Sairaanhoitajakoulutuksen suosio laskee edelleen rajusti. Miksi sinä et hakenut sairaanhoitajaksi?
Ainoastaan ulkomaisten opiskelijoiden määrä lisääntyy suosituissa paikoissa. Esim. Vaasan AMKissa ensisijaisia hakijoita per aloituspaikka 0,54.
Miksi sinä et hakenut sairaanhoitajaksi vaikka alalla on loistava työllisyys ja palkkakin alkaa olla hyvä?
Kommentit (303)
Vierailija kirjoitti:
liian vanha 70v, vai pitäskö?
Mä täytän vasta 63 v....mutta hetkonen, mähän valmistuin sairaanhoitajaksi jo 1986, mutta päätin vaihtaa alaa jo ysärin puolivälissä.
Aviomies
on ambomaalla taas tai jäänyt sille tielle.
Kato FB. Oon laihduttanut. Laulan. Aika paskasti osa meni. Häpeän.
Lapsenlapset ja lapset käymässä. Tykkäätkö edelleen lapsista.
Viesti: Tuletko?
Huvikumpuun?
Lohisoppaa. Taas.
Opintotukikuukaudet on käytetty entiseen tutkintoon ja edellistä opintolainaa niin paljon maksamatta, että leikattu toimeentulotuki ei riittäisi lyhennyksiin ja muihin menoihin opiskeluaikana. Työttömyysetuudella ei voi opiskella kuin lyhyempiä koulutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tienaan tradena päivätyössä 3,5k, eikä tarvitse juurikaan olla ihmisten kanssa tekemisissä 👌
Mitä työtä teet tarkemmin, jossa et juurikaan ole tekemisissä ihmisten kanssa?
Villi veikkaus taloushallinto? Enimmäkseen numeroiden pyörittelyä ja viestintää sähköposteilla yms tarvittaessa.
En hakenut, sillä pelkään sairaaloita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa Huvikumpuun.
Tuletko?
Olen miehenkokoinen läski neliönaama isoäiti. Silmissä synnynnäinen vika ku mulkosilmät sijaitsee ohimoilla ja naamassa myös ruma noitaluomi. Hiukset harottaa kun noita-akalla. Värjään hiustenjuuria itse vitosen euron väreillä.
Lohisoppaako taas? AINA SITÄ SAMAA.
Vierailija kirjoitti:
10 vuotta sairaanhoitajana on opettanut että
-työ on parhaimmillaan todella palkitsevaa ja merkityksellistä
-palkkakuopassa ollaan mutta valitsemalla työpaikkansa oikein on työnkuorma ja palkka ihan kohdillaan
-ihmiset kohtaa elämässään paljon odottamattomia sairastumisia, tapaturmia ja elämänkriisejä mutta onneksi myös paljon pystytään ennaltaehkäisemään ja hoitamaan.
-Lähdin alalle helpon työllistymisen perässä ja siitä olen nauttinut.
-Eteneminen uralla on vaikeaa. Hyviä etenemismahdollisuuksia on lopulta hyvin rajallisesti. Työnkuvaa pystyy kyllä vaihtamaan.
"-Lähdin alalle helpon työllistymisen perässä"
Mulla oli kasarilla toi sama syy. Vaikka en sitten kauheen monta vuotta sairaanhoitajan hommia tehnytkään, päivääkään en ole katunut niitä opintoja. Niistä on ollut hyötyä niin omien, lasteni kuin läheistenikin sairauksien kohdalla. Ja ennenkaikkea ikääntyvien vanhempieni kohdalla. Muistan, kun ysärillä mulla todettiin nivelreuma ja aloitettiin sytostaattilääkitys. Olisi pitänyt kerran viikossa käydä terveyskeskuksessa pistättämässä se piikki. Kysyin silloin reumalääkäriltä, että miksi saiaraanhoitajan pitää mennä sairaanhoitajalle pistättämään piikki, jonka se sairaanhoitaja osaa pistää ihan itsekin itseensä. Joten joo, ei tarvinnut mennä vaan sain pistää itse. Ja siihen aikaan ei siis vielä ollut näitä kyniä vaan ampullit, neulat ja ruiskut. Polvien tekonivelleikkauksissa kun olin ja tuli sairaalassa puhe, että 2 viikon päästä sitten terveyskeskukseen poistattamaan haavasta hakaset, sairaanhoitajataustallani sain sairaalasta mukaani välineet, joilla napsin hakaset pois itse. Ja kun isä aikoinaan soitti, että voinko tulla auttamaan vessanpöntöltä lattialle tipahtaneen äidin ylös, tajusin aika pian, että kyseessä on kivuton sydäninfarkti ja soitin Häkeen. Paljon olen vuosikymmenten aikana tehnyt "hoitsun hommia", vaikka palkkatyöni onkin ollut ihan muu kuin hoitoala. 30 vuotta sitten mua kutsuttiin taloyhtiössä "molluskatädiksi", koska naapuruston lapset, joilla oli molluskoita eli ontelosyyliä, tuli mun luokseni ja mä sitten poistin ne syylät. Sairaanhoitajan koulutuksesta on oikeesti paljon hyötyä (varsinkin, jos aikoo hankkia lapsia), vaikka sitä ei sitten työksene kovin kauaa tekisikään. Niin joo ja vieä yksi hauska juttu...siskoni kilpikonnalle aikoinaan määrättiin antibiootti pistoksena, mutta ei mun siskoni uskaltanut itse sitä pistää kilpikonnansa "kainaloon". Joten soitti mulle ja mä kävin pistämässä.
Vierailija kirjoitti:
Tuletko?
Huvikumpuun?
Vierailija kirjoitti:
Tuletko?
Ihan salaa.
Mitä olen nähnyt eri työpaikkoja sisältä päin 35 vuotta niin hoitajat ovat ihan kärjessä työpaikkojen ilmapiirin myrkyttäjinä. Toivon että saisin elää hoitajavapaan loppuelämän. Tiedän, haaveeksi jää.
Vierailija kirjoitti:
Aviomies
on ambomaalla taas tai jäänyt sille tielle.
Kato FB. Oon laihduttanut. Laulan. Aika paskasti osa meni. Häpeän.
Lapsenlapset ja lapset käymässä. Tykkäätkö edelleen lapsista.
Viesti: Tuletko?
Huvikumpuun?
Lohisoppaa. Taas.
Vertaa: jos haet insinööriksi saat palkkaa keskimäärin 4000€-6000€/kk Vs sairaanhoitaja saa keskimäärin työssä 3000€/kk. Kumpi kannattaa? Pitää olla tyhmä et lähtee tälle matala palkka alalle.
Hoidan mieluummin lapsia 😄
Ei kiinnosta nostella kaksisataakiloisia mummoja ja tapella narkkien ja alkkisten kanssa.
Halusin sairaanhoitajaksi, mutta vanhempani eivät sitä hyväksyneet. Opiskelin sitten insinööriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vertaa: jos haet insinööriksi saat palkkaa keskimäärin 4000€-6000€/kk Vs sairaanhoitaja saa keskimäärin työssä 3000€/kk. Kumpi kannattaa? Pitää olla tyhmä et lähtee tälle matala palkka alalle.
Ensin pitää vaan päästä niihin insinöörin hommiin. Minä en pääse, joten harkitsen hoitoalalle kouluttautumista. Rahoitus vaan puuttuu.
En koe hoitotyöstä minkäänlaista iloa, en nauti noin ihmiskeskeisestä työstä. Työnjohto ja -organisointi on alalla huonoa.
Ei kuulunut mielenkiinnonkohteisiini. Lisäksi atooppinen ihottuma ei myöskään tykkäisi hoitotyöstä.