Sairaanhoitajakoulutuksen suosio laskee edelleen rajusti. Miksi sinä et hakenut sairaanhoitajaksi?
Ainoastaan ulkomaisten opiskelijoiden määrä lisääntyy suosituissa paikoissa. Esim. Vaasan AMKissa ensisijaisia hakijoita per aloituspaikka 0,54.
Miksi sinä et hakenut sairaanhoitajaksi vaikka alalla on loistava työllisyys ja palkkakin alkaa olla hyvä?
Kommentit (303)
Minä hain peräti kahdesti, mutta en päässyt sisään 😂
Insinööriopintoihin pääsin ekalla yrityksellä, ja olen erittäin tyytyväinen, että näin kävi.
Vierailija kirjoitti:
Miettikääs että Ruotsissa ko tutkinto on yliopistotutkinto. Sairaanhoitajat ovat siellä akateemisia hoitoalan asiantuntijoita ja palkka on sen mukainen.
Iso-Britanniassa on sama juttu eli käyvät yliopiston.
Miks kukaan sellasta tekis kun on parempiakin ammatteja?
Vierailija kirjoitti:
"Parempia ammatteja" ei riitä kaikille.
Koska ala ei ole koskaan minua kiinnostanut. Hyvän palkan takia voisi vielä tehdä jotain mikä ole sieltä kaikkein mielenkiintoisimmasta päästä mutta hoitsuna pääsee vain keskinkertaisille palkoille. Onhan se vähän luonnekysymyskin, musta ei oikein saa nöyrää lääkäreitä kumarrtavaa sisar hento valkoista XD
Ei sillä, arvostan ammattikunnan edustajien työtä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni siihen pitää olla kutsumus, ja minulla ei ole.
Miten tämä kutsumus määritellään?
Vierailija kirjoitti:
Et tarvii leikkauksia, mielenterveyspalveluita tai esim; synnytys/rokotuspalveluita?
Vierailija kirjoitti:
Minä hain peräti kahdesti, mutta en päässyt sisään 😂
Insinööriopintoihin pääsin ekalla yrityksellä, ja olen erittäin tyytyväinen, että näin kävi.
Minulla samat, yliopistoon pääsin, mutta en sairaanhoitajaksi :D Hyvä näin, nykyinen ala onkin enemmän oma.
Kolmivuorotyö ei sovi minulle ja sairaaloissa on tunnetusti surkea työilmapiiri. Eli skippasin koko hoitoalan.
Hain ja sain paikankin. Kuten se porukka joka kiusasi minua ala-asteelta asti. En ottanut paikkaa vastaan, vaan menin yliopistoon ihan toiselle alalle. Ihan ettei tarvitse olla noiden kiusaajien kanssa tekemisissä.
Mä oon hakenut opiskelemaan kasarilla ja olin ja olen ihan muunlaisista asioista ollut kiinnostunut. Olin vuosi sitten kesällä 2 kertaa sairaalassa ja mietin, että miten joku haluaa tehdä näin hirveää hommaa kuin hoitotyö. En ymmärrä koko kysymystä siis, yhtä typerä kuin miksen ole sähkömies tai asianajaja. Ei ole kiinnostanut.
N56
Itse asiassa valmistuin sairaanhoitajaksi 1993. Koska Suomessa oli lama, hakeuduin aika pian Norjaan töihin ja täällä olen edelleen.
Täällä meitä arvostetaan ja palkat on hyvät. Omassa työpaikassani saamme itse vaikuttaa työvuorolistojen laatimiseen. On paljjon etuja ja työssä on mahdollista edetä erilaisten koulutusten ja kurssien avulla.
Tänne tulee suomalaisia töihin ja moni jää pysyvästi. Omalla työpaikallani (osastolla) on minun lisäkseni viisi tännemuuttanutta ja yksi joka tekee keikkoja Suomesta. Tunnen myös muita muista työpisteistä.
En ikinä muuttaisi Suomeen takaisin. Sitä syytä ei ole jonka takia sen tekisin. Suosittelen ehdottomasti kaikille jotka vain pystyvät tulemaan tänne, myös lähihoitajille löytyy töitä.
Olen traumatisoitunut kiusaamisen takia, pelkään ihmisiä. En sopeutuisi alalle missä työpaikkakiusaaminen on yleistä ja potilaat kiukuttelevat.
En hakenut, koska en halua sairaanhoitajaksi. Lääkikseen en päässyt, joten olen ihan eri alalla.
Matematiikan oppimishäiriö. Yliannostaisin potilaan jo pelkällä yskänlääkkeellä.
Olen myös liian oikeudenmukainen. En voisi katsoa vierestä kuinka huonosti esim. synnytysosastolla naisia kohdelllaan.
Palkka ei lopulta juurikaan nouse, kun kouluttautuu lähihoitajasta sairaanhoitajaksi. Saattaa vielä joutua päivätyöhön ja se olisi itselleni kauhistus.
Miksi hakea sairaanhoitajaksi jos on lukupäätä lääkikseen. Aika monet haluaa mieluummin lääkäreiksi kuin hoitajiksi.
Ei kiinnosta enkä pysty olemaan eritteiden kanssa tekemisissä. Oksettaa jo ihmisten nenän kaivaminen.
Harkitsin jossain vaiheessa psykiatrisen sairaanhoitajan koulutusta, mutta kun katsoin koulutuksen sisällön, totesin että ei pysty. Siellä oli mm. piikittämistä, ja se tuntuu jo ajatuksena liian inhottavalta. Jos sen pystyisi jotenkin välttämään, harkitsisin uudelleen.