Sairaanhoitajakoulutuksen suosio laskee edelleen rajusti. Miksi sinä et hakenut sairaanhoitajaksi?
Ainoastaan ulkomaisten opiskelijoiden määrä lisääntyy suosituissa paikoissa. Esim. Vaasan AMKissa ensisijaisia hakijoita per aloituspaikka 0,54.
Miksi sinä et hakenut sairaanhoitajaksi vaikka alalla on loistava työllisyys ja palkkakin alkaa olla hyvä?
Kommentit (303)
Olisin mieluummin halunnut lääkäriksi. Pidempi koulutus, ja enempi liksaa. Myös olen enempi tutkijaluonne, kuin asiakaspalvelija.
Vuosi sitten sairaanhoitaja kouluun haki yli 27000.
Hyvinvointialue ei jatka määräaikaisten hoitajien töitä eikä ota eläkkeelle jäävien tilalle ketään.
Myös keikkahoitajien käyttäminen loppuu.
Ei kai kukaan halua Suomessa sairaanhoitajaksi, kun niistä on kauhea pula, mutta palkassa se ei näy mitenkään!!!
1) En halua koskea ihmisiin töissä enkä muuallakaan.
2) en ole ottanut vuosittaista influenssarokotetta enkä ota (työssä suojaavat toimenpiteet hyväksyn elimistöni ihon pintaan asti, en sitä syvemmälle sisälle elimistööni)
Siinä syyt.
Olisin se sairaanhoitaja, joka löytäisi itsensä uutisen artikkelista kuinka lehden lukija, potilas sai p******* kohtelua, koska sairaanhoitajaa ei kiinnostanut tuntemattomien hoivaaminen tai heidän terveysongelmansa. Lopussa potilas olisi ihmetellyt, miten tälläisiä ihmisiä voi olla terveydenhuollossa töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan ihmisiä ja eritteitä. Olisin tosi huono sairaanhoitaja.
Ei sairaanhoitaja siivoa eritteitä vaan lähihoitajat ja laitostyöntekijät.
Se sairaanhoitaja tekee hoitotoimenpiteitä missä joutuu oleen eritteiden kanssa tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Sh-opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosio laskee, koska koulutuksesta on tehty keinotekoisesti liian vaativa kohderyhmää ajatellen. Oli virhe tehdä hoitajan koulutuksesta AMK-tutkinto lisäämällä siihen yleissivistäviä opintoja ja laaja lopputyö, koska se taas nostaa ajatukset palkkatasosta ja omasta osaamisesta liian korkeaksi. Ne joilla nykyään riittää rahkeita hoitajaksi ilman ongelmia opinnoissa voisivat opiskella ihan hyvin jotain muutakin korkeakouluissa opetettavaa alaa.
Hoitajan työ ja se peruskoulutus on kuitenkin suhteellisen helppoa hommaa. Suurin ongelma ovat lääkelaskut, mutta nekin yleensä tekevät ja tarkistavat lääkärit tai kokeneet osastonhoitajat.
Ynnä lääkelaskut ovat peruskoulutasoa.
<
Matematiikkaa ei tarvita suinkaan kaikissa asiantuntijatöissä. On oikeustieteen maisterikin asiantuntija, vaikka hänellä olisi huono matikkapää ja vaikka lakimiehet eivät yleensä ottaen tarvitse korkeamman tason matematiikkaa työssään. Sairaanhoitajan työ on kuitenkin käsittääkseni melko monipuolista ja monissa paikoissa melko vaativaakin. Pitää olla perustiedot erilaisista sairauksista, ihmisen fysiologiasta ja anatomiasta, diagnostiikasta jne. Etenkin Suomessa käsittääkseni sairaanhoitajat tekevät monia sellaisia asioita, mitkä ovat muissa maissa lääkärien vastuulla.
Hain ja pääsin sh tänä syksynä.
En näe niin pahana eritteitä (no ehkä paska hyh).
Työllisyys kiinnostaa, sillä olen 30 ja minulla ei ole oikein minkäänlaista työkokemusta. Vuorotyö on vain positiivinen asia.
Tykkään kun saa olla ihmisten kanssa tekemisissä.
Lääkikseen en hakenut, koska olisi pitänyt muuttaa, sinne pääseminen on erittäin hankalaa ja koulutus on pitkä. Eikä minulla luultavammin olisi lukupääkään riittänyt.
Ihmetyttää nuo rokotusvastaukset täällä. Samat rokotukset olen ottanut aikaisemminkin kuin mitä sh vaaditaan
Minä hain aikoinani kätilöksi mutta en päässyt ujona ihmisenä ryhmähaastattelusta ja siitä pirun musteläiskätestistä läpi. Minusta tuli sitten yläkouluun aineenopettaja. Hyvä näinkin.
10 vuotta sairaanhoitajana on opettanut että
-työ on parhaimmillaan todella palkitsevaa ja merkityksellistä
-palkkakuopassa ollaan mutta valitsemalla työpaikkansa oikein on työnkuorma ja palkka ihan kohdillaan
-ihmiset kohtaa elämässään paljon odottamattomia sairastumisia, tapaturmia ja elämänkriisejä mutta onneksi myös paljon pystytään ennaltaehkäisemään ja hoitamaan.
-Lähdin alalle helpon työllistymisen perässä ja siitä olen nauttinut.
-Eteneminen uralla on vaikeaa. Hyviä etenemismahdollisuuksia on lopulta hyvin rajallisesti. Työnkuvaa pystyy kyllä vaihtamaan.
Pitäisi olla parempi palkka. Jos olisin 40 vuotta nuorempi, hakisin YO-kirjoitusten jälkeen sairaanhoitajakoulutukseen. Lääkäriä ei olisi minusta tullut. Olen vain keskustellut jo monen eläköityneen sairaanhoitajan kanssa, loppujen lopuksi hieno ja antoisa työ. M59
En halua narskuja työkavereiksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä hain aikoinani kätilöksi mutta en päässyt ujona ihmisenä ryhmähaastattelusta ja siitä pirun musteläiskätestistä läpi. Minusta tuli sitten yläkouluun aineenopettaja. Hyvä näinkin.
Minulla taisi kanssa aikanaan kosahtaa tuohon ryhmähaastatteluun. Se oli ihan karmea!!
En ole koskaan kuullut mitään positiivista hoitoalan työstä. Miksi ihmeessä hakeutuisin ehdoin tahdoin tuollaiselle alalle? Sama kuin hakkaisi päätään seinään.
Hain. Varasija 57. Pitäkää tunkkinne.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa Huvikumpuun.
Tuletko?
Olen miehenkokoinen läski neliönaama isoäiti. Silmissä synnynnäinen vika ku mulkosilmät sijaitsee ohimoilla ja naamassa myös ruma noitaluomi. Hiukset harottaa kun noita-akalla. Värjään hiustenjuuria itse vitosen euron väreillä.
Lohisoppaako taas? AINA SITÄ SAMAA.
Sairaanhoitajaksi hakeutuminen on se viimeinen varasuunnitelma jos kaikki muut menevät pieleen, juurikin se varma työllistyminen ja ok palkka.
Jos jään työttömäksi, enkä työllisty nykyalalle, tarkoitus on kuitenkin ensiksi hakea lääkikseen.
Ihmettelen suunnattomasti kuka nuori haluaa sairaanhoitajaksi.