapsen sinne mukani kun tälläinen monikymmenpäinen porukka matchaavissä tiimiajoasuissan tuli 30-40km/h vauhdilla vastaan. 20 pyöräilijää pyörineen painaa noin puolitoista tonnia, eli vaikutus on sama kun ajaisi isolla pakulla viittäkymppiä kevlillä. Ja vain siksi että he haluavat ja heillä on oikeus.

Ja minä olen siis se itsekäs enkä ota muita huomioon. Jep jep.

Huomaatko kuinka moni kirjoittaja argumentoi että ei ymmärrä miksi kukaan tekee jotakin mitä hän itse ei tee?

Vierailija
131/189 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Nuo kuvailemasi kymppiä alle rajoitusten ajavat tulisi saada välittömästi pois liikenteestä.

Jos ihan rehellisesti mietit niin todennäköisesti huomaat että on tosi harvinaista että joku ajaisi kymppiä alle rajoituksen. Toki sitäkin tapahtuu, mutta aika harvoin, ja silloin näiden ohittaminen on yleensä aika helppoa.

Ajan 30000 viodessa suomalaisia maanteitä ja aniharvoin törmää selkeästi liian hitaasti ajavaan. Silloinkin kyse on yleensä jostain papparaisesta joka kuitenkn kääntyy parin km päästä maantieltä pois kohti kirkonkylän keskustaa .

Paljon tyypillisempää tuntuu olevan että ohitetaan siksi että halutaan ajaa muutamaa km/h kovempaa ylinopeutta kuin se edelle menevä tai sitten ei vain psyyke kestä ajaa väärän merkkisen tai mallisen auton takana.

Muiden hidastelu on yleensä vain omien korvien välissä.

Vierailija
132/189 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuipa juuri taas hassu tilanne. Olin toisena liikennevaloissa kaistalla, josta saa jatkaa suoraan tai kääntyä oikealle. Risteyksessä on lisänuolivalo kääntyville ja omat valonsa eteenpäin jatkaville. Edessani olleella autolla ei ollut vilkkuja päällä, joten oletin hänen olevan jatkamassa suoraan. Kun nuolivalo vaihtui vihreäksi (suoraan ajavien valon ollessa edelleen punainen), takanani alettiin tööttäilemään. 😂

Vierailija
133/189 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan: itse teen tuollaista (valojen käyttöä, en idioottimaisia ohituksia) ja tarkoitan sen nimenomaan varoitukseksi muille. Opin tämän kerran kun ajoin Autobahnilla AMG-mersun perässä. Oma autoni oli rajoitetttu 270 km/h enkä pysynyt AMG:n vauhdissa. Joka kerta kun edelläni ajava joutui hidastamaan hän vilkutti jarruvalojaan.

Nyt teen samaa jos esimerkiksi ajan moottoritiellä ohituskaistalla ja joku kiilaa eteeni merkittävästi hitaampaa. Pumppaan jarruja kevyesti jolloin jarruvaloni vilkkuvat ja takanani ajavat tietävät että joudun hidastamaan voimakkaasti.

Vierailija
134/189 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin, että Orvon hallitus suunnittelee Audien käyttökieltoa liikenteen turvallisuuden parantamistoimena.

Vierailija
135/189 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakin ysitien Turun pään leveäkaistatiellä mahtuu hienosti neljä autoa rinnakkain ja se on täysin normaalia aamun ja iltapäivän menoliikenteessä. En olisi mitenkään kyennyt arvaamaan että siinä olisi jonkun mielestä jotain outoa tai ihmeellistä.

Vierailija
136/189 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihan rehellisesti mietit niin todennäköisesti huomaat että on tosi harvinaista että joku ajaisi kymppiä alle rajoituksen. Toki sitäkin tapahtuu, mutta aika harvoin, ja silloin näiden ohittaminen on yleensä aika helppoa.

Ajan 30000 viodessa suomalaisia maanteitä ja aniharvoin törmää selkeästi liian hitaasti ajavaan. Silloinkin kyse on yleensä jostain papparaisesta joka kuitenkn kääntyy parin km päästä maantieltä pois kohti kirkonkylän keskustaa .

Paljon tyypillisempää tuntuu olevan että ohitetaan siksi että halutaan ajaa muutamaa km/h kovempaa ylinopeutta kuin se edelle menevä tai sitten ei vain psyyke kestä ajaa väärän merkkisen tai mallisen auton takana.

Muiden hidastelu on yleensä vain omien korvien välissä.

Ja paskanvitut. Ajan saaristotieltä Raision motarin kautta Kustavintielle eikä tuota lyhyttä motarinpätkää lukuunottamatta nopeusmittari käy kertaakaan edes lähellä suurinta sallittua. Tyypillisesti vauhti on vähintään 15 km/h alle rajoitusten mutta mitenkään harvinaista ei ole että satasen alueella mittarin neula osuu juuri ja juuri kuuteenkymppiin. En muista 25 vuoden ajalta että yli kahden auton letka olisi koskaan liikkunut likimainkaan sitä rajoituksen sallimaa nopeutta. En yhtään ainutta kertaa.

Vierailija
137/189 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi karavaanari karavaanari on kaikkien kaveri (teiden tukko).

Vierailija
138/189 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan tuli tyv:stä säännöllisin väliajoin näitä tietoiskuja missä liikenteessä vammautuneet ihmiset tehtiin näkyviksi ja he kertoivat mitä tapahtui ja miksi.

Muistuttaen järkevästi tällä tavoin samalla pysäyttäen muita miettimään omaa liikennekäyttäytymistä.

Se on nähty Suomessa, että valistus ei auta mitään näihin ihmisiin jotka aiheuttavat vaaratilanteita. Ainoa keino olisi nollatoleranssi, eli poliisit alkaisi urakalla kytätä näitä ja tuomioistuimet tuomita muutakin kuin pari päiväsakkoa. Mutta sitä tuskin tulee tapahtumaan, koska tässä maassa ei saada linnaan väkivaltarikollisiakaan. Ihme ja kumma se alaikäisen tytön hengiltä ajanut porsas on sentään linnassa, vaikka kuulemma valittaa tuomiostaan ja haluaa vapauteen. Saapa nähdä vapauttaako hovi tämän tyypin. Ajoi siis sekaisin ollessaan jonkun mopoauton keulaan ja sivullinen tyttö kuoli.

Vierailija
139/189 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikenne on täynnä erilaisia kuskeja joiden reaktiokyky ja ajotaidot tottakai vaihtelee. Esimerkiksi ikä, näkö, sairauden aiheuttamat erikoislaitteet ajaessa, ajoväsymys, kokemattomuus (juuri ajolupa saatu) , jne..

Vaikka itse kokisi olevansa erittäin taitava kuski, niin on hölmöä olettaa että muutkin ovat,

ja tööttäillen kärsimättömästi edetä liikenteessä ohitellen mielestään hitaampia tunareita.

Autokoulun opettaja sanoi aikanaan, että ne jotka pitävät itseään hyvinä kuskeina, ovat yleensä huonoja ja sitten taas ne jotka vähättelevät taitojaan, ovat yleensä parhaita kuskeja koska ovat tarkkoja ja noudattavat sääntöjä. Olen tehnyt itse saman havainnon. 

Vierailija
140/189 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilijänä autoilijoiden liikennesääntöjen osaamisen puute ärsyttää. Antavat tietä tilanteissa missä ovat etuajo-oikeutettuja ja taas eivät sitten tilanteissa väistä missä pitäisi.

Pakko usein antaa tietä tilanteessa jossa ei "kuuluisi", kun osa pyöräilijöistä kuvittelee omaavansa etuajo-oikeuden ja ajaa hidastamatta suojatielle, ja osa ei. Auton ratissa ei voi millään tietää kummasta tapauksesta milloinkin on kyse. Välillä taas hirveää vauhtia kiitävää pyöräilijää ei yksinkertaisesti ehdi havaita vaikka olisikin väistämisvelvollinen, siksi toivoisin pyöräilijöiltäkin hieman itsesuojeluvaistoa.

Pyöräilijöillä on yksi käsittämätön tapa jota en ymmärrä. Kaikki muut hidastaa risteystä lähestyttäessä mutta lähes jokainen pyöräilijä panee ns nastan lautaan. En ymmärrä, heihinhän sitä eniten sattuu.

Helsingissä on sellainen tapa monilla pyöräilijöillä ja sähköpotkulautakuskeilla, että käännytään suojatielle ilmaisematta mitenkään että sinne ollaan kääntymässä. Ei edes katsota vaan käännetään yhtäkkiä pyörä sivulle. Olen alkanut varoa tätä koska se äkkikäännös voi olla todella vaarallinen.