Maisteri Eeva jäi työttömäksi 26-vuotiaana Nyt hän on 41 ja edelleen työtön
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/a91cdabf-c375-4fc3-9dd5-66a89aa7c220
"Lapsen saamisen jälkeen töitä ei sitten löytynyt, koska minulla olisi pitänyt olla kokemusta juuri siitä, mitä yritys tekee, muttei ollut"
Eli työnantajien pitäisi vain arpoa se tekijä vailla mitään osaamista siitä mitä yritys tekee?
"Kun pieni lapsi menee päiväkotiin, melkein joka toisella viikolla on joku flunssa. Silloin on melkein helpompaa, että toinen vanhemmista on pois työelämästä"
Eli työnantaja pitäisi palkata tekijä joka on enemmän sairauslomalla kuin töissä?
(huom, myös isä voisi jäädä kotiin hoitamaan sairasta lasta)
"Kun pieni lapsi menee päiväkotiin, melkein joka toisella viikolla on joku flunssa. Silloin on melkein helpompaa, että toinen vanhemmista on pois työelämästä."
Mikä on hakijan ala, jos hän ei ole tehtynyt käytönnössä lainkaan alansa töitä? Tai, kun siitä koulutuksesta on jo lähes 20 vuotta?
"Työttömänä ollessaan Rajala on huomannut, että suomalaiset ovat työkeskeisiä ja esittelevätkin itsensä usein kertomalla ammattinsa."
Pitäisikö meidän sitten olla enemmän ns vapaa-aika keskeisiä?
Kommentit (645)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiäitinä, töissä...
kuka mitäkin.
Jokaisen ihmisen/ perheen henki.koht. asioita, joihin periaatteessa kenenkään ei pitäisi puuttua. Jokainen pyrkinee järjestämään elämänsä itselleen parhaalla näkemällään tavalla; joskus siinä onnistuen paremmin joskus huonommin. Vastaavanlaiset lehtikirjoituksetkin ovat oikeastaan aika turhia.Ellei elä verorahoilla, olkoon vaikka ikänsä kotona. Mutta toi elää, ja väittää että ongelma on työttömyys, vaikka hän selvästi ei edes halua työllistyä.
Olemme moniarvoinen yhteiskunta. Jotkut tuovat verotuloja ja toiset tekevät lisää ihmisiä yhteiskuntaan.
Eli lisää kuormitusta maapallolle. Itsekästä, niin itsekästä. Sitten vuohotetaan toisten lihansyönnistä ja matkustelusta sädekehä pään päällä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse humanistimaisteri täysin alalta, jossa ei ole "virkoja" suoraan. Tiesin sen aikoinaan jo opiskeluajoilla, mutta kunhan opiskelin maisteriksi asti. CV:ssäni on pätkähommia niin paljon, että olen ne kiteyttänyt "Lisäksi olen työskennellyt asiakas- ja puhtauspalveluissa niin kotimaassa kuin ulkomailla" jne... Päädyin kuitenkin ihan kunnon hommiin ja useimmissa niissä arvostettiin vain maisterinpapereita (osoitus, että osaa oppia ja hyödyntää osaamistaan). Vain yksi työnantaja kysyi, mikä oli pääaineeni - ja se suu jäi auki vastauksen jälkeen. No, tuo "Eeva" ilmeisesti odottaa, että kaikki tulee vanhentuneella tutkinnolla. Ei tule. Olen itsekin kouluttautunut niin työkkärin kursseilla, avoimessa yliopistossa, aikuisopistoissa ja peda-paperitkin tullut hankittua. Lasten kera, työttömänä, eronneena jne... Yhteiskunnan varoilla ja omillakin säästöillä. Kyllä tuolla on kyse asenteesta. Haluaako tehdä omasta elämästään merkityksellistä ja olla mukana... Mikään todistus/tutkinto ei ole taie osaamisesta, vaan jatkuvasti tulee päivittää... Oikeasti en haluaisi, että minua hoitaisi lääkäri, joka on opiskellut tutkintonsa 20 vuotta sitten, himmaillut sen jälkeen ja nyt tulee ihmettelemään minua. En luottaisi sähköasentajaan, en putkiasentajaan tai edes bussikuljettajaan, joka ihmettelisi, mikä tää tämmöinen liikennemerkki on tai kas, sähköbussi, wtf!! Ja vielä vähiten fyysikkoon, joka jossain laitoksessa alkaisi ihmetellä, että joo...?Tai sellaisilla harjoittelutaidoilla alkaisi koodaamaan!
Kannattaisi opiskella edes vähän fysiikkaa niin ymmärtäisi, ettei fysiikkaa voi mitenkään verrata lääketieteeseen. Ei fysiikan tiedot vanhene, toisin kuin lääketieteen.
Looginen ajattelu on synnynnäistä ja koulutus ei sitä tuo, kuten tuostakin tekstistä voi huomata. Ihmeellistä roskaa joku viitsiikin kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiäitinä, töissä...
kuka mitäkin.
Jokaisen ihmisen/ perheen henki.koht. asioita, joihin periaatteessa kenenkään ei pitäisi puuttua. Jokainen pyrkinee järjestämään elämänsä itselleen parhaalla näkemällään tavalla; joskus siinä onnistuen paremmin joskus huonommin. Vastaavanlaiset lehtikirjoituksetkin ovat oikeastaan aika turhia.Ellei elä verorahoilla, olkoon vaikka ikänsä kotona. Mutta toi elää, ja väittää että ongelma on työttömyys, vaikka hän selvästi ei edes halua työllistyä.
Olemme moniarvoinen yhteiskunta. Jotkut tuovat verotuloja ja toiset tekevät lisää ihmisiä yhteiskuntaan.
Lisää elätettäviä ei tarvita yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiäitinä, töissä...
kuka mitäkin.
Nyt syntyvät lapset maksavat sinun eläkkeesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiäitinä, töissä...
kuka mitäkin.
Kyllä ja pienelle maalle, kuten Suomikin on...
Synnytysten romahtaminen on uhka kansalliselle olemassaololle! No, sitä paikkaamaan on hankittava enemmän porukkaa muualta päin maailmaa.
Oppilaitokset huijaavat tietämättömiä nuoria sanomalla työllistymisen olevan lähes varmaa. Todellisuudessa näin ei ole vaan oppilaitokset houkuttelevat uusia opiskelijoita rahan toivossa.
Suurin syy taitaa olla ikäsyrjintä. 41-vuotias nainen on työnhaussa jo yli-ikäinen. Ja yli 50-vuotiaan naisen on turha edes hakea uutta työpaikkaa. Ikääntyvän naisen työhakemus heitetään roskiin jo hakuvaiheessa, kun hakijan syntymävuosi on näkyvillä.
Moni työnantaja ei ota sitä riskiä, että ikääntyvä ja mahdollisesti myös rapakuntoinen työntekijä olisi usein ja pitkiä aikoja sairauslomalla. Jos työntekijä sairastaa toistuvasti, niin hän tulee työnantajalle kalliiksi. Ikääntyvä työntekijä voi jäädä myös työkyvyttömyyseläkkeelle.
Eeva voisi harkita opiskelua esimerkiksi lääkäriksi tai hammaslääkäriksi. Töitä on varmasti ja korkealla palkalla tulee toimeen. Ja lääkärin tai hammaslääkärin työssä voi jatkaa virallisen eläkeiän jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiäitinä, töissä...
kuka mitäkin.
Kun ei ne maksa omiakaan kulujaan. Lokin lapsi on lokinpoika, ei veronmaksaja.
Älä viitsi! Sulla ei ole mitään oikeutta nimitellä ketään...Nykyään työnhakijalta vaaditaan aika paljon osaamista, "tietoa tai taitoa." Muinoin riitti, kun osasi lukea ja kirjoittaa; sormenjälkikin taisi joissain tapauksissa riittää.
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiäitinä, töissä...
kuka mitäkin.
Kun ei ne maksa omiakaan kulujaan. Lokin lapsi on lokinpoika, ei veronmaksaja.
Älä viitsi! Sulla ei ole mitään oikeutta nimitellä ketään...Nykyään työnhakijalta vaaditaan aika paljon osaamista, "tietoa tai taitoa." Muinoin riitti, kun osasi lukea ja kirjoittaa; sormenjälkikin taisi joissain tapauksissa riittää.
.
No kun nyt ei ole "muinoin", tosiaan pelkkä lukutaito ei riitä. Mutta tutkitusti kaikki huono-osaisuus periytyy, ei niistä tuilla kasvaneista yleensä mitään veronmaksajia tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiäitinä, töissä...
kuka mitäkin.
Puoliso hyväpalkkainen?
Perintöjä?
Osakkeita, rahastoja jne.?
Kyllä hänelläkin on vielä mahd. päästä työelämään; lapsetkin jo tehtynä.
ton ikäisenä alkaa olemaan jo melko urautunut omiin juttuihin eli tuskin työllistyy varsinkin kun näyttää harhana olevan että jonkun pitää tarjota maisteritason palkka koulutuksesta yli 15v takaa ja työkokemuskin yhtä vanha. Olen itse samanikäinen, en mihin tahansa enää itsekään haluaisi lähteä, olen siis työelämässä kylläkin. Eli hänen pitäisi saada nyt motivaatiopuuska opiskella jotakin täydentävää ja lähteä hakemaan tuoreempaa työkokemusta, muuten voi eläkeiän koittaessa yllättyä paljonko se kansaneläke on(tai kuinka vähän).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiäitinä, töissä...
kuka mitäkin.
Voimakkaimmat yksilöt lisääntyy halusit tai et. HE ovat tulevaisuuden sotaväekä ja vallankumouksellisia.
Herrat juuri haluaa ettei kansa lisäänny.
Helpompi hallita kun työväenluokka on nitistetty sukupuuttoon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä on ihan oikea ongelma, että kaikki pitäisi osata, että työllistyy. Vaatimukset on aivan utopistisia.
Tämä on täysin totta. Nykyään ei enää missään perehdytetä töihin. Jos uusi henkilö ei osaa kaikkea, päätyy äkkiä työpaikalla pilkan kohteeksi.
Korkeakoulutettujen työttömyys on verkostojen puutetta. Muun väittäminen on epärehellisyyttä. Tällaisissa ketjuissa tavataan väittää työttömien olevan "tyhmiä", "laiskoja", "lusmuja", "homssuisia", "epäsosiaalisia", "epäajantasaisia", "rumia", "mt-ongelmaisia", "juoppoja", jne. Näiden väitteiden esittäjät kaikki tietävät omista kokemuksistaan, että työelämä on täynnä noita kuvauksia vastaavia ihmisiä. Työttömiin verrattuna ero on se, että heillä on oikeat verkostot.
t. työtön VTT
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt kuitenkin lähdettäisini silla tavalla vähemmän moniarvoisesta lähtökohdasta, että työkykyisen aikuisen tehtävä on ensin itsensä ja vähän vielä ei-työkykyisiäkin.
Hirveän molelle täällä ajatus siitä että aikuinen oikeasti elättää ihan itse itsensä, on ihan vieras. Siksi kannatan Orpoa.
Eli kannatat sitä, että köyhemmät elättävät rikkaat? Jonkun selkärahastahan ne pääomasijoitusten matalasti veroitetut voitot revitään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti olisi töitä ollut tarjolla. Ehkei koulutusta vastaavia, mutta jotakin. Mutta kun "Emmmää nyt voi kun pitää tehdä lapsia ja loisia niiden kanssa kotona ja sitten voi taas tehdä lisää ja sitten vielä lisää. Sitten ne sairastaa ja mä sairastan ja suorittavat työt on niin rasittavia kun mä oon niin korkeasti koulutettu..."
Työttömäksi jäänyt tutkijakaverini kyseli aikoinaan raksahommia, kun oli sellaisia tehnyt opiskeluvuosinaan. Hänelle kerrottiin, ettei niihin hommiin nykyaikoina oteta mielellään kuin ulkomaalaisia tai korkeintaan nuoria. Ei työnantajat muutenkaan halua mitään tohtoreita ja maistereita sellaisiin hommiin, jotka on ajateltu kouluttamattomille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti olisi töitä ollut tarjolla. Ehkei koulutusta vastaavia, mutta jotakin. Mutta kun "Emmmää nyt voi kun pitää tehdä lapsia ja loisia niiden kanssa kotona ja sitten voi taas tehdä lisää ja sitten vielä lisää. Sitten ne sairastaa ja mä sairastan ja suorittavat työt on niin rasittavia kun mä oon niin korkeasti koulutettu..."
Työttömäksi jäänyt tutkijakaverini kyseli aikoinaan raksahommia, kun oli sellaisia tehnyt opiskeluvuosinaan. Hänelle kerrottiin, ettei niihin hommiin nykyaikoina oteta mielellään kuin ulkomaalaisia tai korkeintaan nuoria. Ei työnantajat muutenkaan halua mitään tohtoreita ja maistereita sellaisiin hommiin, jotka on ajateltu kouluttamattomille.
Itse huomasin saman asian, kun olin jonkin aikaa valmistumisen jälkeen työttömänä ja yritin saada hommia vartijana (opiskeluaikoina olin tehnyt niitä hommia): ei palkattu, kun nähtävästi ajateltiin, etten kuitenkaan pysy niissä hommissa - en tietenkään olisi pysynytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse huomasin saman asian, kun olin jonkin aikaa valmistumisen jälkeen työttömänä ja yritin saada hommia vartijana (opiskeluaikoina olin tehnyt niitä hommia): ei palkattu, kun nähtävästi ajateltiin, etten kuitenkaan pysy niissä hommissa - en tietenkään olisi pysynytkään.
Itse en saanut enää edes tutkimusavustajan hommia, joita olin tehnyt kiitetysti monta vuotta ennen valmistumista. Että se siitä "opiskeluaikaisilla oman alan hommilla jalkaa oven väliin" -skenaariosta.
Vierailija kirjoitti:
Jos itse olisin pitänyt siitä kiinni, että maisteritutkinnon jälkeen tekisin vain oman alani töitä, niin sama kohtalo olisi ollut minullakin. Minä olen kielenkääntäjä. Mutta olen toiminut siten, että julkisen alan virkoihin ym. kun vaaditaan soveltuva korkeakoulututkinto, olen pitänyt itseäni soveltuvana, hakenut töitä ja myös saanut niitä. Osaan normaaliälyisenä ihmisenä pyörittää papereita siinä missä joku toinenkin byrokraatti. Päivääkään en ole ollut työtön vielä tähän 45 vuoden ikään. Työvuosia tuskin olisi montaakaan takana jos olisin hakenut vain lingvistille sopivia tehtäviä.
Jos esim. työtön FM saa tällaisen paperinpyörittelypaikan niin se on melkein kuin lottovoitto. Nämä työt vain ovat vähentyneet vuosi vuodelta valtiolla. Pohjois-Karjalan TE-toimisto haki juuri työkkäriin virkailijaa, asemapaikkana Joensuu, Nurmes, Lieksa, Kitee tai Ilomantsi. Hakemuksia virkaan tuli tasan 100 kappaletta. En päässyt edes haastatteluun, nimim. työtön maisteri.
Voisi kuvitella, että jokin toinen ammatti voisi kumminkin toimia, sellainen, jossa on työvoimapula. Vanhustenhoito?
Yliopistokoulutettuna on työttömyyskausia ollut, mutta joka kerran, kun sellainen on osunut kohdalle, niin ole lähtenyt opiskelemaan jotain, joko itsenäisesti tai työkkärin kautta. Tällä tavoin olen vahvistanut ja laajentanut osaamistani. Kolme lasta tuli pyöräytettyä yrittäjänä ollessa ja lapset kulkivat jonkun verran mukanani työmailla, esikoinen jo kolmeviikkoisesta. Suurimman osan töistä pystyin tekemään kotona. Tosin lapseni sairastelivat hyvin vähän, ehkäpä perhepäivähoito auttoi siinä... Nyt yli viisikymppisenä sain ensimmäisen 'vakituisen' työpaikan, kunnan viranhaltijana, alalta jota en ole suoraan opiskellut, mutta osan oppinut vuosikymmenten kuluessa ja loppuja opettelen varmaan sinne hamaan eläkeikään saakka, kun tämä ala ei pysähdy vaan uusia asioita tulee eteen lähes viikottain.