Sairaanhoitajakoulutuksen suosio laskee edelleen rajusti. Miksi sinä et hakenut sairaanhoitajaksi?
Ainoastaan ulkomaisten opiskelijoiden määrä lisääntyy suosituissa paikoissa. Esim. Vaasan AMKissa ensisijaisia hakijoita per aloituspaikka 0,54.
Miksi sinä et hakenut sairaanhoitajaksi vaikka alalla on loistava työllisyys ja palkkakin alkaa olla hyvä?
Kommentit (303)
Ei oo ihmisen homma tuo. Liksakin surkea.
Lopetin sh-opinnot 3 kuukauden jälkeen. Tiesin että minusta ei ole siihen.
Vierailija kirjoitti:
Koska hoitajiin ei suhtauduta ihmisinä. Heiltä on viety kehollinen itsemääräämisoikeus pois. He joutuvat ottamaan kausirokotteita, siis influenssa- ja koronarokotteita, vaikka heidän ikäryhmässään ja ei riskiryhmiin kuuluvina muuten muut kuin hoitoalalla olevat eivät joudu ottamaan.
Jatkuvat rokotuksen voivat olla haitallisia hoitajan omalle terveydelle. Monella olisi hyvä vastustuskyky ilman näitä rokotuksia. Miettikää vaikka, että koronarokotetteessa tuli aivan liian usein vakaviakin haittoja varsinkin nuoremmille ja erityisen paljon nuoremmille miehille ja silti nuoret naishoitajat ja mieshoitajat joutuivat ottamaan rokotteen!
Tänä syksynä hoitajia tosin ei pakoteta ottamaan koronarokotetta, sillä nyt jo arvioidaan (tunnustetaan), että niistä on liikaa haittaa verrattuna hyötyyn. Hoitajat saavat päättää suosituksia miettien omasta terveydestään siinä missä muutkin. Koronarokotetta suositellaan vain yli 65-vuotiaille ja riskiryhmiin kuuluville. Silti jäljelle jää influenssarokotepakko!
Kunnolliset rokotteet, jotka antavat pidempiaikaista suojaa, niin ymmärrän kyllä, että niiden on oltava hoitajilla otettuina.
Laumaimmuniteettia ei korona- ja influenssarokotteilla ole saavutettu. Omalla kokemuksellani mieluummin sairastin ja sairastan nämä taudit. Omalla kohdallani rokotepiikin jälkioireet olivat huolestuttavammat kuin sen jälkeen sairastettu korona!
Mä olen nyt muutaman kerran ottanut pakon edessä influenssarokotuksen. Koskaan en ole sairastanut influenssaa. Mulla sentään on astma, että kuulun riskiryhmään sen vuoksi. Yhtäkään influenssarokotetta en ottaisi jos ei olisi pakko.
Koronarokotteita otin pakon edessä kolme. Sairastuin koronaan ja tartutin sen mieheen. Eli ihan turha rokote.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosio laskee, koska koulutuksesta on tehty keinotekoisesti liian vaativa kohderyhmää ajatellen. Oli virhe tehdä hoitajan koulutuksesta AMK-tutkinto lisäämällä siihen yleissivistäviä opintoja ja laaja lopputyö, koska se taas nostaa ajatukset palkkatasosta ja omasta osaamisesta liian korkeaksi. Ne joilla nykyään riittää rahkeita hoitajaksi ilman ongelmia opinnoissa voisivat opiskella ihan hyvin jotain muutakin korkeakouluissa opetettavaa alaa.
Hoitajan työ ja se peruskoulutus on kuitenkin suhteellisen helppoa hommaa. Suurin ongelma ovat lääkelaskut, mutta nekin yleensä tekevät ja tarkistavat lääkärit tai kokeneet osastonhoitajat.
Ynnä lääkelaskut ovat peruskoulutasoa.
Lääkelaskut ei ole pelkkää ynnäämistä, vaikka se onkin ainoa mitä sulle on peruskoulusta jäänyt mieleen.
Juuri kävin katsomassa millaisia ne ovat. Kuten sanoin, peruskoulutasoa. Prosenttilaskuja ym. "Pelkkä ynnääminen" olisi ala-astetasoa.
Teillä ei taida olla pienintäkään käsitystä siitä millaista vähän haastavampi matematiikka on?
Sulla ei taida olla mitään käsitystä siitä, että ei kaikille matematiikka ole helppoa. Mä en ymmärrä tuollaista ylimielistä asennetta mikä joillakin on matematiikan suhteen. Ei millään ymmärretä, että ei kaikki osaa sitä hyvin eikä kaikkia edes kiinnosta. Matematiikka korotetaan johonkin ihmeen jalustalle ja vain se on tärkeää.
En ole itse mikään hyvä matematiikassa eikä se mua kauheasti kiinnosta. Lääkelaskuista olen selvinnyt kuitenkin helposti, mutta ymmärrän silti, että jollakin toisella voi olla suuriakin vaikeuksia laskuissa. Mulla taustalla lukio (lyhyt matikka) ja lähihoitajan koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on oikein muuttunut, kun tulee paljon negatiivisia kokemuksia alalta?
Tuota ihmetelty yhdessä tyttären kanssa, itse opiskelin yo pohjalla sairaanhoitajaksi sitten erikoistuin erikoissairaanhoitajaksi, tein työuran akuuttisairaanhoidossa. Kirurgisilla ja ensiavussa.
Eikä ikinä ollut ikävää tunnetta lähteä töihin.
Työyhteisöt olivat samanhenkisiä, eikä ollut ns hierarkiaa vaikka aktiivityöurasta on jo vuosia ja olen ollut eläkkeellä.Tyttärellä täysin samat kokemukset ja sama opiskelu ja työura. Kokenut samoin, ettei koskaan hankalia työtovereita tai muistoja.
Tytär jatkoi ja väitteli tohtoriksi ja työskentelee opetus ja ohjaus puolella nykyään.Jotenkin tuntuu, että työyhteisöt ovat muuttuneet jos hoitajat haluavat jättää työnsä? Itse koin, että työyhteisöt olivat merkittävä voimavara omalle jaksamiselle, kun työtahti oli hektinen ja kova. Me sairaanhoitajat saimme myös kannustavaa palautetta työstämme osastomme lääkäreiltä. Sekin auttoi jaksamisessa.
Työyhteisöä pitää kehittää jatkuvasti ja sitä voi tehdä hyvinkin yksinkertaisia keinoin. Kokoonnutaan yhteen ja laitetaan " paperille tms mitä hyvää on työssä ja työyhteisössä ja vastaavasti mitä huonoja asioita ? Miten voi korjata ja mitä tehdä?
Kaikki osallistuvat ja tuloksia alkaa tulla.
Mm tuollasta meidän yksikössä käytettiin .
On sääli, jos oman maan kansalaiset karttavat hoitoalaa. Meiltä löytyy riittävästi koulutukseen haluavia ja pitää ottaa yhä enemmän opiskelijoita jolloin hoitajavaje saadaan paikattua.
Siinä on onneksi hyvä kokemus. Työyhteisön ilmapiiri on tärkeä jaksamiselle ja sen eteen voi jokai en tehdä parhaansa.
Minulla myös vai hyviä kokemuksia ohjasin opiskelijoita työuralla.
Sairaanhoito on haastavaa mutta antoisaa. Hakeutukaa alalle osoittakaa, että ala on hyvä valinta.
Hoitotyö on on myös takuuvarma siinä, ettei työttömyys ole uhkana.
Moni teki vielä keikkatyötä vakityön ohella ja se oli luvallista.
Ahkera hoitaja tienaa suhteellisen hyvin moniin aloihin verrattuna.
Koska vanhempani (lääkäri ja sairaanhoitaja) olivat sitä mieltä, että hyvien arvosanojeni johdosta minun pitäisi hakea yliopistoon.
Voisin hakea, mutta vuorotyö ei kiinnosta. On tarpeeksi terveysvaivaa muutenkin.
Sh-opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosio laskee, koska koulutuksesta on tehty keinotekoisesti liian vaativa kohderyhmää ajatellen. Oli virhe tehdä hoitajan koulutuksesta AMK-tutkinto lisäämällä siihen yleissivistäviä opintoja ja laaja lopputyö, koska se taas nostaa ajatukset palkkatasosta ja omasta osaamisesta liian korkeaksi. Ne joilla nykyään riittää rahkeita hoitajaksi ilman ongelmia opinnoissa voisivat opiskella ihan hyvin jotain muutakin korkeakouluissa opetettavaa alaa.
Hoitajan työ ja se peruskoulutus on kuitenkin suhteellisen helppoa hommaa. Suurin ongelma ovat lääkelaskut, mutta nekin yleensä tekevät ja tarkistavat lääkärit tai kokeneet osastonhoitajat.
Lääkelaskut ei ole pelkkää ynnäämistä, vaikka se onkin ainoa mitä sulle on peruskoulusta jäänyt mieleen.
Juuri kävin katsomassa millaisia ne ovat. Kuten sanoin, peruskoulutasoa. Prosenttilaskuja ym. "Pelkkä ynnääminen" olisi ala-astetasoa.
Teillä ei taida olla pienintäkään käsitystä siitä millaista vähän haastavampi matematiikka on?
Sulla ei taida olla mitään käsitystä siitä, että ei kaikille matematiikka ole helppoa. Mä en ymmärrä tuollaista ylimielistä asennetta mikä joillakin on matematiikan suhteen. Ei millään ymmärretä, että ei kaikki osaa sitä hyvin eikä kaikkia edes kiinnosta. Matematiikka korotetaan johonkin ihmeen jalustalle ja vain se on tärkeää.
En ole itse mikään hyvä matematiikassa eikä se mua kauheasti kiinnosta. Lääkelaskuista olen selvinnyt kuitenkin helposti, mutta ymmärrän silti, että jollakin toisella voi olla suuriakin vaikeuksia laskuissa. Mulla taustalla lukio (lyhyt matikka) ja lähihoitajan koulutus.
Kyse ei ole siitä, että kuvittelisin matematiikan olevan helppoa kaikille - olkoonkin, että kerroit juuri lääkelaskujen olleen helppoja sinulle, vaikket ole hyvä matematiikassa.
Kyse on siitä, että lääkelaskuilla yritettiin perustella sitä, että kyseessä on vaativa asiantuntijatyö. Yleisin ammatti johon hoitajat itseään vertaavat on insinööri tai lääkäri. Ei siis poliisi, henkilökohtainen avustaja, tms.
En jaksa vuorotyötä ja väkivaltaa.
Enkä pidä eritteistä
Ei jaksa käyttää lääkelaskuihin joka vie ajan itse hoidosta.
Lähihoitaja saa saman palkan.
Sosiaalalla taas hyysätään narkkeja.
Sh-opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkelaskut ei ole pelk
Lähihoitajan lääkelaskuissa on vaihtoehdot, sh:lla pitää olla laskutoimitus. Sama työ, eri koe.
Tartuntatautilain mukaisiin rokotuksiin pakottaminen.
Olen lähihoitaja ja se riittää minulle. Ei ole kiinnostusta opiskella sairaanhoitajaksi.
Hierarkisia, naisvaltaisia työpaikkoja, kyräilyä, kiusaamista, kiipijäpomoja, sekavaa työnjakoa. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Hierarkisia, naisvaltaisia työpaikkoja, kyräilyä, kiusaamista, kiipijäpomoja, sekavaa työnjakoa. Ei kiitos.
Jos hakijoissa kiinnitettäisiin huomio empatiaan, hoitotaitoon eikä matikkaan niin työpaikoilla tapahtuisi muutos.
Kerropa, ap, miksi SINÄ et hakenut!
TTL 48 a eli koronapiikin pakkorokotuslaki sote-alalle. NEVER FORGET.
Pykälä ei ole enää edes voimassa mutta silti monessa paikassa vaaditaan laittomasti noiden mRNA-tappopiikkien ottamista, jotka eivät auta mitään.
Pelkään verta enkä pidä tunteella toimivista ihmisistä. En jaksa lohduttaa ketään. Olisin mieluummin pyöveli kuin hoitaja.