Asiakkaat ovat alkaneet tiuskia ulkomaalaistaustaisille ravintolatyöntekijöille
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009870259.html
"Olen työskennellyt ravintola-alalla lähes 20 vuotta ja niistä lähes puolet Helsingissä. Nyt työympäristössä on ollut huomattavissa selkeä asennemuutos. Olen valitettavasti joutunut esihenkilönä todistamaan varsinkin viime aikoina ilmiötä, joka on voimistunut pääkaupunkiseudulla: rasísmia, töykeää käytöstä ja vihamielisyyttä. Tämä on kohdistunut ulkomaalaistaustaiseen työvoimaan, erityisesti niihin, joiden suomen kielen osaaminen on heikkoa tai välttävää."
Kommentit (1011)
Missä on 200e tipit? kirjoitti:
Suomiapinat alkaa vihdoin ymmärtää mitä EU on.
On vaan otettu marjat kakusta ja nyt alkaa ymmärrys mennä perille että pitäisi itsekin opiskella EU:n kieliä että ymmärtää EU:n kansalaisia.
Sitä se on. Oppia ikä kaikki. Jokainen voi opiskella kieliä. Ei pelkästään ne jotka tänne tulee tekemään työt jotka ei maan kansalaisille kelpaa. Hienohelmat jaksaa valittaa, mutta työt ei kelpaa herroille eikä työttömille.
Joku ne jotuuu tekemään ja ne tyypit tekee ne mun kanssa. Mä nään tätä joka päivä kun herrakansa uhoo ja sikailee, kun me muut tehdään työt pilkkahintaan ja räitään teidän ruokiinne ja juomiinne, kun ette osaa käyttäytyä!
Rikkaillakin olisi varaa heittää tippiä useita kymppejä ellei satasia, mutta ei näy tippejä. Pitäisi palvella 8e tuntipalkalla jumalauta :D ootte te sikoja ihmisiksi. Ja suomeksi pitäisi palvella oikein, vjhoi jhumalauta.
Räkästä pitäisi teidän juomiinne.
EU-alueella on kymmeniä eri kieliä.
Vierailija kirjoitti:
Ravintola joka valitsee asiakkaansa on pian entinen ravintola.
Monestihan ne jopa mainostaa että saisivat asiakkaita.
Opetan ulkomaalaisille opiskelijoille suomea. Ensimmäisen oppitunnin jälkeen he osaavat tervehdykset suomeksi. Miksi helsinkiläisten ravintoloiden henkilökunta ei osaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vaan otettu marjat kakusta ja nyt alkaa ymmärrys mennä perille että pitäisi itsekin opiskella EU:n kieliä että ymmärtää EU:n kansalaisia.
Sitä se on. Oppia ikä kaikki. Jokainen voi opiskella kieliä. Ei pelkästään ne jotka tänne tulee tekemään työt jotka ei maan kansalaisille kelpaa. Hienohelmat jaksaa valittaa, mutta työt ei kelpaa herroille eikä työttömille.
Joku ne jotuuu tekemään ja ne tyypit tekee ne mun kanssa. Mä nään tätä joka päivä kun herrakansa uhoo ja sikailee, kun me muut tehdään työt pilkkahintaan ja räitään teidän ruokiinne ja juomiinne, kun ette osaa käyttäytyä!
Rikkaillakin olisi varaa heittää tippiä useita kymppejä ellei satasia, mutta ei näy tippejä. Pitäisi palvella 8e tuntipalkalla jumalauta :D ootte te sikoja ihmisiksi. Ja suomeksi pitäisi palvella oikein, vjhoi jhumalauta.
Sinä nyt et kovin oppineelta vaikuta. Ja tiedätkö että tipeistäkin pitää (tapauksessasi luultavammin pitäisi) maksaa verot?
Yleensä ne kielitaitoisimmat nerot on käytännön elämässä oppineet kielen. Työskentelemällä Euroopassa tarjoilijoina vuosikymmeniä. Se on sitä elämän koulua jossa opitaan katujen tavat ja puhekieli ja oikea katujen kultuuri. Ei hienohelmojen pitsiperseiden eliittielintavat.
Kyse on nyt Euroopan persujen kovasta työnyrkistä. Kansainvälisestä työväenluokasta. Siitä te hienoperseet ette ymmärrä helvettiäkään.
Olen tarjoillut Espanjassa ihan umpikännissä ja kielitaito ei ole horjunut kertaakaan. Olen viettänyt kovaa elämää Pariisissa ja Brysselissäkin. Ikinä en ole mokanut vaikka olen ollut umpikännissä töissäni. Hommat hoidan aina ja näytän hyvältä.
Säälittävä tarjoilija alkaa pätemään. Hassua.
Vierailija kirjoitti:
Käytiin seminaaripäivän lounaalla työporukan kanssa aivan ihastuttavassa keskustaravintolassa. Henkilökunta oli osaavaa ja hyvin ystävällistä, ruoka erinomaista. Itse ravintola oli erittäin viihtyisä. Suomalaisia nuo henkilökunnan edustajat eivät olleet eivätkä käyttäneet suomea. Asia ei ollut ongelma, he puhuivat erinomaista englantia. Lounas sujui miellyttävästi. Jos naapuripöytään olisi sitten osunut joku öykkärijoukko huutamaan ja pyörittelemään silmiään, olisi meidän lounasnautintomme romahtanut. Jos ette osaa käyttäytyä julkisilla paikoilla, pysykää pois niistä. Menkää hyvät ihmiset absille, aina saa lihapullia suomeksi.
Kaikki ei ole silakkaruokalaloita. Toivottavasti et ole kantaihmisten kanssa tekemisissäkään vaan pysyt seminaareissasi viihtymässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä nyt et kovin oppineelta vaikuta. Ja tiedätkö että tipeistäkin pitää (tapauksessasi luultavammin pitäisi) maksaa verot?
Yleensä ne kielitaitoisimmat nerot on käytännön elämässä oppineet kielen. Työskentelemällä Euroopassa tarjoilijoina vuosikymmeniä. Se on sitä elämän koulua jossa opitaan katujen tavat ja puhekieli ja oikea katujen kultuuri. Ei hienohelmojen pitsiperseiden eliittielintavat.
Kyse on nyt Euroopan persujen kovasta työnyrkistä. Kansainvälisestä työväenluokasta. Siitä te hienoperseet ette ymmärrä helvettiäkään.
Olen tarjoillut Espanjassa ihan umpikännissä ja kielitaito ei ole horjunut kertaakaan. Olen viettänyt kovaa elämää Pariisissa ja Brysselissäkin. Ikinä en ole mokanut vaikka olen ollut umpikännissä töissäni. Hommat hoidan aina ja näytän hyvältä.
Vain totaalijuoppo kuvittelee, että voi olla kännissä töissä eikä mokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta tässä oli ehkä eniten häiritsevää se, että tää ravintolapäällikkö epäsuorasti ilmaisi, että pulju tarvitsee ulkomaista huonosti palkattua ja kielitaidontonta työvoimaa pysyäkseen pystyssä. Kuinka paljon on näitä "yrityksiä" joita siis pidetään verorahoilla maksettavien tukien avulla pystyssä? Koska jos ei ole varaa maksaa kielitaitoisille työntekijöille kunnollista palkkaa, niin tämähän on kai tilanne, ulkomaalaista työvoimaa joka tekee pienellä rahalla raskasta työtä ja lisäksi tarvinnee tukia pystyäkseen elämään Suomessa.
Jos se oluttuoppi maksaa jo nyt 8 euroa ja ateria 30€, niin paljonko olet valmis maksamaan siitä, että tarjoilijalle maksetaan tonni enemmän sillä toiveella, että saataisiin joku suomenkielinenkin töihin?
En yhtään enempää, mutta jos ei ilman kielitaidotonta ja huonosti palkattua työvoimaa pärjää, niin sitten voipi mennä konkkaan. Koska jos ei ilman noita pärjää, on ravintoloita liikaa kysyntään nähden. Ja jos haluaa kilpailla, pitää kilpailla laadulla/tunnelmalla/ erikoistumisella eikä sillä, että tukien avulla luodaan matalapalkkatyöpaikkoja vaihtuville ulkomaalaisille, jotka ei osaa omia oikeuksiaan riittävästi puolustaa.
Miksi sinä sitten et mene niihin suomalaisiin paikkoihin. Meitä on paljon, jotka tykkäämme kun ravintola on vähän erilainen ja se millä kielellä se toimii, ei haittaa. Miksi pitää vängällä ängetä näihin paikkoihin. En minäkään änkeä kasvisravintolaan huutamaan, kun en saa veristä pihviä tai kiinalaiseen ravintolaan pyörittelemään silmiäni, kun en saa tacoja.
En ole vielä yhdenkään ravintolan seinässä nähnyt varoituskylttiä, jossa sanottaisiin "Täällä me ei suomi puhuta / Hear us know spaek Finish." Kun ei sitä voi etukäteen tietää jos uuteen paikkaan menee. Maan pääkielen taito on kuitenkin sitä luokkaa perustavaa laatua oleva asia, että ihan kuluttajansuojankin takia olisi tärkeää, että sen puutteesta ilmoitettaisiin jo ennen kuin astuu ravintolaan. Jäisi monet "rasístíset" kokemukset tapahtumatta, kun normaalia puhetta haluavat asiakkaat osaisivat olla astumatta lainkaan sisälle. Mutta tätähän ravintola ei tee, koska sehän varmasti vaikuttaisi asiakkaiden määrään. Tyytykööt sitten siihen, että kaikille asiakkaille ikävä yllätys ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko katujen kasvatti Fine dining-ravintolassa töissä vai jossain muualla? Kun puhut rikkaista jotka voisivat jättää satasten tippejä. Vaikea kuvitella sinua sellaiseen nimittelemään asiakkaita hienohelmoiksi ja räkimään laseihin ja annoksiin. Ole missä olet, minä en saa nautintoa paikassa jossa on sitä "todellista elettyä elämää" puhutaanpa siellä alatyylisesti suomeksi, englanniksi tai indokiinaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko katujen kasvatti Fine dining-ravintolassa töissä vai jossain muualla? Kun puhut rikkaista jotka voisivat jättää satasten tippejä. Vaikea kuvitella sinua sellaiseen nimittelemään asiakkaita hienohelmoiksi ja räkimään laseihin ja annoksiin. Ole missä olet, minä en saa nautintoa paikassa jossa on sitä "todellista elettyä elämää" puhutaanpa siellä alatyylisesti suomeksi, englanniksi tai indokiinaksi.
Kaiken kaikkiaan ei se nyt ole mikään ylpeilyn aihe ettei kannata asiakkaille maan kieltä palveluammateissa.
Vierailija kirjoitti:
Ravintoloiden oveen plakaatit että millä kielellä palvellaan niin ei tule tilanteita että ulos täytyy kävellä.
Vai pelottaako ilmoittaa asia.
Riittää, että kielletään aggressiivisilta ihmisiltä pääsy.
Menkää Pattayalle tai Marmarikseen, jos haluatte palvelua suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintoloiden oveen plakaatit että millä kielellä palvellaan niin ei tule tilanteita että ulos täytyy kävellä.
Vai pelottaako ilmoittaa asia.Riittää, että kielletään aggressiivisilta ihmisiltä pääsy.
Siihen lappuun voi tuonkin ehdon kirjoittaa. Kaisun ravintola voi näyttää mallia.
Vierailija kirjoitti:
Opetan ulkomaalaisille opiskelijoille suomea. Ensimmäisen oppitunnin jälkeen he osaavat tervehdykset suomeksi. Miksi helsinkiläisten ravintoloiden henkilökunta ei osaa?
Osaavat toki. Mutta aina on ylipäteviä asiakkaita jotka ovat huonolla tuulella. Porttikieltoja vaan.
Vierailija kirjoitti:
Menkää Pattayalle tai Marmarikseen, jos haluatte palvelua suomeksi.
Ulkomailla teen tilaukseni aina sen maan kielellä jossa olen (en edes englanniksi mikäli se kyseisen maan kieli ei ole) mutta täällä Suomessa haluan puhua suomea ja saada itse tulla asiakaspalvelluksi suomella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vallan kamalaa jos ei saa vaatia palvelua suomeksi.
Voit aina vaatia mutta siihen sinulla ei mitään oikeutta ole. Ehkä kannattaisi etsiä käytöstavat ja pyytää.
Sitten vielä ihmetellään miksi asiakaskato. Näinä aikoina etenkin ei kannata niin omistajien kuin työntekijöiden leikkiä ylimielistä.
Ylimielinen on se joka menee vaatimaan sitä mitä hänellä ei ole oikeus vaatia. Ne käytöstavat auttaa pitkälle. Kannattaa muistaa se. Harva itsensä asiakkaaksi mieltävä muistaa ja sen sijaan menee ylimielisesti vaatimaan kaikenlaista.
Asiakas nyt vaan sattuu olemaan se, joka maksa. Ei siinä mitään mieltämisiä kysellä. Tietenkin, jos ei halua suomalaisia asiakkaita palvella, koska ei miellä heitä asiakkaiksi, niin kannattaisi ilmoittaa se jo etuovessa, ettei sinne suomalainen turhan päiten änkeäisi
Se että maksaa jostain ateriasta ei ole sama kuin että saa alkaa vaatimaan kaikenlaista.
Tässä taas tulee esille syy miksi moni ei sinne töihin halua mennä. Nämä maailman valtiaat joilta puuttuu käytöstavat.Jos on ala-arvoinen palkka on se jonkun muun tehtävä saada siihen parannus kuin asiakkaan jolla on oikeus maksaa juuri sen verran kuin ravintoloitija on tuotteensa hinnoitellut. En minä tiedä mitä esim sinä eksaktisti saat palkkaa ja jos minä joskus satsaan ulkona syömiseen tällä huimalla 10 euron tuntipalkallani ei se tarkoita että olisin rikas ja minusta on tyrmistyttävää ja kohtuutonta että ruokaani ja juomaani räitään - vaik et edes siinä vaiheessa tiedä maksanko tippiä vai en. Hyvin käyttäydyn aina ja jos olen tyytyväinen palveluun käteisellä maksaessa jätän enemmän rahaa kuin laskussa summa on.
Ei Suomessa jätetä tippejä,se on jenkkitapa koska siellä tarjoilijoilla on pieni peruspalkka ja varsinainen palkka tienataan tipeillä.
Suomessa nuo tarjoilijat saavat ihan minimissään 14,70 euron tuntipalkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vallan kamalaa jos ei saa vaatia palvelua suomeksi.
Voit aina vaatia mutta siihen sinulla ei mitään oikeutta ole. Ehkä kannattaisi etsiä käytöstavat ja pyytää.
Sitten vielä ihmetellään miksi asiakaskato. Näinä aikoina etenkin ei kannata niin omistajien kuin työntekijöiden leikkiä ylimielistä.
Ylimielinen on se joka menee vaatimaan sitä mitä hänellä ei ole oikeus vaatia. Ne käytöstavat auttaa pitkälle. Kannattaa muistaa se. Harva itsensä asiakkaaksi mieltävä muistaa ja sen sijaan menee ylimielisesti vaatimaan kaikenlaista.
Asiakas nyt vaan sattuu olemaan se, joka maksa. Ei siinä mitään mieltämisiä kysellä. Tietenkin, jos ei halua suomalaisia asiakkaita palvella, koska ei miellä heitä asiakkaiksi, niin kannattaisi ilmoittaa se jo etuovessa, ettei sinne suomalainen turhan päiten änkeäisi
Se että maksaa jostain ateriasta ei ole sama kuin että saa alkaa vaatimaan kaikenlaista.
Tässä taas tulee esille syy miksi moni ei sinne töihin halua mennä. Nämä maailman valtiaat joilta puuttuu käytöstavat.Sitten ei voi muuta, kuin vaihtaa ammattia tai palaa kotimaahansa.
Olen suomalainen, en voi palata kotimaahani. Mutta tuollaisten asiakkaidensa takia en palaa ravintola-alalle. Kerroin syyn miksi moni sieltä lähtee, syy on tuollaiset asiakkaat joilla ei mitään tapoja vaan halveksivat muita.
Uijui. Varmasti suuri menetys.
Itse tunnen muutama alalta lähteneen sekä seuraan uutisia. Näyttäisi se olevan menetys niille jotka haluaa vain suomea puhuvia aspoja. Kukaan muu tuskin menettää mitään, ehkä ne työnantajat kun joutuvat tekijöitä etsimään.
Missä Tampereella ei saa palvelua suomeksi?
Onko täällä nyt oletusarvona että nimenomaan ja lähes kaikki agressiiviset asiakkaat ovat suomenkielellä kommunikointia haluavia? Että suomenkielisyys = huono käytös? He jotka puhuvat englantia ovat hillittyjä, iloisia, kohteliaita ja suomea puhuvat halveksuvia juntteja?
Sangen erikoista ja hyvin mustavalkoista ja yleistävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai pelottaako ilmoittaa asia.Riittää, että kielletään aggressiivisilta ihmisiltä pääsy.
2015 niitä ihan tulvi Suomeen agressioineen ja se näkyy kyllä kaduilla.
Poish poish pooooiiiiiiisssss!