Selittäkää aspergerille ne "kirjoittamattomst säännöt" jotka kaikkien pitäisi tietää..
Olen 30 + nainen, jolla on Asperger.
En osaa, enkä ymmärrä tänäkään päivänä näitä "kirjoittamattomia sääntöjä" ihmisten välillä.
Tämä on aiheuttanut paljon ongelmia elämääni/ihmissuhteisiini, minua on pidetty mm ylimielisenä ja vihattukin.
En kehtaa pyytää ketään perheenjäsentä/kaveria tms selittämään ns neuronormaalien "perusasioita" jotka pitäisi tietää..
En myöskään ole kertonut edes perheelleni diagnoosistani eli en oikein voi lopettaa maskaamista.
Kiitos jo etukäteen jos joku jaksaa vastata.
Kommentit (752)
Monilla asseilla on lahjoja tietyllä osa-alueilla. Jotkut ovat jopa asiantuntijoita aiheista mitkä kiinnostaa.
Siitä voi olla elämässä myös hyötyä, kun oppii hyödyntämään sitä oikealla tavalla.
Muistetaan kuitenkin, että kyseessä on OIREYHTYMÄ eli mitään hyvää ei tässä asiassa ole. Olen sitä mieltä, että mikään fyysinen/psyykkinen tai neurologinen sairaus ei ole aspergeria pahempi. Asperger on kauhein tuomio, mitä ihmisellä ja hänen läheisillään voi koskaan olla.
Vierailija kirjoitti:
Muistetaan kuitenkin, että kyseessä on OIREYHTYMÄ eli mitään hyvää ei tässä asiassa ole. Olen sitä mieltä, että mikään fyysinen/psyykkinen tai neurologinen sairaus ei ole aspergeria pahempi. Asperger on kauhein tuomio, mitä ihmisellä ja hänen läheisillään voi koskaan olla.
Ja mitä ehdotat ratkaisuksi?
Vierailija kirjoitti:
Monilla asseilla on lahjoja tietyllä osa-alueilla. Jotkut ovat jopa asiantuntijoita aiheista mitkä kiinnostaa.
Siitä voi olla elämässä myös hyötyä, kun oppii hyödyntämään sitä oikealla tavalla.
Ei siitä ole hyytyä, ei ikinä. Silloin puhuu VAIN sairaus, ei koskaan ihminen. Asperger ei ole EDES epäihminen, niin vähän hän voi koskaan olla ihminen. Mihinkään autistiseen jankkaamiseen ei aspergereja pidä kannustaa.
Vierailija kirjoitti:
Ok Marko.
Jatketaan.
Kysymys adpergereille: olet tapaillut treffikumppaniasi muutaman kuukauden. Tapaatte kerran pari kuukaudessa koska olet kertonut että tarvitset stressaantuneena vetäytymistä ja yksinoloa latautuaksesi. Kun olette yhdessä, teillä on mukavaa ja intohimoista. Kumppanisi on kertonut olevansa sinuun ihastunut. Hän laittaa sinulle 1-2 kertaa viikossa jonkun viestin missä kysyy kuulumisia tai toivottaa hyvää työpäivää.
Sinä et koskaan laita mitään viestejä. Et sano koskaan toiselle mitä ajattelet hänestä (olet kiva, tykkään seurassasi tms.) .
Miten haluaisit että tapailukumppanisi. kertoo sinulle tarpeistaan saada jotain vastakaikua? Ahdistuksen ko tällaisesta avaa keskustelun? Jos toinrn ei laita viestejä niin unohtuiko koko juttu koska ajattelet ettei häntä enää kiinnosta, vai tuleeko jossain kohtaa mieleen että sinäkin voisit huomioida toisen. Ihan vain kysyn kun en oikein osaa tulkita Asperger kumppaniani.
Mitä ihmeen viestejä täällä taas on? Onko se kiva leimata ihan oikea sairaus näin?
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että aspergerin syndroomaa sairastavilla on aina verhot kiinni. Ne voisi alkaa pitämään päivisin auki. Myös naapureita kuuluu tervehtiä. Sairaat tuttuni eivät sitäkään tee.
Eiköhän jokaisen verhot ole heidän oma asiansa, ongelma taitaa enemmän olla sinun jos ehdit seurata naapureiden verhoja.
Vierailija kirjoitti:
Kauhein tuomio? Oikeesti? Maailmassa on syöpiä, Als ja vaikka mitä, mutta Asperger on kauheinta. Kuulostaa siltä että olisi hyvä laittaa netti kiinni ja vaikka lukea jotain, saada perspektiiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhein tuomio? Oikeesti? Maailmassa on syöpiä, Als ja vaikka mitä, mutta Asperger on kauheinta. Kuulostaa siltä että olisi hyvä laittaa netti kiinni ja vaikka lukea jotain, saada perspektiiviä.
Nimenomaan. En voi käsittää, mitä täällä ajatellaan Aspergerista???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aihe vapaa palsta, ei täällä ole koskaan puolusteltu aspergereja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aihe vapaa palsta, ei täällä ole koskaan puolusteltu aspergereja!
Nimittelijöitä täällä sen sijaan on puolusteltu valitettavan usein.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa keskustellessa hymyillä vaikkei hymyilyttäisikään.
Täysin mahdotonta henkilölle, jolla on autistisia piirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa keskustellessa hymyillä vaikkei hymyilyttäisikään.
Täysin mahdotonta henkilölle, jolla on autistisia piirteitä.
Tarkoitat, että henkilöllä, joka kykenee teeskenneltyyn hymyyn, ei missään tapauksessa ole autistisia piirteitä?
Eri
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opetella tunnistamaan leikinlasku ja sarkasmi, vaikka ei niitä varsinaisesti ymmärtäisikään. Sanoisin myös, että sarkastisia kommentteja tai pilkkaavaa huumoria kannattaa välttää, jos oma sosiaalinen lukutaito on ruosteessa, koska siinä hyvin herkästi tulee tahattomasti loukanneeksi jotakuta.
Asia on käytännössä niin, että muut ihmiset ovat usein ilkeitä aspergereille ja loukkaavat ja pilkkaavat näitä minkä kerkeävät. Ihmiset huomaavat, että joku on jotenkin "erilainen" ja käyvät joukolla kimppuun. Neuvo välttää pilkkaa jne pitäisi osoittaa neurotyypillisille eikä sille, joka on sattunut syntymään erilaisena. Kukaan ei ole itse valinnut syntyä erilaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset myös ns lukevat toisiaan koko ajan. Eli jos ap sanot jotakin niin ihmiset katsovat ilmeitäsi ja elekieltäsi yhtä paljon kuin kuuntelevat sanojasi.
Niistä ilmeistäsi/eleistäsi tehdään sitten päätelmiä, että tarkoititko mitä sanoit ja esim vihjailitko jotain. Ja koska ihmiset eivät ole tottuneita siihen, että joku puhuu niin suoraan ja tarkoittaen kuin aspergerit niin käytös herättää ihmetystä.
Toisin sanoen, ihmiset eivät ole tottuneita rehellisyyteen.
Rehellisen kannattaa pitää se turpansa vaan kiinni. Kukaan ei itse asiassa kaipaa mitään "rehellisyytä".
Onko falski käytös sitten hyvä asia? Monet hymyilevät kauniisti ja lirkuttelevat ihmisille, mutta selän takana puhutaan ihan toiseen sävyyn ja haukutaan ihmisiä, joille juuri oltiin niin ystävällisiä. Kivaako?
Vierailija kirjoitti:
Tapaamista sopiessa neuvotellaan asiaa, mikä päivä kävisi emännälle ja mikä kellonaika - entä tulijalle. Oli se viesti, puhelin, sähköposti tai muu jossa neuvotellaan parina päivänä. Jos ei vielä tiedä, pidetään taukoa vähän. Ei ilmoiteta kuin yksinhallitsija että "tulen 11.5 kello 13". Vaikka asuisi hieman kauempana toisesta. Osa ihmisistä haluaa vieraat aina ainoastaan työpäivän jälkeen, osa illalla, osa iltapäivällä myöhään, osa aikaisemmin etc. Oli sitten töissä, yrittäjänä tai ei töissä. Jos ei koskaan ajat mene yhteen, ollaanko liian erilaisia ihmisiä. Osa voi olla aamulla virkeä, illalla väsyttää. Osa taas aamulla väsynyt ja alkuillasta virkeä tai iltapäivä.
Jos ilmoittaa vain ajan "mä tuun", toinen tuntee että ilmoittaja on itsekäs narsisti, joka ei ajattele muita - eikä vaivaudu tiedustelemaan miltä toisesta tuntuu. Omia syitä toki voi olla ilmoittajalla vaikka välimatka (pitää lähteä aamulla), auto, muut menot - mutta se ei toista silti oikein lämmitä. Ruuhka-aika, liukkaus ja jääsade toki ymmärretään, että silloin ei tulla välttämättä. Myös tuliaisia ei kannata tuoda tai syömisiä, ellei sovi niistä jotenkin - toinen ei ehkä tykkää että tuodaan karjalanpiirakoita pyörimään pöydille tai jotain mistä ei tykkää. Hyvällä maulla toki voi jotain tuoda.
Jos kerrot että kävit vierailua ennen akupunktiossa, mummolla, serkulla, ostoksilla ja ties missä - tulee käsitys että emäntä on viimeinen jolla vieraillaan ja ei niin tärkeä. Olisi järkevää vierailla erikseen muualla, eri päivänä. Ostokset eivät ole kovin paha tai jos mummo tarvitsi apua. Kaikkea ei kannata sovittaa yhteen ja sitten panikoida myöhästyykö. Keskustellessa olisi kiva saada jotain irti, ettei toinen kuluta aina kaiken voimansa muualla. Hiljaa tököttäessä teepöydässä voi tulla mieleen ettei tässä ole mitään järkeä, toinen vain hiljaa mykkänä, emäntä joutuu olemaan äänessä. Ehkä emäntä haluaa jo silloin että toinen tunkee keksinsä suuhun, lopettaa pojastaan jauhamisen puheenvuorollaan kun ei SE ketään kiinnosta ja ulos.
Tämä on ohis, mutta nyt muistui mieleen TV:ssä ollut dokumentti autistisesta miehestä, jonka erikoisuus oli "käydä vierailulla" tuttaviensa luona. Ohjelma näytettiin ehkä 10 vuotta sitten ja mies oli mahdollisesti tanskalainen. Hänellä oli tapana noin vain ilmoittaa tutuilleen, että tulen teille sinä ja sinä päivänä. Hänelle järjestettiin nukkumapaikka ja hän vietti "kylässä" itselleen sopivan ajan ja lähti sitten pois. Olisi hauskaa nähdä tämä dokumentti uudelleen. Tuttavapiiri suhtautui häneen ymmärtäväisesti ja ilmeisesti hän oli melko hiljainen ja huomaamaton vieras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opetella tunnistamaan leikinlasku ja sarkasmi, vaikka ei niitä varsinaisesti ymmärtäisikään. Sanoisin myös, että sarkastisia kommentteja tai pilkkaavaa huumoria kannattaa välttää, jos oma sosiaalinen lukutaito on ruosteessa, koska siinä hyvin herkästi tulee tahattomasti loukanneeksi jotakuta.
Asia on käytännössä niin, että muut ihmiset ovat usein ilkeitä aspergereille ja loukkaavat ja pilkkaavat näitä minkä kerkeävät. Ihmiset huomaavat, että joku on jotenkin "erilainen" ja käyvät joukolla kimppuun. Neuvo välttää pilkkaa jne pitäisi osoittaa neurotyypillisille eikä sille, joka on sattunut syntymään erilaisena. Kukaan ei ole itse valinnut syntyä erilaiseksi.
Tämä! Asperger-lapset ja nuoret joutuvat yleensä aivan järkyttävän kiusaamisen kohteeksi koulussa.
Oli diagnoosia tai ei. Ainoa syy minkä olen keksinyt, on tuo erilaisuus ja sen huomaaminen.
Valitettavasti aikuisilla ei ole yleensä mitään mielenkiintoa kitkeä kiusaamista pois. Päinvastoin, se jatkuu vielä työelämässä jne.
Eli jostain syystä on ok, että asperger piirteisiä ihmisiä saa kiusata. Kai se on se erilaisuus, mikä ihmisiä ärsyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Asperger-lapset ja nuoret joutuvat yleensä aivan järkyttävän kiusaamisen kohteeksi koulussa.
Oli diagnoosia tai ei. Ainoa syy minkä olen keksinyt, on tuo erilaisuus ja sen huomaaminen.
Valitettavasti aikuisilla ei ole yleensä mitään mielenkiintoa kitkeä kiusaamista pois. Päinvastoin, se jatkuu vielä työelämässä jne.
Eli jostain syystä on ok, että asperger piirteisiä ihmisiä saa kiusata. Kai se on se erilaisuus, mikä ihmisiä ärsyttää?
Kyllä, yhdistettynä oman erilaisuuden pelkäämiseen ja tämän pelon torjuntaan.
Eri
Ja ympyrä sulkeutuu :D kun sinä projisoit - et mitään? Tietenkään.