Asiakkaat ovat alkaneet tiuskia ulkomaalaistaustaisille ravintolatyöntekijöille
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009870259.html
"Olen työskennellyt ravintola-alalla lähes 20 vuotta ja niistä lähes puolet Helsingissä. Nyt työympäristössä on ollut huomattavissa selkeä asennemuutos. Olen valitettavasti joutunut esihenkilönä todistamaan varsinkin viime aikoina ilmiötä, joka on voimistunut pääkaupunkiseudulla: rasísmia, töykeää käytöstä ja vihamielisyyttä. Tämä on kohdistunut ulkomaalaistaustaiseen työvoimaan, erityisesti niihin, joiden suomen kielen osaaminen on heikkoa tai välttävää."
Kommentit (1011)
Jos olisi oikeasti huolissaan maksaisi paremmin, kustantaisi kielikurssit ja ongelma hoidettu. Tai palkkaisi suomalaisen ammatti-ja kielitaitoisen tarjoilijan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä esim. Ranskassakaan katsottais erityisen hyvällä sitä, et omassa maassa ei saa omalla äidinkielellä palvelua.
Eipä kyllä muissakaan maissa. Kumma jos me suomalaiset alennumme siihen, mitä muualla ei hyväksytä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ne voi mennä takas sinne mistä tulivatkin...
Ai se ukrainalainen tarjoilija josta se yksi perseperhe valitti lehden palstalla asti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta tässä oli ehkä eniten häiritsevää se, että tää ravintolapäällikkö epäsuorasti ilmaisi, että pulju tarvitsee ulkomaista huonosti palkattua ja kielitaidontonta työvoimaa pysyäkseen pystyssä. Kuinka paljon on näitä "yrityksiä" joita siis pidetään verorahoilla maksettavien tukien avulla pystyssä? Koska jos ei ole varaa maksaa kielitaitoisille työntekijöille kunnollista palkkaa, niin tämähän on kai tilanne, ulkomaalaista työvoimaa joka tekee pienellä rahalla raskasta työtä ja lisäksi tarvinnee tukia pystyäkseen elämään Suomessa.
Jos se oluttuoppi maksaa jo nyt 8 euroa ja ateria 30€, niin paljonko olet valmis maksamaan siitä, että tarjoilijalle maksetaan tonni enemmän sillä toiveella, että saataisiin joku suomenkielinenkin töihin?
En yhtään enempää, mutta jos ei ilman kielitaidotonta ja huonosti palkattua työvoimaa pärjää, niin sitten voipi mennä konkkaan. Koska jos ei ilman noita pärjää, on ravintoloita liikaa kysyntään nähden. Ja jos haluaa kilpailla, pitää kilpailla laadulla/tunnelmalla/ erikoistumisella eikä sillä, että tukien avulla luodaan matalapalkkatyöpaikkoja vaihtuville ulkomaalaisille, jotka ei osaa omia oikeuksiaan riittävästi puolustaa.
Miksi sinä sitten et mene niihin suomalaisiin paikkoihin. Meitä on paljon, jotka tykkäämme kun ravintola on vähän erilainen ja se millä kielellä se toimii, ei haittaa. Miksi pitää vängällä ängetä näihin paikkoihin. En minäkään änkeä kasvisravintolaan huutamaan, kun en saa veristä pihviä tai kiinalaiseen ravintolaan pyörittelemään silmiäni, kun en saa tacoja.
Kerropas meille tyhmemmille mistä tietää millä kielellä saa palvelua? En mä esimerkiksi eilen käydessäni BastardBurgerissa tiennyt, ettei sieltä saa palvelua suomeksi. Osasin mä itselleni tilata englanniksi, et ei tarvinnut ravintolaa vaihtaa, mutta mistä mä olisin ennen kassaa voinut tietää, ettei työntekijä puhu suomea?
Siitä voisi vaikka miettiä jotain, jos ravintola on ulkomaista ketjua tai esittelee itsensä vaikkapa tarjoavansa palasen Italiaa Pohjolassakin. Tuo BastardBurgerkin on ruotsalainen ketju. Ei siellä esihenkilöstö tai omistajatkaan puhu suomea. Luonnollisesti haluavat työntekijät, joiden kanssa pystyvät kommunikoimaan. Mene sinne absille, on suomalaista.
Ilmeisesti ravintolapäällikkö Kaisu Mäki-Kojola ei voi yhdellekään huippuosaaja-alaiselleen vahingossakaan opettaa edes työssä välttämätöntä suomen kieltä? Edes välttävästi? Sen sijaan Kaisun business nousuun tuolla vastenmielisellä avautumisella maan tärkeimmässä sanomalehdessä.
Vierailija kirjoitti:
"Paremman palkan maksaminen ja vaatimus hyvästä suomen kielen osaamisesta alalla, jonka kustannusrakenne on raskas, ei valitettavasti ole toimiva yhtälö."
Kirjoittajalta tuntuu unohtuneen, kuka sen asiakaspalvelijan maksaa - tai jättää maksamatta, jos kokee palvelun olevan kelvotonta.
"Ala tarvitsee tulevaisuudessa jatkuvasti ulkomaista työvoimaa, eikä meillä ole varaa menettää yhtäkään osaavaa ammattilaista."
Asiakaspalvelija, joka ei osaa puhua maan pääkieltä, ei ole osaava ammattilainen.
Ja jostain kumman syystä jokainen karvakäsipizzerian omistaja osaa, yksikään korkeakoulutettu korkean profiilin aussi- tai brittitarjoilija ei.
Ihan hyvää iltaa ja tervetuloa olisi jo näiltä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten vaan kieltä opettelemaan. Olisi luullut 20 vuodessa jo oppivan.
Opettele sinä ensin lukemaan. Kirjoittaja ei puhunut itsestään, vaan alaisistaan.
Huvittavaa tässä on, että itse syyllinen valittaa lehdessä omista asiakkaistaan. Ravintolapäällikön pitäisi vaatia että tarjoilijat osaa menun ulkoa oli se vaikka hepreaa.
Veikkaan että se ravintolapäällikkö on vain iloinen että saa jonkun töihin. Mammat kitisisi muuten kun joutuu niin kauan odottamaan palvelua ravintolassa. Menkää itse sinne töihin niin ongelma ratkeaa eikä tarvitse palkata kielitaidotonta.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi oikeasti huolissaan maksaisi paremmin, kustantaisi kielikurssit ja ongelma hoidettu. Tai palkkaisi suomalaisen ammatti-ja kielitaitoisen tarjoilijan.
Jokaisen omalla vastuulla on opetella paikallinen kieli. En minäkään mene Itävaltaan ja ala palvella paikallisia suomeksi tai englanniksi. Kyllä siihen ihan saksankieltä vaaditaan, että palvellaan asiakkaita ja huomatkaapa, että Itävallassa on eniten ulkkomaalaisia ravintoloissa ja hotelleissa töissä kuin missään muussa Euroopan maassa. Palvelu on saksaksi eikä millään ulkomaankielellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele sinä ensin lukemaan. Kirjoittaja ei puhunut itsestään, vaan alaisistaan.
Huvittavaa tässä on, että itse syyllinen valittaa lehdessä omista asiakkaistaan. Ravintolapäällikön pitäisi vaatia että tarjoilijat osaa menun ulkoa oli se vaikka hepreaa.
Veikkaan että se ravintolapäällikkö on vain iloinen että saa jonkun töihin. Mammat kitisisi muuten kun joutuu niin kauan odottamaan palvelua ravintolassa. Menkää itse sinne töihin niin ongelma ratkeaa eikä tarvitse palkata kielitaidotonta.
Pikaruokapaikoissahan on jouduttuottamaan ne tilausautomaatit käyttöön, kun ei ole henkilökuntaa saatavilla. Siitä sitten näpytellään millaisen burgerin kukakin haluaa. Itse kyllä mieluummin tilaan ihmiseltä vaikka sitten englanniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla fiilis happanee heti, jos menen ravintolaan tai baariin, ja henkilökunta ei osaa suomea, eikä edes yritä palvella suomeksi. Voi olla, että olen joskus saattanut olla vähän tyly.
Sen sijaan arvostan kebabyrittäjiä ja muita pizzanpaistajia, jotka palvelevat aina suomeksi vaikkei täydellistä osaamista olekaan. Harmi vaan etten oikein noista ruoista välitä! Myös aasialaisissa paikoissa saa aina palvelua suomeksi, vaikka joskus on väärinymmärryksiäkin tullut. Hattua nostan noille yrittäjille.
Juuri näin.
Jos osaa sen verran suomea, että osaa tilauksen ottaa vastaan ja parhaimmillaan vielä vastata yksinkertaisiin, palveluun liittyviin kysymyksiin, niin olen asiakaspalvelijan kanssa yhtä hymyä. Ei tarvitse pystyä puhumaan rakettikirurgiasta, kunhan osaa vastata kysymykseen: "Kuinka kauan suunnilleen kestää?"
Sen sijaan jos ei edes yritä, niin silloin minunkin hymyni alkaa hyytyä, ja saatan tilanteesta riippuen jopa kääntyä kannoiltani toiseen paikkaan.
Sitten kun se asiakas kysyykin "heikauan täs kestää?" niin se muutaman fraasin opetellut ei enää osaakaan vastata ja taas ollaan alussa valittamassa kun aspa ei ymmärtänyt suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Paremman palkan maksaminen ja vaatimus hyvästä suomen kielen osaamisesta alalla, jonka kustannusrakenne on raskas, ei valitettavasti ole toimiva yhtälö."
Kirjoittajalta tuntuu unohtuneen, kuka sen asiakaspalvelijan maksaa - tai jättää maksamatta, jos kokee palvelun olevan kelvotonta.
"Ala tarvitsee tulevaisuudessa jatkuvasti ulkomaista työvoimaa, eikä meillä ole varaa menettää yhtäkään osaavaa ammattilaista."
Asiakaspalvelija, joka ei osaa puhua maan pääkieltä, ei ole osaava ammattilainen.
Ja jostain kumman syystä jokainen karvakäsipizzerian omistaja osaa, yksikään korkeakoulutettu korkean profiilin aussi- tai brittitarjoilija ei.
Pizzan pyötärittäjät oppivat parhaimmillaan puolessa vuodessa riittävän sujuvaa suomea. Nämä "korkeakoulutetut" eivät tunnu oppivan koskaan, koska he eivät edes halua oppia.
Ulkomaalaiset voi mennä ulkomaille töihin Niille pitääkin vittuilla ja tiuskia.
Vierailija kirjoitti:
Miksei ravintolanpitäjille kelpaa suomalaiset työntekijät?
Aika paljon ylänuolia tällä kommentilla. Onko tosissani noin paljon ihmisiä jotka ei seuraa oman maan uutisia ja tiedä jo vuosia jatkuneesta työntekijäpulasta ravintola-alalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla fiilis happanee heti, jos menen ravintolaan tai baariin, ja henkilökunta ei osaa suomea, eikä edes yritä palvella suomeksi. Voi olla, että olen joskus saattanut olla vähän tyly.
Sen sijaan arvostan kebabyrittäjiä ja muita pizzanpaistajia, jotka palvelevat aina suomeksi vaikkei täydellistä osaamista olekaan. Harmi vaan etten oikein noista ruoista välitä! Myös aasialaisissa paikoissa saa aina palvelua suomeksi, vaikka joskus on väärinymmärryksiäkin tullut. Hattua nostan noille yrittäjille.
Juuri näin.
Jos osaa sen verran suomea, että osaa tilauksen ottaa vastaan ja parhaimmillaan vielä vastata yksinkertaisiin, palveluun liittyviin kysymyksiin, niin olen asiakaspalvelijan kanssa yhtä hymyä. Ei tarvitse pystyä puhumaan rakettikirurgiasta, kunhan osaa vastata kysymykseen: "Kuinka kauan suunnilleen kestää?"
Sen sijaan jos ei edes yritä, niin silloin minunkin hymyni alkaa hyytyä, ja saatan tilanteesta riippuen jopa kääntyä kannoiltani toiseen paikkaan.
Sitten kun se asiakas kysyykin "heikauan täs kestää?" niin se muutaman fraasin opetellut ei enää osaakaan vastata ja taas ollaan alussa valittamassa kun aspa ei ymmärtänyt suomea.
Pizzan pyörittäjä vastaa, että 20 minuuttia. Ei ole kovin vaikeaa. Aivan oikein valittaa palvelusta, jollei viitsi opetella suomea.
Noiden englanti-ihannoijien takia suomen kieltä ei sadan vuoden päästä ole kohta enää olemassakaan tai sen osaajia on yhtä vähän kuin saamen. Todella isänmaallista. Pieniä kieliä pitäisi suojella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ei ne ravintolat halua palkata suomalaisia, niin vaikea mennä töihin. Niille suomalaisille, kun pitäisi ihan maksaa palkkaa, millä tulee toimeen, niin ei voi. Nähtävästi on ok maksaa ulkomaalaisille niin huonoa palkkaa, ettei sillä tule toimeen ja tätä ei nähdä ongelmana tai rasistisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niiden nyt aivan pakko opetella edes perusteet koska eivät osaa englantia. Eikä yritystä voi pyörittää arabiaksi.
Suomalaiset tykkäävät puhua englantia, natiivipuhujien kanssa. Puoliso on englannista ja heti kun joku huomaa että on britti, keskustelu kääntyy englanniksi. Hän ei tosin ole tarjoilija, eikä palvelualalla mutta työpaikkansa on hyvin monikulttuurinen. Suomen kieli on siellä vähemmistössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pizzan pyötärittäjät oppivat parhaimmillaan puolessa vuodessa riittävän sujuvaa suomea. Nämä "korkeakoulutetut" eivät tunnu oppivan koskaan, koska he eivät edes halua oppia.
Tunnu on se avainsana tässä. Sinusta tuntuu siltä, et tiedä heidän tilannetta.
Kotiutumiskoulutus kestää puoli vuotta. Siinä opetellaan suomea. Sieltä vaan lentää ulos jos saa työpaikan.
Kiltti mies kirjoitti:
Ulkomaalaiset voi mennä ulkomaille töihin Niille pitääkin vittuilla ja tiuskia.
Olet sivistymätön moukka. Niin kaukana kiltistä kuin olla voi.
Ummikkoa työntekijää on helppo kyykyttää ja sehän on myös tuolla esimiehellä oikea motiivi asiassa.