Miten voisin selvittää milloin minulla alkoi kuukautiset?
Tätä kysyttiin eräässä asiayhteydessä mutta en tiennyt. Kysyjä ihmetteli kun en muistanut, sen muistan että joskus siinä ala- ja yläasteen rajoilla, mutta en sen tarkemmin. Voisiko tämän tiedon kuitenkin saada vielä jostain? Merkitäänkö näitä mihinkään?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole niin tarkkaa. Laita, milloin suunnilleen.
On tarkkaa. Merkittävä tekijä esim sairauksien kannalta alkoiko kuukautiset 11 vai 12v.
Vierailija kirjoitti:
No niin minäkin ajattelin, mutta jäi vaan vähän sellainen fiilis kuin olisin missannut jotain tärkeää kun en osaa sanoa minkä ikäinen olin kuukautisten alkaessa. Vuodet voin kyllä arvata, mutta ei mitään muistikuvaa olinko 11v., 12v. vai 13v.
No mistä sen voisit saada selville? Ei mun kohdalla ainakaan kukaan muu tiedä milloin ne alkoi kuin minä itse.
Ap, kuka tai mikä taho olisi mielestäsi voinut "merkata" sinun kuukautistesi alkamishetken "johonkin"?
Siis jos et itse (tai äitisi) kirjoittanut sitä kalenteriinsa.
Mitä väliä? Pari vuotta sinne tänne. Joillain alkaa 10v ja joillain 14v. Kaikki menee normaaliin määritelmään.
Jännä kun et muista. Minä muistan sen päivän hyvin selvästi, olin nimittäin juuri edellisenä päivänä aloittanut yläasteen.
Vierailija kirjoitti:
No mistä sen voisit saada selville? Ei mun kohdalla ainakaan kukaan muu tiedä milloin ne alkoi kuin minä itse.
Sitä just mietin. Terveydenhoitaja niistä joskus kysyi. Mutta en sitten tiedä merkittiinkö tietoa mihinkään saati onko tieto enää tallessa missään.
Olen näkijä ja katson käytetyistä pikkareista. Voin vilkaista jos lähetät parit pikkarit minulle.
Vierailija kirjoitti:
Juu niin, ei täällä muut voi sitä tietää. Eikö äitisi ole opettanut sinulle mitään?
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun et muista. Minä muistan sen päivän hyvin selvästi, olin nimittäin juuri edellisenä päivänä aloittanut yläasteen.
Minäkään en muista, ei ollut mikään erityisen tärkeä tapahtuma elämässäni.
Ei ole mikään olennainen tieto.
Ei kertaakaan olla kysytty tarkkaa kuukautisten alkamisikää elämäni aikana, enkä ole kuullut että keneltäkään olisi kysytty.
T. N 54v.
Vierailija kirjoitti:
Ei kertaakaan olla kysytty tarkkaa kuukautisten alkamisikää elämäni aikana, enkä ole kuullut että keneltäkään olisi kysytty.
T. N 54v.
Minulta on kysytty useinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. N 54v.
Minulta on kysytty useinkin.
Missä? Työhaastattelussa?
Minä en muista edes milloin loppuivat. Terveydentilan takia loppuivat kauan ennen menopaussi-ikää. Aina kyselevät lääkärissä, mutta en todellakaan muista eikä suoraan sanottuna kiinnostakaan. Pysyisivät vaan poissa kokonaan.
Muistan hyvin vuoden 1958 kun minulla alkoi. Olin nähnyt elämäni ensimmäisen elokuvan elokuvateatterissa, muIstaakseni Girls missä oli Taina Elg. Olin muutamia päiviä vaille 12. Onneksi olin sisareni luona, minulla ei ollut tietoakaan ko. asiasta naisen elämässä.
Ei ole mitään väliä jos on alkanut 10-16 vuoden välillä, ns normaali ikähaarukka. Vain poikkeuksellisen aikaisin tai myöhään alkaneet kuukautiset voivat ehkä vaikuttaa jotenkin.
Sitä ikää kysytään tutkimustarkoituksiin toisinaan. On havaittu että aikainen alkamisikä nostaa mm. rintasyövän riskiä.
Ap voi kyllä varmaan vastata n. 12-vuotiaana mikäli haarukka on 11-13 v.
Myöhöinen menopaussi, 55 + ( kuukautisten loppumisikä) nostaa myös rintasyövän riskiä. Normaali menopaussi ikä on 45-55v.