Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voisin selvittää milloin minulla alkoi kuukautiset?

Vierailija
05.06.2024 |

Tätä kysyttiin eräässä asiayhteydessä mutta en tiennyt. Kysyjä ihmetteli kun en muistanut, sen muistan että joskus siinä ala- ja yläasteen rajoilla, mutta en sen tarkemmin. Voisiko tämän tiedon kuitenkin saada vielä jostain? Merkitäänkö näitä mihinkään?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole niin tarkkaa. Laita, milloin suunnilleen.

Vierailija
2/25 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tarkkaa. Merkittävä tekijä esim sairauksien kannalta alkoiko kuukautiset 11 vai 12v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin minäkin ajattelin, mutta jäi vaan vähän sellainen fiilis kuin olisin missannut jotain tärkeää kun en osaa sanoa minkä ikäinen olin kuukautisten alkaessa. Vuodet voin kyllä arvata, mutta ei mitään muistikuvaa olinko 11v., 12v. vai 13v.

Vierailija
4/25 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oli ala ja yläasteen vaihteessa niin sitten suunnilleen 13 v.

Vierailija
5/25 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mistä sen voisit saada selville? Ei mun kohdalla ainakaan kukaan muu tiedä milloin ne alkoi kuin minä itse. 

Vierailija
6/25 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuka tai mikä taho olisi mielestäsi voinut "merkata" sinun kuukautistesi alkamishetken "johonkin"?

Siis jos et itse (tai äitisi) kirjoittanut sitä kalenteriinsa.

Vierailija
7/25 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä? Pari vuotta sinne tänne. Joillain alkaa 10v ja joillain 14v. Kaikki menee normaaliin määritelmään.

Vierailija
8/25 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kun et muista. Minä muistan sen päivän hyvin selvästi, olin nimittäin juuri edellisenä päivänä aloittanut yläasteen. 

Vierailija
9/25 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mistä sen voisit saada selville? Ei mun kohdalla ainakaan kukaan muu tiedä milloin ne alkoi kuin minä itse. 

Sitä just mietin. Terveydenhoitaja niistä joskus kysyi. Mutta en sitten tiedä merkittiinkö tietoa mihinkään saati onko tieto enää tallessa missään.

Vierailija
10/25 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen näkijä ja katson käytetyistä pikkareista. Voin vilkaista jos lähetät parit pikkarit minulle.

Vierailija
11/25 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu niin, ei täällä muut voi sitä tietää. Eikö äitisi ole opettanut sinulle mitään?

Vierailija
12/25 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä kun et muista. Minä muistan sen päivän hyvin selvästi, olin nimittäin juuri edellisenä päivänä aloittanut yläasteen. 

Minäkään en muista, ei ollut mikään erityisen tärkeä tapahtuma elämässäni.

Vierailija
13/25 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään olennainen tieto. 

Ei kertaakaan olla kysytty tarkkaa kuukautisten alkamisikää elämäni aikana, enkä ole kuullut että keneltäkään olisi kysytty.

T. N  54v.

Vierailija
14/25 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kertaakaan olla kysytty tarkkaa kuukautisten alkamisikää elämäni aikana, enkä ole kuullut että keneltäkään olisi kysytty.

T. N  54v.

Minulta on kysytty useinkin.

Vierailija
15/25 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. N  54v.

Minulta on kysytty useinkin.

Missä? Työhaastattelussa?

Vierailija
16/25 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en muista edes milloin loppuivat. Terveydentilan takia loppuivat kauan ennen menopaussi-ikää. Aina kyselevät lääkärissä, mutta en todellakaan muista eikä suoraan sanottuna kiinnostakaan. Pysyisivät vaan poissa kokonaan.

Vierailija
17/25 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin vuoden 1958 kun minulla alkoi.  Olin nähnyt elämäni ensimmäisen elokuvan elokuvateatterissa,  muIstaakseni Girls missä oli Taina Elg.  Olin muutamia päiviä vaille 12. Onneksi olin sisareni luona, minulla ei ollut tietoakaan ko.  asiasta naisen elämässä.

Vierailija
18/25 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään väliä jos on alkanut 10-16 vuoden välillä, ns normaali ikähaarukka. Vain poikkeuksellisen aikaisin tai myöhään alkaneet kuukautiset voivat ehkä vaikuttaa jotenkin.

Vierailija
19/25 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ikää kysytään tutkimustarkoituksiin toisinaan. On havaittu että aikainen alkamisikä nostaa mm. rintasyövän riskiä.

Ap voi kyllä varmaan vastata n. 12-vuotiaana mikäli haarukka on 11-13 v. 

Vierailija
20/25 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhöinen menopaussi, 55 + ( kuukautisten loppumisikä) nostaa myös rintasyövän riskiä. Normaali menopaussi ikä on 45-55v.