Sairaanhoitajakoulutuksen suosio laskee edelleen rajusti. Miksi sinä et hakenut sairaanhoitajaksi?
Ainoastaan ulkomaisten opiskelijoiden määrä lisääntyy suosituissa paikoissa. Esim. Vaasan AMKissa ensisijaisia hakijoita per aloituspaikka 0,54.
Miksi sinä et hakenut sairaanhoitajaksi vaikka alalla on loistava työllisyys ja palkkakin alkaa olla hyvä?
Kommentit (303)
No mitä se ap sekoilee, kyllä hain. En usko että valintakoe menee läpi mutta keväällä sit uudestaan kun tiedän mihin pitää varautua. 18 vuotta raksalla riitti nyt.
Mun lapselleni opo oli pakottanut kaikki tytöt peruskoulussa jatkamaan hoitajiksi. Olin onnellinen koronavuosina, kun oma tytär oli älynnyt jo ammattikoulussa vaihtaa linjaa kesken opiskelunsa. Nyt sitten nautitaan perheen kesken hänen hoitajakoulutuksestaan, on tosi hyvä lääkintäjutuissa, lastenhoidossa ja kosmetiikkajutuissa, vaikka onkin nyt muussa työssä. Se oma juttu ei ollutkaan hoitotyö, vaikka on siinä tosi hyvä, ja olisi ollut ihana hoitaja. Työharjoittelun jälkeen vaan totesi, että vaihtaa muulle alalle. Mua jäi silloin harmittamaan, kun hänen valmistumisensa ei ollut enää hirveän monesta kurssista kiinni, ja olin pistänyt jo paljon rahaa hänen koulukirjoihinsa. Mutta kun koronavuosina ryhdyttiin puhumaan hoitajien pakkotyöstä ja pakkorokottamisesta hyväksyin todellakin lopullisesti tyttäreni ratkaisun.
Koska en halua koskea vieraisiin ihmisiin enkä varsinkaan mihinkään haavoihin tai eritteisiin tms. Tämä oli syy myös siihen miksen hakenut lääkikseen vaikka sitä jonkun aikaa harkitsin.
Voisin muuten mutta palkattomat harkat. Työnkuva ei tulisi paljoa eroamaan uuta kuin lääkärinkierrolle osallistuminen useammin ja enemmän injektioiden antamista. Jokunen tunti enemmän päätteellä istumista/pv.
-Lähihoitaja
Oon leikkurissa 7 vuoden kokemuksella töissä, käteen jää 2100e. Asun yksin ja asuntolaina, mitään ei jää säästöön. Alanvaihtoa suunnittelen.
Vierailija kirjoitti:
Oon leikkurissa 7 vuoden kokemuksella töissä, käteen jää 2100e. Asun yksin ja asuntolaina, mitään ei jää säästöön. Alanvaihtoa suunnittelen.
Jos olet yksineläjä, lähde Kanadaan tai Ausseihin. Siellä sinun palkka alkaa ysillä.
Vierailija kirjoitti:
Voisin muuten mutta palkattomat harkat. Työnkuva ei tulisi paljoa eroamaan uuta kuin lääkärinkierrolle osallistuminen useammin ja enemmän injektioiden antamista. Jokunen tunti enemmän päätteellä istumista/pv.
-Lähihoitaja
10 vkoa palkatonta per harkka.
En sovellu alalle, jossa joutuu hoitamaan ihmisiä, hoidan vain eläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Koska olen 56-vuotias ja eläkkeellä. En tosin hakisi muutenkaan rokotuspakkojen takia.
Miksi tätä on alapeukutettu? Olen itse rokotettu, mutta mielestäni on täysin sairasta asettaa edes hoitajille pakkoa ottaa markkinoille nopeutetussa aikataulussa tuotu kokeellinen rokote.
Vierailija kirjoitti:
Etkö tee vuorotyötä? Vaihda hyvä ihminen työpaikkaa. Duunitorissa monissa 2900 alkupalkka + lisät tarjouksia. Noihin ei ole edes laskettu sinun 5 vuoden kokemuslisää
En kestäisi sitä työilmapiiriä. Hoitajat työelämässä kuulostaa hirveiltä!
Nuoruudessani sairaanhoitajan työ oli hohdokasta. Pukeuduttiin vartalonmyötäisiin valkoisiin leninkeihin, oltiin kauniita ja huoliteltuja, monet avioituivat lääkärin kanssa. Vaatetus erotti apuhoitajista ja laitoshuoltajista. Nykyään kaikilla on rumat tummansiniset työasut ja linttaan astutut kengät ja froteesukat housunlahkeiden päällä. Ulkoasusta ei erota kuka on kukin, ei ole mitään kivaa fiilistä pukeutua sairaanhoitajan työasuun ja saada ihailua. Potilaankin näkökulmasta olisi varmaan kivompi katsella hoikkia kauniita naisia jotka ovat pukeutuneet tyylikkäästi?
Palkka on vuorotyössä varmaan hyvä, jos suostuu tekemään extravuoroja-niistä saa rahaa.
Kysymys kuuluu miksi hain hoitajakoulutukseen....en ole pystynyt vastaamaan siihen itselleni. Opiskelin kyllä yliopistotutkinnon heti jatkoksi ja sillä tutkinnolla töissä ollut kohta 15 v. Nyt yt:t edessä.... Jos saan lapun käteeni, uhkakuvana on joutua hoitsun tehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan ihmisiä ja eritteitä. Olisin tosi huono sairaanhoitaja.
Ei sairaanhoitaja siivoa eritteitä vaan lähihoitajat ja laitostyöntekijät.
Vanha ketju, mutta vastaan silti. Kyllä todellakin siivoaa myös sairaanhoitajat eritteitä. Juuri tänään mä sairaanhoitaja-opiskelija siivosin sairaanhoitajan kanssa potilaan vesiripulit pariin kertaan. Myös limaa kaivettiin ja imettiin suusta. Oksennusta ei tullut, mutta kyllä sitäkin saa sairaanhoitaja siivota.
Riippuu siis ihan työpaikastakin mitä joutuu tekemään.
En pidä ihmisistä. Inhoan kaikkia eritteitä.
Täällä on jokunen kommenti hoitajiem sairaista työyhteisöistä ja kommentteja myös ei-hoitajilta.
Minulla on sh: n ja maisteritutkinnot. Sairaanhoitajan töitä tein yli 10 v ja lisäksi muutamia max 6 kk pätkiä, kun "uudella" alalla oli katkoja työnsaannissa. Olen ollut monenlaisissa työyhteisöissä, julkisella ja yksityisellä, nais- ja miesvoittoisilla jne. Ehdottomasti parhaat työyhteisöt ovat olleet sairaalassa ja parasta kollegiialista tukea olen saanut hoitajilta. Tapaamme edelleen säännöllisesti vanhojen työporukoiden kanssa ja pidämme yhtä. Muutamassa hyvin tulehtuneessa työyhteisössä olen työskennellyt, mutta ne ovat olleet tiedemaailmassa. Minua harmittaa, että hoitajien työpaikat leimataan jotenkin automaationa kovin myrkyllisiksi ja riitaisiksi.
Hain ja valmistuin ja vaihdoin alaa.
Arvostan sairaanhoitajien työtä, ja olisihan siinä hieno ja merkittävä ammatti, ei varmasti tarvitsisi peukaloita pyöritellä ja saisi tehdä käsillä. Vaan ei minusta olisi hommaan. Ensinnäkin eritteet ällöttävät aivan järkyttävästi. En myöskään halua yötöitä. En halua pelätä työssäni, esimerkiksi päihdeongelmaiset pelottavat. Lisäksi kuolema ja muuten vaikeat asiat herkkänä ihmisenä pelottavat, vaikka olenkin joutunut näitä elämässäni kohtaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Nuoruudessani sairaanhoitajan työ oli hohdokasta. Pukeuduttiin vartalonmyötäisiin valkoisiin leninkeihin, oltiin kauniita ja huoliteltuja, monet avioituivat lääkärin kanssa. Vaatetus erotti apuhoitajista ja laitoshuoltajista. Nykyään kaikilla on rumat tummansiniset työasut ja linttaan astutut kengät ja froteesukat housunlahkeiden päällä. Ulkoasusta ei erota kuka on kukin, ei ole mitään kivaa fiilistä pukeutua sairaanhoitajan työasuun ja saada ihailua. Potilaankin näkökulmasta olisi varmaan kivompi katsella hoikkia kauniita naisia jotka ovat pukeutuneet tyylikkäästi?
Palkka on vuorotyössä varmaan hyvä, jos suostuu tekemään extravuoroja-niistä saa rahaa.
Kun potilas todella tarvii apua on aivan sama minkänäköinen hoitaja on.
Olen autisti. Mä kyllä ihan tykkään ihmisistä, mut ne ei tykkää musta.