Asiakkaat ovat alkaneet tiuskia ulkomaalaistaustaisille ravintolatyöntekijöille
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009870259.html
"Olen työskennellyt ravintola-alalla lähes 20 vuotta ja niistä lähes puolet Helsingissä. Nyt työympäristössä on ollut huomattavissa selkeä asennemuutos. Olen valitettavasti joutunut esihenkilönä todistamaan varsinkin viime aikoina ilmiötä, joka on voimistunut pääkaupunkiseudulla: rasísmia, töykeää käytöstä ja vihamielisyyttä. Tämä on kohdistunut ulkomaalaistaustaiseen työvoimaan, erityisesti niihin, joiden suomen kielen osaaminen on heikkoa tai välttävää."
Kommentit (1011)
Vierailija kirjoitti:
Missä persu, siellä ongelma.
Mitä tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa nyt palstalaiset (ja muutkin) ymmärtää että me kaikki ihmislajiin kuuluvat olemme samalla pallolla, puhutaan mitä kieltä tahansa tai ollaan puhumatta. Maiden rajat ovat vain meidän itse keksittyä haihatusta. Rauhaa ei tule ennen kuin kaikki tajuavat tämän, ei ole tarpeen erotella mustaa, ei valkoista, ei sukupuolivähemmistöjä, ei vammaisia jne. Me perkele olemme kaikki samaa eläinlajia ja tämä pallo on kaikille yhteinen. Niin kauan kun tätä ei tajuta, sodat ja idiotismi jatkuu, onneksi itse kuolen muutaman vuoden päästä.
Taidat olla 12-vuotias.
töitä, menett töihin vaikka saksaan kirjoitti:
Missä on 200e tipit? kirjoitti:
Suomiapinat alkaa vihdoin ymmärtää mitä EU on.
On vaan otettu marjat kakusta ja nyt alkaa ymmärrys mennä perille että pitäisi itsekin opiskella EU:n kieliä että ymmärtää EU:n kansalaisia.
Sitä se on. Oppia ikä kaikki. Jokainen voi opiskella kieliä. Ei pelkästään ne jotka tänne tulee tekemään työt jotka ei maan kansalaisille kelpaa. Hienohelmat jaksaa valittaa, mutta työt ei kelpaa herroille eikä työttömille.
Joku ne jotuuu tekemään ja ne tyypit tekee ne mun kanssa. Mä nään tätä joka päivä kun herrakansa uhoo ja sikailee, kun me muut tehdään työt pilkkahintaan ja räitään teidän ruokiinne ja juomiinne, kun ette osaa käyttäytyä!
Rikkaillakin olisi varaa heittää tippiä useita kymppejä ellei satasia, mutta ei näy tippejä. Pitäisi palvella 8e tuntipalkalla jumalauta :D ootte te sikoja ihmisiksi. Ja suomeksi pitäisi palvella oikein, vjhoi jhumalauta.
Räkästä pitäisi teidän juomiinne.
Kieliä opiskella ja mennä töiden perässä sinne missä töitä on!
tämä pitäisi suomalaisten ymmärtää. Opiskella kieliä ja mennä vaikka Saksaan töihin. Ei se niin mene että ollaan muhevien ansiosidonnaisten äärellä ja ilkutaan työtätekevälle ravintolassa että pitäisi suomen kieltä osata, mutta ei kelpaa työt itselle. Otetaan isommat tuet kuin mitä raukka saa työstä kuussa ylitöineen palkkana ja vaaditaan kielitaitoa. Vhoi jumalauta nyt.
Hävetkää suomiurpot.
Käsittääkseni koko Eurooppa on jo täynnä näitä duunariehdokkaita ja työttömyyttä. Hyvä kielitaito voisi auttaa, mutta oikeaa kysyntää on vain harvojen alojen tekijöille. Mikäli Suomen työvoimapula pitää paikkansa, niin täällä kyllä kieli ja muu sopeutuminen voisi tuottaa tulosta. Edes auttavasti ja opiskellen alkuun, eikä niin että lappu oveen asiakkaiden kielitaitovaatimuksista, ei suomalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää Pattayalle tai Marmarikseen, jos haluatte palvelua suomeksi.
Ulkomailla teen tilaukseni aina sen maan kielellä jossa olen (en edes englanniksi mikäli se kyseisen maan kieli ei ole) mutta täällä Suomessa haluan puhua suomea ja saada itse tulla asiakaspalvelluksi suomella.
Mikä ongelma se tarkalleen on jos ei ole yhteistä puhekieltä. Älä nyt sano vaan jotain ekslusiivisia tarpeita. Ei sinun elämäntarinasi kiinnosta ruokalanpitäjää.
"Onglema" on se että minusta on puolin ja toisin kohteliasta käyttää sitä kieltä mikä kyseisen maan virallinen kieli on. Onko se agressiivisuutta, halveksuntaa, vaatimista..? Ei ole. Kulttuuria se on.
Ei minulla ole tarvetta selostaa elämäntarinaani tarjoilijoille eikä kenellekään tuntemattomille, puhuin ihan vain tilauksen tekemisestä jos huomasit?
Täällä kovin moni näkee rivien ja sanojen väleissä paljon sellaista jota siellä ei ole ja kimpaantuvat sitten kun "toinen on niin sitä ja tätä, sellainen ja tuollainen, ihan varmasti tekee niin ja noin"..
Kuinka te sillä englannillanne pärjäätte kun pelkkä suomikin aiheuttaa näin paljon sekaannusta?
Näin juuri. Ongelma on se, että kaikissa muissa maissa tuntuu olevan oletusarvo, että ravintolan työntekijät osaavat paikallista valtakieltä, paitsi Suomessa. Suomessa se omalla kielellä palvelun haluaminen on jostain syystä takapajuista, junttia ja naurettavaa, kun kaikki kuitenkin osaavat englantia.
Eivät osaa, eikä tarvitse osata, kun pitäisi saada palvelua ihan omalla äidinkielellään ilman, että täytyy kävellä joistain ravintoloista ulos. On sekin ihan älytön vaiva, jos joutuu etsimään omassa kotimaassaan ravintolaa, jossa saa palvelua omalla äidinkielellään. Ihan eri asia, kuin olla matkailijana ulkomailla, siellä tietenkin puhutaan jotain muuta kieltä, usein englantia.
En asioi ravintolassa, jossa en saa palvelua suomenkielellä. Ei ole minulta pois.
Ymmärrän sen jos joku on vasta työssään aloittanut tai ollut maassa hyvin lyhyen ajan, mutta ei pitäisi pidemmän päälle olla niin kovin vaikeaa ravintolan henkilökunnalle opetella edes muutama lause suomeksi. Kirjaimellisesti alle 20 sanalla pitäisi saavuttaa jo aika suuri yhteisymmärrys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt kenelläkään antaa esimerkkejä siitä kauheasta ja ala-arvoisesta kohtelusta jota ovat joutuneet kokemaan?
En usko täällä olevan ketään suomen kielen taidotonta ravintotyöntekijää paikalla
Ei mutta he jotka ovat noista asioista maininneet niin tietäväthän he, osa sanoo itsekin kokeneensa sitä.
Tällä palstalla on esitetty skenaarioita, joissa viereisessä pöydässä tarjoilijalle huudeltaisiin ja solvattaisiin ja tästä seuraisi myötähäpeää muille englantia ilokseen ravintolassa puhuville asiakkaille. Kukaan ei kuitenkaan ole väittänyt törmänneensä itse tällaiseen.
Sitten täällä on ainakin yksi suomenkielinen tarjoilija, jolta on vaadittu ihan liikaa. Mitä vaaditaan ei ole käynyt ilmi. Konkreettinen ongelma on, että rikkaat paskiaiset eivät anna satasten tai edes kymppien teippejä, vaikka varaa varmasti olisi.
Vierailija kirjoitti:
Persut kun meni sinne turistipaikkoihin ei ne vaatineet että palveltaisiin suomeksi. Oli vaikka ilman mieluummin. Mutta kuppilat oma-alotteisesti opetteli muutaman sanasen. Taisivat tulla suosituiksi? Nyt Suomessa ulkkikset vaatii että heidän ehdoillaan pitää alkaa olemaan.
Kuka olisi parikymmentä vuotta sitten uskonut että tällaista keskustelua käydään Suomessa? Että ei siitä tulisiko ravintoloissa saada palvelua englanniksi vaan että onko oikeus saada sitä suomeksi :O
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa nyt palstalaiset (ja muutkin) ymmärtää että me kaikki ihmislajiin kuuluvat olemme samalla pallolla, puhutaan mitä kieltä tahansa tai ollaan puhumatta. Maiden rajat ovat vain meidän itse keksittyä haihatusta. Rauhaa ei tule ennen kuin kaikki tajuavat tämän, ei ole tarpeen erotella mustaa, ei valkoista, ei sukupuolivähemmistöjä, ei vammaisia jne. Me perkele olemme kaikki samaa eläinlajia ja tämä pallo on kaikille yhteinen. Niin kauan kun tätä ei tajuta, sodat ja idiotismi jatkuu, onneksi itse kuolen muutaman vuoden päästä.
Taidat olla 12-vuotias.
"Imagine there´s no countries..." se laulaa kukkaseppele päässään paljasjaloin ja rämpyttää kitaraansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt kenelläkään antaa esimerkkejä siitä kauheasta ja ala-arvoisesta kohtelusta jota ovat joutuneet kokemaan?
En usko täällä olevan ketään suomen kielen taidotonta ravintotyöntekijää paikalla
Ei mutta he jotka ovat noista asioista maininneet niin tietäväthän he, osa sanoo itsekin kokeneensa sitä.
Tällä palstalla on esitetty skenaarioita, joissa viereisessä pöydässä tarjoilijalle huudeltaisiin ja solvattaisiin ja tästä seuraisi myötähäpeää muille englantia ilokseen ravintolassa puhuville asiakkaille. Kukaan ei kuitenkaan ole väittänyt törmänneensä itse tällaiseen.
Sitten täällä on ainakin yksi suomenkielinen tarjoilija, jolta on vaadittu ihan liikaa. Mitä vaaditaan ei ole käynyt ilmi. Konkreettinen ongelma on, että rikkaat paskiaiset eivät anna satasten tai edes kymppien teippejä, vaikka varaa varmasti olisi.
Kiitos, jotenkin näin sen itsekin ymmärsin ja epäilin.
Niinpä, hyvin kiteytetty ja tykkään huumoristasi, noin voi kirjoittaa kun hallitsee suomenkielen ja on verbaalisesti lahjakas!
Tälläiset ravintolat jotka kutsuu asiakkaitaan rasisteiksi joutaa boikottiin.
Vierailija kirjoitti:
Okei, mutta tää ei nyt muuta mitenkään sitä asiaa, että suomalaisessa ravintolassa suomalaisena asiakkaana haluan palvelua suomen kielellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, jotenkin näin sen itsekin ymmärsin ja epäilin.
Niinpä, hyvin kiteytetty ja tykkään huumoristasi, noin voi kirjoittaa kun hallitsee suomenkielen ja on verbaalisesti lahjakas!
Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Sitte opettelee kielen!
Etköhän sinä puhu aikamoista rallienglantia. Että oletko varmasti oikea henkilö kehottamaan että suomenkieltä pitäisi osata täydellisesti ilman aksenttia? ;)
Vierailija kirjoitti:
Missä ul kkis siellä ongelma.
Pitää huomioida, että tiuskimista tapahtuu vain matalasti palkatuilla palvelualoilla. Ei muualla. Kukaan ei jätä Lamboa ostamatta siksi että myyjä ei osannut suomea. Kukaan ei lähde ovet paukkuen festivaalin VIP-tiloista siksi että siellä ei kukaan puhunut suomea.
Ei minua vaivaa mikään muu kuin että tämä tiuskimen on niin tarkkaan harkittua kuin tarkkuuskiväärillä ammuttua p skaa.
Siis mikä tämän matamin pulju on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitte opettelee kielen!
Etköhän sinä puhu aikamoista rallienglantia. Että oletko varmasti oikea henkilö kehottamaan että suomenkieltä pitäisi osata täydellisesti ilman aksenttia? ;)
Jäikö lainauksestasi suurin osa pois? Minä en näe siinä sanaakaan täydellisyydestä tai aksentista.
Olen asunut ulkomailla pariin otteeseen ja puhun sujuvasti ruotsia ja englantia. Saksaa puhun ymmärrettävästi ja englanniksi ja ranskaksi sujuu ravintola- ja muut fraasitilanteet).
Olen tehnyt viime vuosina sen periaatepäätöksen, että boikotoin niitä stadilaisia paikkoja, joissa henkilökunta ei puhu suomea tai edes ruotsia. Haluan palveluni omalla äidinkielelläni ja kunnioitan esim ranskalaisia siitä, että he eivät nöyristele englannin kielellä vaan vaativat/arvostavat ranskan kielen osaamista.